Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Maar waarom dan niet aangeven dat een diagnose wel gesteld kan worden, echter indien het probleem te maken heeft met de "niet-Tesla" onderdelen de diagnose kosten in rekening gebracht zullen worden?
Of is dat wat te flexibel/veelgevraagd?

Tsja, ik zou zeggen van niet, maar ik kan mij ook voorstellen dat Tesla niet met de klant in een wellus/nietus discussie wil belanden. Ze stellen in ieder geval hele duidelijke voorwaarden. Daar ben ik voorstander van. Anders krijg je denk ik snel verhalen in de trant van 'Tesla schuift 't af op niet-Tesla onderdelen'. En dat is misschien wel een menselijke conclusie als je een het diagnoseren bent, niet echt wat kan vinden, maar wel voor jou onbekende onderdelen ziet. Dan is het denk ik menselijk om te denken 'Zal wel aan de niet-Tesla onderdelen liggen'. Ik zie dat in mijn werkgebied in ieder geval vaak genoeg, dat een probleem wordt toegeschreven op het onbekende deel.

Ik begrijp heel goed dat het vervelend is dat je elke keer andere velgen moet monteren bij een SeC bezoek, maar ik snap de beweegredenen van Tesla ook. En zeker bij garantiekwesties waarbij de bewijslast in zekere zin bij Tesla ligt begrijp ik het nog beter dat ze eisen dat je overal Tesla onderdelen gebruikt.
 
Onderdelen van de ophanging zijn binnen ca. 1 week te leveren. Heb dus nu voor volgende week vrijdag een afspraak om de stang te laten vervangen. Als dat niet afdoende blijkt, kan anderhalve week later de fusee-drager vervangen worden. Maar omdat het geen harde tik was en laag onder, zou je verwachten dat de arm die de kanteling van het wiel bepaalt de grootste tik gekregen heeft. We gaan het zien.
 
Ik herinner me je aanbod, W. ;)
Het gaat in deze om de gewijzigde houding van een tot op heden uiterst correcte servicemedewerker. Blijkbaar is er dus nieuw beleid ingevoerd.
I.c.: De bereidheid om een DIAGNOSE te stellen verdween toen bleek dat mijn auto over aftermarket velgen en niet bij hen gekochte Baolong sensoren beschikt.
Kijk, het zou anders zijn als na diagnose blijkt dat de TPMS storing wordt veroorzaakt door de sensoren en niet door het systeem in de auto. Dan dien ik zelf voor een oplossing te zorgen (nieuwe sensortjes). Het feit dat Tesla het onmogelijk heeft gemaakt om een diagnose te stellen, anders dan door henzelf, legt in mijn ogen de verantwoordelijkheid voor het stellen van een diagnose bij Tesla als producent.
Maar er loopt nu nog een actie/poging om on-line een diagnose te stellen, dus niet alles is verloren.
Hierbij de, op zichzelf correcte, reactie van Tesla Amsterdam (dezelfde medewerker):
Goedemorgen meneer ...,

Na onderzoek blijkt dat de TPMS sensoren zeer frequent uitvallen.

Meest aannemelijk is dat de TPMS sensor batterijen leeg beginnen te raken

Advies is om deze batterijen/ sensoren te vervangen.


Onderstaand de bevindingen van het diagnose team

“Remote diagnostics confirms all 4 TPMS sensors are intermittent failing to respond correct, battery level can only be checked with service equipment and not remotely.”


Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan horen we die graag van u.


Met vriendelijke groet, kind regards,
Er is inderdaad een heel kleine kans dat alle vier de zendertjes tegelijkertijd de geest geven. Misschien ook wel in functie van de kou, want gisteren trad de storing helemaal niet op. Toch 160 km gereden... Of tengevolge van een magische reset door de specialist tijdens de on-line inspectie?
Bij de wissel naar de zomerset zal ik de zendertjes in de winterwielen laten doormeten. Spannend of de zendertjes in de zomerwielen ook allemaal tegelijk uitvallen.
 
