Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

RoadTrip Brussel -> Parijs (26/11/2013)

This site may earn commission on affiliate links.
Breda Parijs in 9 uur!!!


Mijn vrouw zegt zullen we niet toch met de ICE gaan ?
Ik zeg klein avontuurtje is toch leuk? En we kunnen onderweg laden.


zo gezegd zo gedaan.
09:00 zaterdag gezin in de auto volle accu en met 101 km/pu naar Brussel
Total Ruisbroek even laden! Nog 256 typical range Helaas niemand weet van een Plug to Drive station... De toiletdame gelukkig wel en die verteld dat die aan de overkant (E19 richting Brussel) staat, dus weg overgestoken en .... Helaas alleen normale 220 aansluiting en ChaMeDo de 32a en 63A zijn afgeblind, bij navraag al een maandje, reden??


Dus terug naar Ikea Anderlecht en daar na even zoeken voor hoofdingang buiten keurig aan mennekes type 2 kunnen laden a 64 kmpu typical inmiddels stond de teller op 243.


Kinderen in de ballen bak ( werd moeilijk gedaan omdat we geen belgisch telefoonnummer hadden voor bellen bij calamiteiten??)
en wij aan de koffie, heeel veeel koffie. En mijn ogen uit gekeken naar het volk wat daar komt.
Hele gezinnen die voor 0,75 euro een ijshoorntje kopen, vieze kopjes pakken voor koffie,vieze glazen pakken voor frisdrank, en met 1 ijshoorntje 10 keer opnieuw ijs halen en dit op bordjes scheppen om met het gezin te delen. (........)
Na een uur kinderen uit de ballenbak en met zijn allen aan de "lunch" (sorry maar dit vind ik echt niet te fr.....)


2 uur later accu weer vol en met range van 374 weer op pad inmiddels is het 13.00


met een snelheid van 95 kmpu verder gereden, bij Parijs nog 35km op de teller dus toch even bijladen bij Ikea paris nord
daar klein uurtje met de kids tikkertje gedaan en met 95 km range naar hotel.
inmiddels was het 17.15 dus file hotel bereikt om 18.20.
Met een ICE was ik om 13.00 in Parijs aangekomen .......
eerst met gezin hotelletje douche en lekker hapje eten in centrum, daarna een parking gezocht met laadmogelijkheid.
na tip hier op forum bij Saemes parking gezet op rue des piramides ( ze hebben er 8 met laadmogelijkheid op schuko) en daar staat hij perfect in het zicht van portier te laden met 13 kmpu


Wat heb ik geleerd:
ik ben geen echte pionier zeker niet met het gezin, dit soort grappen moet ik niet teveel uithalen
Mijn verbruik is ondanks mijn slakkengang 218 gemiddeld over 421 km.
Total is totaal nutteloos voor electric charging ( plug to drive is alleen ChaMDo)
Met ChaMeDo is het leven een stuk makkelijker voor ned,belg,frankrijk, ( Total,fastned,nissan,renault)
Ikea werkt fantastisch (chapeau ikea!) maar natuurlijk voor de pioniers want wie wil er op reis nou 2 uur door een warenhuis wandelen iedere 200 km en een vieze lunch naar binnen werken.
Laden in Parijs werkt goed Saemes parking heeft keurige mogelijkheden en er zullen ook nog een paar andere zijn.
in Frankrijk heb je veel bekijks (alleen jammer dat ze jou inhalen ipv andersom....zelfs touringcar haalt me in!) en val je op
In Parijs zelf nog meer stond met eten gisteren achter Ferrari en voor Porsche en Masarati en raad eens wie het meeste aandacht trok....
woensdag weer terug brrr. Zie er nu al tegenop denk dat we met 80 per uur naar huis zoemen en dan weer bij de Ikea gaan hangen tot ik thuis kan komen.


Al met al na een dagje en een hoop goede wijn en lekker eten, ben ik weer in de juiste mood, maar zou ik het nog eens doen? Nee voorlopig niet zonder snellaadpunten. En het bereik van de tesla in de winter is echt dramatisch met een beetje normaal (en dan bedoel ik geen 100 ) rijden is max 250 km en dat is echt te weinig tov het beloofde. Het kan niet zo zijn dat ik voor L.U.L. Rijdt a 80 per uur om een afstand van 400 km moet overbruggen


ps ik heb een 85+ full option met momenteel winterbanden 19"
 
Ik deel je gevoel, en mijn vrouw nog meer. We zitten nu dan wel in Frankrijk, de totale reisduur was inderdaad 9 uur, wat ik onze oude Skoda Superb in max 4.5 uur deed. Aan de andere kant geniet ik nu in Frankrijk wel enorm van de auto. Rijdt geweldig, veel bekijks, kinderen weer op de achterzitjes. Zo voor een weekje goed te doen, maar voor een weekend neem ik de trein of de vliegmobiel wel ;)
 
