Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla levert hier (in weerwil van Europese wetgeving) alleen onderdelen aan hun herstellerskartel. Dat maakt het voor herstellers buiten dit circuit en individuele eigenaren praktisch ondoenlijk om iets zinvols met schadewagens te doen. Of je moet àlle benodigde reparatiedelen uit andere wrakken kunnen recyclen. Dit laatste is naar mijn waarneming de situatie bij 'salvaged cars' in de USA.
 
Iemand enig idee waar je terecht kan met een vraag over vervangstukken.
Bij SEC raak ik echt niet verder dan "we zijn er mee bezig".
Op 9 augustus 2 paaltjes bij wegenwerken geraakt, voorbumper en enkele kleinere onderdelen aan de bumper moeten vervangen worden, geen structurele schade.
Is nu meer dan 2 maand in de carrosserie die door Tesla zelf werd opgegeven, maar zij krijgen de stukken maar niet aangeleverd.
De "carrier" is niet binnen.
Ik stelde in SEC de vraag of ze sinds augustus dan ook al geen Tesla meer kunnen bouwen, aangezien er geen carriers beschikbaar zijn, en dus geen bumpers kunnen geplaatst worden.
 
Ik kwam deze net tegen op facebook!
John Vermetten - *** DELEN s.v.p. *** 1.000 Euro beloning... | Facebook
Wat een kutstreek zeg. Ik ben blij dat ik volgende week al een afspreek heb bij Herbert om camera's te laten plaatsen.

Dit is echt twee straten bij mij vandaan gebeurd, blij dat ze niet bij mij door de straat zijn gelopen.
Hieruit blijkt maar weer dat je eigenlijk 24/7 je dashcams zou moeten kunnen aanhebben.
Is overigens juridisch niet toegestaan (je mag een camera niet de openbare ruimte laten opnemen).
 
...
Hieruit blijkt maar weer dat je eigenlijk 24/7 je dashcams zou moeten kunnen aanhebben.
Is overigens juridisch niet toegestaan (je mag een camera niet de openbare ruimte laten opnemen).

Antwoord: Filmen aan de openbare weg is deel van de vrije nieuwsgaring, en die geldt voor burgers met een consumentencameraatje net zo hard als voor RTL Nieuws met een twintig man sterke cameraploeg. En ja, ook als er mensen in beeld gebracht worden en ook als die zeggen dat ze dat niet willen. Bij publicatie krijg je mogelijk wél te maken met privacywetgeving.

Er is aparte wetgeving tegen aangebrachte camera’s. Kort gezegd moet bij een camera die de openbare ruimte filmt, duidelijk zijn gewaarschuwd. Vandaar al die bordjes met “Let op cameratoezicht”. Maar die regel geldt alleen voor “aangebrachte” camera’s. Een dashcam lijkt mij niet “aangebracht”. De bedoeling van de wet was om structureel cameratoezicht aan te pakken, oftewel camera’s die men ergens ophangt of neerzet en die de hele dag die ene plek filmen. Een camera in de hand was het voorbeeld van “niet aangebracht”. Een camera op je hoofd of op je dashboard lijkt me zó vergelijkbaar daarmee.

Bij publicatie van het filmpje loop je mogelijk tegen portretrechten aan. Wie herkenbaar in beeld is, kan immers met een beroep op zijn privacy of een ander redelijk belang bezwaar maken tegen publicatie. (Niet tegen het maken zelf, alleen tegen publicatie.) Je kunt dat oplossen door mensen uit te blurren of door een betoog waarom het herkenbaar zijn belangrijker is dan de privacy. Enkel “hij beging een verkeersovertreding” is daarbij niet genoeg, dus zo’n betoog zal zelden slagen maar je kunt het proberen. Als Koos Spee je afsnijdt, kom je er wel mee weg denk ik.

Een filmpje van een auto zonder herkenbare bestuurder valt niet onder het portretrecht, want een auto is geen portret. Wél kan bij zo’n filmpje het nummerbord herkenbaar in beeld zijn, en een nummerbord is een persoonsgegeven. Daarmee kan het filmpje onderworpen zijn aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Ja, ook als er verder geen naam bij staat en ook als er geen doorzoekbaar bestand van gemaakt is.

