Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
De traditionele dealer brengt garantiegevallen gewoon in rekening bij het merk of bij de importeur.
Gewoon is ook het probleem een beetje bagatelliseren.

Als auto- en motorgek, en zoon van een Ford-arbeider, heb ik in m'n jaren genoeg open kunnen babbelen met garagisten, dealers e.d. en ook die garantie-gevallen komen met vaste procedures, termijnen en bedragen. Dat is vaak ook niet een post waar je als dealer op kan verdienen door simpelweg uit te voeren wat de importeur of het merk vraagt, want de beoogde tijd is vaak te kort, en bijgevolg de compensatie vaak te laag. En als je als dealer dan vaak garantie-gevallen komt melden, dan stuurt de importeur een auditeur naar je toe voor een controle over hoe echt die garantiewerken echt wel waren.

Nu, hoe zo een dealer het oplost is net zoals de rest van de wereld het oplost: een marge. Je rekent een marge op je kostprijs per werkuur, een marge op je verkochte onderdelen, etc... En als die marge hoog genoeg is, kom je ondanks de gratis uitgevoerde klusjes nog altijd aan winstcijfers. Maar dat wil dus zeggen dat betalende klanten betalen voor de gratis klusjes die je doet voor andere klanten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Uiteraard komt al het garantiewerk uit de marge. Of uit die van de dealer of uit die van de importeur of fabrikant. Het is het spel tussen die partijen dat maakt of de klant goed bediend wordt of niet. Naar mijn mening begrijpt Tesla heus wel hoe dit spel gespeeld wordt, maar het servicepersoneel c.q. hun directe leiding niet. Luister er anders nog maar eens wat uitspraken van George Blankenship op na. Die man was een held, zowel bij Apple als bij Tesla. Jammer dat hij het uiteindelijk moest opgeven uit lijfsbehoud.
 
En natuurlijk is beeldvorming/beleving bij de klant ook belangrijk. Bij mijn vorige Mercedes garage deden ze altijd, na iedere beurt/reparatie (ook kleine) de auto door hun wasstraat. Zeker in het begin was dat heel fijn, je had het gevoel dat ze meer deden dan dat nodig was. Bij onderhoud/grote reparaties zelfs interieur schoonmaken.

Ook kon je altijd gratis (!!) gebruik maken van een leenauto. Ik had destijds een kapot lampje in de koplamp, hoefde alleen lampje te betalen omdat ik vaste klant was (moest iets van 10 euro betalen).

Bij Tesla kom je binnen in een ongezellig “hok” met bureau waarachter aantal medewerkers zitten en als je geluk hebt dan heten ze je welkom. Op zich allemaal prima maar ik zou de service bij Tesla niet meer dan een voldoende geven.
 
Er zijn genoeg mensen die vervolgens op social media zouden komen klagen dat de dealer hun de dopjes in hun handen gaf en dat ze het dan maar zelf moesten doen.

Het probleem is natuurlijk dat tijd geld kost. Die service medewerkers worden een salaris betaald dat gebaseerd is op 38 of 40 uren per week, en dat geld van dat salaris moet natuurlijk uit de service komen. Je kan niet alle service gratis weggeven, en hoe eerlijk is het als iemand voor een vervanging van een voorruit 4 uren moet betalen terwijl de service medewerker er maar 3 uren en 50 minuten aan gewerkt heeft, en dan 10 minuten een proefrit doet met een andere klant die er niet voor moet betalen. Of is het dan eerlijker dat de betalende klant een marge moet betalen om de niet-betalende klant een service te leveren? Heeft die betalende klant dan reden tot klagen als ie stelt dat de uurprijs bij Tesla te hoog is?

Niet vergeten dat dit ook speelt bij andere dealers... Da's prettig dat ze bij Audi een service technieker vinden die gratis met je wil gaan rijden, of dat je garagist gratis je op zondagavond uit Noord-Frankrijk komt slepen, maar na verloop van tijd moet dat toch in de cijfers te zien zijn dat zo een gratis dingen niet eeuwig haalbaar zijn. En dealers kunnen niet uit de marge van een verkoop putten om wat buffer op te bouwen, want daar zit je ook elk percentje af te pitsen.

De Mercedes dealer (waar ik het over had in mijn reactie hierboven) is iets duurder dan andere garages want van die marge wordt de service betaald. Maar bij Tesla zou je ook top/premium service verwachten (gezien het belachelijk hoge uurtarief) maar je krijgt het niet. Dat is het verschil.

Dus even die wiel dopjes er op zetten (waar eerder over werd geschreven), wat paar minuten werk is, hadden ze best gratis kunnen doen voor de klant.

Ik denk dat we wel mogen zeggen dat de service van Tesla prima is maar zeker niet top of premium.
 
Bij Tesla kom je binnen in een ongezellig “hok” met bureau waarachter aantal medewerkers zitten en als je geluk hebt dan heten ze je welkom. Op zich allemaal prima maar ik zou de service bij Tesla niet meer dan een voldoende geven.
YMMV. Bij de SeC's die ik ken zitten ze niet in een hok, maar aan een onthaal en wordt je welkom geheten.

