Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaars: wil je al upgraden?

Welke refresh S/X kies je?

  • Model S long range

    Votes: 23 28.8%
  • Model S Plaid

    Votes: 6 7.5%
  • Model S Plaid +

    Votes: 6 7.5%
  • Model X long range

    Votes: 7 8.8%
  • Model X Plaid

    Votes: 4 5.0%
  • Ik wil zeker niet upgraden

    Votes: 34 42.5%

  • Total voters
    80
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn X nog geen week, dus nee ik denk nog niet aan een andere.:)
Ik ben niet van het minimalistische. Ik ben blij dat de X nog normale handels heeft voor de normale dingen. En ook dat je de automatische ruitenwissers kunt uitschakelen, dat werkte goed in mijn Disco 3 van 2005 maar in de X is het nog steeds Beta.
Dat het kleine scherm is gebleven vind ik wel een goede zet.
 
Ik wil graag naar de plaid+. Het minimalistische en het horizontale scherm lijken me geweldig. Een heerlijk vooruitzicht.
Maar wel pas als de nieuwe cellen blijken te werken en FSD in NL voor 100% werkt en de regensensor niet langer beta is en tot slot wil ik zeker weten dat het scheetkussen nog werkt in de plaid+ . Dat zal dus nog een paar jaar duren. Ondertussen ben ik ook zeer geïnteresseerd in de Lucid Air.
 
Ik wil graag naar de plaid+. Het minimalistische en het horizontale scherm lijken me geweldig. Een heerlijk vooruitzicht.
Maar wel pas als de nieuwe cellen blijken te werken en FSD in NL voor 100% werkt en de regensensor niet langer beta is en tot slot wil ik zeker weten dat het scheetkussen nog werkt in de plaid+ . Dat zal dus nog een paar jaar duren. Ondertussen ben ik ook zeer geïnteresseerd in de Lucid Air.
het scheetkussen hoeft niet meer te werken bij de plaid plus, daar zorgen jijzelf en de medereizigers wel voor.:p
 
Zou de nieuwe X nog steeds last hebben van accelleration shudder? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Exterieur zie ik eigenlijk alleen verschil in de neus (onderste deel). En de velgen. Dat is dan eenvoudig te retrofitten naar de huidige X.

Yoke stuur is wel mooi, maar echt super onhandig. Probeer de richtingaanwijzer maar eens te vinden als het stuur gedraaid is.
De richtingaanwijzers zijn knoppen op het stuur geworden, die voor je duim altijd op dezelfde plaats zullen zitten
 
De richtingaanwijzers zijn knoppen op het stuur geworden, die voor je duim altijd op dezelfde plaats zullen zitten
Ja, het zijn touch buttons geworden.
Maar de duim zit niet altijd op dezelfde plaats.

Voorbeeld: Bij het wegrijden uit een parkeerhaven, waar je in een rijtje auto's geparkeerd staat, draai je je stuur 90-180 graden, om vervolgens, zodra het verkeer het toe laat, richting aan te geven en de rijbaan op te rijden.

Dat is een moment waarop je de knop moet zoeken en dan ook nog moet zorgen dat je niet de verkeerde knop gebruikt omdat het stuur onderste boven is gedraaid.
 
Ik rijd nu een S75 uit 2018 (en daarvoor een S85 uit ‘14). Vooralsnog heeft de MIG Model Y modernere techniek en accu’s aan boord.

als dat in maart ‘22 (dan ga ik vervangen) nog steeds zo is ga ik voor de Y. Als ze dat gelijktrekken overweeg ik sterk de MS Long Range.

Enige twijfel is: ik ben van 45k per jaar naar 10k per jaar gegaan. Komt die 45k weer terug? Als ik niet verder dan de helft kom, wordt het sowieso de Y.
 
Ik ben vooral benieuwd welke fijne classic feature ze weer overboord weten te gooien na...:

- open dak
- frunk ruimte
- CC zonder interventie
- CC hendel zit op de juiste plaats en is normaal te bedienen ipv dat halve stokje op de nieuwlichters
- levenslang gratis superchargen
- fatsoenlijke achteruitrijverlichting
- non-existing center console
- bevestigingspunten voor een dakdrager
- levenslang premium connectivity subscription
- pouch in bestuurdersstoel
- werkende automatische ruitenwissers
:confused:
 
Ik rijd nu een X 100D uit juni 2018 met de nieuwe AP computer. Normaal gesproken komt er na 3 jaar een nieuwe auto en dat idee had ik ook nu wel een beetje in mijn hoofd voor einde jaar.

