TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

RIP 90D

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by RudiDL, Jun 2, 2017.

  1. RudiDL

    RudiDL Member

    Joined:
    Sep 30, 2015
    Messages:
    204
    Location:
    Tielt-Winge, Belgium
    Vanaf 8 juni kan je geen 90 meer bestellen. Alleen de 75 en 100 blijven nog.
     
  2. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,489
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    Is best logisch. 90-100 niet zo een groot verschil in capaciteit. Ondanks dat Musk aangaf dat 100 toch wel de max is, blijf ik stiekem hopen op een (P)120D. 75-100-120.
     
    • Informative x 1
  3. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    770
    Location:
    Enschede, NL
    Ik denk dat als er vraag naar is (en die lijkt er te zijn, ook als je de Facebook groepen volgt) er vanzelf ooit een 100+ kWh accupakket komt. En als Tesla dat niet doet, gaat een andere autofabrikant dat wel doen. Als de accutechniek verder ontwikkelt, kun je vermoedelijk in hetzelfde accupakket ook wel meer capaciteit kwijt.
     
  4. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,580
    Location:
    Netherlands
    Overigens hoorde ik recentelijk van iemand bij Tesla Amsterdam dat er in Q3 een optie komt om een 90 accu om te wisselen naar een 100 versie. Definitieve bevestiging heb ik overigens niet. Ben benieuwd of het door gaat en wat de kosten worden.
     
  5. LionKing1970

    LionKing1970 Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    107
    Location:
    Netherlands
    @Edi99 is dat zo makkelijk dan "omwisselen" volgens mij is dan een "hell of a job"!
     
  6. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    1,017
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Nieuw pakket eronder duurt 5 minuten. Er bestaat zelfs een accupakket wissel station in Amerika. Daar is een proef geweest waar je in plaats van laden je pakket kon wisselen
     
  7. herb_k

    herb_k Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    238
    Location:
    Van Moscow tot Noorwegen, meestal Almere
    dat zou dan ook kunnen van een 60, 70, 85 naar een 100.
     
  8. Gtech

    Gtech Member

    Joined:
    Dec 4, 2016
    Messages:
    59
    Location:
    Netherlands, Berkel en Rodenrijs
    Straks met de nieuwe cellen is dit zeker mogelijk. Zou ook kunnen dat ze dit achter de hand houden mocht er een concurrent komen die 100+ gaat dan zouden ze op dat moment het meteen in kunnen zetten.
     
    • Like x 1
  9. Jkr85

    Jkr85 Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    633
    Location:
    Rotterdam, The Netherlands
    Volgens wk057 is dat heel makkelijk voor de updated neuzen en moet alleen een connector worden verwisseld bij de oude neuzen. Zie zijn site, inside the 100 kWh battery + pack:

    Pics and Info: Inside the Tesla 100kWh Battery Pack | wk057's SkieNET
     
  10. JurL

    JurL Member

    Joined:
    May 26, 2016
    Messages:
    53
    Location:
    Baarn
    Mijn 90kw omruilen naar een 100 zou ik zeker overwegen maar dan als de 90D ongeveer 4 jaar is en 150k km heeft gereden (nu 1jr en bijna 40k)
     
  11. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    4,739
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    waarom 4jaar en 150k km ?
    mijne is 3.5 jaar en 175k km.

    degradatie van de batterij is geen issue.
     
  12. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,580
    Location:
    Netherlands
    Eens - tegen de tijd dat degradatie een issue wordt ben je zo veel jaar en km's verder dat het waarschijnlijk meer voor de hand ligt op dat moment een nieuwe auto te kopen. Prijsverschil nieuwe tussen 90 en 100 nieuw is inmiddels pm. 9K (incl). Een "gebruikte" accupack 90 vervangen door een nieuwe 100 gaat zeker meer dan 10K kosten. En dat voor - in het meest optimale geval - een extra 80 km range en wat sneller 80% laden. Ik zie de ratio daar niet achter, iig niet voor mij -;)
     
  13. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,767
    Location:
    Europe
    Er zijn scenario's denkbaar waarbij stationaire energie opslag ook voor ons zinvol wordt. Bijv. afschaffing salderen van zelf opgewekte energie, extreme piek- en daltarieven, 'solidariteitsheffingen' op publiek geladen kWh voor voertuigen (gemiste brandstofaccijns), etc.
    Dan kan een nieuwe 120 kWh batterij in de zakelijke auto i.c.m. een laatste rustplaats in de privékelder voor het oude 85 pakket best zinvol zijn. Juist omdat die 85 inmiddels effectief nog maar een 60 is.
     
