Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwisser constructie afgebroken!!!!

This site may earn commission on affiliate links.
O ja... VIER jaar of 80.000km... daarmee wordt het verschil met veelrijders nog idioter... ik was de 80.000 al binnen een jaar gepasseerd.

Aan één kant kan ik me een km-limiet voorstellen bij 4 jaar garantie, aan de andere kant heeft een EV weinig onderhoud nodig en zou die km-limiet niet nodig zijn als Tesla voldoende overtuigd zou zijn van de hoge kwaliteit van alle componenten... :rolleyes:

Ik heb eens bij Toyota gekeken. 3 jaar garantie of 100k km. Maar zij geven de mogelijkheid om er één of twee jaar garantie bij te kopen voor een paar honderd € en dan is het bij 5 jaar maximaal 160 k km.
 
Heb het zo'n twee maanden geleden over mijn zorgen over de garantie gehad, tijd vs km, met een service medewerker bij SC Amsterdam. Zouden op de hoogte zijn van het probleem en zijn proactief bezig. Makkelijk voorbeeld is dat het onzin is dat het scherm (van ongeveer 5k) buiten de garantie zou vallen na 80.000km, terwijl als je hem 4 jaar continu aan zou houden in je garage (baksteen op de stoel) er geen enkel probleem is.

Voor ruitenwisser constructie geldt dit mogelijk nog wel meer, dat lijkt eerder een ontwerpfout. Vaak mijn ruitenwissers gebruikt om sneeuw te verwijderen bij vorige auto.
 
Versta mij niet verkeerd ik ben zot van mijn Tesla, maar Amerikaanse auto's kenende, gebruiken ze nogal veel onderdelen made in Mexico wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt.
Ik heb de mijne nu een maand en heb ook al een lijstje van rammel en kraakgeluiden. Ik ben wel het een en ander gewoon rij al heel mijn leven met Amerikaanse auto's maar niet van deze prijsklasse.
Alleen al bij het lezen van al deze reacties wordt je depri.
 
De verhouding 4 jaar of 80.000 km lijkt me inderdaad ook niet in evenwicht te zijn.

't Is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar op mijn nieuwe VW Crafter had ik 3 jaar waarborg of 200.000km.

Ja, eens... als het 4 jaar of 160.000km (100.000 miles) was geweest had ik het niet vreemd gevonden. En zou in mijn geval de garantie binnenkort alsnog aflopen.
 
Versta mij niet verkeerd ik ben zot van mijn Tesla, maar Amerikaanse auto's kenende, gebruiken ze nogal veel onderdelen made in Mexico wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt.
Ik heb de mijne nu een maand en heb ook al een lijstje van rammel en kraakgeluiden. Ik ben wel het een en ander gewoon rij al heel mijn leven met Amerikaanse auto's maar niet van deze prijsklasse.
Alleen al bij het lezen van al deze reacties wordt je depri.
Allemaal opstartperikelen van een nieuw automerk, hoe goed ze nu ook al zijn en hoe bewonderingswaardig ze een nieuw concept op de markt hebben gezet, de rijders van de eerste produktiejaren zijn gewoon de testrijders. Bij Lotus ging dat vroeger precies hetzelfde, maar dat was een ander tijdperk. Nu bouwen ze ook probleemloze auto's. Tesla heeft de tijd en ervaring niet zoals bv Audi dat heeft waar 6 ingenieurs 8 maanden studeren op het geluid als je de bestuurders deur dichtgooid. Ik wil wel eens weten of de huidige auto's die Tesla nu bouwt de verbeterde punten hebben die wij, rijders van het eerste uur, ervaren. Van Tesla zou het mooi zijn als ze dat communicerenk maar daar kan je lang op wachten. Ik hoor wel dat de beleving qua rijden nu beter is. Wellicht is het een idee on een probleemlijst te maken van de classic MS punten en deze punten in de loop vd tijd weg te strepen als de nieuwe generatie MS'n ze niet meer hebben. Dan zien we pas of Tesla zichzelf verbeterd - wat ik wel verwacht.

