Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
flink balen en verrast op de snelweg, maandag(5-15) net voor Ede op A12 richting Utrecht,
linker rijbaan op AP, ik rij veel op AP en heb behoorlijk geschokken toch van de impact, de schade van het matteriaal valt mee en gelukkig geen letsel oid

dashcam beelden zijn te bewonderen via https://s3.amazonaws.com/media.sergekroes.com/media/EVT_2017_05_15_07_23_06_F.MP4
(je hoort overigens de stem van Dashcam, de functie om te waarschuwen voor flitscamera lokaties heb ik geactiveerd)
AP was ingeschakeld en je hoort het waarschuwings alarm van de auto en daarna neem ik het over (de stuurbeweging naar rechts).
Door de stem hoor je niet goed waneer ik de AP overneem, dit zal ik zelf een keer analizeren.

Helaas is het grootse leerpunt voor mij en wellicht anderen, AP is geweldig en ziet veel, ook reageerde AP door af te remmen, maar ik moest er zelf ook vollop in de ankers, en mijn voorganger was overduidelijk veel te laat waardoor mijn remweg veel te kort geworden is, het was simpelweg samenloop, ik ben er niet achter waarom al het verkeer _stil_ stond op de linker baan, midden en rechts was heel veel ruimte, op en af ritten van enige betekenis zijn kilomers verder pas...

ik rij veel en rij veel op autopilot en altijd met volledig aandacht bij het rijden, je hoort op de cashcam het waarschuwings alarm, helaas was ik zelf simpelweg niet alert om van baan te wisselen, toch speeld het in enkele seconden af.
IMG_20170515_100325.jpg
Mijn S staat nu bij schadehersteller in Didam, voorlopig even met een Toyota Auris Hybrid verplaatsen.
 
flink balen en verrast op de snelweg, maandag(5-15) net voor Ede op A12 richting Utrecht,
linker rijbaan op AP, ik rij veel op AP en heb behoorlijk geschokken toch van de impact, de schade van het matteriaal valt mee en gelukkig geen letsel oid

dashcam beelden zijn te bewonderen via https://s3.amazonaws.com/media.sergekroes.com/media/EVT_2017_05_15_07_23_06_F.MP4
(je hoort overigens de stem van Dashcam, de functie om te waarschuwen voor flitscamera lokaties heb ik geactiveerd)
AP was ingeschakeld en je hoort het waarschuwings alarm van de auto en daarna neem ik het over (de stuurbeweging naar rechts).
Door de stem hoor je niet goed waneer ik de AP overneem, dit zal ik zelf een keer analizeren.

Helaas is het grootse leerpunt voor mij en wellicht anderen, AP is geweldig en ziet veel, ook reageerde AP door af te remmen, maar ik moest er zelf ook vollop in de ankers, en mijn voorganger was overduidelijk veel te laat waardoor mijn remweg veel te kort geworden is, het was simpelweg samenloop, ik ben er niet achter waarom al het verkeer _stil_ stond op de linker baan, midden en rechts was heel veel ruimte, op en af ritten van enige betekenis zijn kilomers verder pas...

ik rij veel en rij veel op autopilot en altijd met volledig aandacht bij het rijden, je hoort op de cashcam het waarschuwings alarm, helaas was ik zelf simpelweg niet alert om van baan te wisselen, toch speeld het in enkele seconden af.
View attachment 228626
Mijn S staat nu bij schadehersteller in Didam, voorlopig even met een Toyota Auris Hybrid verplaatsen.

