Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
De ANWB is bijna de enige die zegt dat er niets mis met winterbanden als het profiel lager is dan 4 mm. Alle andere sites geven aan dat onder de 4 mm de eigenschappen van de winterbanden geen voordeel meer hebben.

De uitleg van uniroyal is wel duidelijk.

Zomer- of winterbanden? Leer de verschillen in detail | Uniroyal

Zoals daar ook staat is de 4mm vooral bij sneeuw van belang.
Ze noemen ook ijs maar zodra je feitelijk op een ijsplaat rijdt maakt het allemaal nog maar erg weinig uit waar je op rijdt want dan is je grip sowieso nihil. Op een droge weg is het niet het profiel dat het verschil maakt maar dat winterbanden een veel zachter compound hebben. Wanneer het vriest en droog is hebben zelfs winterbanden met weinig profiel een beter grip dan zomerbanden.

Zolang je geen aquaplaning hebt is het profiel toereikent. Overigens gaan bij mij de zomerbanden er al af als er nog zeker 3,5mm op zit.
Het probleem is dat je niet op een F1 GP rijdt en om de paar KM even een ander type band kunt monteren als de omstandigheden anders zijn.
Hierdoor is het verstandig zowel op je zomer- als winterbanden minimaal die 3 of 4mm profiel over te houden.
 
Daar is ie dan en je kunt wel zien dat ik niet bij autovisie werk ;-) Zag net dat filmpje van model 3 in track mode en weet nou hoe dat voelt als ie dwars gaat, de eerste kreeg ik nog gecorrigeerd, de tweede niet meer
http://www.wateenfotos.nl/Asjemenou/MakingscrapofaTeslaModelS.mp4


zoals ik al zei een rigoureuze manier om dit probleem op te lossen:

Wat er van over is staat ondertussen te koop...
≥ Tesla Model S P 85 + PERFORMANCE 7P Panorama 136.000km - Tesla - Marktplaats.nl
 
Nou, ik schreef al dat de (achter)wielen een beetje instabiel leken vlak daarvoor (niet te zien op camerabeeld, maar dat voelde ik gewoon) maar dat had ik met afremmen al gecorrigeerd en de slip kwam ook niet door de witte lijn, daar was ik net van af. Dus ik liet m iets terugzakken. Wegdek was vochtig maat zeker niet bevroren of erg nat.
Vroeg me nog wel af of die comfort instelling van het stuur wel zo’n slim idee is, Hij stond op normaal dacht ik. Voor mijn gevoel is bij lagere temperaturen “sport” slimmer. Voel je de slip net iets eerder misschien.

Verschrikkelijk balen Eddy!! Ik ben het als part time race instructeur eens met Wim zijn conclusie, je zat blijkbaar op de grens van de grip en die is overschreden door de re-gen actie. Bij een normale auto is dit vaak al oorzaak van onverwacht uitbreken, de tesla combineert dat met behoorlijk remmen op de achteras, net op het moment dat daar juist het gewicht ‘verdwijnt’.

Ik wil overigens nog toevoegen dat ik deze bewuste lus bijna dagelijks rijd en dat er enorm veel rubber ligt, doordat op droge dagen alle max-fans denken dat dit de ideale plek is om de grens op te zoeken
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Voor 4,5 Achter 3 ( vervanging was vandaag gepland voor de wintersport)
Geleerd op slipcursus (ANWB 2006): de banden met het meeste profiel aan de achteras monteren. Dat verkleint de kans op overstuur

DSC02185.JPG
DSC02073.JPG
 
Last edited:
Dat mijn wrak nu op marktplaats staat met deze omschrijving... Hilarisch.. lichte schade... de schadehersteller was bij 40.000 euro gestopt met tellen, want total loss. Aluminium parts. Ok alle deuren en het pano dak en het volledige interieur, linker panelen voor en achter nog wel ok. En verder klopt er van de beschrijving ook weinig. 0-100 in 6 seconden (P85+ dus dat is echt 4,5 sec) en veel opties missen (j) Hij reed echt niet meer, sterker nog toen ik hem leeg haalde begaf de (zojuist vervangen) 12 V het , dus er is ook heel wat elektronica kapot. Vreemd genoeg zag ik m gisteren in de app ook ineens weer verschijnen in Rijssen. Big battery is nog erg goed. 248 km range bij het ongeval en nu nog 237, weinig vampire-drain :rolleyes: , verder kan je er niks mee.
 
Zelfs mijn Litouwse en Poolse connecties zien er geen heil in om hem met deze vraagprijs op te knappen en weer op de markt te brengen en dan blijf je er waarschijnlijk het Tesla probleem mee houden dat ie gekeurd moet worden door Tesla voordat je weer service en Supercharging krijgt.
 
Onderdelen zou geen probleem zijn. Die zijn er genoeg in Noorwegen werd me verteld.:) maar dan nog er zit gewoon te veel werk in om deze auto voor een redelijk bedrag weer op de weg te krijgen.
ik word wel een beetje bang van jou, en je connecties...
ik denk dat ik mijn foto, woonplaats etc. ga verwijderen van mijn profiel.
:p:D
 
Dat mijn wrak nu op marktplaats staat met deze omschrijving... Hilarisch.. lichte schade... de schadehersteller was bij 40.000 euro gestopt met tellen, want total loss. Aluminium parts. Ok alle deuren en het pano dak en het volledige interieur, linker panelen voor en achter nog wel ok. En verder klopt er van de beschrijving ook weinig. 0-100 in 6 seconden (P85+ dus dat is echt 4,5 sec) en veel opties missen (j) Hij reed echt niet meer, sterker nog toen ik hem leeg haalde begaf de (zojuist vervangen) 12 V het , dus er is ook heel wat elektronica kapot. Vreemd genoeg zag ik m gisteren in de app ook ineens weer verschijnen in Rijssen. Big battery is nog erg goed. 248 km range bij het ongeval en nu nog 237, weinig vampire-drain :rolleyes: , verder kan je er niks mee.

Niet meer op MP te zien. :)