- - - Updated - - -
 
Allemaal opstartperikelen van een nieuw automerk, hoe goed ze nu ook al zijn en hoe bewonderingswaardig ze een nieuw concept op de markt hebben gezet, de rijders van de eerste produktiejaren zijn gewoon de testrijders. Bij Lotus ging dat vroeger precies hetzelfde, maar dat was een ander tijdperk. Nu bouwen ze ook probleemloze auto's. Tesla heeft de tijd en ervaring niet zoals bv Audi dat heeft waar 6 ingenieurs 8 maanden studeren op het geluid als je de bestuurders deur dichtgooid. Ik wil wel eens weten of de huidige auto's die Tesla nu bouwt de verbeterde punten hebben die wij, rijders van het eerste uur, ervaren. Van Tesla zou het mooi zijn als ze dat communicerenk maar daar kan je lang op wachten. Ik hoor wel dat de beleving qua rijden nu beter is. Wellicht is het een idee on een probleemlijst te maken van de classic MS punten en deze punten in de loop vd tijd weg te strepen als de nieuwe generatie MS'n ze niet meer hebben. Dan zien we pas of Tesla zichzelf verbeterd - wat ik wel verwacht.

- - - Updated - - -

Ja fijn voor die early adopters maar ik leg geen 110K neer voor een auto die issues heeft die de gemiddelde polo of panda niet eens heeft.
 
Laten we ons met deze warmte niet zo druk maken. De uitleg van onze ervaringsdeskundige (iCentre), omdat internet hier is weggevallen lastig zoeken naar meer gegevens, is toch duidelijk? Dit gaat gewoon goed komen. Nog niet zo lang geleden veel heisa over onderhoudscontract dat ook goed is gekomen. Vraagt alleen wat communicatiestapjes.
 
Vrijwel dezelfde ruitenwisser motor die Tesla gebruikt (Sprague Devices E-106) zit in de Kenworth vrachtwagens.
All Makes Truck Wiper Motors

Op deze site is dan ook nog een afbeelding te vinden waarop staat hoe de motor d.m.v. een mounting bracket aan de auto wordt gemonteerd.
Waarom Tesla voor een dergelijk exotisch merk kiest en niet gewoon voor een regulier merk als Bosch of Valeo, is mij een raadsel.
Hoe dan ook, je zou mogen verwachten dat een dergelijk old school mechaniek een autoleven lang meegaat.

Afbeelding 1290.jpg
Afbeelding 1291.jpg

Afbeelding 1292.jpg
 
Last edited:
Vrijwel dezelfde ruitenwisser motor die Tesla gebruikt (Sprague Devices E-106) zit in de Kenworth vrachtwagens.
All Makes Truck Wiper Motors

Op deze site is dan ook nog een afbeelding te vinden waarop staat hoe de motor d.m.v. een mounting bracket aan de auto wordt gemonteerd.
Waarom Tesla voor een dergelijk exotisch merk kiest en niet gewoon voor een regulier merk als Bosch of Valeo, is mij een raadsel.
Hoe dan ook, je zou mogen verwachten dat een dergelijk old school mechaniek een autoleven lang meegaat.

View attachment 89169

Sprague is een divisie van CVG USA, (dus niet exotisch maar "homeland products" al-dan-niet-onder-licentie-in-Mexico-gemaakt ) de wipermotors zijn volgens hen reeds op trucks uit 1987 tot heden gebruikt. Als deze voor heavy-duty toepassingen gemaakt zijn "zou" het toch goed moeten zijn.
Als het telkens die bewuste bracket is die breekt zal dit de zwakke schakel zijn, ik vermoed dat Tesla wel zijn toeleveranciers op het matje zal roepen als er meerdere returns zijn van bepaalde stukken.
Zeker met de Amerikaanse claims en rechten/plichten in het achterhoofd. Ik zou niet graag zaken doen met Amerikaanse firma's, voor de minste fout nagelen ze je tegen de muur… .

Maar, ik ben akkoord, dergelijke mankementen mag je op een Dacia voorhebben, niet op een pokke-dure Tesla ! Dat hoort niet !
Ik begrijp ook niet goed waarom ze bepaalde dingen zelf willen doen, wat bv. Bosch, Delco-Remy en andere toeleveranciers aan perfecte kant-en-klare parts aanbieden.
Tesla heeft nu een zeer nauwe band met Daimler-Mercedes, waarom dan geen MB ruitenwissersystemen er op??
 