Oei. Vervelend Serge. Sterkte in de komende tijd.
 
flink balen en verrast op de snelweg, maandag(5-15) net voor Ede op A12 richting Utrecht,
linker rijbaan op AP, ik rij veel op AP en heb behoorlijk geschokken toch van de impact, de schade van het matteriaal valt mee en gelukkig geen letsel oid

dashcam beelden zijn te bewonderen via https://s3.amazonaws.com/media.sergekroes.com/media/EVT_2017_05_15_07_23_06_F.MP4
(je hoort overigens de stem van Dashcam, de functie om te waarschuwen voor flitscamera lokaties heb ik geactiveerd)
AP was ingeschakeld en je hoort het waarschuwings alarm van de auto en daarna neem ik het over (de stuurbeweging naar rechts).
Door de stem hoor je niet goed waneer ik de AP overneem, dit zal ik zelf een keer analizeren.

Helaas is het grootse leerpunt voor mij en wellicht anderen, AP is geweldig en ziet veel, ook reageerde AP door af te remmen, maar ik moest er zelf ook vollop in de ankers, en mijn voorganger was overduidelijk veel te laat waardoor mijn remweg veel te kort geworden is, het was simpelweg samenloop, ik ben er niet achter waarom al het verkeer _stil_ stond op de linker baan, midden en rechts was heel veel ruimte, op en af ritten van enige betekenis zijn kilomers verder pas...

ik rij veel en rij veel op autopilot en altijd met volledig aandacht bij het rijden, je hoort op de cashcam het waarschuwings alarm, helaas was ik zelf simpelweg niet alert om van baan te wisselen, toch speeld het in enkele seconden af.
View attachment 228626
Mijn S staat nu bij schadehersteller in Didam, voorlopig even met een Toyota Auris Hybrid verplaatsen.

Sterkte met wachten op herstel. Gelukkig geen lichamelijk letsel. Als je zelf gaat remmen, stopt de auto met remmen. De melding van AP kwam met nog zo'n 48 meter tot stilstaande auto (voorganger van jouw voorganger) (9m per onderbreking + 3m per streep en dat keer 4). Ik weet niet of AP de auto voor jouw voorganger heeft kunnen zien. Ik denk dat die pas heel laat gezien werd. Daarom heeft jouw auto ook minder hard zelf afgeremd dan mogelijk is. Al met al een heel zure situatie, want zoals je al aangeeft is het heel vreemd dat de linkerbaan vaststaat met midden/rechts volop ruimte. Ook zuur dat jouw voorganger niet zat op te letten, want zonder hem/haar had je mogelijk geen schade gehad.
 
  • Like
Reactions: STLL
Ik merk bij mezelf dat ik het eerste half jaar eigenlijk veelal op afstand 3 reed, maar het laatste half jaar staat die vooral op 1. Soms zet ik deze nog eens op 2 of 3. En dat is dan vooral in Nederland, waar zoals op dit filmpje wel vaker zo plots op de snelweg alles stilstaat, ik kom dit in Vlaanderen veel minder tegen (we staan hier meestal overal stil). Echter dat iedereen maar links wil rijden is een steeds vaker voorkomend probleem.

Maar ik ga voortaan terug op 2 / 3 rijden. Laat die gatrijders maar doen, enige nadeel is dat iedereen het aanziet als een plaatsje om in te voegen, en dat is de belangrijkste reden dat ik op 1 sta. Want op 2 moet je bij plots invoegen toch weer zelf op de rem alvorens de AP zelf het invoegen ziet en gaat remmen is het te laat.

Vraag me ook nog steeds af wat de Tesla nu eigenlijk van mij verwacht als hij zulk alarmsignaal geeft, moet ik plots vol in de rem? Misschien in die fractie van seconde wil je niet plots helemaal de rem induwen en als je herberekent zit je er plots al tegen. Of moet je je instinct inhouden en de wagen laten remmen of gaat die er dan gewoon vol op inrijden?
 
Last edited:
Ik merk bij mezelf dat ik het eerste half jaar eigenlijk veelal op afstand 3 reed, maar het laatste half jaar staat die vooral op 1. Soms zet ik deze nog eens op 2 of 3. En dat is dan vooral in Nederland, waar zoals op dit filmpje wel vaker zo plots op de snelweg alles stilstaat, ik kom dit in Vlaanderen veel minder tegen (we staan hier meestal overal stil). Echter dat iedereen maar links wil rijden is een steeds vaker voorkomend probleem.