Dus de Tesla is een Leuke wagen voor Nederlandse wegennet en we zullen echt moeten wachten op de superchargers voor groter bereik.

ik lees trouwens dat jij net zo'n belabberd bereik hebt gehad (flinke tegenwind).
In de zomer zit ik veel op het water en ben ik veel met het weer bezig wind tegen mee, kou, regen, blijkbaar moet je daar nu ook als Teslarijder op gaan letten.
Ik lees net dat ik woensdag wind mee heb naar Breda......... Haha
 
Dus de Tesla is een Leuke wagen voor Nederlandse wegennet en we zullen echt moeten wachten op de superchargers voor groter bereik.

ik lees trouwens dat jij net zo'n belabberd bereik hebt gehad (flinke tegenwind).
In de zomer zit ik veel op het water en ben ik veel met het weer bezig wind tegen mee, kou, regen, blijkbaar moet je daar nu ook als Teslarijder op gaan letten.
Ik lees net dat ik woensdag wind mee heb naar Breda......... Haha

Goed dat je er nog om kan lachen!
 
Ach, alles is maar relatief. Komen net terug in het hotel van het diner en kids stellen hoop vragen over de mensen die op straat slapen. Is erg indrukwekkend voor ze (4 en 6 jaar oud) dan stop je vanzelf wel weer over dat gezeur over rijbereik etc.

En na 24 uur is de auto inmiddels bijna weer vol 345 km.

- - - Updated - - -

...

- - - Updated - - -

image.jpg

Nog even foto van parking paris nord. Mennekes kabel hangt aan de laadpaal en je hebt verder niks nodig alleen instructie volgen.
Chapeau IKEA!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    123.6 KB · Views: 290
Ach, alles is maar relatief. Komen net terug in het hotel van het diner en kids stellen hoop vragen over de mensen die op straat slapen. Is erg indrukwekkend voor ze (4 en 6 jaar oud) dan stop je vanzelf wel weer over dat gezeur over rijbereik etc.

En na 24 uur is de auto inmiddels bijna weer vol 345 km.

- - - Updated - - -

...

- - - Updated - - -

View attachment 38892
Nog even foto van parking paris nord. Mennekes kabel hangt aan de laadpaal en je hebt verder niks nodig alleen instructie volgen.
Chapeau IKEA!

En volgend jaar met de Superchargers in 6, 7 uur in Parijs.. Probleemloos, CO2 vrij en gratis qua brandstof..
Zo rij ik volgende week al naar Davos - is heen&terug toch al gauw 350 eurotjes goedkoper dan zoals ik het anders zou doen met voorheen een V70..

Veel plezier in Parijs !
 
Leuk om de andere ervaringen van een rit naar Parijs te zien en lezen!

Overigens vond ik zelf de extra reistijd niet heel erg. Met de ICE had ik beide (niet noodzakelijke) roadtrips naar Parijs en Zwickau niet gemaakt vanwege de kosten. Daarnaast vind ik het pionieren best leuk en ook het verplicht onthaasten, is af en toe best fijn. :wink:
Bedenk ook dat je de paar uur extra reistijd op een incidentele roadtrip voor een groot deel weer terugwint omdat je op al je doordeweekse ritten nooit meer naar een tankstation hoeft te gaan. :biggrin:

Het weer speelt inderdaad een belangrijke en moeilijk te voorspellen factor bij zo'n rit.
In het automuseum in Zwickau zag ik dit oude dashboard:

image.jpg


Wellicht een goed idee voor een update voor de Model S, zo'n barometer en hoogtemeter? :tongue:
 

Alle gekheid op een stokje. Ik heb hierna wel een hoogtemeter app op m'n iPhone gedownload die ik goed kon gebruiken bij m'n terugrit. Supercharger in Wilnsdorf bleek op circa 400m hoogte te liggen, terwijl ik veel lager vertrok, dus onderweg af en toe gekeken wat m'n hoogte was en wat de projected range, want zelfs een paar honderd meter vreten al energie. En in een heuvelachtig gebied is het veel moeilijker je projected range op waarde te schatten dan in een vlak gebied. Denk je dat je goed bezig bent geweest, blijk je net in een dal te zitten. ;-)
Ben in ieder geval heel benieuwd hoe Tesla dit in de nieuwe navigatie update gaat verwerken.
 
Mooi filmpje en leuk om te zien dat we bijna op hetzelfde moment in Parijs hebben gezeten!