Sprague is een divisie van CVG USA, (dus niet exotisch maar "homeland products" al-dan-niet-onder-licentie-in-Mexico-gemaakt ) de wipermotors zijn volgens hen reeds op trucks uit 1987 tot heden gebruikt. Als deze voor heavy-duty toepassingen gemaakt zijn "zou" het toch goed moeten zijn.

misschien...

maar de wind-weerstand op de ruitenwissers zou bij een S wel eens hoger kunnen zijn dan bij een US-Truck.
Door de vorm, door de snelheid...

Met een nano-coating worden de druppels van de voorruit van de S geblazen door de wind over de voorruit; ik heb er geen idee van of dat bij een US-Truck ook zo goed gaat.
 
Goed punt. Een heavy-duty motor voor een truck die gemiddeld 50mph rijdt, heeft andere eigenschappen. ze hadden misschien beter een ruitewissermotor van een Boeing OEM kunnen selecteren, dat werkt vast beter onder ludicrous-mode belasting :smile: Maar als dit de enige de motor case is, valt het toch best wel mee met de kwaliteit. Uiteindelijk zijn er genoeg Amerikaanse OEMs te vinden die de lokale Japanse en Duitse merken mogen leveren met hun hoge eisen...

misschien...

maar de wind-weerstand op de ruitenwissers zou bij een S wel eens hoger kunnen zijn dan bij een US-Truck.
Door de vorm, door de snelheid...

Met een nano-coating worden de druppels van de voorruit van de S geblazen door de wind over de voorruit; ik heb er geen idee van of dat bij een US-Truck ook zo goed gaat.
 
Voor mij is het wel duidelijk hoor. T.o.v. ruitenwissers op zo'n truck zijn er 3 grote verschillen bij gebruik op een MS:

- de wisserbladen op de MS zijn een heel stuk langer

- de rijsnelheden, zeker in Europa, met de MS zijn veel hoger

- door de veel vlakker liggende voorruit bij een MS zijn de krachten bij neergaande beweging - tegen rijwind in - veel groter.

Deze 3 factoren zorgen er samen voor dat zo'n motor bij trucks wellicht nooit uitvalt en bij een MS mogelijk wel.
 
Als je dan toch moet betalen zou ik eisen dat ze er tenminste een fatsoenlijke Bosch motor inzetten, die kunnen er tegen en breken niet af bij Ludicrous lage snelheden. Krijg je ook nog langer garantie op:rolleyes:
Ik verwacht niet dat een Tesla sec zich laat verleiden door 1 klant om een constructie te wijzigen. En indien toch, moet daarvoor vast de hoofdprijs betaald worden.
 
Even een oude threat opgedoken: de gebroken ruitenwissers. Gisteren viel er tijdens het remmen sneeuw vanaf m'n dak op de voorruit, waarop de wissers aangingen. Direct een harde tik, waarna het mechaniek afgebroken bleek. Gelukkig op voorraad in het service center, maar wel 600 euro. Auw... Dus wees gewaarschuwd met dit weer: er zit geen overbelastingsbeveiliging op de wissers (althans in 2013), haal sneeuw en ijs weg voordat je de wissers aanzet. En haal ze dus van 'automatisch' af.
 
  • Helpful
Reactions: EddieW
Even een oude threat opgedoken: de gebroken ruitenwissers. Gisteren viel er tijdens het remmen sneeuw vanaf m'n dak op de voorruit, waarop de wissers aangingen. Direct een harde tik, waarna het mechaniek afgebroken bleek. Gelukkig op voorraad in het service center, maar wel 600 euro. Auw... Dus wees gewaarschuwd met dit weer: er zit geen overbelastingsbeveiliging op de wissers (althans in 2013), haal sneeuw en ijs weg voordat je de wissers aanzet. En haal ze dus van 'automatisch' af.
De politie deelt graag boetes hier voor diegene met sneeuw op autodak/raam bij mijn stad :(
 
  • Like
Reactions: grommelsch