Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

RIP 90D

This site may earn commission on affiliate links.
Procentueel klinkt dat leuk natuurlijk. Maar ik had het over
Even op de achterkant van een sigarendoos, stel dat je 50kWh per dag op die manier laadt en ontlaadt, en dat zo'n 300 dagen per jaar, dat is 15.000kWh met 2 cent per kWh voordeel, oftewel € 300 per jaar voordeel. Na 3 jaar zo'n €1.000... valt toch nog tegen.

Wat ik al zei - er moet dus heel veel energie doorheen om het enigszins rendabel te maken. Dat blijft nog steeds een dingetje ook als het salderen niet meer zou kunnen. 40% goedkoper van weinig blijft weinig -;)
 
Procentueel klinkt dat leuk natuurlijk. Maar ik had het over
Wat ik al zei - er moet dus heel veel energie doorheen om het enigszins rendabel te maken. Dat blijft nog steeds een dingetje ook als het salderen niet meer zou kunnen. 40% goedkoper van weinig blijft weinig -;)
De opbrengst is inderdaad niet genoeg om de investering in een Powerwall te rechtvaardigen. Als je evenwel een noodstroomvoorziening overweegt en negatieve aanpassingen aan het salderen ziet aankomen is het een welkome besparing.
Voor mij zou 300 euro besparing op jaarbasis toch 15% bedragen.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Ik denk dat dat wel meevalt. Al een tijdje zijn de prijzen op de APX markt tussen 01.00 en 05.00 uur 2,5 eurocent per kWh. Om 07.00 uur schiet de prijs naar 4,5 eurocent per kWh. Met een flinke accu kun je, mits ie al niet vol zit met zonnestroom, voor 2,5 cent per kWh laden. Als de prijs op 4,5 cent zit kun je de opgeslagen stroom weer gebruiken. Scheelt mooi 40% en dat is significant.
Je gaat voor het gemak voorbij aan de netwerkkosten en de energiebelasting. Voor 2,5 cent per kWh je accu volladen is toch echt een utopie!
 
Laat Tesla nu net de fabrikant zijn die 1) systematisch geen pack upgrade voorziet (paar onbetekenende uitzonderingen zoals Roadster 3.0 niet te na gesproken) 2) al heeft aangekondigd dat ook hergebruik van oude auto cellen in opslag voor hen geen optie is. Die twee hangen enigszins samen. Tesla heeft een eigen batterijfabriek : ze willen die veel liever doen draaien dan een hergebruik project opstarten. Voor dit soort innovatie moet je voorlopig echt bij de concurrent, Renault zijn. Voorlopig ga ik ervan uit dat wat die charmante medewerker vertelde, zoals wel vaker, eigen speculatie is gevoed door de slechte interne communicatie bij Tesla. Het zou lang de eerste keer niet zijn!
 
Toevallig dat Elon gisteren tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersbijeenkomst inging op die pack upgrades.
Elon said:
...Are there plans to basically offer battery upgrades?
Yes. So we do offer that already, I wouldn’t recommend doing a battery upgrade until the battery, the existing battery you have has a fair bit of life on it and there are some limitations, because that can be a pretty big weight difference between the lightest battery pack and the heaviest. So we can’t go from lightest to heaviest. But we definitely can upgrade battery packs really in every car and we will offer that and make that easier with each passing year. There is always going to be a new battery pack. It’s not going to make financial sense to upgrade just the battery pack. Better to sell the car that we got and then buy a different one, either new or used. ...
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Je gaat voor het gemak voorbij aan de netwerkkosten en de energiebelasting. Voor 2,5 cent per kWh je accu volladen is toch echt een utopie!
Netwerkkosten zijn een vast bedrag per maand en bij salderen speelt energiebelasting geen rol.
Ik geef toe dat 2,5 cent geen vetpot zal worden. Wel kan het veel interessanter worden als ook kleine accu's een rol mogen gaan spelen op de onbalansmarkt.
 
Vanaf 8 juni kan je geen 90 meer bestellen. Alleen de 75 en 100 blijven nog.

En idd, de 90 is niet meer, staat niet meer in de design studio.
De 100D is niet goedkoper geworden zoals sommigen hadden gehoopt.

De meerprijs tussen een 75 en 100D blijft dus 31450 Euro. Ok, je krijgt dan wel dual-drive, luchtvering en 16.5kW lader er bij. De 75 is zelfs niet meer leverbaar met de 2 laatste. Het blijft een flink prijsverschil.
 
En idd, de 90 is niet meer, staat niet meer in de design studio.
De 100D is niet goedkoper geworden zoals sommigen hadden gehoopt.

De meerprijs tussen een 75 en 100D blijft dus 31450 Euro. Ok, je krijgt dan wel dual-drive, luchtvering en 16.5kW lader er bij. De 75 is zelfs niet meer leverbaar met de 2 laatste. Het blijft een flink prijsverschil.

Nog gekker, als je bij de S van 75D naar 100D gaat betaal je zo'n 26k meer, bij de X zo'n 18k meer. Dat is een opmerkelijk verschil.
 
Huh, onbeperkt laden was toch weer terug?

upload_2017-6-9_12-15-57.png
 
Nog gekker, als je bij de S van 75D naar 100D gaat betaal je zo'n 26k meer, bij de X zo'n 18k meer. Dat is een opmerkelijk verschil.

Logisch is het idd niet meer.

De oorsprong van dit verschil zit hem in de prijsdaling van een paar weken geleden. De Model S 75 prijs is toen gedaald tot ongeveer de prijs van de niet meer bestaande Model S 60. Omdat er geen X 60 was, is de prijs van de X 75 gebleven.

en daarmee is het verschil tussen de X en S maar 3K....

Niet iedereen wil een X, zelfs indien ze evenveel zouden

kosten zou ik nog een S kopen: mooier (smaken en kleuren ...), verbruikt aanzienlijk minder, neerklapbare achterbank met een bruikbare 5e plaats, geen gekke vleugeldeuren die niet open kunnen in mijn garage, ...

Huh, onbeperkt laden was toch weer terug?

Alleen als je een ref gebruikt.