Onderdelen van de ophanging zijn binnen ca. 1 week te leveren. Heb dus nu voor volgende week vrijdag een afspraak om de stang te laten vervangen. Als dat niet afdoende blijkt, kan anderhalve week later de fusee-drager vervangen worden. Maar omdat het geen harde tik was en laag onder, zou je verwachten dat de arm die de kanteling van het wiel bepaalt de grootste tik gekregen heeft. We gaan het zien.
Nieuwe draagarm geïnstalleerd - maar uitlijning net nog niet op orde. Over een week weer langs om ook de fusee-drager te laten vervangen. En ondanks dat op papier de uitlijning nu beter zou moeten zijn dan 2 weken geleden, ratelen de vullingen uit je kiezen (vooral tussen de 60 - 80 km/uur). Had met jullie graag mijn ervaring gedeeld met de S voor het eerst met een stel vrienden op wintersport te gaan - maar dat gaat 'm niet worden. Hij mag net als de familie thuisblijven. :(
 
Nieuwe draagarm geïnstalleerd - maar uitlijning net nog niet op orde. Over een week weer langs om ook de fusee-drager te laten vervangen. En ondanks dat op papier de uitlijning nu beter zou moeten zijn dan 2 weken geleden, ratelen de vullingen uit je kiezen (vooral tussen de 60 - 80 km/uur). Had met jullie graag mijn ervaring gedeeld met de S voor het eerst met een stel vrienden op wintersport te gaan - maar dat gaat 'm niet worden. Hij mag net als de familie thuisblijven. :(

Dat ratelen klinkt meer als een velg die niet goed meer is dan de uitlijning.
Zijn de velgen opnieuw gebalanceerd?
 
Dit zijn niet de velgen waarmee ik tegen de stoep gegleden ben. Dus aan de velgen ligt het niet... Het is ook meer alsof je over een erg hobbelige weg rijdt. Niet prettig.
Hmm klinkt toch inderdaad alsof de fusee (of eigenlijk het wiellagerhuis waar remschijf en wiel op gemonteerd zit) een tik heeft gehad. De homokineet en/of steekas kan ook geratel en onbalans veroorzaken... (tenzij je een RWD versie hebt).
 
Achteruit rijden richting laadpaal thuis, check spiegels...gaat goed, check camera voor laatste centimeters...He? Paars beeld? Wtf? krrrrak... en in die seconde dat ik van slag was door het weggevallen camerabeeld drukt de stekker van mijn laadpaal een lelijk deukje in de kofferbak van mijn X....
Ik weet niet of er een prijs is voor meest lullige schade :)
Is er iemand met goede ervaringen met een schadehersteller omgeving Schouwen Duiveland?
 
......
Tesla wil simpelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.
Maak het jezelf niet moeilijk en bied de auto aan met originele velgen, zo ingewikkeld is dat toch niet?

eigenlijk is dat wel ingewikkeld... en zeer klant onvriendelijk ook.
Ik kan me toch niet voorstellen dat ik bij de Volvo dealer te horen krijg dat ze geen onderhoud doen omdat er non-Volvo velgen op zitten. Of bij de Mercedes.... of welk merk dan ook.
Omdat een Tesla een bijzondere/uitzonderlijke auto is wil niet zeggen dat Tesla zich ook bijzonder uitzonderlijk hoeft te gedragen.
 
eigenlijk is dat wel ingewikkeld... en zeer klant onvriendelijk ook.
Ik kan me toch niet voorstellen dat ik bij de Volvo dealer te horen krijg dat ze geen onderhoud doen omdat er non-Volvo velgen op zitten. Of bij de Mercedes.... of welk merk dan ook.
Omdat een Tesla een bijzondere/uitzonderlijke auto is wil niet zeggen dat Tesla zich ook bijzonder uitzonderlijk hoeft te gedragen.

