Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Een kort verslag van de road trip die ik enkele weken geleden heb gemaakt naar Zwitserland, inclusief een tochtje over 3 bergpassen.

Mijn moeder woont in Berner Oberland en heeft een volledig energieneutraal huis laten bouwen. De helft van het dak bestaat volledig uit zonnepanelen. Ze vertelde me dat dit afgelopen jaar ca. 25.000 Kwh heeft opgeleverd. Een mooie bestemming dus voor mijn eerste roadtrip, 4 dagen na aflevering van de auto.

IMG_0932.jpg


Op de heenweg stops gemaakt bij de SuC's in Zevenaar, Mogendorf, Achern en Egerkingen.

In Zwitserland een rondrit gemaakt over een paar bergpassen die je mooi in één dag kunt rijden: Grimselpas, Furkapas en Sustenpas. Bij de voorbereiding dankbaar gebruikt maakt van de hoogte app van Merijn.

Hoogte 3 passenroute.jpg


Uitzicht op een deel van de route omhoog naar de Grimselpas
IMG_1441.jpg


Tussenstop gemaakt bij Grimsel Hospiz, een hotel aan een stuwmeer waar door KWO (Kraftwerke Oberhasli) stroom wordt opgewekt. Bij het hotel is een prima garage waar je gratis kunt laden.

IMG_1445 (1).jpg


Paar foto's bij de Grimselsee
IMG_1451 (1).jpg
IMG_1448 (1).jpg
IMG_1447 (1).jpg


Foto op de Furkastrasse. Op de achtergrond zie je Grimselpas.

IMG_1457 (1).jpg
IMG_1456 (1).jpg


In Andermatt nog een laadstop gemaakt bij hotel The Chedi Andermatt. Was niet echt nodig, maar wel leuk om dit hotel even te zien en een kopje thee te drinken. Erg luxueus.

IMG_1467.jpg


Terugweg via Frankrijk en België gedaan, om ook de superchargers aan die kant even te bekijken. Stops gemaakt bij Mulhouse (Sausheim), Metz en Urmond.

Alles bij elkaar ca. 3.500 km gereden, in 4 dagen. Een paar conclusies:
- De Tesla is niet alleen een geweldige reisauto, maar ook fantastisch in de bergen. Het altijd aanwezige vermogen brengt je moeiteloos en snel naar boven, en met de re-generation kun je vrijwel zonder bijremmen weer afdalen en als bonus nog wat stroom bijladen.
- Bij vrijwel iedere SuC stop was het laden sneller klaar dan ik had verwacht. D.w.z. iedere keer werd ik er door de Tesla App erop geattendeerd dat er voldoende was geladen, nog voor ik zelf me begon af te vragen hoe lang het nog zou duren.
- Tijd is erg relatief. Het is verbazingwekkend hoe snel 15, 20 of 30 minuten voorbij gaan als je een bezoekje aan de WC brengt, een kopje soep eet of gaat lunchen. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ik moest wachten tot er weer voldoende was bijgeladen. Vroeger reed ik altijd zo snel mogelijk naar Zwitserland, met alleen hoogst noodzakelijke stops, maar ik moet zeggen dat deze rustiger manier van rijden met geregeld pauzes mij goed bevallen is.
- Ik heb overal gratis kunnen laden. Dus ruim 3.500 km gereden zonder een cent uit te geven en zonder uitstoot. Dat is lekker reizen!
 
- Tijd is erg relatief. Het is verbazingwekkend hoe snel 15, 20 of 30 minuten voorbij gaan als je een bezoekje aan de WC brengt, een kopje soep eet of gaat lunchen. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ik moest wachten tot er weer voldoende was bijgeladen. Vroeger reed ik altijd zo snel mogelijk naar Zwitserland, met alleen hoogst noodzakelijke stops, maar ik moet zeggen dat deze rustiger manier van rijden met geregeld pauzes mij goed bevallen is.

Ook mijn gevoel. Je komt veel uitgeruster aan op je bestemming. Als je eenmaal gewend bent aan die andere mindset is het wachten bij een SuC helemaal geen straf meer.

Mooi verslag en vooral mooie foto's Niels :smile:.
 