  14. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,580
    Location:
    Netherlands
    In uitzonderlijke gevallen wellicht. Moet heel wat energie door heen gaan wil je dat er financieel uit gaan halen.
     
  15. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,757
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Kan best mee gaan vallen. Hangt volledig af van de variabele tarieven!
     
  16. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    434
    Location:
    Netherlands
    Ik ga dan wel het verschil tussen de werkelijke accucapaciteit van de 90 (werkelijk 86 en een klein beetje) met Tesla verrekenen net zoals ze nu al met mij gedaan hebben.;). De 100kWh heeft ong. 102kWh Dan zullen de kosten wel meevallen:p
     
  17. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    2,114
    Location:
    De Woude NL
    Ik denk dat dat wel meevalt. Al een tijdje zijn de prijzen op de APX markt tussen 01.00 en 05.00 uur 2,5 eurocent per kWh. Om 07.00 uur schiet de prijs naar 4,5 eurocent per kWh. Met een flinke accu kun je, mits ie al niet vol zit met zonnestroom, voor 2,5 cent per kWh laden. Als de prijs op 4,5 cent zit kun je de opgeslagen stroom weer gebruiken. Scheelt mooi 40% en dat is significant.
     
  18. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,757
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Even op de achterkant van een sigarendoos, stel dat je 50kWh per dag op die manier laadt en ontlaadt, en dat zo'n 300 dagen per jaar, dat is 15.000kWh met 2 cent per kWh voordeel, oftewel € 300 per jaar voordeel. Na 3 jaar zo'n €1.000... valt toch nog tegen.
     
  19. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,767
    Location:
    Europe
    Het niet meer lucratief kunnen salderen van zelf opgewekte kWh zal een waarschijnlijker scenario zijn.
     
  20. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    397
    Location:
    NL
    Ben toch wel nieuwsgierig wat Tesla met de packs gaat doen allemaal...

    Die 100kWh pack was een redesign van een 90 pack, zodat er binnen het bestaande formfactor meer cellen inkonden. Door het "derde generatie" pack design was de massa slechts met 4% toegenomen! Ondanks de deftige toename in capaciteit 102kWh (bruto) ten opzichte van 86kWh (ook bruto).

    Het 75 pack is dan nog "tweede generatie" pack design?

    Als de geruchten kloppen (Report: Tesla To Transition To 2170 Cell In Model S & X By End Of Year) dat zouden de 2170s naar de S en X moeten komen. Ook zullen tot het eind van het jaar alle zeilen bijgezet moeten worden voldoende 2170 te produceren voor de Model 3. Zal Tesla dan weer eerst het "topmodel" pack voor het eerst vernieuwen?

    Wat gebeurt er dan met de "oude" 75kWh; 18650s met chemie van de 90-100 packs, maar mogelijk nog pack design 2? Maken ze een 2170, pack III 80kWh basis?

    Maar goed...out with the old...in with the new...terwijl het oude al zoveel beter was dan welke concurrent dan ook. Als het Tesla lukt vanaf begin komend jaar overal 2170s in te stoppen, dan lopen ze qua formfactor alleen al 3 jaar voor op een Samsung. Laat staan wanneer de nieuwe Dahn saus in de packs gaat komen waardoor de cellen betrouwbaar te laden zijn tot een hogere spanning (4.5V tov 4-4.2V).

    Ergens komend jaar een topmodel S en X die voor het eerst voorzien gaan worden van een 800V+ pack? In combo met SuCV3?
     

Share This Page