Ik ben de draad mbt dit onderwerp wat kwijt - maar ik weet uit eigen ervaring dat Tesla wél onderhoud doet, ook al er non-Tesla velgen onder zitten.

Het enige wat ze niet willen doen indien er géén Tesla-velgen gemonteerd zijn (bij mijn auto alvast) is uitlijnen.
Maar dat laat ik desgevallend doen bij mijn bandenboer.
én dat liet ik overigens ook zo doen bij mijn vorige ICE-wagens.
M.i. hebben bandencentrales véél meer ervaring én betere prijzen als het over banden, wielen balanceren en uitlijnen gaat.
 
eigenlijk is dat wel ingewikkeld... en zeer klant onvriendelijk ook.
Ik kan me toch niet voorstellen dat ik bij de Volvo dealer te horen krijg dat ze geen onderhoud doen omdat er non-Volvo velgen op zitten. Of bij de Mercedes.... of welk merk dan ook.
Omdat een Tesla een bijzondere/uitzonderlijke auto is wil niet zeggen dat Tesla zich ook bijzonder uitzonderlijk hoeft te gedragen.

Ze doen wel normaal onderhoud maar niet aan wielen/uitlijning bij gebruik van aftermarket velgen.
En daar hebben ze volgens mij gelijk in. Ik ben ook blij dat ik op mijn vorige S originele Tesla velgen had.
Mijn vorige S trok hinderlijk naar rechts. Tesla slaagde er in 2014 niet in dit op te lossen. Na 5 vruchteloze uitlijnpogingen bij Tesla ben ik naar Van Empel in Tiel gegaan. Die slaagde erin de auto enigermate rechtuit te laten rijden. Van Empel meldde mij dat mijn auto op dat moment wel om en nabij rechtuit reed maar dat de waarden op de uitlijnbank allemaal in het rood stonden.

Ik heb daar een half jaartje mee gereden en nadat het nieuwe SeC aan de Stramanweg in A'dam was geopend, heb ik de zaak nogmaals besproken met Tesla. De vervangend chef werkplaats heeft een stuk met mijn S gereden en meldde direct dat mijn S aanvoelde als rijden 'op eieren'.
Nogmaals uitlijnen bij Tesla bracht alle waarden op de uitlijnbank weer binnen de fabriekstoleranties. Maar ... de auto trok weer naar rechts.
Overleg met Tesla fabrieksingenieurs leverde verdenking van een defect stuurhuis op. Nadat het stuurhuis was vervangen reed de auto als op rails.

Nadat de vervanging van het stuurhuis bleek dat de Goodyear banden, vermoedelijk door problemen met de besturing, roadforce te zien gaven. Zonder discussie en zonder kosten verving Tesla alle vier banden door nieuwe Michelin banden.

Stel dat ik aftermarket velgen zou hebben gehad? Dan zou het wel heel ingewikkeld zijn geworden. Nu ging het over uitsluitend Tesla onderdelen en ontstond er geen discussie over waaraan het mogelijk zou kunnen liggen. Tesla heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om deze lastige fout te vinden en perfect op te lossen.
 
....Stel dat ik aftermarket velgen zou hebben gehad? Dan zou het wel heel ingewikkeld zijn geworden. Nu ging het over uitsluitend Tesla onderdelen en ontstond er geen discussie over waaraan het mogelijk zou kunnen liggen. Tesla heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om deze lastige fout te vinden en perfect op te lossen.

Absoluut, en in zo'n geval hebben ze wat mij betreft ook gelijk. En op dat moment kan je er altijd nog voor kiezen om je Tesla velgen erop te monteren. In dit geval is het ongemak wat mij betreft eigen risico.

