Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwisser model X - welk type..?

This site may earn commission on affiliate links.

Etmaniac

X 100D LR M20
Dec 5, 2019
70
40
Schoten
Mijn ruitenwissers zijn aan vervanging toe, nu, het is mij onduidelijk welke er op de X moeten. handleiding geeft aan dat ze 650-530 mm lang moeten zijn, er zitten op dit moment 700-450mm op. Daarnaast kunnen de originele ook gebruik maken van de verwarming?? Ook natuurlijk moet je rekening houden met de sproeiers die in de wissers zitten. Ik beloof dat Tesla zelf Bosch gebruikt? Maar weet iemand een typenummer zodat je de verwarming niet kwijt raakt? En ja, ik kan natuurlijk ook gewoon van Tesla bestellen...

thx
 
IMG_3242.jpeg


Geen antwoord op je vraag, maar op basis van eigen ervaring: je rijdt met een Model X. De voorruit van een Model X vervangen kost net geen €2.000,-. Hierboven zie je een foto van mijn voorruit, mét officiële Tesla ruitenwissers van nauwelijks een jaar oud: ze veroorzaakten op drie verschillende plekken krassen die de straal van de ruitenwisser volgen.

In het SEC heeft men me ook verteld dat de ruitenwissers van de X nogal gevoelig zijn wat betreft afstelling. De kost van ruitenwissers en die laten plaatsen door de mobile service lijkt me een no-brainer.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik
View attachment 872016

Je rijdt met een Model X. De voorruit van een Model X vervangen kost net geen €2.000,-. Hierboven zie je een foto van mijn voorruit, mét officiële Tesla ruitenwissers van nauwelijks een jaar oud: ze veroorzaakten op drie verschillende plekken krassen die de straal van de ruitenwisser volgen.

In het SEC heeft men me ook verteld dat de ruitenwissers van de X nogal gevoelig zijn wat betreft afstelling. De kost van ruitenwissers en die laten plaatsen door de mobile service lijkt me een no-brainer.
Ok, dus je hebt je ruitenwissers bij Tesla laten vervangen en het resultaat is dat de ruit kapot is, niet fijn? Gaat Tesla die op hun kosten vervangen?
 
Ik heb toevallig twee weken geleden nog nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Vond het wel snel: ik heb het nog in februari dit jaar door het SeC laten uitvoeren net voordat we op wintersport gingen. Die ruitenwissers piepten en streepten al maanden. Ik kon ook geen merk aantreffen op de ruitenwissers die het SeC heeft geplaatst.

Nu heb ik twee setjes Valeo Silencio AquaBlade gekocht. Vooralsnog erg tevreden over, hopelijk gaan deze langer mee dan degene die het SeC heeft geplaatst.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik heb toevallig twee weken geleden nog nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Vond het wel snel: ik heb het nog in februari dit jaar door het SeC laten uitvoeren net voordat we op wintersport gingen. Die ruitenwissers piepten en streepten al maanden. Ik kon ook geen merk aantreffen op de ruitenwissers die het SeC heeft geplaatst.

Nu heb ik twee setjes Valeo Silencio AquaBlade gekocht. Vooralsnog erg tevreden over, hopelijk gaan deze langer mee dan degene die het SeC heeft geplaatst.
De fabrikant geeft op dat ze onverwarmd zijn maar ook dat ze nog niet leverbaar zijn:

F7A90C3E-88B8-444D-BB1E-060CCE9152D2.png


Nou is het al niet een hele beste website maar is deze informatie incorrect?
 
Vreemd, op deze webshop staat duidelijk dat ze verwarmd zijn. Nu weet ik sowieso niet goed op welke manier die ruitenwissers verwarmd worden?
Ah... Google is your friend..

Tesla heater wipers are not actually a heater on the wipers but rather a heating element / defroster at the bottom of the windshield that warms the wipers when they are not in motion.

This is great for when you are parked and it is cold enough to freeze your wipers to your windshield. People in the northern regions will know how useful this can be. It will save you from having to lift up your wipers when you park at night or in a cold snap!
 
  • Informative
  • Like
Reactions: watt and Dikkie Dik
Heb zelf onlangs na 6 jaar de armen vervangen van de ruitenwissers van de X. Wat een verademing, nu zijn ze echt top!
Daarvoor had ik al 2x thuis ze door Tesla laten vervangen ( alleen de bladen ) maar dat hielp niet. De veer in de arm was te slap geworden en daarom maakte hij en veel geluid en trok hij de ruit niet altijd goed schoon. Kosten 130 euro per arm. Bladen kosten dacht ik 75 euro voor 2 stuks totaal incl vervanging ter plaatse. Ben een echte zuinigerd, maar hierop niet bezuinigd en er tevreden mee!
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Mijn ruitenwissers zijn aan vervanging toe, nu, het is mij onduidelijk welke er op de X moeten. handleiding geeft aan dat ze 650-530 mm lang moeten zijn, er zitten op dit moment 700-450mm op. Daarnaast kunnen de originele ook gebruik maken van de verwarming?? Ook natuurlijk moet je rekening houden met de sproeiers die in de wissers zitten. Ik beloof dat Tesla zelf Bosch gebruikt? Maar weet iemand een typenummer zodat je de verwarming niet kwijt raakt? En ja, ik kan natuurlijk ook gewoon van Tesla bestellen...