Onder de Wbp kun je publicatie van een nummerbord alleen rechtvaardigen met een beroep op een “dringende noodzaak”. Oftewel, sorry ik moet wel want dit tonen is belangrijker dan jouw privacy. En dat is ongeveer dezelfde discussie als bij het portretrecht, ik denk niet dat je daar snel het wint van de privacy. Tenzij je zegt, een nummerbord is een stuk anoniemer dan een portret dus de inbreuk is kleiner én de verkeersovertreding heeft een redelijke nieuwswaarde.

Beelden van dashcams zijn overigens bruikbaar als bewijs, ook als ze de privacy schenden. Je mag er dus altijd mee naar de politie om aangifte te doen. De discussie zal vooral gaan over de vraag of het wel compleet de situatie toont.
 
Dit is echt twee straten bij mij vandaan gebeurd, blij dat ze niet bij mij door de straat zijn gelopen.
Hieruit blijkt maar weer dat je eigenlijk 24/7 je dashcams zou moeten kunnen aanhebben.
Is overigens juridisch niet toegestaan (je mag een camera niet de openbare ruimte laten opnemen).
En ook twee straten bij mij vandaan...
Zelfde kleur en leeftijd als die van mij. Iemand opperde al dat de Volvo rijder waarmee ik laatst in aanraking kwam op wraak uit was...
Gelukkig staat die van mij niet op de openbare weg.
 
Ik kwam deze net tegen op facebook!
John Vermetten - *** DELEN s.v.p. *** 1.000 Euro beloning... | Facebook
Wat een kutstreek zeg. Ik ben blij dat ik volgende week al een afspreek heb bij Herbert om camera's te laten plaatsen.

Mijn zoon werd van achteren aangereden op de A12.
De beelden op de voorcamera zijn haarscherp. Bij de achtercamera kostte me het behoorlijk wat moeite om een kenteken te ontwaren.
Dat komt waarschijnlijk ook omdat er geen ruitenwisser zit die het raam schoonhoudt.
Hij reed door omdat het spits was en ze op de linkerbaaan stilstonden, in de verwachting dat de auto's hem zouden volgen. Dat was niet het geval.
Alles staat gelukkig op camera
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
UPDATE: Iemand van hier -ik dus- heeft een ongeluk gehad met een pijlwagen zondag een week geleden. Een moment van onoplettendheid op een stuk weg wat je al 20 jaar rijdt. Waar ik dacht dat er veel meer ruimte zou zijn voor de wegafzetting gezien de 1,5km afrit ter plekke. Tot aan de vooras is er weinig meer heel maar de schade blijkt gelukkig nog geheel economisch herstelbaar. Dat betekent in elk geval geen keuzestress tussen AP1 of 2, 60/75/90 nieuw/demo en welke compromissen meer gesloten zouden moeten worden, het prijskaartje is t.o.v. 2014 een kleine 20K gestegen. Goeiemorgen.

Zal al gauw een maand of 2 duren voordat alle onderdelen binnen zijn en gemonteerd. Splinter Autoschade was hier niet erg positief over. Er staan daar overigens 30 Tesla's in de reparatie... Voorlopig dan maar ronddeinen in de leen Lexus RX450h, rijdt zeker 2km electrisch :)

Los van wat spierpijn heb ik gelukkig niets overgehouden aan dit ongeluk. Dank voor alle medeleven hier en buiten het forum!
 
Hey Ernst, goed weer van je te horen!
Moet wel zeggen dat ik dat weekend dat die pijlwagen er stond de omleidingen ook erg krap en abrupt vond.
Je werd duidelijk naar de rechterrijbaan gedreven, zeg maar de strook van de afrit, maar vervolgens vrij onverwachts ook nog eens de vluchtstrook op. Ik moest ook flink op de rem.
Sterkte met de Lexus, gelukkig staan er in Amsterdam tegenwoordig elke 2 kilometer laadpalen :)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: ErnstT and basvk