Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Road tax/Toll Norway

This site may earn commission on affiliate links.
Voor diegenen die naar Noorwegen willen en de tolheffing willen vermijden kunnen ze op de volgende manier doen, doorlooptijd ongeveer 2 weken.
Ga naar de volgende site:http://www.fjellinjen.no/ en maak een account aan. Borg is 200Kr ongeveer € 25.
Mocht dit niet lukken (mijn postcode stond niet in het lijstje) kun je ee mail sturen naar [email protected] zij maken dan een account voor je aan en sturen de Tag toe.
 
Voor diegenen die naar Noorwegen willen en de tolheffing willen vermijden kunnen ze op de volgende manier doen, doorlooptijd ongeveer 2 weken.
Ga naar de volgende site:http://www.fjellinjen.no/ en maak een account aan. Borg is 200Kr ongeveer € 25.
Mocht dit niet lukken (mijn postcode stond niet in het lijstje) kun je ee mail sturen naar [email protected] zij maken dan een account voor je aan en sturen de Tag toe.

Ik ben er ook even mee bezig, en volgens mij is dat niet nodig. Bij de tolwegen wordt gewoon je nummerbord gefotografeerd, en op basis daarvan krijg je achteraf een rekenning thuisgestuurd. Die kun je vervolgens laten kwijtschelden door een kopie van je papieren te mailen. Geen borg, geen transponder, alleen achteraf een mailtje. (hoop ik).

Mijn chat met ze:

T3 Iqra 11:54

With us you must create an agreement, and then a tag will be sent to you by post for this vehicle. there comes a tag deposit as well. Can not see that it is necessary for your part. So you can just simply send a complaint directly to EPCPLC when you receive an invoice from the for passages in Norway

IK 11:56

Ok. So I can just visit Norway, have my licenseplate photographed at the Toll roads, and get an invoice afterwards. I can then sent a complaint with a copy of my papers to get is waived, right?

T3 Iqra 11:57

yes, very right!
 
Voor diegenen die naar Noorwegen willen en de tolheffing willen vermijden kunnen ze op de volgende manier doen, doorlooptijd ongeveer 2 weken.
Ga naar de volgende site:http://www.fjellinjen.no/ en maak een account aan. Borg is 200Kr ongeveer € 25.
Mocht dit niet lukken (mijn postcode stond niet in het lijstje) kun je ee mail sturen naar [email protected] zij maken dan een account voor je aan en sturen de Tag toe.

Ik heb vorig jaar door Noorwegen getrokken en vooraf geïnformeerd naar Tolvrij rijden.
Het antwoord was dat dit alleen mogelijk is voor Noorse auto's.
In het kenteken van Elektrische autos is EL opgenomen en daarmee is voor de groep tolheffers het bewijs dat het echt elektrisch is.
Buitenlandse autos hebben die EL niet ....en dus niet door de overheid als Elektrisch bestempeld.

Wel kon ik via die site een account aanmaken met een creditcard en werd er 300 kronen op mijn account gestort.
Achteraf krijg ik de overzichten ed.

Je mag wel als voetganger oversteken via de fjorden met de Tesla maar tolwegen niet.
Je mag op spitsstroken/bus/taxi banen rijden.

Mogelijk is dit aangepast dat nu ook buitenlandse kentekens zonder EL in het kenteken gratis zijn.
In Noorwegen mag er op geen enkele wijze discriminatie zijn en was dit al langer een discussiepunt.
 
Ik heb vorig jaar door Noorwegen getrokken en vooraf geïnformeerd naar Tolvrij rijden.
Het antwoord was dat dit alleen mogelijk is voor Noorse auto's.
In het kenteken van Elektrische autos is EL opgenomen en daarmee is voor de groep tolheffers het bewijs dat het echt elektrisch is.
Buitenlandse autos hebben die EL niet ....en dus niet door de overheid als Elektrisch bestempeld.

Wel kon ik via die site een account aanmaken met een creditcard en werd er 300 kronen op mijn account gestort.
Achteraf krijg ik de overzichten ed.

Je mag wel als voetganger oversteken via de fjorden met de Tesla maar tolwegen niet.
Je mag op spitsstroken/bus/taxi banen rijden.

Mogelijk is dit aangepast dat nu ook buitenlandse kentekens zonder EL in het kenteken gratis zijn.
In Noorwegen mag er op geen enkele wijze discriminatie zijn en was dit al langer een discussiepunt.

Je wordt als buitenlander niet op voorhand (op basis van EL in je kenteken) vrijgesteld van tol, maar je kunt blijkbaar achteraf alsnog aantonen dat het om een elektrische auto gaat met een kopie van je papieren, waardoor de rekening vervalt.
 
Wij zijn vorige zomer met de MS via Duitsland en Denemarken door Zuid Noorwegen Fjorden wezen kijken. Totaal 4.500 km.


Je kunt gratis een transponder aanvragen, deze komt per post. Met een andere link kun je een gratis retour envelope aanvragen.
Als de transponder een keer bij passeren van de tolpoort gemist mocht worden, dan hebben ze je kenteken als Electrische wagen. Geen rekening gezien.




Mijn 'chat' met Fjellinjen :

GF: we are planning to visit Norway as tourist in August. I would like to know if I should get a transponder.
Note: I drive an electric car (Tesla)


Yes, you need to fill out the form: http://m.fjellinjen.no/bestill-autopass-privat/

N.B. Op het formulier (b.v. bij de Kenteken) heel duidelijk op het formilier TESLA ELBIL aangeven :)


GF: OK. Will I then receive one, or do I need to pick it up and return ?
When we have registered the form, you will get the tag in the post


GF:OK, that is great ! Thanks !
Do I need to return it afterward. Or leave it somewhere ?


Yeah you can return it back to us. If you click this link: http://www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale/bestill-returkonvolutt/, you can order a return envelope
.

Zelfs de retourenveloppe was postage paid :)



Veerboten (binnen Noorwegen) zijn inderdaad gratis voor de auto, wel een (klein) bedrag voor de inzittenden. Tolwegen overal gratis.
Als je via Denemarken gaat, er zijn gunstige veerboten vanaf Hirtshals :)


Wel opletten met de UMC, deze werkt niet in Noorwegen.

Oplossing :

- Zelf andere een lader meenemen die niet kijkt naar een nivoverschil tussen aarde en NUL. Ik heb een eenvoudige zelfbouw lader
met diverse adapters (Shuko, Camping, 16A, 32A) meegenomen, werkte overal perfect.
- Ik heb vernomen dat Tesla Noorwegen ook wel eens een Noorse UMC kan uitlenen.
 
Last edited: