Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Scheidings- versus spaartransformator

This site may earn commission on affiliate links.
verschil is 1.5%.
stel dat je 25.000 km per jaar rijdt (let op : het nadeel van de S is dat je meer rijdt ! Ik zit gemiddeld nu op 62.000km/j ipv 47.000km/j - en de zomer moet nog beginnen)
een gemiddeld verbruik van 225wh/km
dan is je netto verbruik pakweg 5600Kwh/j.
verschil tussen de zuinige en de gewone wordt dan zowat 85Kwh/j. Ik weet niet wat je betaalt per KwH, maar als ik reken met 0,2€/kwh , is het verschil +/- 17€

klein verschil, de meerkost niet waard m.i.
de grootste besparing realiseer je door de transfo steeds uit te schakelen, als je niet laadt !

ik zou wel het zwaardere model nemen, als de meerkost laag is. Qua lawaai maakt het weinig uit. maar de thermische belasting is wat lager.
(ook al is de levensduur van een transfo hèèèl lang)

Heb me laten vertellen dat het aan en afzetten van een transfo 'not done' is vermits ze daarvoor niet gemaakt zijn.
Laat ons er even van uitgaan dat dit correct is.

Een niet belaste transfo verbruikt ook, het zou blijkbaar net hier zijn waar de energie zuinige zijn voordeel haalt. Een laag 'stand-by' verbruik...

Klinkt dit correct?
 
Een transfo afzetten gebeurt toch de hele tijd. Elke halogeenlamp op 12V wordt gevoed met een transfo die bij elke verandering van de lichtschakelaar uit/af gezet wordt.
Zelf heb ik een oude 1-fasige 6 kVA-scheidingstransformator. Deze verbruikt al 75W wanneer onbelast. Dat zou toch 650kWh zijn wanneer die het hele jaar zou ingeschakeld zijn.

Transformator.jpg

Het beest van hierboven ziet er afgeschermd al heel wat beschaafder uit. De ventilator onttrekt lucht aan de kast en start samen met het inschakelen van de transfo:
Transfo_beschermd_(800_x_600).jpg
 
Heb me laten vertellen dat het aan en afzetten van een transfo 'not done' is vermits ze daarvoor niet gemaakt zijn.
Laat ons er even van uitgaan dat dit correct is.

Een niet belaste transfo verbruikt ook, het zou blijkbaar net hier zijn waar de energie zuinige zijn voordeel haalt. Een laag 'stand-by' verbruik...

Klinkt dit correct?

waarom zou je een transfo niet mogen uitschakelen ?
uiteraard eerst het vermogen eraf (stoppen met laden), en dan transfo utschakelen.
en omgekeerd bij het inschakelen.

als je hem toch continu onder spanning wil (8760 u/jaar) , dan heeft de energiezuinige uiteraard de voorkeur.
 
waarom zou je een transfo niet mogen uitschakelen ?
uiteraard eerst het vermogen eraf (stoppen met laden), en dan transfo utschakelen.
en omgekeerd bij het inschakelen.

als je hem toch continu onder spanning wil (8760 u/jaar) , dan heeft de energiezuinige uiteraard de voorkeur.

wel, het "not done" zijn van aan- en uitschakelen zou te maken hebben met het kortstondige piekverbruik, dat potentieel het "springen van de plong" tot gevolg kan hebben...
zullen zien, in een vlaag van zinsverbijstering heb ik 100A gevraagd, en gekregen...

nog even - ter info en vervolledigen van het verhaal - hier de cijfers in verband met het "verlies" verbruik.

//SPT25000
PO = 150W
PCU = 747W

//SPT25000/BTE (de energie zuinige versie)
PO = 150W
PCU = 387W

Waar PO het verbruik bij 'stilstand', en de andere het verlies bij gebruik (PCU).
Voor het gebruik in combinatie met de Tesla, is de BTE dus de betere koop, na één à twee jaar heb je het er uit...

PS: om het voor een leek dan helemaal te gek te maken, verneem ik plots dat er ook aluminium wikkelingen bestaan, aan zeer democratische prijzen... Gelukkig geeft de aanbieder ineens mee dat deze van mindere kwaliteit zijn... Edoch, het grote prijsverschil geeft je toch het denken... Ben er maar niet verder op ingegaan... ;-)
 
wel, het "not done" zijn van aan- en uitschakelen zou te maken hebben met het kortstondige piekverbruik, dat potentieel het "springen van de plong" tot gevolg kan hebben...
zullen zien, in een vlaag van zinsverbijstering heb ik 100A gevraagd, en gekregen...

nog even - ter info en vervolledigen van het verhaal - hier de cijfers in verband met het "verlies" verbruik.

//SPT25000
PO = 150W
PCU = 747W

//SPT25000/BTE (de energie zuinige versie)
PO = 150W
PCU = 387W

Waar PO het verbruik bij 'stilstand', en de andere het verlies bij gebruik (PCU).
Voor het gebruik in combinatie met de Tesla, is de BTE dus de betere koop, na één à twee jaar heb je het er uit...

