Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S70 2016 upgrade naar S75D 2018

This site may earn commission on affiliate links.

RichieB

Collaborator
Oct 27, 2017
1,298
1,103
Netherlands
Ik heb net mijn S70 RWD pre-facelift uit 2016 ingeruild voor een S75D 2018 versie. Ik ga dus van MCU1/AP1 naar MCU2/AP2.5. Ik heb vandaag 200 km de tijd gehad om de verschillen te ervaren:
  1. Afwerking: ik vond met mijn S70 nooit echt iets mis, maar die kocht ik toen deze al 22 maanden oud was. Mijn S75D is pas 9 maanden oud en voelt wel echt als een stap omhoog in kwaliteit en comfort. Alles zit goed in elkaar, totaal niets op aan te merken.
  2. Mijn S70 had next-gen stoelen maar de stoelen in de S75D zijn toch weer een stuk beter.. ik moet weer eens in een Volvo gaan zitten om te ervaren of ik die nog steeds mis. ;-)
  3. De automatische ruitenwisser in de S75D is raar. Hij doet het wel, maar zelf op het kleinste standje gaat hij naar mijn beleving te hard. Bij minder regen stopt hij gelukkig wel. Dat deed de S70 echt beter.
  4. AP2.5 valt me alles mee.. had toch wat negatieve verhalen gelezen. Het is duidelijk minder vloeiend en volwassen dan AP1 maar het is vrij subtiel. Af en toe een schokje, beetje versnellen en beetje remmen vlak achter elkaar, meerdere kleine stuurcorrecties vlak achter elkaar. AP1 is natuurlijk beperkter in wat het kan, maar doet dat wel natuurlijker dan AP2.5.
  5. AutoSteer: het kostte me even moeite om te wennen aan het signaleren (richtingaanwijzer niet doorduwen maar alleen kort halverwege zetten) maar daarna ging het eigenlijk prima. AP1 wisselt wel sneller van baan met de laatste firmware maar wellicht gaat AP2.5 dat ook nog eens doen. Ik vond er prima mee te rijden.
  6. Navigate on Autopilot: ziet er heel cool uit met die blauwe lijntjes, maar omdat je de baanwissels moet bevestigen heb je er niet veel aan. Het is meer een systeem waarmee je kan laten zien wat er mogelijk is als de EU wetgeving wordt aangepast. Ga het op deze manier niet veel gebruiken.
  7. Camera's: die zijn in de S75D een stuk beter dan in de S70. Vooral te zien bij het achteruit rijden, maar natuurlijk ook op de Dashcam en Sentry beelden.
  8. Middenconsole: die heeft de S75D natuurlijk en daar ben ik blij mee, al kan ik nu minder spullen kwijt dan in de S70, ze blijven nu in ieder geval op hun plek liggen.
  9. Frunk: die is in de S75D toch echt een heel stuk kleiner. Niet dat dit een ramp is, ik kan er nog steeds alles in kwijt wat ik in de S70 er ook in had, maar nu kunnen er geen 2 boodschappentassen meer bij..
 
Ik kan mij goed vinden in jouw bevindingen.

Ik heb zelf een juni 2018 MS75 en door veel issues heb ik heel veel loaners gehad uit het AP1 tijdperk.
Ondanks de vele issues voelt de bouwkwaliteit van mijn eigen auto echt heel veel beter aan.
Dit uit zich ook in een auto die echt héél véél stiller is dat de auto's uit het AP1 tijdperk.

Ook het rijden met AP1 is niet heilig en er zijn dan ook punten waar de AP2.5 het perfect doet maar een AP1 continu de fout in gaat. Zoals een meerbaans weg die op een hobbel een bocht maakt. Met de AP1 regelmatig een sprongetje naar een andere rijbaan gemaakt terwijl de AP2.5 dit perfect doet. Ondanks de gevoelsmatig soms minder soepel rijdende AP2.5 geeft deze daardoor toch veel meer vertrouwen dan een AP1.
 
De M3 AWD was mijn backup plan.. maar deze S75D uit 2018 kwam op mijn pad. Hij is precies de uitvoering die ik zelf besteld zou hebben, maar dan met "de kop eraf" en hij heeft zelfs nog minder bijtelling dan de M3. :) Bijkomend voordeel was ook dat ik mijn S70 kon inruilen, dus geen gedoe met marktplaats enzo.