Verder, als je bij je Mercedes dealer een hogere uurprijs moet betalen, maar wel gratis een rit door de wasstraat krijgt, is dat zoals hogere leverkosten maar een fles champagne gratis krijgen. Als je dan gaat narekenen, had je beter lagere leverkosten bedwongen en zelf een fles champagne gekocht. En hoe wenselijk is het dat een auto met een lakbehandeling door een wasstraat van de dealer wordt getrokken.
 
YMMV. Bij de SeC's die ik ken zitten ze niet in een hok, maar aan een onthaal en wordt je welkom geheten.

Verder, als je bij je Mercedes dealer een hogere uurprijs moet betalen, maar wel gratis een rit door de wasstraat krijgt, is dat zoals hogere leverkosten maar een fles champagne gratis krijgen. Als je dan gaat narekenen, had je beter lagere leverkosten bedwongen en zelf een fles champagne gekocht. En hoe wenselijk is het dat een auto met een lakbehandeling door een wasstraat van de dealer wordt getrokken.
En daar sla je de spijker op z’n kop: uurtarief bij Mercedes is veel lager als bij Tesla (90 euro per uur) maar de algehele service beter (schoonmaken en wassen van auto, ALTIJD gratis leenauto).

Dat is dus ook mijn punt: Tesla service is ‘prima’ maar ook niet meer dan dat (terwijl je premium tarieven moet betalen).
 
Het wordt een beetje zinloos om te vergelijken met universele niet-merken garages... Die hebben bijna per definitie een lager uurtarief...
Ok gelijk heb je daar. Maar voor 133€/uur in België verwacht je waarvoor je betaald en dat is iemand die 133€/uur waard is.
Mijn ervaring is echter dat wij geen ingenieurs hebben werken aan de auto’s maar automechniekers van 50€/uur.

Trouwens is Tesla zo slecht dat men ingenieurs nodig heeft om aan de auto’s te werken. Ik heb al 6 jaar Tesla’s en weet dat deze tarieven buiten proportie zijn. Maar nieuwe eigenaars voor M3 staan toch voor verassingen als je het mij vraagt.
 
Ok gelijk heb je daar. Maar voor 133€/uur in België verwacht je waarvoor je betaald en dat is iemand die 133€/uur waard is.
Mijn ervaring is echter dat wij geen ingenieurs hebben werken aan de auto’s maar automechniekers van 50€/uur.

Trouwens is Tesla zo slecht dat men ingenieurs nodig heeft om aan de auto’s te werken. Ik heb al 6 jaar Tesla’s en weet dat deze tarieven buiten proportie zijn. Maar nieuwe eigenaars voor M3 staan toch voor verassingen als je het mij vraagt.
Ps das 1064€ / dag
 
Het wordt een beetje zinloos om te vergelijken met universele niet-merken garages... Die hebben bijna per definitie een lager uurtarief...
Weet ik niet W. Als Tesla premium prijzen vraagt maar daar dan geen premium dienstverlening tegenover zet ga je vanzelf nadenken over die universeel garage die werkt met een uurtarief wat zo ongeveer de helft is als het Teslatarief. Met mijn S heb ik paar keer met serviceapparaat te maken gehad, in die tijd was de service premium en betaalde ik graag als ik eens wat moest/mocht betalen. Met m'n model 3 heb ik er nog niet echt mee te maken gehad.
 
En vergis je niet in het bedrag wat je bij aanschaf al betaald bij Mercedes en anderen, die zogenaamd goeie service geven. De koffie en de gratis leenauto zijn in de aankoopprijs verwerkt, en dat is geen klein bedrag ook.
 
Ter referentie, mijn facturen van BMW tussen 2016 en 2018 hadden deze uurtarieven, BTW in:
  • Carrosserie: €72,60
  • Service: €87,12
  • Diagnose: €108,90
En dan heb ik nog facturen waar er geen uurloon op staat, gewoon een bedrag, en waar ik dus het raden naar heb naar hoeveel uren ze effectief gewerkt hebben aan de auto.

De technici van Tesla moeten daarentegen een opleiding hebben gevolgd om te mogen werken met hoge voltages, wat bij een gewone garage niet hoeft voor de meeste technici zolang ze niet aan +48V hybrides en EV's gaan werken.
 
Weet ik niet W. Als Tesla premium prijzen vraagt maar daar dan geen premium dienstverlening tegenover zet ga je vanzelf nadenken over die universeel garage die werkt met een uurtarief wat zo ongeveer de helft is als het Teslatarief. Met mijn S heb ik paar keer met serviceapparaat te maken gehad, in die tijd was de service premium en betaalde ik graag als ik eens wat moest/mocht betalen. Met m'n model 3 heb ik er nog niet echt mee te maken gehad.
Er zit bovendien ook een verschuiving in wat voor service je nodig hebt. Met onze BMW's stonden we netjes elke verplichte onderhoudsbeurt in de garage. Bij Tesla staan we er enkel als er iets ernstigs scheelt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Conclusie is duidelijk: tesla rekent in vergelijking met andere garages premium prijzen (zelfs hoger dan dat) maar geeft geen premium service.

