Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik na 33 jaar rijbewijs dan ook eindelijk eens door eigen schuld schade rijden? Geen schande vind ik zelf, maar wel door de schade een les wijzer geworden die ik maar even met jullie deel, doe er je voordeel mee. (En benieuwd hoe AP dit zou doen).

In het kort komt het hierop neer. Mijn ervaring is, dat het in zuidelijke landen heel gebruikelijk is om op doorgaande wegen, ook in stedelijk gebied, dubbele rijbanen te hebben en die op de om de haverklap voorkomende rotondes eveneens over twee banen te laten doorlopen. Even gebruikelijk is het, dat het verkeer beide banen gebruikt om de rotonde half over te gaan en de weg in dezelfde richting te vervolgen. Wie de rotonde verder wil volgen en na 'de helft' pas wil verlaten, neemt vooraf de linkerbaan. Het is meestal wel duidelijk welke banen de 'doorgaande richting' hebben en dat dit gebruik van de banen normaliter goed werkt.

Meestal. Niet altijd.

Gisteren had ik er ene die vond dat, ook al reed ik met een gangetje van ongeveer 25 km/u over zo'n rotonde, en hij op het kritieke moment duidelijk achter mij zat, hij mij toch in mijn rechterflank moest duwen.

Ik beken dat mijn eerste gedachte was dat hij fout moest zijn, immers "zo doen we dat toch allemaal" (en ik heb tot de politie arriveerde nog velen hetzelfde zien doen), en ik heb na afloop nog flink zitten googelen op zoek naar een autoriteit die zou bevestigen wat ik zelf al niet meer geloofde (aan verwarring op fora geen gebrek, de meesten weten ook niet wat de regel is en waarom), maar mijn nieuwste overtuiging is toch wel dat, als je een rotonde verlaat ("rechtsaf slaat" in juridische zin), je voorrang moet verlenen aan al het verkeer dat op de rotonde blijft ("rechtdoor gaat" in juridische zin). Andere gebruiken zijn niet relevant.

Dat de man achter mij de lokale gebruiken niet volgde, mij echt niet had hoeven raken bij de feitelijke snelheden, en beter links had kunnen rijden als hij driekwart rond wilde, gaat me niet echt helpen, denk ik. Ik vermoed eigenlijk dat de man geen enkele moeite deed om de aanrijding te vermijden (integendeel, is mijn gevoel).

Ik rij voortaan op de rechterbaan als de afslag van de rotonde in beeld komt, basta.

Tsja, en even dacht ik dus dat de BlackVue die ik min of meer voor deze rit had aangeschaft me meteen van pas zou komen. De beelden zijn echter alleen maar oersaai.

Van deze foto gaat mijn hart nog wel wat sneller kloppen (en maar even niet denken aan de no-claim die me over de komende jaren teveel pijn gaat kosten). Benieuwd of het vóór de E-rally hersteld kan zijn.

IMG_20170501_104038.jpg
 
Zucht. Even naar de school van onze dochter toe. Auto keurig geparkeerd op een plekje. Bewust niet gekozen voor het (ruimere) plekje verderop naast een laadpaal: ik had lading genoeg dus waarom een plek bezet houden?
Had ik het maar wel gedaan: bij terugkomst zag mijn auto er zo uit....De Mitsubishi PHEV Outlander die er naast stond was weg; ik vermoed dat die niet helemaal goed gekeken heeft.
Zucht.
tesla_schade.jpg
 
Zucht. Even naar de school van onze dochter toe. Auto keurig geparkeerd op een plekje. Bewust niet gekozen voor het (ruimere) plekje verderop naast een laadpaal: ik had lading genoeg dus waarom een plek bezet houden?
Had ik het maar wel gedaan: bij terugkomst zag mijn auto er zo uit....De Mitsubishi PHEV Outlander die er naast stond was weg; ik vermoed dat die niet helemaal goed gekeken heeft.
Zucht.
View attachment 225284
Zucht, inderdaad. Kou kan ik ook met jou meeleven...

De laadpaaloperator kan achterhalen wie er stond, als je een melding bij de politie doet?
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Zucht, inderdaad. Kou kan ik ook met jou meeleven...

