Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schokkerige achteruitrijcamera

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Model 3 is ondertussen ruim een jaar oud en heeft zo'n 48.000km op de teller. Al die tijd heeft de achteruitrijcamera het perfect gedaan, tot kort geleden.

Wat sinds kort vaak gebeurt is dat het beeld van de achteruitrijcamera heel schokkerig is, wat het onmogelijk maakt om het camerabeeld te gebruiken bij het achteruit rijden omdat wat je ziet achterloopt op de werkelijkheid. De eerste keer dat ik het merkte, vorige week, heb ik bij het uitstappen de auto een reboot gegeven (beide stuurknoppen ingedrukt houden) in de hoop dat dat het op zou lossen. Dat leek in eerste instantie te werken, maar een paar dagen later kwam het probleem weer terug.

Herkent iemand dit, en nog beter, weet iemand een oplossing? Kan het te maken hebben met dat probleem met de kabelboom? Lijkt me sterk...
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
De link gaat over het helemaal niet meer tonen van de camerabeelden.

Het probleem hier is dat de beelden schokkerig zijn. Dat heb ik ook sinds 44.30.x en is heel vervelend. Het lijkt er op dat het met name is bij het opstarten van de auto nadat hij een tijdje heeft stil gestaan.
 
KLopt, het ik ook met m'n S100D. Weet niet sinds welke versie maar denk sinds V11. Voorheen wilde ik wel eens alle cameras tijdens het rijden aanzetten maar dat is zeer schokkering.

Ik merk het ook altijd net na het in Drive of Reverse zetten. De eerste seconden moet je echt niet achteruit rijden als er een auto vlak achter je staat want dan freezed het beeld van de camera kort.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Mx. Alba and Hbrink
Allen, ik herken het niet maar kreeg vandaag onderstaande mail;
Tesla
Tesla heeft besloten om proactief auto's van het type Model 3 van de modeljaren 2017 tot en met 2020 terug te roepen om de bedrading van de achterklep te inspecteren en eventueel aan te passen. Volgens onze gegevens kan uw auto of kunnen uw auto's, 5YJ3E7EBXKF341220, betrokken zijn bij deze terugroepactie. Als eigenaar van een bij deze terugroepactie betrokken Model 3 hoeft u niet direct actie te ondernemen. Tesla neemt contact met u op om een serviceafspraak te maken wanneer de onderdelen in uw regio beschikbaar zijn. Hiervoor hoeft u niets te betalen.​
Bij bepaalde exemplaren van Model 3 is de kabelboom van de kofferbak voorzien van een coaxkabel met massieve kern die ervoor zorgt dat de beelden van de achteruitkijkcamera worden weergegeven op het middendisplay. Na verloop van tijd kan herhaaldelijk openen en sluiten van de klep van de kofferbak leiden tot overmatige slijtage van de coaxkabel. Als door slijtage de massieve kern loskomt, worden de beelden van de achteruitkijkcamera niet meer weergegeven op het middendisplay. Het niet beschikbaar zijn van de beelden van de achteruitkijkcamera kan het zicht naar achter van de bestuurder beïnvloeden. Wij zijn niet op de hoogte van ongevallen of letsel die hierdoor veroorzaakt zouden kunnen zijn.​
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Allen, ik herken het niet maar kreeg vandaag onderstaande mail;
Tesla
Tesla heeft besloten om proactief auto's van het type Model 3 van de modeljaren 2017 tot en met 2020 terug te roepen om de bedrading van de achterklep te inspecteren en eventueel aan te passen. Volgens onze gegevens kan uw auto of kunnen uw auto's, 5YJ3E7EBXKF341220, betrokken zijn bij deze terugroepactie. Als eigenaar van een bij deze terugroepactie betrokken Model 3 hoeft u niet direct actie te ondernemen. Tesla neemt contact met u op om een serviceafspraak te maken wanneer de onderdelen in uw regio beschikbaar zijn. Hiervoor hoeft u niets te betalen.​
Bij bepaalde exemplaren van Model 3 is de kabelboom van de kofferbak voorzien van een coaxkabel met massieve kern die ervoor zorgt dat de beelden van de achteruitkijkcamera worden weergegeven op het middendisplay. Na verloop van tijd kan herhaaldelijk openen en sluiten van de klep van de kofferbak leiden tot overmatige slijtage van de coaxkabel. Als door slijtage de massieve kern loskomt, worden de beelden van de achteruitkijkcamera niet meer weergegeven op het middendisplay. Het niet beschikbaar zijn van de beelden van de achteruitkijkcamera kan het zicht naar achter van de bestuurder beïnvloeden. Wij zijn niet op de hoogte van ongevallen of letsel die hierdoor veroorzaakt zouden kunnen zijn.​
Ik heb sinds V11 ook last van deze schokkerige beelden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit iets te maken heeft met deze terugroepactie. Is de coaxkabel kapot, dan heb je gewoon geen beeld meer. Dus digitaal / binair, het werkt 100% of helemaal niet.
 
  • Like
Reactions: Mx. Alba
Terugroepactie is iets anders dan de schokken. De schokken zijn sinds 2021.44.30 gekomen. Als auto uit slaap komt dan toont de camera vaak eerst de laatste 2 sec van het einde van vorige rit. Daarnaast missen er elke keer frames of is er iets met de refresh. Gebruik voortaan wel vaker mijn spiegels nu ik hier niet meer van op aan kan.
 
  • Like
Reactions: Mx. Alba
Terugroepactie is iets anders dan de schokken. De schokken zijn sinds 2021.44.30 gekomen. Als auto uit slaap komt dan toont de camera vaak eerst de laatste 2 sec van het einde van vorige rit. Daarnaast missen er elke keer frames of is er iets met de refresh. Gebruik voortaan wel vaker mijn spiegels nu ik hier niet meer van op aan kan.
Misschien hebben ze iets veranderd aan de geheugen toewijzing tussen 'driving features' en 'entertainment'. De browser lijkt namelijk iets responsiever. Bij eerdere versies waar de browser beter werd, zag je hetzelfde met de camera gebeuren.
 
  • Like
Reactions: Mx. Alba
Are you still with V10, so you refused to install the current updates??
yep, 44.30 still pending download

I'm a big fan of agile product development but global rollout with no way to revert back is just stupid. I will wait till the fix majority of the issues, last version of V10 is stable enough and I don't want to give up my car safety for some flashy light show and few more things...