De service is niet beter dan bij mijn vorige Mercedes dealer. Bij Tesla betaal je mega mega hoog uurtarief, hele dure onderdelen en daarnaast moet je voor alle kleine ‘extra’ vragen gewoon betalen (uitzonderingen daargelaten).

Oke, toegegeven: de koffie is lekker en de zitplaatsen zijn oké. Dus zoals ik al zei: we mogen de conclusie geven dat Tesla service oké is maar niks meer dan dat.
 
De uurtarieven van Tesla zijn (meer dan) premium, de service is dat echter niet. Begin vorige week gaf onze X p100d een foutmelding: een tweetal BMS fouten en nauwelijks (nou ja, 100 kW) vermogen meer. Na een belletje kon ik de auto naar SC Amsterdam brengen.

Daar aangekomen is bijna het eerste dat ik te horen krijg dat ik geen gratis vervangende auto meekrijg, want de auto is (net) uit garantie (meer dan 80k kilometers). Ik gaf aan dat de melding er toch op lijkt te duiden dat er iets mis is met de accu (want BMS foutcode), dus dat de auto wel degelijk nog valt onder garantie. Dat moest wel worden beaamd, al kreeg ik wel te horen dat ik alsnog voor de vervangende auto zou moeten betalen (100 euro per dag geloof ik voor een 5 jaar oude S) als zou blijken dat de storing niet ligt bij de accu of motor.

Dit is nu niet bepaald een klantvriendelijke service.

De diagnose luidt overigens dat er water in de achterste motor is gekomen via een defecte HV kabel, die kennelijk niet meer waterdicht was. De motor wordt nu vervangen en ook de bekabeling. Die bekabeling (1500 ex btw) zou niet onder garantie vallen, maar daar is de rekening zelfstandig door Tesla al verlaagd tot 206 € ex btw. Over dit bedrag heb ik geen discussie meer gevoerd, dat zou anders zijn geweest als het volledige bedrag in rekening zou zijn gebracht (non-conformiteit, de kabels zijn geen slijtage onderdeel, zijn afgeschermd tegen mechanische invloeden van buitenaf, dus hebben waarschijnlijk nooit de eigenschappen (waterdicht) gehad die je mag verwachten bij zo’n onderdeel).

Inschatting is dat de auto 7 april klaar is, maar daar zou ik niet op wedden (onderdelen waren in Nederland niet voorradig).
 
  • Informative
Reactions: Gaston and ERvee
De vergelijkingen zijn eigenlijk niet zo interessant omdat er geen alternatieven zijn. Als Tesla (verplicht?) zijn toolbox beschikbaar stelt aan derden die een lager tarief kunnen/willen rekenen dan kan marktwerking z'n gang gaan. Nu is er een kunstmatige schaarste (alleen Tesla sleutelt aan Tesla) en dat zal eerst moeten veranderen. Tot die tijd niet zeuren en gewoon betalen ;)
 
De uurtarieven van Tesla zijn (meer dan) premium, de service is dat echter niet. Begin vorige week gaf onze X p100d een foutmelding: een tweetal BMS fouten en nauwelijks (nou ja, 100 kW) vermogen meer. Na een belletje kon ik de auto naar SC Amsterdam brengen.

Daar aangekomen is bijna het eerste dat ik te horen krijg dat ik geen gratis vervangende auto meekrijg, want de auto is (net) uit garantie (meer dan 80k kilometers). Ik gaf aan dat de melding er toch op lijkt te duiden dat er iets mis is met de accu (want BMS foutcode), dus dat de auto wel degelijk nog valt onder garantie. Dat moest wel worden beaamd, al kreeg ik wel te horen dat ik alsnog voor de vervangende auto zou moeten betalen (100 euro per dag geloof ik voor een 5 jaar oude S) als zou blijken dat de storing niet ligt bij de accu of motor.

Dit is nu niet bepaald een klantvriendelijke service.

De diagnose luidt overigens dat er water in de achterste motor is gekomen via een defecte HV kabel, die kennelijk niet meer waterdicht was. De motor wordt nu vervangen en ook de bekabeling. Die bekabeling (1500 ex btw) zou niet onder garantie vallen, maar daar is de rekening zelfstandig door Tesla al verlaagd tot 206 € ex btw. Over dit bedrag heb ik geen discussie meer gevoerd, dat zou anders zijn geweest als het volledige bedrag in rekening zou zijn gebracht (non-conformiteit, de kabels zijn geen slijtage onderdeel, zijn afgeschermd tegen mechanische invloeden van buitenaf, dus hebben waarschijnlijk nooit de eigenschappen (waterdicht) gehad die je mag verwachten bij zo’n onderdeel).

Inschatting is dat de auto 7 april klaar is, maar daar zou ik niet op wedden (onderdelen waren in Nederland niet voorradig).
Dit is dus precies wat ik bedoel: meteen even duidelijk zeggen: je moet wel betalen voor leenauto. Geen coulance oid, hoppa meteen portemonnee trekken. Terwijl je als klant mega mega veel voor de reparatie moet gaan betalen.