Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers Model X tikken tegen de A-Stijl meer mensen last van?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ruitenwissers tikken bijna continu tegen de A-Stijl aan van mijn auto tijdens het wissen (zie filmpje en zet je geluid aan).

ik ben al 3 keer hiervoor bij een Tesla SC geweest en elke keer krijg ik dezelfde terugkoppeling ' works as designed' hebben meer Model X rijders hier last van?




 
Ik ben dus al drie keer langs geweest (niet alleen voor dit probleem). En elke keer krijg ik dit terug als reactie wanneer ik hem weer ophaal..

IMG_1034.jpeg
 
Haha ja dat is waar. Ik ga nog een keer in de herkansing binnenkort heb ik een afspraak met een mobiele ranger :)

Dit topic was ook meer bedoelt om erachter te komen of dit normaal is of niet. Bij jou is het blijkbaar verholpen maar 'camelroel' lijkt hier nog wel last van te hebben.
 
Nee geen last van het tikken tegen de stijl. Wel heb ik een keer tijdens een storm een dubbelgeklapte ruitenwisser gehad. Ik daarbij wel geleerd mijn snelheid aan te passen als het heel hard waait.
Uiteraard gaf ik aan dit is toch zeker wel garantie ... :),. Ik kreeg het antwoord dat de auto niet is ontworpen voor dat soort weersomstandigheden...
 
Weet iemand wat ze eraan doen? Bij mijn Land rover is het simpel. De arm eraf halen een tandje in de gewenste richting weer terug plaatsen. Zou het bij een Tesla ook zo simpel kunnen zijn? Morgen eens kijken. :cool:
Niet te ver hoor, anders krijg je het probleem wat wooter heeft 😝

Ik weet dat ze bij een S vrij vast kunnen zitten (conisch) en ik heb daar een simpel trekkertje voor gemaakt.
 
Ooit instructie ontvangen van een mobile ranger: de wisser aan de passagierszijde iets losdraaien, zodat je die uit de vertanding kunt tillen. Op de voorruit bij de A-stijl staat een markering (klein streepje). Dat is het referentiepunt waar het uiteinde van de wisser op neerlegt en vervolgens de bout op de as aandraait. Daarna is het de beurt aan de wisser aan bestuurszijde. Ook daar de wisser iets liften van de vertanding af, en de wisser zo dicht mogelijk tegen de andere wisser aanleggen, en daarna vastzetten. SIndsdien is mijn wisser nooit meer tegen de A-stijl aangekomen, zelfs niet bij hogere snelheden op Autobahn. Succes met deze actie; kost uiteindelijk minder tijd dan het heen en weer rijden naar een SeC.
 
Wat trouwens ook enorm helpt, is het aanbrengen van een coating, bijvoorbeeld:
Q² View - 2x20ml kit
Dat kost best wel tijd om aan te brengen, maar bij snelheden boven de 50 km/h gebruik je de ruitenwissers eigenlijk al niet meer. Regen vervormt tot floating druppels, die zo van de ruit afglijden. Sinds het aanbrengen daarvan erger ik me ook niet meer aan de Deep Rain die Tesla niet onder de knie lijkt krijgen.
 
Wat trouwens ook enorm helpt, is het aanbrengen van een coating, bijvoorbeeld:
Q² View - 2x20ml kit
Dat kost best wel tijd om aan te brengen, maar bij snelheden boven de 50 km/h gebruik je de ruitenwissers eigenlijk al niet meer. Regen vervormt tot floating druppels, die zo van de ruit afglijden. Sinds het aanbrengen daarvan erger ik me ook niet meer aan de Deep Rain die Tesla niet onder de knie lijkt krijgen.
Ik heb recent Q² QuickView gebruikt (werkt ook goed) verg minder tijd maar is ook ietsjes minder duurzaam tov Q² View
 
Last edited:
Dit probleem is me zeker bekend en bracht me vorig jaar tijdens storm Odette in een heel gevaarlijke situatie op de E40 in de buurt van de Belgische Kust. De ruitenwisser tikte voorheen al tegen de A-stijl, maar door de hevige wind sloeg die nog net iets verder door waardoor op een paar seconden tijd het rubber afgerukt werd en ik geen enkel zicht meer had in de stortregen. Meteen op Autopilot gezet die het gelukkig wel deed.

