Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

RIP 90D

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat als er vraag naar is (en die lijkt er te zijn, ook als je de Facebook groepen volgt) er vanzelf ooit een 100+ kWh accupakket komt. En als Tesla dat niet doet, gaat een andere autofabrikant dat wel doen. Als de accutechniek verder ontwikkelt, kun je vermoedelijk in hetzelfde accupakket ook wel meer capaciteit kwijt.
 
Overigens hoorde ik recentelijk van iemand bij Tesla Amsterdam dat er in Q3 een optie komt om een 90 accu om te wisselen naar een 100 versie. Definitieve bevestiging heb ik overigens niet. Ben benieuwd of het door gaat en wat de kosten worden.
 
Ik denk dat als er vraag naar is (en die lijkt er te zijn, ook als je de Facebook groepen volgt) er vanzelf ooit een 100+ kWh accupakket komt. En als Tesla dat niet doet, gaat een andere autofabrikant dat wel doen. Als de accutechniek verder ontwikkelt, kun je vermoedelijk in hetzelfde accupakket ook wel meer capaciteit kwijt.

Straks met de nieuwe cellen is dit zeker mogelijk. Zou ook kunnen dat ze dit achter de hand houden mocht er een concurrent komen die 100+ gaat dan zouden ze op dat moment het meteen in kunnen zetten.
 
  • Like
Reactions: dicktump
Overigens hoorde ik recentelijk van iemand bij Tesla Amsterdam dat er in Q3 een optie komt om een 90 accu om te wisselen naar een 100 versie. Definitieve bevestiging heb ik overigens niet. Ben benieuwd of het door gaat en wat de kosten worden.
Volgens wk057 is dat heel makkelijk voor de updated neuzen en moet alleen een connector worden verwisseld bij de oude neuzen. Zie zijn site, inside the 100 kWh battery + pack:

Pics and Info: Inside the Tesla 100kWh Battery Pack | wk057's SkieNET
 
Eens - tegen de tijd dat degradatie een issue wordt ben je zo veel jaar en km's verder dat het waarschijnlijk meer voor de hand ligt op dat moment een nieuwe auto te kopen. Prijsverschil nieuwe tussen 90 en 100 nieuw is inmiddels pm. 9K (incl). Een "gebruikte" accupack 90 vervangen door een nieuwe 100 gaat zeker meer dan 10K kosten. En dat voor - in het meest optimale geval - een extra 80 km range en wat sneller 80% laden. Ik zie de ratio daar niet achter, iig niet voor mij -;)
 
Er zijn scenario's denkbaar waarbij stationaire energie opslag ook voor ons zinvol wordt. Bijv. afschaffing salderen van zelf opgewekte energie, extreme piek- en daltarieven, 'solidariteitsheffingen' op publiek geladen kWh voor voertuigen (gemiste brandstofaccijns), etc.
Dan kan een nieuwe 120 kWh batterij in de zakelijke auto i.c.m. een laatste rustplaats in de privékelder voor het oude 85 pakket best zinvol zijn. Juist omdat die 85 inmiddels effectief nog maar een 60 is.
 
Ik ga dan wel het verschil tussen de werkelijke accucapaciteit van de 90 (werkelijk 86 en een klein beetje) met Tesla verrekenen net zoals ze nu al met mij gedaan hebben.;). De 100kWh heeft ong. 102kWh Dan zullen de kosten wel meevallen:p
 
In uitzonderlijke gevallen wellicht. Moet heel wat energie door heen gaan wil je dat er financieel uit gaan halen.
Ik denk dat dat wel meevalt. Al een tijdje zijn de prijzen op de APX markt tussen 01.00 en 05.00 uur 2,5 eurocent per kWh. Om 07.00 uur schiet de prijs naar 4,5 eurocent per kWh. Met een flinke accu kun je, mits ie al niet vol zit met zonnestroom, voor 2,5 cent per kWh laden. Als de prijs op 4,5 cent zit kun je de opgeslagen stroom weer gebruiken. Scheelt mooi 40% en dat is significant.
 
Ben toch wel nieuwsgierig wat Tesla met de packs gaat doen allemaal...

Die 100kWh pack was een redesign van een 90 pack, zodat er binnen het bestaande formfactor meer cellen inkonden. Door het "derde generatie" pack design was de massa slechts met 4% toegenomen! Ondanks de deftige toename in capaciteit 102kWh (bruto) ten opzichte van 86kWh (ook bruto).

Het 75 pack is dan nog "tweede generatie" pack design?

Als de geruchten kloppen (Report: Tesla To Transition To 2170 Cell In Model S & X By End Of Year) dat zouden de 2170s naar de S en X moeten komen. Ook zullen tot het eind van het jaar alle zeilen bijgezet moeten worden voldoende 2170 te produceren voor de Model 3. Zal Tesla dan weer eerst het "topmodel" pack voor het eerst vernieuwen?

Wat gebeurt er dan met de "oude" 75kWh; 18650s met chemie van de 90-100 packs, maar mogelijk nog pack design 2? Maken ze een 2170, pack III 80kWh basis?

Maar goed...out with the old...in with the new...terwijl het oude al zoveel beter was dan welke concurrent dan ook. Als het Tesla lukt vanaf begin komend jaar overal 2170s in te stoppen, dan lopen ze qua formfactor alleen al 3 jaar voor op een Samsung. Laat staan wanneer de nieuwe Dahn saus in de packs gaat komen waardoor de cellen betrouwbaar te laden zijn tot een hogere spanning (4.5V tov 4-4.2V).

Ergens komend jaar een topmodel S en X die voor het eerst voorzien gaan worden van een 800V+ pack? In combo met SuCV3?