Een kort verslag van de road trip die ik enkele weken geleden heb gemaakt naar Zwitserland, inclusief een tochtje over 3 bergpassen.
Mijn moeder woont in Berner Oberland en heeft een volledig energieneutraal huis laten bouwen. De helft van het dak bestaat volledig uit zonnepanelen. Ze vertelde me dat dit afgelopen jaar ca. 25.000 Kwh heeft opgeleverd. Een mooie bestemming dus voor mijn eerste roadtrip, 4 dagen na aflevering van de auto.
Op de heenweg stops gemaakt bij de SuC's in Zevenaar, Mogendorf, Achern en Egerkingen.
In Zwitserland een rondrit gemaakt over een paar bergpassen die je mooi in één dag kunt rijden: Grimselpas, Furkapas en Sustenpas. Bij de voorbereiding dankbaar gebruikt maakt van de hoogte app van Merijn.
Uitzicht op een deel van de route omhoog naar de Grimselpas
Tussenstop gemaakt bij Grimsel Hospiz, een hotel aan een stuwmeer waar door KWO (Kraftwerke Oberhasli) stroom wordt opgewekt. Bij het hotel is een prima garage waar je gratis kunt laden.
Paar foto's bij de Grimselsee
Foto op de Furkastrasse. Op de achtergrond zie je Grimselpas.
In Andermatt nog een laadstop gemaakt bij hotel The Chedi Andermatt. Was niet echt nodig, maar wel leuk om dit hotel even te zien en een kopje thee te drinken. Erg luxueus.
Terugweg via Frankrijk en België gedaan, om ook de superchargers aan die kant even te bekijken. Stops gemaakt bij Mulhouse (Sausheim), Metz en Urmond.
Alles bij elkaar ca. 3.500 km gereden, in 4 dagen. Een paar conclusies:
- De Tesla is niet alleen een geweldige reisauto, maar ook fantastisch in de bergen. Het altijd aanwezige vermogen brengt je moeiteloos en snel naar boven, en met de re-generation kun je vrijwel zonder bijremmen weer afdalen en als bonus nog wat stroom bijladen.
- Bij vrijwel iedere SuC stop was het laden sneller klaar dan ik had verwacht. D.w.z. iedere keer werd ik er door de Tesla App erop geattendeerd dat er voldoende was geladen, nog voor ik zelf me begon af te vragen hoe lang het nog zou duren.
- Tijd is erg relatief. Het is verbazingwekkend hoe snel 15, 20 of 30 minuten voorbij gaan als je een bezoekje aan de WC brengt, een kopje soep eet of gaat lunchen. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ik moest wachten tot er weer voldoende was bijgeladen. Vroeger reed ik altijd zo snel mogelijk naar Zwitserland, met alleen hoogst noodzakelijke stops, maar ik moet zeggen dat deze rustiger manier van rijden met geregeld pauzes mij goed bevallen is.
- Ik heb overal gratis kunnen laden. Dus ruim 3.500 km gereden zonder een cent uit te geven en zonder uitstoot. Dat is lekker reizen!
Mijn moeder woont in Berner Oberland en heeft een volledig energieneutraal huis laten bouwen. De helft van het dak bestaat volledig uit zonnepanelen. Ze vertelde me dat dit afgelopen jaar ca. 25.000 Kwh heeft opgeleverd. Een mooie bestemming dus voor mijn eerste roadtrip, 4 dagen na aflevering van de auto.
Op de heenweg stops gemaakt bij de SuC's in Zevenaar, Mogendorf, Achern en Egerkingen.
In Zwitserland een rondrit gemaakt over een paar bergpassen die je mooi in één dag kunt rijden: Grimselpas, Furkapas en Sustenpas. Bij de voorbereiding dankbaar gebruikt maakt van de hoogte app van Merijn.
Uitzicht op een deel van de route omhoog naar de Grimselpas
Tussenstop gemaakt bij Grimsel Hospiz, een hotel aan een stuwmeer waar door KWO (Kraftwerke Oberhasli) stroom wordt opgewekt. Bij het hotel is een prima garage waar je gratis kunt laden.
Paar foto's bij de Grimselsee
Foto op de Furkastrasse. Op de achtergrond zie je Grimselpas.
In Andermatt nog een laadstop gemaakt bij hotel The Chedi Andermatt. Was niet echt nodig, maar wel leuk om dit hotel even te zien en een kopje thee te drinken. Erg luxueus.
Terugweg via Frankrijk en België gedaan, om ook de superchargers aan die kant even te bekijken. Stops gemaakt bij Mulhouse (Sausheim), Metz en Urmond.
Alles bij elkaar ca. 3.500 km gereden, in 4 dagen. Een paar conclusies:
- De Tesla is niet alleen een geweldige reisauto, maar ook fantastisch in de bergen. Het altijd aanwezige vermogen brengt je moeiteloos en snel naar boven, en met de re-generation kun je vrijwel zonder bijremmen weer afdalen en als bonus nog wat stroom bijladen.
- Bij vrijwel iedere SuC stop was het laden sneller klaar dan ik had verwacht. D.w.z. iedere keer werd ik er door de Tesla App erop geattendeerd dat er voldoende was geladen, nog voor ik zelf me begon af te vragen hoe lang het nog zou duren.
- Tijd is erg relatief. Het is verbazingwekkend hoe snel 15, 20 of 30 minuten voorbij gaan als je een bezoekje aan de WC brengt, een kopje soep eet of gaat lunchen. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ik moest wachten tot er weer voldoende was bijgeladen. Vroeger reed ik altijd zo snel mogelijk naar Zwitserland, met alleen hoogst noodzakelijke stops, maar ik moet zeggen dat deze rustiger manier van rijden met geregeld pauzes mij goed bevallen is.
- Ik heb overal gratis kunnen laden. Dus ruim 3.500 km gereden zonder een cent uit te geven en zonder uitstoot. Dat is lekker reizen!