Het is tevens fijn dat Tesla zijn best heeft gedaan om je probleem te verhelpen. Fijn, maar ook niet meer dan normaal. En teleurstellend dat ze 6x nodig hebben gehad, om je te helpen. Al die tijd/km's en uren van jou, en alleen omdat ze bij Tesla niet beter hun best hadden gedaan om het in 1x of 2x op te lossen.
Nu moet ik toegeven dat sommige problemen langer nodig hebben om de oorzaak te vinden, en bij andere dealers kunnen ze er ook een zooitje van maken...
 
//**// En teleurstellend dat ze 6x nodig hebben gehad, om je te helpen. Al die tijd/km's en uren van jou, en alleen omdat ze bij Tesla niet beter hun best hadden gedaan om het in 1x of 2x op te lossen.//..//.

op voorhand mijn excuses @Geendiesel dat ik hier giftig ga op reageren....


Ben jij dan zo'n superman dat jij altijd en overal ieder probleem van de eerste keer juist kan diagnosticeren en verhelpen ?
Zo ja, dan word ik echt bang van jou.... ben jij mens of ... ?


Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel ;)
 
op voorhand mijn excuses @Geendiesel dat ik hier giftig ga op reageren....
Ben jij dan zo'n superman dat jij altijd en overal ieder probleem van de eerste keer juist kan diagnosticeren en verhelpen ?
Zo ja, dan word ik echt bang van jou.... ben jij mens of ... ?
Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ben absoluut geen superman, ik doe alleen altijd mijn uiterste best om een probleem op te lossen. En zal je dus ook niet wegsturen zonder oplossing of vervolg stappen.
Bij Wim lijkt het dus dat dit niet is gebeurd, dit maak ik op dat hij na 5x zelfs naar van Empel is gegaan....
 
Ben absoluut geen superman, ik doe alleen altijd mijn uiterste best om een probleem op te lossen. En zal je dus ook niet wegsturen zonder oplossing of vervolg stappen.
Bij Wim lijkt het dus dat dit niet is gebeurd, dit maak ik op dat hij na 5x zelfs naar van Empel is gegaan....

Tesla in 2013 begin 2014 was net gestart in Nederland. Dat zij mij tot 5x terug moesten laten komen neem ik hen totaal niet kwalijk.
Er was een heel ingewikkelde en totaal niet voor de hand liggende oorzaak, een defect in het stuurhuis.

Ik heb dit verhaal, niet voor de eerste keer overigens, neergeschreven om te verdedigen dat Tesla niet wil werken aan producten van derden. De ingewikkeldheid van problemen wordt er alleen maar groter door.
Daarom ook mijn eerdere betoog om even een set Tesla velgen te monteren als je problemen met uitlijnen en wielophanging wil laten verhelpen. Het verwisselen van een set wielen kost je, als je het niet zoals ik zelf doe, helemaal 27 euro, inclusief BTW.
 
  • Like
Reactions: Tozz and S-19910
Ben ik in het geval van (kleine, niet super storende) schade op de achterbumper (veroorzaakt door een ander), altijd verplicht om dit daadwerkelijk te laten fixen? Kan ik niet gewoon de geschatte schadekosten laten uitkeren en dan zelf besluiten om nu, later of nooit het te laten fixen?

M'n verzekeraar beweert dat het eerst echt gefixt moet worden alvorens e.e.a. verder in werking wordt gezet...
 
Ben ik in het geval van (kleine, niet super storende) schade op de achterbumper (veroorzaakt door een ander), altijd verplicht om dit daadwerkelijk te laten fixen? Kan ik niet gewoon de geschatte schadekosten laten uitkeren en dan zelf besluiten om nu, later of nooit het te laten fixen?

M'n verzekeraar beweert dat het eerst echt gefixt moet worden alvorens e.e.a. verder in werking wordt gezet...
Hangt van de polisvoorwaarden af. In principe betaalt een verzekeraar de schade, geen reparatie.
 
9ED3F574-5B2C-4F44-846E-AAFEF0128C8C.jpeg


Vluchtmisdrijf !