Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schermen lopen vast gevolgd door spontane reboot

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik van wintersport terugkwam deed zich het volgende voor. Terwijl ik ca 130 reed op de Duitse autobahn
zijn op verschillende tijdstippen beide schermen vastgelopen (geen reactie meer op aanraken touchscreen en screen voor bestuurder geen veranderende snelheid of lijnen van autopilot die in een bepaalde stand blijven). Dit fenomeen wordt vooraf gegaan doordat de muziek (bijv spotify) begint te haperen (te hakkelen). De schermen lopen vast en in eerste instantie kwamen de schermen weer tot leven na een seconde of 30 tot een minuut, waarbij op het scherm voor de bestuurder de melding wordt weergegeven: “Auto staat uit”. Echter de auto rijdt gewoon. De melding verdwijnt.
10 minuten later; zelfde voorval , beide schermen op zwart. Een spontane reboot. Nadat de schermen weer zijn opgestart krijg je weer de melding dat de auto uit staat. Echter ook nu rijdt hij gewoon. De melding dat de auto uitstaat verdwijnt ook weer.
Dit issue deed zich tijdens die rit nog drie keer voor en na de laatste spontane reboot was internet connection weg: geen dab, geen spotify, geen online navigatie, zelfs normale (ether) radio deed het niet. Maar we kwamen zonder een nieuwe reboot thuis.
Na een nacht staan en weer laden, geen issue.
Maar de dag daarna, hetzelfde : Spotify begint te hakkelen >>> schermen lopen vast >>> spontane reboot.
Gelukkig bleven tijdens een spontane reboot de primaire rij functies onaangetast.

Ik heb hierover contact gehad met SC en ik moest een afspraak maken met SC. De auto achtergelaten want het zou kunnen zijn dat de chip vervangen moest worden. Echter belde mij het SC op dat de harde schijf vol was gelopen en dat ze een factory reset moeten doen om alle data te wissen. Nu ben ik een leek en als dat de oplossing zou zijn dan moesten ze het maar doen. De factory reset zou alleen door SC kunnen worden gedaan want de reset die ik via het scherm zelf kan doen zou niet alle data wissen. Maw: na 1,5 jaar rijden waarbij 3 keer op vakantie naar buitenland zit die harde schijf zo vol dat ik een factory reset moet laten doen in het SC om te voorkomen dat zwarte vastlopende schermen met een spontane reboot zich gaan voordoen.

Maar nou vraag ik mij af:
1) Hoe kan ik teveel data op de harde schijf krijgen ? Immers ik kan niks downloaden, alleen de updates van Tesla. Geen aparte apps zoals op een smartphone. En data ? Die ene of twee websites die ik als favorite heb vastgelegd ?
Spotify dan ??? Dat is toch streamen, die download niks. Tenminste ik heb geen optie gezien: download nummers.
En navigatiesysteem ? In principe is het online navigatie. Er zal wat data gedownload worden (off line kaarten misschien)... Mij een raadsel hoe een harde schijf kan vollopen als ik zelf niks kan downloaden. En je zou toch zeggen dat Tesla toereikende harde schijf zou gebruiken.....

2) Als teveel data de oorzaak zou kunnen zijn en een reset het euvel oplost, is er dan geen manier dat ik zelf dergelijke reset kan uitvoeren of kan alleen het SC een dergelijke reset.

Was benieuwd of iemand deze problemen heeft ondervonden of wat men vindt van de probleem vaststelling en oplossing door het SC.

Wellicht ten overvloede: Ik heb op het forum gekeken en gezocht maar geen antwoord gevonden. Alleen een engelstalige thread over screen freeze. Maar dat gaf geen antwoord op mijn vraag.

Ik heb een Model X uit mei 2018 / HW 2.5 / EAP / Volgens SC zit er een moderne Atmos chip in. Nogmaals ik ben een leek, het zegt me niks.

Alvast bedankt voor jullie tips en tricks
 
Het lijkt er toch op dat je een HW2.5 issue hebt gezien jouw beschrijving.

Ik ben geen Linux/Ubuntu expert maar het zou ook kunnen zijn dat het systeem/opslag volgelopen is met logbestanden.

Een bezoek aan een SC lijkt onvermijdelijk.
 
Ik had dit probleem ook op de wintersport heenreis. Inclusief bizarre geluiden uit de speakers bij het steeds opnieuw vastlopen.

Bij mij was het probleem dat de navigatie continu aan het herbereken was omdat deze vond dat ik met 0% steeds aan zou komen. Toen na de eerste reboot ik geen netwerkverbinding had probeerde de navigatie een route te berekenen en had daar kennelijk SuC info voor nodig die niet opgehaald kon worden want er was geen verbinding en kreeg ik crash na crash na crash.
 
Update: gisteren auto van SC gehaald. Oorzaak van crashes en reboots niet vast te stellen en issue doorgezet naar tweede lijn. Toen het euvel zich voordeed zat ik op 2020.4.1 . Vlak voordat ik naar SC ging kreeg ik een update naar 2020.8.1 . Volgens SC zou dit probleem met deze update opgelost kunnen zijn. Maar voor de zekerheid toch doorgezet naar de tweede lijn. En mocht het toch nog voorkomen dan zou er gekeken worden of er ondertussen door de tweede lijn wel iets vastgesteld kon worden en anders resteert er een factory reset. Ik moet toegeven dat ik onder 2020.8.1 nog geen crashes met spontane reboot heb gehad. Wel een groene lijn in de rear camera en blikkerig geluid uit de speakers. Maar dat komt regelmatig terug (hoort kennelijk bij een Tesla). Maar dat is allemaal op te lossen met een (zelf uitgevoerde) reboot. Misschien had ik de update niet moeten uitvoeren en was dan een oorzaak voor de crashes en spontane reboots vastgesteld. Maar goed.....ik wacht wel af.
Overigens. Voor diegene met een gele rand rond het scherm.... bij mij eindelijk opgelost/gerepareerd. Blij verrast, want ik kreeg te horen dat de tool nog weken op zich kon laten wachten toen ik de auto vorige week daar achterliet. Toch, toen ik de auto ging halen was het toch gerepareerd. Scherm ziet er nu weer goed uit. En nu maar hopen dat het niet meer terugkomt. Reparatie/onderhoud was in SC Eindhoven.