Gewoon is ook het probleem een beetje bagatelliseren.De traditionele dealer brengt garantiegevallen gewoon in rekening bij het merk of bij de importeur.
Als auto- en motorgek, en zoon van een Ford-arbeider, heb ik in m'n jaren genoeg open kunnen babbelen met garagisten, dealers e.d. en ook die garantie-gevallen komen met vaste procedures, termijnen en bedragen. Dat is vaak ook niet een post waar je als dealer op kan verdienen door simpelweg uit te voeren wat de importeur of het merk vraagt, want de beoogde tijd is vaak te kort, en bijgevolg de compensatie vaak te laag. En als je als dealer dan vaak garantie-gevallen komt melden, dan stuurt de importeur een auditeur naar je toe voor een controle over hoe echt die garantiewerken echt wel waren.
Nu, hoe zo een dealer het oplost is net zoals de rest van de wereld het oplost: een marge. Je rekent een marge op je kostprijs per werkuur, een marge op je verkochte onderdelen, etc... En als die marge hoog genoeg is, kom je ondanks de gratis uitgevoerde klusjes nog altijd aan winstcijfers. Maar dat wil dus zeggen dat betalende klanten betalen voor de gratis klusjes die je doet voor andere klanten.