Maar ik wacht nog even, redenen:
- de huidige X voldoet prima, maak me wel zorgen voor als de garantie straks afloopt maar dankzij de aandelenwinst vorig jaar kan ik dat betalen ;)
- ik verwacht een prijsdaling van minstens 10% uiterlijk in 2023 en een mogelijkheid de 4680 accu te kopen zonder plaid te hoeven kiezen
- onzekerheid over mijn toekomstig aantal km's; dat was eerst 40-50k en nu nog maar 15k
- geen ervaringscijfers over een oplossing voor de "shudder"; zoals ik het snap is dat technisch niet op te lossen met het huidige onderstel en de aandrijving van de X
- dat nieuwe stuur en het afwezig zijn van alle "stalks", ik wil eerst zelf ervaren hoe die knoppenbediening werkt voor ik dat bestel
- onzekerheid over de werking van autopilot in Europa; wat ik nu heb met AP2 is eindelijk ongeveer van het niveau van mijn eerdere model S uit 2015 met AP1, maar nog steeds ben ik er niet echt happy mee. AP3 of AP4 gaat dat op korte termijn voor Europa niet verbeteren denk ik.
- na een jaar productie van het nieuwe model zijn de eerste kinderziektes er hopelijk uit
- ik zou eerder een nieuwe S dan een nieuwe X kopen; we hebben tegen die tijd de ruimte en trekhaak niet meer nodig en die falcon wing doors zien er mooi uit maar wij vinden ze meestal onhandig.

Resumé: het plan is nu om tot begin 2023 in elk geval door te rijden met de X. Benieuwd hoe het er dan voor staat in autoland.
 
....Dat is een moment waarop je de knop moet zoeken en dan ook nog moet zorgen dat je niet de verkeerde knop gebruikt omdat het stuur onderste boven is gedraaid.
Ach ik zie het probleem niet zo....
Het zal in het begin wel even wennen zijn voor iedereen maar binnen de kortste keren weet iedereen als de ruitenwissers van een Tesla aangaan dat je eigenlijk rechtsaf wilt en als de claxon gaat dat je links af wilt:rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: Bas. and Maurice1
Ja, het zijn touch buttons geworden.
Maar de duim zit niet altijd op dezelfde plaats.

Voorbeeld: Bij het wegrijden uit een parkeerhaven, waar je in een rijtje auto's geparkeerd staat, draai je je stuur 90-180 graden, om vervolgens, zodra het verkeer het toe laat, richting aan te geven en de rijbaan op te rijden.

Dat is een moment waarop je de knop moet zoeken en dan ook nog moet zorgen dat je niet de verkeerde knop gebruikt omdat het stuur onderste boven is gedraaid.
Bij een Yoko stuur zou ik verwachten dat de draai-uitslag maximaal 90 graden is. Waarbij ik verwacht dat hoe meer je afwijkt van de neutrale stand, hoe meer de wielen gaan draaien om de 180 graden draai te kunnen maken die we nu maken met een gewone stuurwiel. Daarmee creeer je wel een rustig gevoel voor kleine stuur-uislagen en naarmate de stuuruitslagen groter worden, is de impact op de wielbasis groter. Even wennen in het begin, maar zal snel het nieuwe normaal zijn.
 
Bij een Yoko stuur zou ik verwachten dat de draai-uitslag maximaal 90 graden is. Waarbij ik verwacht dat hoe meer je afwijkt van de neutrale stand, hoe meer de wielen gaan draaien om de 180 graden draai te kunnen maken die we nu maken met een gewone stuurwiel. Daarmee creeer je wel een rustig gevoel voor kleine stuur-uislagen en naarmate de stuuruitslagen groter worden, is de impact op de wielbasis groter. Even wennen in het begin, maar zal snel het nieuwe normaal zijn.
Misschien wel gekoppeld aan de snelheid dan.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1