Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers Model X niet storm bestendig

This site may earn commission on affiliate links.
Van de week tijdens de storm klapte mijn ruitenwisser dubbel. Nu was ik benieuwd of andere X rijders dit ook ervaren.
Het is me nu twee keer gebeurt tijdens harde wind. De eerste keer klapte hij zelf terug maar de tweede keer was hij half afgebroken. Tesla kon me niet helpen alleen afslepen, op eigen kosten want tja storm daar is ie niet op gemaakt...Gelukkig kreeg ik hem toch weer een soort van werkend en kon ik mijn weg vervolgen maar het houd niet over.

Helaas blijk je de Model X ruitenwissers alleen nog bij Tesla te kunnen kopen. Heeft iemand een idee wat ze kosten ?

Online kan ik alleen deze vinden maar die zijn niet leverbaar. Ik zag dat ze hier vandaan komen, ik heb ze gemaild, ben benieuwd of ze direct leveren en of het wat is.

Overigens nog best lastig om ze te vervangen. Deze gast heeft een duidelijk filmpje gemaakt
 
Bij mij flapte ze ook links naast de vooruit waardoor ik de ruitenwisser maar van de automatische interval gehaald heb en ze handmatig bediend door af en toe het knopje in te drukken. Vooral zijwind van rechts kan hij niet tegen.... slecht ontwerp.

Ik heb laatst de ruitenwissers laten vervangen door een ranger. Voor 80€ komen ze ze thuis vervangen. Duurt wel 2-3 weken dus weet niet of ze lang kan wachten, de volgende storm komt er dit weekend al weer aan
 
Bij harde wind schieten ze telkens te ver door,.
Na een wisserwissel bij een SeC schoot de wisser aan bestuurderszijde ook over de A-stijl heen bij harde wind. Een Mobile Ranger heeft dat later hersteld door de wisserbladen beter te richten. Op de voorruit zit aan passagierszijde een klein streepje waar je het kleine blad op positioneert. Daarna kun je het grote blad ook verder naar beneden bijstellen.Na deze actie heb ik geen last meer gehad, zelfs niet tijdens de recente stormen.
 
Ik heb laatst de ruitenwissers laten vervangen door een ranger. Voor 80€ komen ze ze thuis vervangen. Duurt wel 2-3 weken dus weet niet of ze lang kan wachten, de volgende storm komt er dit weekend al weer aan
Beroepsmatig probeer ik altijd afval te vermijden en zoveel mogelijk her te gebruiken. Het stoort mij enorm dat hele partijen wisserbladen compleet vervangen worden, terwijl alleen het rubber versleten is. Daarom heb ik bij de laatste wissel bij SeC de oude armen teruggevraagd en daar een nieuw rubber ingeschoven. Kostte iets van € 8,- en is nog geen kwartier werk. Voor geïnteresseerden kan ik de specificaties opzoeken, omdat het specifieke rubbers zijn: zowel het profiel als de lengte.
 
Beroepsmatig probeer ik altijd afval te vermijden en zoveel mogelijk her te gebruiken. Het stoort mij enorm dat hele partijen wisserbladen compleet vervangen worden, terwijl alleen het rubber versleten is. Daarom heb ik bij de laatste wissel bij SeC de oude armen teruggevraagd en daar een nieuw rubber ingeschoven. Kostte iets van € 8,- en is nog geen kwartier werk. Voor geïnteresseerden kan ik de specificaties opzoeken, omdat het specifieke rubbers zijn: zowel het profiel als de lengte.


Graag! Als je dat een keer kan posten in dit draadje..
 
Ik heb nog niet meegemaakt wat jullie hebben meegemaakt met het dubbelklappen van de ruitenwisser. Laatst wel de wisserbladen laten vervangen, hier de "offerte" van Tesla:

image001.png
 
  • Like
Reactions: hijdaarmetdieX
Ja, zondag ook door harde wind en regen gereden toen plots de ruitenwisser linksvoor klapte en zwiepend verder dan de ruit leek te gaan. Moest vanmiddag toch binnen bij de SEC voor de Tesla X shudder en zal de ruitenwissers ook laten nakijken.
 
