Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schokkerig optrekken tijdens rustig rijden koude motor

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week de eerste kleine beurt gehad.
Heel veel puntjes verholpen, en.... een nieuwe drive unit. Geluid bij 30 km/u is weg, en geruisloos zonder clunk rijden. Hopen dat het goed blijft gaan nu.
Echter.... schokken bij 50 km/u blijft. En dat terwijl ze ook de remmen hebben gereinigd, wielen hebben gewisseld en banden gebalanceerdm, auto is tevens uitgelijnd.
Ik heb het idee dat het echt te maken heeft met een koude motor/accu. Toen de auto warm was een proefritje gemaakt bij SC Amsterdam, en natuurlijk geen schokje te voelen. Echter gisteren en vanochtend wel weer in de kou (4 graden) duidelijk voelbaar.
Mijn gevoel zegt dat het minder is dan een half jaar geleden. Misschien slijt er iets in, waardoor het langzaam weg ebt..? Ik kijk het een tijdje aan, ik vind het nu wel acceptabel. Ben benieuwd naar winterse omstandigheden.
Same here :(
De nieuwe drive unit heeft het schokken niet (helemaal) verholpen. Als het niet erger wordt dan last ik er voorlopig niets aan doen. Het middel zou maar eens erger dan de kwaal zijn...
Na de winter, mits die komt :p, rijd ik de 21" Conti's op en ga ik voot Michelins. Ben benieuwd naar het effect daarvan.
 
Ik denk niet dat het aan de banden/velgen ligt. Ik heb precies hetzelfde en het is hier rond de 49km/hr het ergste. Alsof de auto afslaat. Ik krijg dinsdag een nieuwe drive unit en had eigenlijk gehoopt dat het hiermee over was, maar als ik jullie ervaringen zo lees..

Ben inmiddels van zomer naar winterbanden gegaan en het blijft schokken. :(
 
Ik denk niet dat het aan de banden/velgen ligt. Ik heb precies hetzelfde en het is hier rond de 49km/hr het ergste. Alsof de auto afslaat. Ik krijg dinsdag een nieuwe drive unit en had eigenlijk gehoopt dat het hiermee over was, maar als ik jullie ervaringen zo lees..

Ben inmiddels van zomer naar winterbanden gegaan en het blijft schokken. :(

I had a new drive unit a month ago. This problem started after I got the new unit.
 
Tegelijk met het wisselen van de drive unit in oktober 2014 zijn bij mij de winterbanden op de auto gemonteerd (19" met Pirelli's). Daarna was het schokkerig rijden niet (helemaal) over. Gedurende de winter heb ik het toch zo weinig gevoeld dat ik het eigenlijk vergeten was. Je zou dus kunnen zeggen dat het over was.
Wat schetst echter mijn verbazing toen ik een paar weken geleden de zomerset (21" met ContiSportContact) er weer op gelegd had. Het schokken was weer helemaal terug :eek:.
Mijn conclusie is dus dat de banden/wielen er wel degelijk toe doen. En dat het niet heel slim was om twee zaken tegelijk te verwisselen (drive unit + banden en velgen).

Ik zou graag een set andere banden proberen, maar Tesla (SC Duiven) wil hier niet aan meewerken. Zij zeggen (citaat): 'dat hier op dit moment nog geen oplossing voor is, dat het hem niet in de banden
zit en dat we wachten op een oplossing vanuit onze engineering afdeling.
'

Zijn jullie nog met dit probleem bezig?
 
Ik begin het hier ook te merken een beetje, het voelt wel alsof het in de banden zit (een beetje alsof je met vierkante banden rijdt) of alsof je over de richels bij een stopstreep deint. Hopelijk hebben ze er straks een OTA oplossing ervoor. Ik zal de volgende keer dat ik het merk de auto eens in neutraal zetten, kijken of het meteen weg gaat.
 
Ja, ik heb het ook. Ook opvallend aan het begin, en het is al snel weg. Iedere keer denk ik dan, ja, moet ik eens iets mee, en dan vergeet ik het eigenlijk omdat het verderop niet meer optreedt...
 
Ik heb het af en toe ook. Maar het is heel lichtjes. Nou rij ik meestal al snel een 80km weg op en dan is het eigenlijk altijd al weer weg. Ik vind het niet echt de moeite om hier naar te laten kijken. Maar met de eerste beurt zal ik het wel melden.
 
Ik moet deze draad bumpen. Sinds enkele weken heb ik ook last van schokkerig rijden rond de 50km/u. Ik woon in centrum Antwerpen, dus ik moet eerst tien minuten rijden alvorens ik ergens sneller dan 50 mag, dus wordt er dagelijks mee geconfronteerd.

Is er reeds nieuws vanuit Tesla dat er een oplossing is? Mijn Model S P90D is van eind 2015.
 
Ik moet deze draad bumpen. Sinds enkele weken heb ik ook last van schokkerig rijden rond de 50km/u. Ik woon in centrum Antwerpen, dus ik moet eerst tien minuten rijden alvorens ik ergens sneller dan 50 mag, dus wordt er dagelijks mee geconfronteerd.

Is er reeds nieuws vanuit Tesla dat er een oplossing is? Mijn Model S P90D is van eind 2015.
Ik heb er ook lichtjes last van inderdaad (classic). Niet genoeg om de auto naar de SeC te brengen maar het is wel merkbaar. Alsof je onronde banden hebt of alsof de weg niet helemaal goed gewalst is.

Ik heb nog niets gehoord over een oplossing hiervoor.
 
Ik heb er ook lichtjes last van inderdaad (classic). Niet genoeg om de auto naar de SeC te brengen maar het is wel merkbaar. Alsof je onronde banden hebt of alsof de weg niet helemaal goed gewalst is.

Ik heb nog niets gehoord over een oplossing hiervoor.
Herkenbaar fenomeen, maar ook verklaarbaar gezien het gewicht van onze wagens. Simpelweg koude banden die na een nacht plat staan. Als je daarna direct op een vlak wegdek rijdt heb je er enige kilometers 'last' van.
Bendewarmers vanuit het F1 circuit zijn de oplossing.
 
Herkenbaar fenomeen, maar ook verklaarbaar gezien het gewicht van onze wagens. Simpelweg koude banden die na een nacht plat staan. Als je daarna direct op een vlak wegdek rijdt heb je er enige kilometers 'last' van.
Bendewarmers vanuit het F1 circuit zijn de oplossing.
Zou me niet verbazen als dat inderdaad de reden is. Alleen is het wel zo dat ik dat gevoel alleen rond de 40 - 50km/h heb, en niet daaronder of daarboven. Me dunkt dat je onronde banden ook bij andere snelheden zou moeten merken, maar wellicht wordt dat beter opgevangen door het veersysteem...
 
“Bump”
Is hier ooit een oplossing voor gekomen of is dit niet meer aan de orde?
Mijn S uit 2018 heeft hier behoorlijk last van rond de 65Km/uur.
Sec kan het tot 2x toe niet reproduceren.
(zelf heb ik het bij elke rit)
Warm of koud maakt niet uit.
Wel weten ze van dit “bekende probleem” af zeggen ze, maar het is firmware gerelateerd volgen de Sec.
Tot nu toe is er nog geen remedie voor.