TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

S70D (2015) in paniek bij volle accu

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Defiant, Aug 5, 2017.

  1. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    385
    Location:
    NL
    Een kennis overweegt om aan mij zijn prachtige S uit te lenen zodat ik een goede vriend kan chauffeuren op zijn huwelijk.

    Hij vertelde me van een wonderlijk probleem. Hopelijk weet iemand hier meer.

    Hij laadt standaard de auto braaf tot 80%. Maar de paar keer dat hij voor een lange trip tot 100% laadde, zorgde dat direct voor problemen.

    De auto is inmiddels drie keer in paniek geraakt en zegt dat service noodzakelijk is en dwingt de vluchtstrook af. In het service center heeft men niet echt een idee of kan op zijn minst niet zeggen wat ze eraan gedaan hebben.

    Door diverse slechte ervaringen op communicatief gebied met Tesla, wil hij hier verder geen energie insteken...Hij voorkomt de situatie, maar ik vind het een erg vreemd verhaal.

    Hebben mensen hier wel eens een probleem opgepikt wat hier op lijkt? Een paniekende BMS bij rijden met een SoC van tegen de 100%?
     
  2. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    874
    Location:
    Belgium
    Iedereen kent de (urban legend, vermoed ik) repliek van GM aan Bill Gates over de vooruitgang van de auto-industrie, maar sedert Tesla er is hebben we inderdaad wel wat Microsoft-achtige probleempjes: een hard reset (à la Ctrl-Alt-Del) helpt soms, en dat is ook het advies dat je zal krijgen van Tesla Roadside Assistance in heel veel gevallen! Is me ook al overkomen.

    (verder denk ik dat "de auto is inmiddels drie keer in paniek geraakt en zegt dat service noodzakelijk is en dwingt de vluchtstrook af" misschien wat overroepen is door je kennis? Gaat de wagen plots paniekerig een sirene laten loeien en oncontroleerbaar afremmen of zo? Nee toch?).
     
  3. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,043
    Location:
    Heelsum
    Heel vreemd inderdaad. Rijden met 100% mag niks uitmaken. Als service noodzakelijk zou zijn dan kan Tesla haarfijn vertellen wat en hoe. Jouw kennis moet gewoon bij Tesla vragen wat er wel/niet gedaan is. Wat bedoel je met "dwingt de vluchtstrook af"?

    Hij kan proberen het opnieuw te laten plaatsvinden en dan naar een ander servicecentrum gaan.
     
  4. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    966
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Ken dit fenomeen niet. Heb al heel wat keren tot 100% geladen maar dat geeft geen problemen. Lijkt me duidelijk iets wat Tesla kan/moet oplossen.
     
  5. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    446
    Location:
    Netherlands
    In elk geval wat ze zonder blikken of blozen met jou(w kennis) aan de lijn telefonisch doorgeven, roadside assistance bellen is er met een reden :)
     
  6. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    385
    Location:
    NL
    Ik vond het ook een vaag verhaal. En omdat het tijdens de proefrit vooral over leukere dingen ging dan zijn communicatie issues met Tesla en het 100% SoC probleem, is mijn info ook beperkt.

    Als ik zijn verhaal goed vertaal, dan zou de auto de standaard chimes afgegeven hebben "car needs service". Het dwingen naar de vluchtstrook zal dan waarschijnlijk het beste vertaald kunnen worden in "auto verliest vermogen/gaat uit"? Maar zeker weet ik het niet, omdat het analyseren van zijn probleem niet het doel was van de rit ;).

    Ik was gewoon nieuwsgierig of een dergelijk "BMS-achtig" probleem bij hoge SoC bij iemand een belletje deed rinkelen. Een forum weet immers meer dan ik alleen natuurlijk :). En een pointer door kunnen geven aan de eigenaar, leek me wel zo sympathiek. Niet geschoten is altijd mis zeg maar.

    Hij is met zijn auto naar het Service Center gegaan, dus ik vermoed dat de auto toch wilde rijden (al dan niet na een reset). Blijkbaar zouden ze het gefixt moeten hebben. Maar of hij geen vertrouwen hierin heeft door de onduidelijke communicatie van Tesla hierover, of dat hij "bang" is dat het probleem er nog is? Geen idee.

    Reed erg fijn die 70D. Dat was mijn eerste echte rit in een Tesla achter het stuur. Hopelijk mag ik de auto lenen...maar dat hangt ook van verzekering af...en dat is een hele ander blik met wormen :p.
     
  7. AustinP

    AustinP Member

    Joined:
    Apr 6, 2015
    Messages:
    142
    Location:
    Belgium
    De auto heeft logs file, vreemd dat de eigenaar heeft dit niet laten onderzoeken. Volgens jou verhaal is het probleem makkelijk te reproduceren nochtans.
    Maar om antwoord te geven aan jou vraag: nooit bij ons gebeurd en eigenlijk zoiets nog niet gelezen. Heb idd niet hele TMC gelezen... alleen vanaf 2015 :)
     
  8. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    385
    Location:
    NL
    @AustinP ; Heb wel degelijk vermeld dat die kennis naar het ServiceCenter is geweest en dat ze daar onduidelijk deden over het probleem en mogelijk toegepaste oplossing. Ik ben niet bij die gesprekken geweest en kan alleen maar uitgaan van het korte gesprek dat ik had met de eigenaar van de auto.

    Verder zijn logfiles verre van heilig. Er zijn zelfs diverse forumleden die het gevoel hebben dat Tesla te veel vasthoudt aan logs...zo van...als het niet gelogd is, bestaat het niet...de werkelijkheid is soms ietsje weerbarstiger.

    Ik kon ook zo snel niets vinden op het forum...dus dit was mijn poging in de anecdote vijver te vissen... ;)
     

Share This Page