TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Schade kleding door gordels - 'nog nooit gezien meneer'

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by dekoene, Nov 5, 2016.

  1. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Ben ik dan weer de enige die dit voor heeft?? :( De gordels vooraan blijken ruw te zijn en beschadigen onze kleding. Bij SEC Zaventem willen ze deze niet veranderen aangezien dit geen geregistreerd probleem is. Ze hebben nu een case aangemaakt bij Tesla en wachten op feedback om te zien wat ze 'mogen' doen.

    Zijn er nog (miss in Nederland) gevallen bekend? Zo ja werden de gordels vervangen of...?

    Het betreft hier een recent model S 70D met VIN 124899.

    Thx!
     

    Attached Files:

  2. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    433
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    is de schade van gordel bij schouderhoogte of ergens anders? op de foto kan niet inschatten waar.

    niet eerder gehoord. ervaar je eigen auto de gordel anders als andere?
     
  3. Herbie65

    Herbie65 Banned

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    530
    Location:
    Netherlands
    Primark kleding?
     
    • Funny x 3
  4. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Ter hoogte van schouder, borst en boven heup - daar waar de gordel het meeste weerstand ervaart.
    Je hoort ook gewoon de gordel schuren. Op de zijkanten van de gordel kan je de pluisjes gewoon aan de gordel zien hangen.
    Sommige kledingstukken zijn al jaren oud en hebben meerdere auto's versleten zonder enig probleem... dus het ligt met zekerheid aan de gordels!
     
  5. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    ;) tja was het maar waar... er is al schade voor honderden euro's. Benieuwd wat ze daar met gaan doen...
     
  6. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    3,686
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Dat moet je toch ook aan de gordel kunnen voelen, vergeleken met een andere gordel?
     
  7. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    1,111
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Met alle respect, maar ik denk niet dat je een case hebt.

    Bewijs lijkt me zwak, verschil met andere veiligheidsgordels niet of nauwelijks aantoonbaar, en de bewegingen die jijzelf in je auto of daarbuiten maakt zijn eerder reden tot speculatie dan grondslag voor een claim richting Tesla.

    Misschien kun je ze nog aanklagen voor het ontbreken van een kledinghaak....

    Best wishes....
     
  8. SofaSogo

    SofaSogo Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    482
    Location:
    Vreeland, The Netherlands

    Attached Files:

  9. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Volgens mij zijn het zeer kleine rafels aan de zijkant van de riem. Iets wat je niet ziet met het blote oog of kan voelen met je vingers maar wel degelijk een effect hebben op delicate stoffen. ik heb al vergeleken met gordels bij BMW/Mini en deze zijn veel soepelder en fijner van structuur.
     
  10. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Het gaat me niet zozeer om een (schade)claim.

    Maar een case heb ik wel. Je kan inderdaad aanvoeren dat ik maar niet hoef te bewegen in de wagen enz enz. Maar een feit is dat eenzelfde kledingstuk in wagen A geen schade oplevert en in wagen B wel.

    Tesla zelf beweert ook niet anders alleen is dit nieuw voor hen en kunnen ze dus niet zomaar de gordels vervangen vanuit het SEC. Ze zijn verplicht dit te melden (ze gaven aan omdat de gordels ook aan veiligheid zijn gerelateerd) en dan is het Tesla die beslist wat er zal gebeuren.

    Ik wilde alleen even polsen of er hier nog zulke gevallen bekend zijn zodat ik een iets sterkere case zou hebben. Ik heb al liggen zoeken op dit en andere fora maar zonder enig succes.
     
  11. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Ja idd die hebben we reeds in gebruik. Mijn vrouw legt zelfs soms een handdoek... ik durf het niet eens tegen mensen te zeggen als ze vragen of ik tevreden ben van de wagen o_O
     
  12. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    433
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    geen advies, wel hypothetisch;
    Wat is het eigen risico wat je loopt als je het zelf doorknipt en SeC je voorziet van nieuwe? (of is dit al te ver gedacht?)
     
  13. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    QUOTE="nico180, post: 1816939, member: 46520"]geen advies, wel hypothetisch;
    Wat is het eigen risico wat je loopt als je het zelf doorknipt en SeC je voorziet van nieuwe? (of is dit al te ver gedacht?)[/QUOTE]

    Ik kan natuurlijk ook de auto tegen een boom rijden maar lijkt me iets te radicaal :) - eerst even afwachten wat de uitkomst is van de case die geopend werd bij Tesla.
     
  14. basvk

    basvk Supporting Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    2,458
    Location:
    Eindhoven
    #14 basvk, Nov 6, 2016
    Last edited: Nov 6, 2016
    Puur op de foto's afgaand lijkt me dit niet normaal en zou ik niet alleen naar de kleding maar ook naar het correct functioneren van de gordels kijken.
    Lopen ze ergens aan waardoor ze gerafeld zijn? Zouden ze daardoor na verloop van tijd zodanig gerafeld kunnen raken dat ze niet goed functioneren bij een aanrijding?

