Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie aquaplanning gehad vanmorgen op autostrade. Gelukkig niemand geraakt en geen letsels. Ook omnium verzekerd...

Bij de Tesla approved carrossier stond er nog een model 3 waar ze sinds januari op de stukken aan het wachten zijn.
Het ziet er naar uit dat deze minimaal 4 maanden in herstelling zal zitten... ik zal dus wellicht mogen fluiten achter een vervangwagen. Iemand hier ervaring mee?


8084674d-c267-4ff2-a9bb-8a4f4a8bc7c2-jpg.791089
Mijn carrosseriehersteller heeft een viertal Model 3's die al enorm lang aan het wachten zijn op de linkervleugel boven het voorwiel 😭
 
Over de wachttijden, ik wacht al meer dan een maand op een ruit die vervangen moet worden. Het schijnt schrijnend te zijn om aan onderdelen te komen bij tesla. Ik laat de ruit ook vervangen bij een tesla approved body shop.

Er is wel een correlatie naar het schijnt met de Oekraïne oorlog en de verkrijgbaarheid van onderdelen. Dat heb ik iig vernomen.

Dat neemt niet weg dat ik je sterkte wens @stannitje. Normaal krijg je bij de approved bodyshop wel een vergelijkbare vervang auto. Of het een tesla gaat zijn dat is de vraag.
Carrossier gaf aan dat hij geen 4 maanden of langer een vervangwagen kon voorzien (en daar zijn het geen Tesla's of gelijkwaardig, ook al is het een approved bodyshop) . De tijd dat ze er aan werken kan ik misschien wel aanspraak doen op een wagen, maar hij kan er niets aan doen dat hij de stukken niet binnenkrijgt. Een 'uitzonderlijke' situatie die eigenlijk het nieuwe normaal geworden is.
Het ziet er dus naar uit dat ik zelf voor een auto zal mogen instaan voor een aantal maanden, ook al ben ik omnium verzekerd. Zelf een auto gaan huren gaat snel een aantal duizenden € kosten. Vind ik persoonlijk niet OK...
 
Nee, is tussen jou en verzekeraar. Als verzekeraar je een vervangwagen belooft voor de hele duur van de herstelling, moet de verzekeraar je een vervangwagen geven (en dat kan een short rental zijn).

Je hebt nl. geen rechtstreeks contract met de schadehersteller, want het is de verzekeraar die de herstellingen gaat betalen.

Als je wél rechtstreeks het schadebedrijf gaat betalen (en je verzekeraar de gemaakte onkosten zal vergoeden) moet je bij je verzekeraar nagaan of je ook de kosten van een vervangwagen/huurwagen kan declareren.
 
Lijkt mij total loss, dus je mag vast een nieuwe uitzoeken @stannitje
(ik zie de achterbumper ook los en dan lopen de kosten snel op)
Sterkte! want het is vaak een hoop gedoe.
Expert vroeg mij de aankoopfacturen. De auto wordt ter veiling gesteld om te zien wat de restwaarde is. Zo wordt bepaald of er economische total loss wordt uitgesproken en maak ik aanspraak op nieuwwaarde. Indien het geval zal ik mij wellicht een jonge tweedehands (onmiddelijk beschikbaar) aanschaffen via Tesla
 
Lijkt mij total loss, dus je mag vast een nieuwe uitzoeken @stannitje
(ik zie de achterbumper ook los en dan lopen de kosten snel op)
Sterkte! want het is vaak een hoop gedoe.
Zeker niet. Allemaal afschroefbare onderdelen. Airbags zij zelfs niet open gegaan. Klap zal dus niet zo groot geweest zijn.
Wel vreemd dat de tractiecontrole die aquaplaning niet aankon. Bij mijn S vind ik dat hij dat geheel goed doet. Nog nooit enige neiging tot uitbreken getoond.
 
Zeker niet. Allemaal afschroefbare onderdelen. Airbags zij zelfs niet open gegaan. Klap zal dus niet zo groot geweest zijn.
Wel vreemd dat de tractiecontrole die aquaplaning niet aankon. Bij mijn S vind ik dat hij dat geheel goed doet. Nog nooit enige neiging tot uitbreken getoond.

In 2019 wel eens een filmpje gezien op dit forum van een uitbrekende MS in een zeer flauwe bocht met relatief lage snelheid.
Soms is er niet alleen sprake van water/aquaplanning maar een samenloop van zaken (vb olie op de weg)

Met de M3 zelf een keer met extreme elandproef meegemaakt -> ik was zwaar onder de indruk van alle hulpmiddelen aan boord (je voelde overduidelijk dat de uitbrekende auto weer recht getrokken werd, met alleen tegensturen had ik deze situatie niet op kunnen vangen)
 
Wel vreemd dat de tractiecontrole die aquaplaning niet aankon.
Vanaf je met 4 wielen tegelijk gaat varen, kan tractiecontrole ook niks meer doen.

Aquaplaning heb je makkelijk al vanaf 90 km/u op Belgisch asfalt en beton, nog sneller met versleten rubber. Staat de plas nog dieper, dan ga je al varen bij lagere snelheden.
 