De laadpaaloperator kan achterhalen wie er stond, als je een melding bij de politie doet?
Dat gaat helaas niet werken, alleen als er getuigen zijn (duidelijke dashcam beelden kunnen daar denk ik ook wel onder vallen). Een keer hetzelfde gehad met onze vorige BMW, zelfs de schade was zichtbaar op de zijkant van de auto die onze auto had geschampt, foto's gemaakt en alles. Maar was toch niet genoeg op zichzelf.
 
Zucht. Even naar de school van onze dochter toe. Auto keurig geparkeerd op een plekje. Bewust niet gekozen voor het (ruimere) plekje verderop naast een laadpaal: ik had lading genoeg dus waarom een plek bezet houden?
Had ik het maar wel gedaan: bij terugkomst zag mijn auto er zo uit....De Mitsubishi PHEV Outlander die er naast stond was weg; ik vermoed dat die niet helemaal goed gekeken heeft.
Zucht.
View attachment 225284

Als het vlakbij een school was dan is er toch een grote kans dat je die auto er nog een keertje ziet?
Ik zou het denk ik er nog wel een paar keer op wagen om daar rond te kijken naar dezelfde auto.
 
Ik heb ondertussen aangifte gedaan maar aan de reactie van de politie te merken doen ze er helemaal niets aan. Hij gaat op de grote stapel.. Nou ja, die aangifte heb ik nodig voor de verzekering. Ik ga nog wel wat vaker kijken daar en heb mijn dochter ook gevraagd om uit te kijken naar die auto zodat ze het kenteken kan noteren.

Toch vreemd dat schade aan een stuk metaal in een machine me zo pijn kan doen ;) Alsof een geliefd iemand gewond geraakt is... Tesla doet rare dingen met me!
 
Ik heb ondertussen aangifte gedaan maar aan de reactie van de politie te merken doen ze er helemaal niets aan. Hij gaat op de grote stapel.. Nou ja, die aangifte heb ik nodig voor de verzekering. Ik ga nog wel wat vaker kijken daar en heb mijn dochter ook gevraagd om uit te kijken naar die auto zodat ze het kenteken kan noteren.

Toch vreemd dat schade aan een stuk metaal in een machine me zo pijn kan doen ;) Alsof een geliefd iemand gewond geraakt is... Tesla doet rare dingen met me!
Mij stoort het vooral dat anderen je met de brokken en het werk opzadelen en er tussenuit zijn geknepen.
 
Ook eerste schade mogen lijden vandaag met een opkuisdag van de straat samen met de buren, georganiseerd door de stad Antwerpen.
Buurvrouw zet haar fiets voor mijn geparkeerde wagen op straat, en deze valt met het stuur plat op de voorkant :(. Deuk en krasjes tot gevolg, waarschijnlijk terug spuiten en uitblutsen indien mogelijk (niet al te diepe blutsen). Vandaag op de kop 4maand eigenaarschap...

Daarvoor hebben mensen een familiale verzekering zeker? Ik hoop dat dit snel kan worden gerepareerd door een SeC, of moet ik meteen bij een carrossier zijn?


Foto is te groot voor upload, zal proberen een kleinere versie te maken.
 
Ook eerste schade mogen lijden vandaag met een opkuisdag van de straat samen met de buren, georganiseerd door de stad Antwerpen.
Buurvrouw zet haar fiets voor mijn geparkeerde wagen op straat, en deze valt met het stuur plat op de voorkant :(. Deuk en krasjes tot gevolg, waarschijnlijk terug spuiten en uitblutsen indien mogelijk (niet al te diepe blutsen). Vandaag op de kop 4maand eigenaarschap...

Daarvoor hebben mensen een familiale verzekering zeker? Ik hoop dat dit snel kan worden gerepareerd door een SeC, of moet ik meteen bij een carrossier zijn?


Foto is te groot voor upload, zal proberen een kleinere versie te maken.
Tesla zelf doet geen carrosserie, je zal bij een erkend Tesla hersteller moeten gaan. Zoals De Buck Carrozzeria De Buck, Buchtenstraat 14, 9051 Gent - Sint-Denijs-Westrem, Belgium | Tel. +32 (0)9 226 80 74
 
  • Informative
Reactions: xveys