    Verder de feedback van Tesla afwachten. 'Nog nooit gezien meneer' is pure standaard SeC/dealer weasel speak, daar moet je vooral geen waarde aan hechten. Het feit dat ze er een case van hebben gemaakt en naar het hoofdkantoor hebben doorgestuurd is prima en is het enige dat ze kunnen/mogen doen wanneer er (nog) geen procedure bij ze bekend is voor een probleem.

    Ik verwacht eigenlijk dat ze het naar behoren zullen oplossen, zo zijn we het tenminste wel gewend van Tesla...

    Edit: gebeurt dit ook bij nieuwe kleding? Als de kleding al lang gebruikt werd dan is het natuurlijk moeilijker te bepalen of dit nu 'the straw that broke the camels back' is omdat het materiaal ter plaatse al dun en op zijn eind was, of dat het werkelijk een probleem met de huidige gordels is.
     
    • Informative x 1
  15. Herbie65

    Herbie65 Banned

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    530
    Location:
    Netherlands
    Ik neem aan dat het toch aan de gordels te zien? te voelen is. Als daar niets bijzonders aan te zien/voelen is, is het klaar volgens mij...
     
  16. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,614
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Ben absoluut geen expert op dit vlak, maar ik vrees dat dit niet ongewoon is… .

    Mirella heeft ( had, ondertussen weggedaan ) een schoudertas van Hells Kitchen die gemaakt was van gerecycleerde binnenbanden van auto's en met een draagriem van veiligheidsgordels gemaakt.
    Bij gebruik op jassen geen problemen gehad, maar ze heeft toch 2 ( dure ) kleedjes geruïneerd met die tas, ook door het wrijven van de riem ! Haperingen en uitpluizen van de stof tot gevolg. Zeer vergelijkbaar met de schade op de kledij van de topic starter.
    De randen van een veiligheidsgordel zijn toch redelijk hard en kunnen lichtere stoffen beschadigen, en neen, het is niet enkel goedkope kleding die hier gevoelig aan is, dure merkkledij soms nog meer. ( Die dure merken worden natuurlijk ook gemaakt in Vietnam en andere lageloonlanden met niet altijd even duurzame stoffen !! ) Heb diezelfde problematieken met slijtage van ( dure merk-)kledij in wasmachines en wasdrogers… .

    risotto-small.jpg
     
  17. Herbie65

    Herbie65 Banned

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    530
    Location:
    Netherlands
    Dure kleding en kleding van designers wil absoluut niet zeggen dat de kwaliteit ook goed is.
    Ik denk dat de topic starter daarom eerder bij de kledingwinkel langs moet om daar aan te kaarten wat een slechte kwaliteit hij gekocht heeft.
     
  18. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Het betreft hier een mix van kleding en stoffen, oud/nieuw en designer/non-designer. Uiteraard heb ik dit niet voor op een jeans vest maar wel op keldingstukken met delicate stoffen (cashmere, zijde etc)

    Ik heb me ook reeds de bedenking gemaakt dat deze miss ergens tegenaan wrijven maar dit defect zou dan zowel voor bestuurder als passagier dienen aanwezig te zijn. Ik gok dus eerder op eens productie fout van een (beperkte) batch gordels.

    In het SEC hebben we er een andere gordel bijgehaald om een verschil te zoeken maar visueel zie je dat niet. Ze deden daar ook een test met een stukje papier (blauwe prop waar ze met reinigen) waarbij hun argument was dat dit toch niet rafelde door over de riem te schuren... Een test die mijn inziens geen enkele meerwaarde heeft aangezien je appelen met peren vergelijkt.

    Ik wacht wel gewoon de feedback van Tesla af.
    Maar het blijkt dus wel een relatief geisoleerd probleem aangezien hier blijkbaar ook niemand weet heeft van aan dergelijk geval...
     
  19. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,686
    Location:
    amsterdam
    google is my friend: dit probleem bestaat kennelijk al jaren. en surprise, ook in andere auto's. vandaar o.a. de eindeloze lijst seat-belt protectors op Amazon.

    en persoonlijke verhalen:How to Stop Your Clothes Pilling tot fraaie zelfgebreide oplossingen Winwick Mum: Crochet car seat belt cover

    heb hier zelf geen last van gehad ooit, net zoiets als de gaatjes die "spontaan" rond de navel in T-shirts vallen. overkomt veel mensen blijkbaar en ligt aan de riemgesp.

    wellicht dat een iets andere stoelpositie de wrijving wat vermindert. de kunststof garens van de riem kunnen op bepaalde stoffen werken als schuurpapier kennelijk. Een veranderde aanspanning of materiaal zie ik nog niet 123 toegepast worden.
     
  20. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,195
    Location:
    Heelsum
    Visueel dus geen verschil, maar hoe voelde de beide gordels aan? Is daar wel een verschil te merken?
     

Share This Page