Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Roadtrip 9 t/m 13 juni 2016 - Thema: Alpenpassen

This site may earn commission on affiliate links.
Morgen vertrekken we met vier auto's, Model S, voor een trip die via Oostenrijk, de Italiaanse meren en Zwitserland, ons via wederom Oostenrijk maandag terug naar Nederland brengt.

Vanwege logistieke redenen, niet iedereen kan vroeg in de ochtend, vertrekken we met twee equipes, de eerste rond 09.00 uit Eindhoven en de tweede rond 15.00 vanaf SuC Erftstadt.

Het heeft in ieder geval het voordeel dat we niet met vier auto's tegelijk bij een SuC aankomen met kans op bezetting en dus langere laadtijd.

Via dit draadje zullen wij een verslag bijhouden en natuurlijk veel foto's plaatsen.
 
Ik verwacht dat die op de site www.roadtriptravel.club terecht komen ;)

Maar... in tekst even de globale route:

Dag 1 naar Rankweil (Hotel)
Dag 2 via St. Ankton (SuC), Stelviopas en Berninapas naar St. Moritz (SuC), via Malojapas naar Chiavenna (Agriturismo)
Dag 3 Lago di Como, Lago di Lugano, Monteceneri (SuC) naar Cannobio (Hotel op Camping)
Dag 4 Gotthard pas, Beckenried (SuC), Grimselpas, Furka pas en dan de 19 naar het oosten, Maienfeld (SuC) naar Rankweil (Hotel).
Dag 5 Terug naar NL (waarschijnlijk even doorsteken van Sülz Vohringen naar Achern voor een stukje Schwarzwald ter afsluiting...)
 
image.jpeg
 
De foto's spreken voor zich. Ik kan het iedereen aanraden om, als men de kans krijgt, een trip als deze mee te maken.

Als aanvulling wil ik de performance van de auto's naar voren halen. We hebben een flink aantal passen, waaronder de geduchte Stelvio pas, gereden waarbij we veel van de auto's hebben gevraagd. Het in een haarspeldbocht tijdens een forse klim nog voluit weg kunnen accelereren is absoluut een unicum. Door het ontbreken van zaken als ideaal toerental, schakelmomenten, max.koppelmoment blijf je elke andere klimmer, ook motorfietsen (op de korte stukken) moeiteloos voor.
Geen zorg om te hete motor of remmen, geen controle van olie en koelvloeistof en geen noemenswaardige slijtage. Elke ICE die zo wordt aangepakt zou minimaal een controlebeurt nodig hebben.

Wij? Wij rijden naar huis en de volgende dag naar Albert Heyn "as if nothing happened".
 
De foto's spreken voor zich. Ik kan het iedereen aanraden om, als men de kans krijgt, een trip als deze mee te maken.".
In het kader beter wel gesteld dan geen domme vraag onbeantwoord latende; zit er nu veel verschil in het rijden met veel/weinig capaciteit en/of de P danwel geen D? Over anderhalve week lees ik het vast ook anders als de S70D onder het achterwerk schuilt maar een passentocht is natuurlijk iets anders dan alleen maar vlakke weg ranging en vermogen?

Ik kan me ergens voorstellen dat een P anders reageert in de bergen dan een gewone en afhankelijk van wel/geen range-mode en zwaardere achterste motor (of uberhaupt geen voorste) nog wel wat uitmaakt voor je performance in het klimmen en de daarmee gepaarde range?
 
@twall-e, op deze trip hadden we geen P modellen onderons, 70D, 85D, 90D en 85. In alle gevallen was het wel duidelijk dat geen van alle power te kort kwam. Wat wel het vermelden waardig is dat de 85D en 90D wel het meest efficiënt om zijn gesproken met de Kw/h. Vooral de 85 was in de meeste gevallen ruim 10% minder zuinig dat de 85D en 90D. Vanuit St. Moritz, Switzerland richting Italie had ik een verbruik van - 0,4 w/h op het eerste stuk van 50 Km.

IMG_6331.jpg


Over het gehele stuk naar de eindbestemming was het 27 w/h
Schermafbeelding 2016-06-19 om 20.12.00.png
 
Last edited:
@twall-e, op deze trip hadden we geen P modellen onderons, 70D, 85D, 90D en 85. In alle gevallen was het wel duidelijk dat geen van alle power te kort kwam. Wat wel het vermelden waardig is dat de 85D en 90D wel het meest efficiënt om zijn gesproken met de Kw/h. Vooral de 85 was in de meeste gevallen ruim 10% minder zuinig dat de 85D en 90D. Vanuit St. Moritz, Switzerland richting Italie had ik een verbruik van - 0,4 w/h op het eerste stuk van 50 Km.


Over het gehele stuk naar de eindbestemming was het 27 w/h

Ik kan hier aan toevoegen dat ik met de 70D op zich best mee kon komen, hoefde nergens ruimte te laten maar uiteraard was het nergens nodig om echt de 100% van de power aan te spreken.
Wat wel merkbaar was was dat mijn 70D om dezelfde prestaties neer te zetten in de klim er verhoudingsgewiijs duidelijk harder aan moest trekken wat betekende dat hij simpelweg meer verbruikte. Maar aan de andere kant was er nauwelijks verschil in laden te merken. Bij bijna leeg start hij gewoon op 117 Kw (lager voltage compenseert hij door hoger amperage) en dan zit hij ook snel op wat nodig is.

Maar ze hebben het allemaal prima gedaan.