Maar ik ga voortaan terug op 2 / 3 rijden. Laat die gatrijders maar doen, enige nadeel is dat iedereen het aanziet als een plaatsje om in te voegen, en dat is de belangrijkste reden dat ik op 1 sta. Want op 2 moet je bij plots invoegen toch weer zelf op de rem alvorens de AP zelf het invoegen ziet en gaat remmen is het te laat.

Vraag me ook nog steeds af wat de Tesla nu eigenlijk van mij verwacht als hij zulk alarmsignaal geeft, moet ik plots vol in de rem? Misschien in die fractie van seconde wil je niet plots helemaal de rem induwen en als je herberekent zit je er plots al tegen. Of moet je je instinct inhouden en de wagen laten remmen of gaat die er dan gewoon vol op inrijden?

Het signaal van de auto betekent dat je direct moet ingrijpen. De noodrem zou wel geactiveerd worden, maar die is niet bedoelt (bij geen enkel merk) om altijd op tijd stil te staan. Enkel om de impact te verminderen.
 
flink balen en verrast op de snelweg, maandag(5-15) net voor Ede op A12 richting Utrecht,
linker rijbaan op AP, ik rij veel op AP en heb behoorlijk geschokken toch van de impact, de schade van het matteriaal valt mee en gelukkig geen letsel oid

dashcam beelden zijn te bewonderen via https://s3.amazonaws.com/media.sergekroes.com/media/EVT_2017_05_15_07_23_06_F.MP4
(je hoort overigens de stem van Dashcam, de functie om te waarschuwen voor flitscamera lokaties heb ik geactiveerd)
AP was ingeschakeld en je hoort het waarschuwings alarm van de auto en daarna neem ik het over (de stuurbeweging naar rechts).
Door de stem hoor je niet goed waneer ik de AP overneem, dit zal ik zelf een keer analizeren.

Helaas is het grootse leerpunt voor mij en wellicht anderen, AP is geweldig en ziet veel, ook reageerde AP door af te remmen, maar ik moest er zelf ook vollop in de ankers, en mijn voorganger was overduidelijk veel te laat waardoor mijn remweg veel te kort geworden is, het was simpelweg samenloop, ik ben er niet achter waarom al het verkeer _stil_ stond op de linker baan, midden en rechts was heel veel ruimte, op en af ritten van enige betekenis zijn kilomers verder pas...

ik rij veel en rij veel op autopilot en altijd met volledig aandacht bij het rijden, je hoort op de cashcam het waarschuwings alarm, helaas was ik zelf simpelweg niet alert om van baan te wisselen, toch speeld het in enkele seconden af.
View attachment 228626
Mijn S staat nu bij schadehersteller in Didam, voorlopig even met een Toyota Auris Hybrid verplaatsen.

Gelukkig zat hij al net naast zijn voorganger zodat hij kon doorschieten na de inpakt, anders was het erger geweest.
Het blijven natuurlijk zotte kosten en een hoop misery.:(
ik hoop op een vlotte afhandeling.
 
flink balen en verrast op de snelweg, maandag(5-15) net voor Ede op A12 richting Utrecht, linker rijbaan op AP, ik rij veel op AP en heb behoorlijk geschokken toch van de impact, de schade van het matteriaal valt mee en gelukkig geen letsel oid...
Ongelofelijk balen dit, S.
Bedankt dat je het ongeval #ongefilterd met ons deelt. Daar leren we allemaal weer wat van.
Sta mij deze opmerkingen toe:
* als ik het ongeval vergelijk met dat van @FrankNL (december 2016), dan had diens AP1 blijkbaar toen de situatie beter in de smiezen, waar het om de AEB functie gaat. Heb jij soms AP2, Serge? Ook hield Frank wat meer afstand, lijkt het.
* ik vrees dat de schade aan je auto veel groter is dan je denkt. De klap was fors en zal tot grote deformatie van de kreukelzone hebben geleid.
* het allerbelangrijkste is natuurlijk dat er niemand letsel heeft opgelopen door jouw actie.

