Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Roadtrip Montenegro & Albanie

This site may earn commission on affiliate links.
Zo inmiddels aangekomen in Dubrovnik! Hebben nu 2.300km gereden en de laatste supercharger achter ons gelaten. Moesten nog door Bosnië heen en blijkbaar doet het internet het nu daar wel op de tesla, toch lekker spotify kunnen blijven luisteren ;)

Tot hier geen zuchtje pijn door het perfecte netwerk van de SuC’s....zeker als je ze allemaal voor jezelf hebt...sinds Slovenië geen enkele tesla gezien, echt helemaal geen...en de X blijft een koppendraaier, overal waar je komt...zelfs de douaniers vragen of die echt helemaal elektrisch is? ;-)

Nu komt het “moeilijke” gedeelte, Montenegro en Albanië. Wordt vervolgd.

Tassenset van Oscar & hamisch ( Refer your friends, get 10% off! ) is echt een aanrader! En niet omdat ik korting wil van mijn referral, heb al een set, maar omdat je zo veel meer “ruimte” krijgt in je frunk. Ben verbaasd wat je zo in je frunk kan stoppen. En goede service, hij was niet op tijd klaar voor onze trip dus hebben ze hem naar ons adres in Kroatië gestuurd en hebben we hem op ons terras erin gezet ;)
2BCE6AFB-BBFD-408F-B06E-D12B1D63984A.jpeg
395AC5FB-9433-4BA2-9791-10754E6517EB.jpeg
8BB8343B-D5CA-4670-B6C9-7711D8DF20D4.jpeg



SuC Senj. Mooiste plek voor een SuC die wij gezien hebben ooit, met een eigen privé strandje om te zwemmen, gehele familie is erin geweest! Laden was te snel klaar...gelukkig hier geen idle fee’s in je eentje...
3AB61990-41FB-4345-8C3F-0A6128684DAE.jpeg
D045CDF1-1124-49BD-B3E9-D639B5B709FF.jpeg


SuC Dugopolje. Niks aan, wel lekker dichtbij de stroom mast...vaag hotel erbij waar niemand verbleef?

1D5FE933-5135-452F-B5C0-0FA86DA538B2.jpeg



Laatste SuC Vrograc in het zuiden van de Balkan, vanaf hier ben je op je zelf aangewezen...( muv een aantal destination chargers in Dubrovnik )
7D4861F8-248A-41EB-86F7-DAE7392B8CB6.jpeg
 
Ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ben namelijk van plan om in augustus naar Montenegro en noord Albanië te gaan. Kan je eventueel eens opspelden wanneer je bent vertrokken en wanneer je terug bent? Alsook de route? Dan kan ik een beetje inschatten wat er mogelijk is voor mij.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zo inmiddels is de weg terug naar huis weer ingezet! Het is hier heerlijk weer en echt genieten...aanrader voor deze periode. Lekker warm, te warm in de zon, maar lekker koel in de avond...en rustig...niet de gekke drukte die je in de zomer vaak hebt.

Maar het is niet zonder slag of stoot gegaan...vooral de grens overgangen zijn chaotisch op zijn zachts gezegd. Enorme rijen met vrachtwagens en auto’s die de grens over willen en maar 1 of 2 douaniers die alle tijd hebben...gemiddelde overgang toch wel 2-3 uur...dus probeer die te vermijden.

Daarnaast hadden we al bij de eerst overgang een probleem met onze groen kaart. Nooit over nagedacht maar die moet je uiteraard bij hebben, wij hebben hem digitaal gekregen van Assicuro en ik had hem geprint dus, helaas in zwart wit, en niet in de groene kleur. En dat had de douanier nodig...het origineel..dus ik hem de PDF laten zien, niks mee te maken volgens hem, not my problem...wat te doen vroegen we, back to holland vertelde die ons...euhhh...dat is nogal uit de richting...not my problem wederom...

Auto dus aan de kant gezet want er moesten andere mensen langs..uurtje ouwehoeren en proberen een oplossing te vinden maar helemaal niks...totdat er ineens iemand kwam en zei : you go, on your own risk....ok dus wij rijden!

6E4EEC87-EE76-4744-974A-32E4D6433CFF.jpeg

Bosnië was erg bijzonder, heel mooi, maar ook wel een moeilijk land...en de recente historie is wel te “voelen” daar. Geen aanrader om met kleine kinderen heen te gaan in onze mening.

