Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schatting onderhoudskosten Model 3

This site may earn commission on affiliate links.

Bart S

New Member
Aug 29, 2019
4
0
NL
Beste kenners / experts,

Ik overweeg een Model 3 en ben voornemens er circa 35.000 km p/jr mee te rijden. Is er -op basis van jullie ervaring met de andere modellen- iets zinnigs te zeggen over de onderhoudskosten waar ik rekening mee moet houden?
De info wil graag meenemen in de afweging tussen koop of lease.

Ik hoor graag (ook evt. verwijzing naar een post waar deze vraag al beantwoord wordt - ik zag ‘m niet).
 
Hmm ik heb een S en ook daar heeft Tesla onderhoudsschema's zeer onduidelijk gemaakt.

Natuurlijk ruitenwissers en banden, naar verbruik. Maar.. ik had begrepen dat ook bepaalde filters (airco) moeten worden vervangen. Controle accu en controle remmen lijkt mij toch geen overbodige luxe. Ik ben voornemens dat eens per twee jaar te laten doen. Ik rij ca 30.000 per jaar.
 
Beste kenners / experts,

Ik overweeg een Model 3 en ben voornemens er circa 35.000 km p/jr mee te rijden. Is er -op basis van jullie ervaring met de andere modellen- iets zinnigs te zeggen over de onderhoudskosten waar ik rekening mee moet houden?
De info wil graag meenemen in de afweging tussen koop of lease.

Ik hoor graag (ook evt. verwijzing naar een post waar deze vraag al beantwoord wordt - ik zag ‘m niet).

Wekelijkse wasbeurt (570 euro per jaar).

Eens per jaar nieuwe ruitenwissers (30 euro ofzo?). Eens per twee jaar remvloeistof (60 euro ofzo?

Dan nog wat banden. Remmen gaan extreem lang mee.

Dat is het wel zo’n beetje.
 
Beste kenners / experts,

Ik overweeg een Model 3 en ben voornemens er circa 35.000 km p/jr mee te rijden. Is er -op basis van jullie ervaring met de andere modellen- iets zinnigs te zeggen over de onderhoudskosten waar ik rekening mee moet houden?
De info wil graag meenemen in de afweging tussen koop of lease.

Ik hoor graag (ook evt. verwijzing naar een post waar deze vraag al beantwoord wordt - ik zag ‘m niet).
Aanvullend op wat de anderen schrijven: Ik ga in ieder geval wel jaarlijks de remblokken even los halen, schoonmaken en opnieuw van smering voorzien (internet staat vol met video's google op Brembo brake maintenance / replace pads). De remmen worden weinig gebruikt en met het zout op de weg schijnt het risico groter te zijn dat ze vast gaan zitten en dat is dan een duur geintje.
 
Ik lees even mee, wij zitten ook in de orientatiefase (zelfde aantal KM per jaar)

Waar ik zelf rekening mee houdt:
- Interieurfilter 1 x per jaar (EUR30 o.i.d)
- Airco reiniging (koelmiddel bijvullen, filters reinigen) 1 x per jaar (EUR100)
- Remmen controleren / gangbaar maken / houden 1 x per jaar (EUR ?)
- Ruitenwissers 1 x per 2 jaar (EUR 30)
- Banden 0.75 x per jaar (EUR 800 voor een set (Michelin Primacy 4)
 
Geen onderhoud is wel erg kort door de bocht, snap echt niet dat ze het onderhoudsplan geschrapt hebben, zijn gewoon inkomsten...volgens mij kunnen ze dat NOOIT aan met de huidige capaciteit in het SeC en daarom gewoon weggewuifd.

Hier het 'oude' model 3 onderhoudsplan wat weinig overdreven is.

r9UOXBa.png


Interieurfilter wil je echt niet langer als 2 jaar laten zitten dat is echt te ranzig. Is je eigen gezondheid.

Mijne was de originele nog gok ik en die was echt te smerig om beet te pakken.

DSC_0403.JPG
 
Geen onderhoud is wel erg kort door de bocht, snap echt niet dat ze het onderhoudsplan geschrapt hebben, zijn gewoon inkomsten...volgens mij kunnen ze dat NOOIT aan met de huidige capaciteit in het SeC en daarom gewoon weggewuifd.

Hier het 'oude' model 3 onderhoudsplan wat weinig overdreven is.

View attachment 449066


Kun je bij een SEC wel nog een beroep doen op deze werkzaamheden? En wat zijn dan ongeveer de standaardkosten (1 jaar, 2 jaren, 3 jaren etc)?
 
Tesla geeft nu inderdaad aan dat regelmatig onderhoud "niet meer nodig" is, maar dat bepaalde zaken wel regelmatig moeten gebeuren.

Wanneer je bijvoorbeeld wisselt tussen zomer- en winterbanden, is het handig om dan meteen onderstel/remmen te laten checken (kan natuurlijk ook bij je bandenleverancier, hoeft niet bij Tesla). Ook profiel checken of de banden gelijkmatig slijten is belangrijk.

Laat in ieder geval de remvloeistof iedere 2 jaar checken. Als er teveel water inkomt, krijg je problemen. Vervangen iedere 2 jaar hoeft waarschijnlijk niet (zoals in het originele schema is aangegeven).

Ieder jaar ruitenwissers lijkt me geen slecht idee.

Maximaal 2 jaar met een interieurfilter doen is ook al genoemd....De "zak" van de airco zou bij een Model 3 om de 6 jaar vervangen moeten worden.

Veel van deze zaken hoef je natuurlijk niet door Tesla te laten doen. Gezien hun uurtarief (was het niet 200 euro oid?), kunnen ze flink duurder zijn dan een lokale garage. En zolang je geen specifieke kennis nodig hebt voor je auto, is dat misschien een prima optie.