thx
Beste Etmaniac,
Het verwisselen van de complete wissers heb ik nooit duurzaam gevonden. Na lang zoeken heb ik de rubbers gevonden, die 75 cm lang zijn en perfect passen in de wissers. Ersatzwischergummi AT 750 Aerotwin. Het zijn gewoon Bosch Aerotwinbladen, maar ik heb lang moeten zoeken naar die lengtes.
Helaas verkoopt deze firma ze per 20 stuks, en met verzending (en zonder BTW, immers binnen Europa), hebben ze mij 80 euro gekost, dus evenveel als 1 set van Tesla. Voor 8 euro en een kwartier werk, heb ik om de paar maanden nieuwe ruitenwissers.
Wel heb ik 2 complete setjes; één op de voorruit en de ander ligt klaar in de frunk.
 
Ik moet nl. nog altijd de ruitenwisser aan passagierskant wisselen. Had bestuurder en passagier gekocht, maar kreeg 2 ruitenwissers voor passagier. Als ik enkel de rubber kan wisselen, doe ik dat liever, maar dat zijn dus andere lengtes.
 
De rubbers van Ersatzwischergummi AT 750 Aerotwin zijn 750 mm lang en passen dus zowel op de bestuurders- als passagierszijde. Helaas moet je die laatste dan wel inkorten (lees: afknippen met een schaar). Tips:
1. bij het verwijderen van de oude, deze meteen markeren, zodat je het onderscheid ziet tussen de oude en de nieuwe. Waarom?:
2. leg oude en nieuwe naast elkaar, en knip de nieuwe op maat. Als je de nieuwe eenmaal zonder afknippen hebt ingeschoven, moet je gokken in hoeverre je de lengte van het slotkapje nog mee moet rekenen, dat je er nog op moet zetten.
 
Beste Etmaniac,
Het verwisselen van de complete wissers heb ik nooit duurzaam gevonden. Na lang zoeken heb ik de rubbers gevonden, die 75 cm lang zijn en perfect passen in de wissers. Ersatzwischergummi AT 750 Aerotwin. Het zijn gewoon Bosch Aerotwinbladen, maar ik heb lang moeten zoeken naar die lengtes.
Helaas verkoopt deze firma ze per 20 stuks, en met verzending (en zonder BTW, immers binnen Europa), hebben ze mij 80 euro gekost, dus evenveel als 1 set van Tesla. Voor 8 euro en een kwartier werk, heb ik om de paar maanden nieuwe ruitenwissers.
Wel heb ik 2 complete setjes; één op de voorruit en de ander ligt klaar in de frunk.

Ga denk ik ook maar een setje bestellen dan. Blijkbaar makkelijk zelf te vervangen en wel fijn dat je ze altijd alvast "hebt".
Nog liefhebbers om gezamenlijk wat setjes te kopen om de verzendkosten te delen?
 
Ga denk ik ook maar een setje bestellen dan. Blijkbaar makkelijk zelf te vervangen en wel fijn dat je ze altijd alvast "hebt".
Nog liefhebbers om gezamenlijk wat setjes te kopen om de verzendkosten te delen?
Ik ben geen 20 bladen nodig. De huidige gaan al 50.000 km mee Om nu voor een half miljoen kilometers ruitenwisser bladen op voorraad te hebben? 😳
Maar 4 ofzo bladen wil ik wel overnemen.
 
Ik heb ook wel interesse, echter: ik had ooit al eens vervangingsrubber gekocht, deze bleken echter NIET helemaal gelijk aan de rubbers van de X. Ze waren wel hetzelfde als die van de Aerotwin op de Mini. Ik durfde het destijds niet aan om ze erop te zetten, omdat ik niet het risico wilde lopen dat de ruit zou beschadigen.

Uit mijn hoofd meen ik dat de bovenste dikke rand minder hoog was dan het standaard aerotwin rubber.
Is er wellicht een foto van beide naast elkaar ter vergelijk?
 
View attachment 872016

Geen antwoord op je vraag, maar op basis van eigen ervaring: je rijdt met een Model X. De voorruit van een Model X vervangen kost net geen €2.000,-. Hierboven zie je een foto van mijn voorruit, mét officiële Tesla ruitenwissers van nauwelijks een jaar oud: ze veroorzaakten op drie verschillende plekken krassen die de straal van de ruitenwisser volgen.

In het SEC heeft men me ook verteld dat de ruitenwissers van de X nogal gevoelig zijn wat betreft afstelling. De kost van ruitenwissers en die laten plaatsen door de mobile service lijkt me een no-brainer.

Ik heb soortgelijke krassen op mijn voorruit. is de enige oplossing om het geheel te vervangen, of zou dat mogelijk zijn om het door een professional te laten polijsten? Als we het moeten vervangen, denk ik dat we het niet kunnen claimen bij de verzekering, toch?