PS: om het voor een leek dan helemaal te gek te maken, verneem ik plots dat er ook aluminium wikkelingen bestaan, aan zeer democratische prijzen... Gelukkig geeft de aanbieder ineens mee dat deze van mindere kwaliteit zijn... Edoch, het grote prijsverschil geeft je toch het denken... Ben er maar niet verder op ingegaan... ;-)


een trage zekering (automaat eigenlijk) plaatsen, deze zal er niet uitknallen. de piek is heel kort.

alu = goedkoper dan koper, dat klopt. maar de overgangen Alu/Cu en Cu/Alu moeten perfect afgewerkt zijn. beter niet doen.
 
Mijn transfo van 10KVA doet de plong springen bij het opstarten. Naar een paar keer af en op doet ie het.:eek:

wel, het "not done" zijn van aan- en uitschakelen zou te maken hebben met het kortstondige piekverbruik, dat potentieel het "springen van de plong" tot gevolg kan hebben...
zullen zien, in een vlaag van zinsverbijstering heb ik 100A gevraagd, en gekregen...

nog even - ter info en vervolledigen van het verhaal - hier de cijfers in verband met het "verlies" verbruik.

//SPT25000
PO = 150W
PCU = 747W

//SPT25000/BTE (de energie zuinige versie)
PO = 150W
PCU = 387W

Waar PO het verbruik bij 'stilstand', en de andere het verlies bij gebruik (PCU).
Voor het gebruik in combinatie met de Tesla, is de BTE dus de betere koop, na één à twee jaar heb je het er uit...

PS: om het voor een leek dan helemaal te gek te maken, verneem ik plots dat er ook aluminium wikkelingen bestaan, aan zeer democratische prijzen... Gelukkig geeft de aanbieder ineens mee dat deze van mindere kwaliteit zijn... Edoch, het grote prijsverschil geeft je toch het denken... Ben er maar niet verder op ingegaan... ;-)
 
Mijn transfo van 10KVA doet de plong springen bij het opstarten. Naar een paar keer af en op doet ie het.:eek:

welke curve heeft je automaat juist ?
standaard in huis-tuin-keuken vind je curve B. Dat zal niet zo goed lukken. typisch 3*In als piek.

om transfo's te beveiligen plaatst men een automaat met D-curve.
Deze laat op een opstartstroom tot 10*In toe.
 
Ter info voor wie het zich afvraagt: richtprijzen die ik gekregen heb voor de scheidingstransformatoren Δ 230V naar Y 400V (niet geplaatst, BTWe):

SPT10000/BTE - Producten - EREA Energy Engineering

10 kVA: 937€ (1113€ voor de energiezuinige versie).
16 kVA: 1313€ (1637€ voor de energiezuinige versie).

+ behuizing (75€)



Thx ! ik ken verschillende eigenaars in spe die eenzelfde probleem hebben !
 
De energiezuinige versie nemen houdt niet altijd steek.

SPT10000
energiezuinig: 78W
niet energiezuinig: 92,5W

Per jaar: 127kWh verschil in sluimerverbruik. Dit komt op 28€ (aan 0,22€/kWh).
=> prijsverschil van 176€ is terugbetaald in 5 jaar.


SPT16000
energiezuinig: 102 W
niet energiezuinig: 108 W

Per jaar: 52kWh verschil in sluimerverbruik. Dit komt op 11€ (aan 0,22€/kWh).
=> prijsverschil van 324€ is terugbetaald in 30 jaar :)


Nota: hierboven is enkel het verschil in sluimerverbruik (=verbruik van de onbelaste transfo) opgenomen in de berekening. Het opladen zelf is met de energiezuinige efficienter. Het zal m.a.w. afhangen van hoe vaak en hoe frequent je oplaadt welke transfo de beste keuze is.
 
Last edited:
Allen,

Heb het "probleem" dat ik niet beschik over 400V in de straat. Zou toch graag maximaal laden, vandaar de nood aan een transformator.
Op de fora wel veel gevonden over het hoe en wat, maar niet welke "soort" te gebruiken.

Ben er ondertussen achter dat er scheidingstranformatoren en spaartransformatoren bestaan. De eerste reeks is de duurdere.
Het verschil is me ook duidelijk, maar welke invloed heeft dit (op het laden van een wagen)?

En wat ik ook niet terugvind zijn de voor- en nadelen zijn van elk type...

Weten jullie meer?

Bedankt!

Dag, op onderstaande link zal je een zogenaamde "white paper" kunnen vinden met betrekking tot transformatoren voor laadpalen wanneer het voorhande netwerk niet optimaal is (e.g. slechte nulgeleider of slechts 230 Volt): https://erea.be/img/cms/EREA-technical-paper-laadpalen.pdf

Ook rond de vraag wat het verschil is tussen een spaartransformator en een scheidingstransformator kan u het antwoord op onze website terugvinden.

Succes ermee. Contacteer ons gerust mocht je bijkomende vragen hebben. Groeten, Jergo
 
  • Informative
  • Like
Reactions: fivari and Rutgere