Handig! Wel erg goedkoop.
Ik vraag me enkel wel af of deze ruitenwissers ook de "kanaaltjes" bevatten tav ruitensproeiers. De Model X heeft de ruitensproeiers op de ruitenwissers zelf zitten namelijk (ik weet niet of de MS en M3 dit ook hebben eigenlijk).
De rubbers zijn te koop op:
ATG Vervangrubbers voor ruitenwissers Aerotwin 800mm
Eerder gaf ik aan dat ze € 8,- kostten, maar dat blijkt toch iets duurder te zijn: € 14,95.
De grootste uitdaging is het verwijderen van de eindstoppen; dat vereist friemel-, hevel- en buigvaardigheden.
De kwaliteit van de rubbers heb ik nog niet kunnen beoordelen, omdat ik de Tesla-originals er nog op heb zitten.
Daarnaast geen garantie dat de eindstoppen er goed op blijven zitten nadat ze er ooit een keer van af zijn geweest. Deze lijken in ieder geval klemvast te zitten.

De kanaaltjes bevinden zich in het vaste deel van de wisser, althans bij mijn Model X, levering begin september 2018.

wisserblad.jpg
De rubberstrip zit tot en met de potloodpunt, de gaatjes daarboven in het vaste deel van het wisserblad, aangesloten op het slangetje. In hoeverre dat voor Model S en 3 geldt weet ik niet; dat heb je zelf snel gezien.
Op YT inderdaad een filmpje gezien dat een Zwitser (?) met een naald tientallen perforaties ging uitvoeren, maar wellicht dat dat bij oudere modellen wel nodig was. Nogmaals: je kunt dat makkelijk checken.
 
  • Like
Reactions: hijdaarmetdieX
De rubbers zijn te koop op:
ATG Vervangrubbers voor ruitenwissers Aerotwin 800mm
Eerder gaf ik aan dat ze € 8,- kostten, maar dat blijkt toch iets duurder te zijn: € 14,95.
De grootste uitdaging is het verwijderen van de eindstoppen; dat vereist friemel-, hevel- en buigvaardigheden.
De kwaliteit van de rubbers heb ik nog niet kunnen beoordelen, omdat ik de Tesla-originals er nog op heb zitten.
Daarnaast geen garantie dat de eindstoppen er goed op blijven zitten nadat ze er ooit een keer van af zijn geweest. Deze lijken in ieder geval klemvast te zitten.

De kanaaltjes bevinden zich in het vaste deel van de wisser, althans bij mijn Model X, levering begin september 2018.

View attachment 510394
De rubberstrip zit tot en met de potloodpunt, de gaatjes daarboven in het vaste deel van het wisserblad, aangesloten op het slangetje. In hoeverre dat voor Model S en 3 geldt weet ik niet; dat heb je zelf snel gezien.
Op YT inderdaad een filmpje gezien dat een Zwitser (?) met een naald tientallen perforaties ging uitvoeren, maar wellicht dat dat bij oudere modellen wel nodig was. Nogmaals: je kunt dat makkelijk checken.

Dank voor de info. Als jou ervaringen goed zijn ga ik het met de volgende set proberen.

Vandaag toch maar langs gegaan bij Tesla in Rotterdam. Ik vertrouwde die Duitse Scheibenwischerblätter für Tesla Model X 28 toch niet.
Tegen alle verwachtingen in hadden ze wel even tijd om nieuwe te monteren en ze beter uit te lijnen. Ze vertelde ze dat ze hem nog 1 tandje strakker durfde te zetten. Nog strakker dan zouden ze herrie gaan maken.
We zullen zien of het beter gaat nu.
 
Frunk open, met dopsleutel de moeren losdraaien, te beginnen bij passagierszijde. Op de voorruit zit aan passagierszijde en merkstreepje, waar je het einde van dit korte wisserblad op richt (net er onder, omdat bij het vastzetten van de moer het blad weer iets omhoog zal kruipen). Daarna de 2 moeren van de grote wisser losmaken, van de asjes tillen, draaien en terugzetten op de asjes. Vastdraaien moeren, klaar.