Zijn er mensen die in de herfstvakantie een paar dagen een kleine roadtrip zouden willen maken richting Zwitserland?
Een soort proeverijtje met dag 1 naar Egerkingen / Beckenried, dag 2 Rondrit Alpenpassen, terug naar Egerkingen / Beckenried, dag 3 tocht via Schwarzwald en Frankrijk naar Luxemburg en dag 4 weer naar huis?
Stuur me dan even een PM
 
Ik ga helaas niet mee. Noorwegen vorige week, Milaan de komende week en later in November nog even naar Berlijn wordt wat veel.
Als er mensen zijn die over hun roadtrips willen schrijven op 'onze' site (Tesla Road Trips | Driving the best vehicle in the world!) laat het met even via een PM weten en ik geef je de rechten om artikelen te plaatsen. De site is non-profit, ik verdien er niets mee (sterker nog: kost me geld) en ik niet mijn referal code daar neer zetten. Het is puur en alleen een plek om road trip verhalen te plaatsen.

Als je zelf niet wilt schrijven maar wel een verhaal hebt, laat me dat dan weten en dat zet ik het voor je neer.. Met alle credits natuurlijk!
 
Zijn er mensen die in de herfstvakantie een paar dagen een kleine roadtrip zouden willen maken richting Zwitserland?
Een soort proeverijtje met dag 1 naar Egerkingen / Beckenried, dag 2 Rondrit Alpenpassen, terug naar Egerkingen / Beckenried, dag 3 tocht via Schwarzwald en Frankrijk naar Luxemburg en dag 4 weer naar huis?
Stuur me dan even een PM

Heb ik je op een idee gebracht? :smile:
Ik zou best nog een keer willen gaan. Het schema dat je voorstelt is nog iets relaxter dan ik zelf begin september heb gedaan. Ik weet alleen niet of ik het kan combineren met mijn werk. Als je het hebt over de herfstvakantie, bedoel je dan de periode 19-25 oktober? Persoonlijk zou ik bij voorkeur van de genoemde 4 dagen twee in het weekend laten vallen (bijv donderdag-zondag), dan zijn er 2 dagen over die van de werkweek af gaan.
 
Heb ik je op een idee gebracht? :smile:
Ik zou best nog een keer willen gaan. Het schema dat je voorstelt is nog iets relaxter dan ik zelf begin september heb gedaan. Ik weet alleen niet of ik het kan combineren met mijn werk. Als je het hebt over de herfstvakantie, bedoel je dan de periode 19-25 oktober? Persoonlijk zou ik bij voorkeur van de genoemde 4 dagen twee in het weekend laten vallen (bijv donderdag-zondag), dan zijn er 2 dagen over die van de werkweek af gaan.

Na de road-trip in Mei (deels door Zwitserland) en die naar Noogwegen zou ik idd nog wel iets willen doen, dat beperkt in de tijd is en wel leuke bergweggetjes heeft.
Het rondje gotthard / furka en die 2 andere passen zou natuurlijk heel mooi passen bij dit tripje. En dan maak ik echt even goed gebruik van mijn CH vignet (3x in een jaar:biggrin:)
Wellicht dat het eerste weekend het beste is, aangezien er ook al zijn die de hele week weg willen en die dan de rest van de week door kunnen.
Ik verzamel eerst even wat reacies en dan kom ik in het weekend wel met n specifiek draadje.
 
Ik ben inmiddels in Rome met mijn 3 LR.
Hiervoor had ik een X met free superchargen maar nu moet ik keurig met de 3 betalen.
In mijn tesla accountheb ik een nederlandse bankrekening van de ing gekoppeld met een sepa machtiging en wordt dit keurig in rekening gebracht.
Tot ik in Zwitserland ging laden.
Na die sessie kreeg ik de melding dat er geen betaalmogelijkheid gekoppeld was en dat superchargen geblokkeerd was.
Daar wordt je onderweg niet blij van als nog even door moet.
Tesla gebeld maar in het weekend kunnen die mensen niet diep in de sydtemen van tesla masr wel handmatig per charger activeren.
Keurig in rome aangekomen masr waarom werkt het niet, sepa wordt immers toch ook in Zwitserland geaccepteerd ?
Het vreemde was dar toen ik in mijn tesla account in;ogde al de sessie’s kan zien alleen die in zwitserland op onbetaald stond.
Ik kan hem daar wel door handmatig op akkord te drukken wel gewoon met dezelfde betaalgegevens voldoen.
Iemand hier ervaring mee?