Volgende grens Montenegro was wat lastiger...want de douanier wou uiteraard onze groene kaart zien...no copy...i said no copy...you go back...euhh? Tsja dus wij weer parkeren en wachten totdat we weer mochten doorrijden...was de hoop tenminste...maar nee dat ging niet...maar deze douanier wou ons wel doorlaten maar wou money...how much? Doesnt matter...dus wij vijf euro in het paspoort gestopt, want mocht niet op camera gaf hij aan en wees er nog even naar...hij weer teruglopen met de paspoorten en id’s en ja hoor dat deed the trick...we mochten door...

Toen hebben we in Podrigca (mooie stad!) maar even een copyshop opgezocht...wat nogal lastig was zonder 4G (6€ / mb ) maar wel gelukt...met toch maar een paar mb’s opgemaakt aan Google maps :)
46F9E84F-7ADD-4F70-8F58-289BF51BB660.jpeg


Aangekomen konden we gelukkig laden met de standaard UMC wat overal in Montenegro en Albanië kon waar wij waren...perfect..nergens problemen gehad...geen snelladers, overal max 10-12A maar voldoende om in 20-30 uur de auto weer vol te krijgen...houd er dus rekening mee dat je dus max 300km per dag kan afleggen...meer is niet te doen omdat je simpelweg de laadcapaciteit nergens vindt...
1978A7C0-1238-4B46-B8DC-E41609BCB263.jpeg



Terug naar Kroatië ging perfect, met alleen een miscalculatie in de hoogte die we nog moesten overbruggen...we hadden in onze gedachten dat het omlaag zou zijn maar dat was omhoog...net voor ons hotel schoot hij ineens naar 0km bereik toe...was echt op het nippertje...wel gelijk een echte 22kw paal, gratis, dus welcome back to EU...heerlijk :)
62EA3398-1F7C-422C-BAE5-F41C2BEFDD16.jpeg

6F58C20A-1312-4AEA-86DB-A88DCE1E0F8A.jpeg


In Kroatië zelfs een SuC bij een benzinestation...dat zie je niet vaak!
D051F294-C821-42B0-A86D-2C8B69D86828.jpeg


Ook nog een tripje gedaan naar het nationaal park Krka wat ook erg mooi was..daar hadden ze ook een gratis high speed laadpaal waar je met 43kW kon laden! Binnen no time vol...wederom uiteraard de enige, we hebben letterlijk geen enkele elektrische auto gezien...en de mensen ook niet volgens mij...overal komen mensen kijken en vragen of hij echt wel volledig elektrisch is...en hoe we dan hier zijn gekomen etc...blijft leuk :)

0E9F781D-2FC6-4857-8BBE-2391B32E556D.jpeg

6D1F38E2-3FC8-45B4-AE15-B13643D0C581.jpeg



De terugrit is “saai” met overnachtingen met destination chargers en SuC’s dus daar zal ik niks meer over posten. Zal nog wel zondag een screenshotje maken van het verbruik van deze trip en het aantal km’s...
 
Super om te lezen, bedankt om je ervaring te delen! Deze zomer plan ik ook mijn eerste lange trip naar Kroatië, goed om te lezen dat het netwer daar vrij matuur is.
Wel spannend met 0km net voor het hotel aan te komen. Op je energiemeter is wel te zien dat je nog iets meer dan 150kW kan trekken, dan heb je waarschijnlijk nog wat over "onder nul", en zijn de cellen ietwat uit balans. Als je echt geen lading meer had zou je amper nog 50kW uit de batterij kunnen trekken. Toch, moest spannend zijn, blij dat je er ben geraakt!
 
  • Informative
Reactions: FrankNL

En nu scroll ik op de verzekeringssite iets naar beneden en daar staat...




Originele groene kaart verplicht

In de volgende landen is het wel verplicht om de originele groene kaart bij u te hebben: Albanië, Bosnië en Herzegovina, Iran, Israël, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Servië, Tunesië, Turkije, voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië,Rusland en Wit-Rusland. In Bulgarije is een originele groene kaart niet verplicht, maar wel aan te raden.
Rijdt u met uw auto door één van deze landen, dan heeft u wel een originele groene kaart nodig. Over de groene kaart voor uw auto kunt u meer informatie lezen, maar kunt deze ook online aanvragen. U krijgt uw groene kaart dan via de post toegestuurd
 
Tassenset van Oscar & hamisch ( Refer your friends, get 10% off! ) is echt een aanrader! En niet omdat ik korting wil van mijn referral, heb al een set, maar omdat je zo veel meer “ruimte” krijgt in je frunk. Ben verbaasd wat je zo in je frunk kan stoppen. En goede service, hij was niet op tijd klaar voor onze trip dus hebben ze hem naar ons adres in Kroatië gestuurd en hebben we hem op ons terras erin gezet ;)

Voor onze vakantie naar Noorwegen de tassen besteld. En met 10% discount dankzij @FrankNL.