Hier ook nog even kort verslag van terugweg.
Eerst het weer maar eens bekeken.... Zuidwest 7-8 beaufort. Oftewel wind mee vanaf Parijs!
vertrokken met volle range 386 km ( laden stopt blijkbaar automatisch na volle charge en loopt langszaam weer leeg?! 397-386)
rustig gereden a 99 kmpu en met nog 70 km range aangekomen bij IKEA Anderlecht 1 uur laden (deze keer a 51 kmpu ipv 64?! Weet iemand waarom?) en met 130 km range naar huis gereden bij Breda (112 km) met gemiddeld 101 km met een range van 2 km thuis aangekomen.

Totaal 892 km verbruik 209 Wkm gemiddelde snelheid 98 kmpu totale reistijd 9 heenreis 5,5 terugreis

conclusie;
als je bekend bent met je eindpunt kun/ durf je makkelijker leeg te rijden.
Tesla is zonder supercharger (nog) niet geschikt voor lange ritten.
Tesla doet niet wat hij belooft minimaal 350 km max 500 km range. ( bij normaal rijgedrag haal je rond de 250 km in deze omstandigheden.
Het is leuk om te doen en te proberen maar niet iedereen heeft de auto gekocht om te pionieren.
En ja je kunt overal in europa komen als je tijd hebt ( en daar zit vaak het probleem mijn tijd met het gezin wil ik optimaal benutten en niet onderweg in een auto.

Ik vind het een perfecte auto voor in Nederland, en ik ben en blijf er tevreden mee maar ik denk dat we ook best kritisch mogen zijn over het beloofde en hetgeen we gekregen hebben. Ik vindt het prachtig om hier te lezen hoe mensen alles naar het positieve weten te draaien en ga vooral hiermee door maar laat ook ruimte aan de mensen die met een iets kritischere blik kijken naar deze wagen.

P.s ik zag in het filmpje een zeer krappe parking. Als je in parijs bent zet je wagen dan in een Saemes parking in het centrum waar de wat luxere MPV s ook in de parking staan lijkt dat daar wat meer ruimte is. Ik had in ieder geval voldoende ruimte om in de parking rond te rijden en geen stoepen te raken. ( en ik ben absoluut geen ster in parkeren en parkeergarages!!)

Een blije Teslarijder die gelukkig weer in Nederland met 130 kmpu en hard optrekken rond kan rijden zonder op de range te hoeven letten!
 
Leuke video Byron
Je ziet dat elektrisch rijden altijd rekenen is. Als je geen wind mee had gehad had je niet 103km/hr kunnen rijden, maar minder of tussendoor laden. Ik rij nu 2,5 jaar elektrisch en iedere lange rit is rekenen maar dat heb je er voor over. Eens elektrisch en je wilt nooit meer terug naar ICE.
Een paar ervaringen zijn, filerijden zorgt in het algemeen voor meer range. Wind mee of wind tegen kan 25% verschil in range betekenen. Een snelweg met bomen er langs en veel drukte levert 10% meer range.
Ik adviseer altijd om overal 100 km/hr te rijden. Dan betekent dat in Nederland op snelwegen nooit een overtreding en een range die vrijwel altijd dicht in de buurt van de ideal range zit, maar ik heb dan ook een Roadster met gemiddeld 40wh/km minder verbruik dan de Model S.
 
JoeNe,

kijk eens naar de foto onderaan het artikel.
Volgens mij laadt de model S met een type 2 (Mennekes) kabel, niet ?
De laadpaal heeft dus (denk ik) beide, type 2 en CHAdeMO of m.a.w. geen CHAdeMO adapter nodig ?!
Je hebt gelijk. Het is een gecombineerde DC - AC lader.
Hopelijk met Type 2 en niet Type 3C.

Maar mijn comment was vooral gebaseerd op de hogere snelheid die we met CHAdeMO kunnen bereiken. Ik heb gisteren een uurtje in Aken gestaan en 82 km kunnen bijladen. Met CHAdeMO was dit een dikke 200 km geweest (hoewel het geen gecombineerde lader was en ik zowiezo op AC moest laden).

Als je op doorreis bent maakt die laadsnelheid echt veel uit.
 
Ik ben op en neer naar parijs gereden dit weekend en ben op de heenweg via oosterhout gereden waar ik de auto zo'n beetje volledig vol geladen heb, daarna via kortrijk gereden om nog wat bij te laden. Op de terugweg ben ik in 1 keer van Parijs naar Oosterhout gereden, 430km, 69,5kWh verbruikt, 161wh/km, met een gemiddelde snelheid van rond de 90-95km/u denk ik uiteindelijk. Niet bepaald aan te raden want het is echt geestdodend. Volgende keer dus weer een korte tussenstop maken in Kortrijk maar het is wel leuk om te weten dat je prima naar Parijs kan rijden vanaf Oosterhout mits je rustig aan doet.