TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Roadster, kabelmodificaties en 64A laden

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Chillout, Dec 16, 2014.

1. Chillout

Chillout Member

Hoi Allemaal,

Onlangs las ik over knutselaars in Engeland die hun Mennekes kabelconnector 14mm inkorten, zodat de proximity-pin van de Mennekes kabel contact maakt in de laadpaal, en vervolgens er geladen kan worden met 64A. De standaard Tesla-to-Mennekes kabel schijnt dat prima aan te kunnen. Nu is mijn vraag: heeft iemand er hier ervaringen mee?

Het leek me zelf veel logischer om de betreffende pin te verlengen, in plaats van in de dure connector te gaan zagen, maar dat terzijde. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en kennis!

2. Marius

Marius Member

Ik ken de standaard Tesla to Mennekes kabel niet, maar de doorsnee van de kabel moet minimaal 10 mm2 zijn anders wordt de kabel te warm met 60A.
    als je niet wil zagen moet je behalve de proximity pen ook de fase, nulleider en beschermingsleiding verlengen. Doe je dat niet dan worden denk ik de contacten te warm door onvoldoende contact oppervlak. Zagen vond ik de beste oplossing dus.

3. m0rph

m0rph Member

#3 m0rph, Dec 18, 2014
    Last edited: Dec 18, 2014
    Linkje naar het Engelse knutsel topic? Ik had er ook al 1 en ander van gelezen..

Edit: https://speakev.com/threads/charging-tesla-roadster-at-60a-on-ac-rapids.2406/

Mennekes Type 2 Plug length to fit socket.jpg

Mennekes Type 2 Plug resistor.jpg

The cable is a standard J1772 to Type2 with 3 mods:

1. Reduce length of Type 2 end by 14mm (cut square and accurately)
    2. Check wire diameter, and if necessary Double up cable, (or add extra, 3 x 6mm square cables) to increase CSA to take 60A without any heat/voltage drop ... or... (at your own risk) accept the heat increase/slight voltage drop using 6mm CSA (32A) cables.
    3. Change the sensing resistor in the Type2 Plug (to 100 ohm for 63A).

4. Chillout

Chillout Member

Hmmm, ik heb een iets andere mennekes stekker dan die witte, aan de mijne zitten geen schroeven die ik kan opendraaien, dus dat is een nadeel... Begreep wel dat die weerstand optioneel is, het schijnt ook te werken met de standaard weerstand! Ik ga even kijken of mijn kabels dik genoeg zijn en of het überhaupt mogelijk is om zelf de kabels te vervangen in de Roadster connector.. :)

5. m0rph

m0rph Member

6. GVTesla

GVTesla Member

Hi all,
    Heeft iemand al ns geprobeerd om te laden bij Fastned met de Roadster? Zij bieden 64A via Mennekes, maar geen idee of dat zondermeer werkt.

Fastned / Stekkers en vermogen

7. GVTesla

GVTesla Member

Heeft iemand al ervaring met laden bij Fastned?

Fastned / Stekkers en vermogen

Zij hebben een 43kW Mennekes optie, ofwel 64A in geval van 1 fase. Zou er ook een aanpassing nodig zijn van de standaard Roadster-Mennekes kabel om hier te kunnen laden op 64A?

8. Marius

Marius Member

#8 Marius, Dec 28, 2014
    Last edited: Dec 28, 2014
    Bij Fastned kan je met een geschikte kabel 1-fase 60A laden op de AC 43 kW. Wel een beetje prijzig, maar prima te doen als je net die laatste 40 km tekort komt. Je pakt dan een half uurtje onderweg even die 40 km erbij.
    Overigens beter te doen dan met de 43 kW laders van The New Motion want daar betaal je 25 eurocent per minuut onafhankelijk van de geladen kWh. Bij 1-fase laden betaal je in dat geval 1,10 euro per kWh en bij Fastned 86 eurocent per kWh.
    Overigens is onderstaande foto slechts 32A laden want de eerste 5 stations van Fastned kennen geen 43 kW lader maar slechts AC 22 kW.
    P_20140609_191610.jpg

9. GVTesla

GVTesla Member

#9 GVTesla, Dec 28, 2014
    Last edited: Dec 28, 2014
    Thx Marius. Ziet er goed uit.

Je schrijft "geschikte kabel". Heb jij ook de standaard kabel die beschikbaar is gekomen voor de Roadster ergens begin 2012?

# Edit: gevonden in andere draad: de standaard kabel min 14mm :)

10. Chillout

Chillout Member

Bedoel je 14mm^2?

11. m0rph

m0rph Member

Nee hoor, hij bedoelt deze 14mm:

View attachment 66317

12. Chillout

Chillout Member

Ah natuurlijk... helder licht dat ik ben ;-)

Heb inmiddels een extra Roadster-naar-Mennekestype2 kabel op de kop getikt, die ik aan wat geknutsel ga onderwerpen!

13. m0rph

m0rph Member

Ik heb me net zo'n CAN besteld, en zal een kabeltje kortwieken :)

14. Chillout

Chillout Member

Cool! Ben benieuwd :)

15. Chillout

Chillout Member

Gisteravond een en ander voorbereid voor het zagen van mijn reserve-kabel. Kwam tot de conclusie dat ik, in tegenstelling tot de mannen op speakev, geen 7 polige stekker heb maar slechts 5 in mijn Mennekes stekker... dus of de 14mm mod bij mij een succes gaat zijn betwijfel ik, of worden die onderste 2 polen niet gebruikt?

16. JoeNe

JoeNe EU P 1662

Een 5 polige Type 2 stekker?

Hij zou er zo moeten uitzien. Die 2 bovenaan zijn voor de pilot signalen, maar tellen ook mee en worden ook gebruikt.

Type2Plug.jpg

17. Chillout

Chillout Member

Ik zal straks een foto maken en hier posten.

het is in elk geval zo (even snel in Paint gekliederd), de onderste twee zijn gewoon loze plekken zonder pool:
    stekker.png

18. Xfrank

Xfrank Well-Known Member

Is dit een echte Corneille?

19. Marius

Marius Member

De Roadster laadt op 1-fase, die onderste 2 zijn de overige 2 fasen in geval van 3 fase laden. Gegeven dit feit vraag ik me wel af of je stekker wel geschikt is voor 60 A. Ik heb ook nog ergens een 1 fase Mennekes maar die kan niet meer dan 16 A aan.
    Het zal dus wel werken maar misschien moet je in de auto de laadstroom lager instellen om smelten van de stekker te voorkomen.

20. Chillout

Chillout Member

De stekker is gecertificeerd op 32A en heb er een paar keer met 32A mee geladen, dus dat is op zich geen probleem. Hier de beloofde foto na de eerdere Corneille ;-) Dit is de roadster-mennekes stekker zoals Tesla hem standaard levert, heb er nu dus 2 van :)

IMG_20150106_201043.jpg

Zou het lonen om een 7polige Mennekes connector te kopen, en een stuk kabel om vervolgens zelf een verbeterde kabel te fabriceren? (en dus alleen de Roadster connector van mijn reserve kabel te benutten)

Share This Page