Zeker niet. Allemaal afschroefbare onderdelen. Airbags zij zelfs niet open gegaan. Klap zal dus niet zo groot geweest zijn.
Wel vreemd dat de tractiecontrole die aquaplaning niet aankon. Bij mijn S vind ik dat hij dat geheel goed doet. Nog nooit enige neiging tot uitbreken getoond.
Ik heb mijn dashcambeelden bekeken maar er was vreemd genoeg enkel maar een clip te zien van na het ongeval...

Eens je wielen geen contact maken met de ondergrond heeft tractiecontrole niet veel zin.
Het was hard aan het regenen, de baan lag vrij 'vettig' want er was in maart en begin april bijzonder weinig regenval.

Dit zal niet 100% acuraat zijn maar dit is wat ik mij herinner, het gebeurt bijzonder snel:

Ik was een lange draai aan het nemen aan +/- 110km/u op het linkervak, begon op een plas te glijden (ik geloof in een klein dal in de weg) en er kwam geen eind aan... je probeert bij te sturen (zoals in een slipcursus geleerd aan 50km/u) maar je hebt geen grip waardoor de auto begint schuin te gaan. Dit is een 2 à 3-tal keren gelukt maar uiteindelijk toch tegen de rechter vangrail terechtgekomen en dan is er niets meer te doen. Dan aan de linkerkant tegen beton stilgekomen, de klap was gelukkig niet zo hard waardoor de airbag niet afgegaan is. Ik vond het wel bijzonder vreemd dat de auto bij stilstand niets aangaf van problemen op het boordcomputer... de 4 pinkers heb ik manueel moeten aansteken.
Dit is een zéér akelige ervaring om het contact met de baan niet meer te voelen...
Ik laat bij een aquaplanning mij 'gas' pedaal los en rem niet, remmen maakt het denk ik erger. Het is wel zo dat bij deze EV maximum regeneratie is bij het loslaten van het 'gas'pedaal. Zou dit een invloed gehad hebben? Pas op; ik denk dat ik het gaspedaal heb losgelaten, maar dit kan ik niet meer met zekerheid zeggen.

Mijn 4 seizoensbanden heb ik sinds januari 2020 en heb er +/- 30.000km mee gereden, bij de carrossier gekeken en deze zijn nog niet echt versleten.

Ik heb ze wél eerder deze week opgeblazen van 2.7/2.8 bar naar 3.2 bar. Dit zal wellicht ook een oorzaak zijn?

Hierbij de situatie uit de cabine van de sleepdienst, hij moest een eindje terugkeren om de verlichte gevaarsborden op te pikken, een uurtje na het ongeval, toen was het even wat minder aan het regenen :




aquaplanning.png
 
Last edited:
Da's het probleem met zo een dingen... Je doet jarenlang 110 en 120 km/u bij regenweer en dat altijd goed, en dan gaat dat eens een keer goed mis.

12 jaar terug stond ik ook eens achterstevoren op de A4 in Eschweiler, omdat de koeltorens van de nabijgelegen elektriciteitscentrale een regenbui hadden veroorzaakt en er in het linkervak een dip zat die vol zat met water.

In mijn geval was de auto ook niet total loss, hoewel de voorkant wel opeen zat en enkel nog de rechter vleugel, het frame en alles in het frame nog origineel bleef.

Ik heb toen een tijdje met een Opel gereden, maar heb ook maar een maand moeten wachten op herstellingen... Dat was wel een pro bij BMW 😂
 
Vandaag helaas na 6 jaar en 192000km afscheid genomen van mn arme tesla. Ik sloeg linksaf op de kruising (had groen) en tegemoetkomend verkeer rijdt door rood en boort hem rechtsachter binnen. Door de impact met linker achterwiel tegen de stoeprand geknald en daar ook nog de velg gebroken. Rondom zoveel schade dat ik verwacht dat het wel total loss wordt...
 

Attachments

  • 9903AEB9-6C6C-4B7B-B964-0074C4DFF1D2.jpeg
    9903AEB9-6C6C-4B7B-B964-0074C4DFF1D2.jpeg
    840.3 KB · Views: 85
  • D74EE89B-2ABF-4183-99F0-2A1FA30CBE95.jpeg
    D74EE89B-2ABF-4183-99F0-2A1FA30CBE95.jpeg
    805.5 KB · Views: 92
Vandaag helaas na 6 jaar en 192000km afscheid genomen van mn arme tesla. Ik sloeg linksaf op de kruising (had groen) en tegemoetkomend verkeer rijdt door rood en boort hem rechtsachter binnen. Door de impact met linker achterwiel tegen de stoeprand geknald en daar ook nog de velg gebroken. Rondom zoveel schade dat ik verwacht dat het wel total loss wordt...
Ships!
Hoop dat je zelf helemaal gezond bent gebleven
 
@Hurkie Echt zonde. 😥 Hopelijk heb je er zelf niets of niet al te veel aan over gehouden. Met de 2e hands prijzen tegenwoordig weet je het inderdaad zoals anders al zeggen maar nooit. Kan zijn dat ze hem maken maar als ik de schade zo zie is het mogelijk dat ook de accu een flinke klap heeft gehad. Weet niet of dat nog wel veilig gaat zijn en dit speelt bij de verzekering ook wel mee. Mochten ze hem toch total loss verklaren hoop ik dat je snel weer een andere Tesla kunt rijden. 👍 Of iets anders, jouw keuze uiteraard. 😉