Sterkte ermee.
 
Waar we ook zeker van zijn is dat Elon zulke filmpjes niet zal delen... maar je kan ze wel eens naar hem toesturen.
en wat heb je daar dan aan?
Ik heb het filmpje verschillende keren bekeken en kan daaruit zelfs niet opmaken of de AP effectief aan stand. door de snok aan het stuur zou de muziek uit gaan en een signaal te horen zijn. nu hoor je een stem (ik weet niet van waar deze komt)
Wel weet ik dat: als de AP niet aan staat, krijg je een waarschuwing, maar grijpt de auto eigenlijk zelf bijna niet in.
Als AP wel aan staat, anticipeerde die van mij beter op het verkeer dan dat ik hier in het filmpje zie gebeuren.
zelf heb ik al een paar keer AP diep in de remmen weten gaan , zelfs dat mijn echtgenote zit te roepen dat ik moet remmen, ik zit dan wel klaar, maar probeer niet in te grijpen om te zien wat het systeem kan. ( tot op heden doet ze het perfect). mijn echtgenote is dan ook de eerste om te vragen of AP op staat;).
Ik wil zeker Serge zijn verhaal niet in twijfel trekken, maar op basis van de beelden kan ik niet zeggen dat ik zeker ben dat AP aan was.
...en met een snelle reflex was er eigenlijk nog een uitweg naar rechts leek me.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Helaas is de stem in de audio overtreffend van het disengage geluidseffect van AP. Iemand van hier die audio expert is, is er zeker wel uit te filteren...
De stem is van de dashcam zelf

Ik heb exact hetzelfde zoals @Xfrank beschijft normaal bij amdere, helaas is mijn actie achter het stuur niet te zien.

AP was 100% aan, normaal zijn EAP de waarschuwingen met AP aan of uit hetzelfde(het is een inschatting van een systeem en niet (direct) gekoppeld is aan AP, AP reageerd normaal alleen op wat er feitelijk afspeeld en niet die voorspelling.(wellicht heb ik niet alles juist, maar dit is eel mijn ervaring en wat ik lees op dit forum)

Wel remde AP, heel fors, ik kan me nog niet alle details van seconde tot seconde herinneren maar toen ik volledig zelf hard op de rem trapte -> op dat moment leek het niet veel sneller af te remmen. In die fractie van seconde had ik dus ook de beweging naar rechts ingezet.

Kijk naar de zon en overvol licht, we weten dat dit niet helpt in herkenning en dus niet optimaal (mijn aanname)

Daarnaast denk ik dat mijn remweg veel korter was geweest als ik mijn remmen warm waren, dat zijn ze zeker niet als je veel regen gebruikt.

Schade is fors maar vooral binnenwerk inderdaad, op moment van impact zie je motorkap heel hoog komen.
 
Bij 120 km/u is de reactie tijd 33 meter. De remweg is 69 meter tot stilstand. Totaal dus 104 meter.
Olivier becijferde dat de afstand tot de stilstaande auto 49 meter was. Ik wil niet belerend doen, maar er is in elk geval onvoldoende afstand gehouden. De volgafstand op stand 1 werkt dan ook een veilig tot stilstand komen niet in de hand.
 
Bij 120 km/u is de reactie tijd 33 meter. De remweg is 69 meter tot stilstand. Totaal dus 104 meter.
Olivier becijferde dat de afstand tot de stilstaande auto 49 meter was. Ik wil niet belerend doen, maar er is in elk geval onvoldoende afstand gehouden. De volgafstand op stand 1 werkt dan ook een veilig tot stilstand komen niet in de hand.
Volgafstand staat bij mij steeds op 5. Ik zou niet weten waarom ik dat minder zou zetten.