Op die paar tellen heeft de gebroken ruitenwisser de volledige voorruit bekrast die uiteindelijk moest vervangen worden. Dat gebeurde onder garantie als goodwill, naar alle waarschijnlijkheid omdat ik eerder al schriftelijk melding had gemaakt van de ruitenwisser die tegen de A-stijl sloeg en daar ook krasjes veroorzaakte.

De ruitenwisser wordt ook elke keer apart nagezien en bijgesteld, maar het probleem is nooit volledig verdwenen en zodra het wat harder regent en waait gaat die opnieuw vervaarlijk ver op de A-stijl.


Screenshot-Ruitenwisser.png


IMG-7237.jpg



IMG-7235.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Hierom bewaar ik altijd de oude ruitenwissers in de auto. Ik heb in spanje gehad dat de pompbediende erachter kwam dat mijn bijna nieuwe ruitenwisser kapot was. Toen ik mijn oude uit de auto pakte was hij behoorlijk pissig.


Ik heb mijn afstelling gecontroleerd. De passagier ruitenwisser zit net onder het streepje in rust stand en de andere zit er heel dicht boven, dus verder afstellen zal wel niet gaan of ik moet de passagier ruitenwisser nog lager zetten.
 
  • Funny
Reactions: Gtech
Wat trouwens ook enorm helpt, is het aanbrengen van een coating, bijvoorbeeld:
Q² View - 2x20ml kit
Dat kost best wel tijd om aan te brengen, maar bij snelheden boven de 50 km/h gebruik je de ruitenwissers eigenlijk al niet meer. Regen vervormt tot floating druppels, die zo van de ruit afglijden. Sinds het aanbrengen daarvan erger ik me ook niet meer aan de Deep Rain die Tesla niet onder de knie lijkt krijgen.
Ziet er uit in dat filmpje als een serieus klusje ja, heb jij het zelf gedaan? En uiteindelijk aan te raden?

Ruitenwissers op de X al vaak vervangen, maar zijn nog nooit geruisloos en probleemloos geweest. Niet super irritant maar wel storend, onlangs nog nieuwe op laten zetten en direct al wat geluid bij het terug gaan en lichte strepen die hij achter laat...
 
Ziet er uit in dat filmpje als een serieus klusje ja, heb jij het zelf gedaan? En uiteindelijk aan te raden?

Ruitenwissers op de X al vaak vervangen, maar zijn nog nooit geruisloos en probleemloos geweest. Niet super irritant maar wel storend, onlangs nog nieuwe op laten zetten en direct al wat geluid bij het terug gaan en lichte strepen die hij achter laat...
Inderdaad zelf gedaan, en raad het aan. Slecht zicht vind ik enorm storend, zeker met laagstaande zon. Ik overweeg het zelfs een volgende keer op de zijruiten te doen. Vorig jaar de voorruit gepolijst, dus het meeste vuil was er toen al af. Voor het polijsten zag je precies waar het wisserbereik was; daarboven leek het vuil wel ingebrand. Omdat je de boel gaat verzegelen, wil je de ruit vooraf extreem goed reinigen: insectenspray, verwijderaars voor ijzer en teer, kleien en dan pas met het meegeleverde schuursponsje de voorbewerking voor het uiteindelijke verzegelen. Resume: zeker 2 uur werk.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Hierom bewaar ik altijd de oude ruitenwissers in de auto. Ik heb in spanje gehad dat de pompbediende erachter kwam dat mijn bijna nieuwe ruitenwisser kapot was. Toen ik mijn oude uit de auto pakte was hij behoorlijk pissig.


Ik heb mijn afstelling gecontroleerd. De passagier ruitenwisser zit net onder het streepje in rust stand en de andere zit er heel dicht boven, dus verder afstellen zal wel niet gaan of ik moet de passagier ruitenwisser nog lager zetten.
Bekend truukje. Je denkt dat ze je ruit netjes schoonmaken en je blijkt opeens een kapotte ruitenwisser te hebben.
 
  • Like
Reactions: Camelroel