Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
De vergelijkingen zijn eigenlijk niet zo interessant omdat er geen alternatieven zijn. Als Tesla (verplicht?) zijn toolbox beschikbaar stelt aan derden die een lager tarief kunnen/willen rekenen dan kan marktwerking z'n gang gaan. Nu is er een kunstmatige schaarste (alleen Tesla sleutelt aan Tesla) en dat zal eerst moeten veranderen. Tot die tijd niet zeuren en gewoon betalen ;)
Er zijn wel alternatieven voor Toolbox (t-can en t-diag bijv.) maar die zijn helaas nog vrij prijzig en er zitten nog wat haken en ogen aan. Nog een probleem wat er speelt is dat Tesla vrij veel onderdelen 'restricted' heeft staan en dus niet door derden gekocht 'mogen' worden. Zelfs clipjes van interieurdelen etc. echt belachelijk.
 
Dit is dus precies wat ik bedoel: meteen even duidelijk zeggen: je moet wel betalen voor leenauto. Geen coulance oid, hoppa meteen portemonnee trekken. Terwijl je als klant mega mega veel voor de reparatie moet gaan betalen.
Dat is ook relatief. Mijn BMW dealer deed vroeger ook aan de gratis leenwagens met overjaarse modellen van de parking vol met overnames. En op een dag was dat gedaan, en waren het betalende recente 1-series die ie aanbood. Ik vermoed dat iemand bij de dealer eens is gaan tellen wat het leenwagenpark kostte...

Net die financiële dingen spelen ook bij Tesla. Je kan niet jammeren in het aandelendraadje dat ze geen winst maken, maar wel een gratis leenwagen buiten garantie willen, of met winstcijfers nu gaan klagen dat je na je garantie moet betalen voor een leenwagen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat is ook relatief. Mijn BMW dealer deed vroeger ook aan de gratis leenwagens met overjaarse modellen van de parking vol met overnames. En op een dag was dat gedaan, en waren het betalende recente 1-series die ie aanbood. Ik vermoed dat iemand bij de dealer eens is gaan tellen wat het leenwagenpark kostte...
Bij mij Peugeot dealer krijg ik nog steeds gratis een vrij nieuwe leenauto mee (max 20k km) en wordt mijn auto altijd gewassen na een beurt. Het kan dus wel, ook bij een dealer die niet al te hoge tarieven berekend.
 
Er zijn wel alternatieven voor Toolbox (t-can en t-diag bijv.) maar die zijn helaas nog vrij prijzig en er zitten nog wat haken en ogen aan. Nog een probleem wat er speelt is dat Tesla vrij veel onderdelen 'restricted' heeft staan en dus niet door derden gekocht 'mogen' worden. Zelfs clipjes van interieurdelen etc. echt belachelijk.
Wat mij opvalt is dat de Toolbox gebruikt wordt voor zaken als het kalibreren van het open dak (nodig om de rails goed te kunnen smeren), wat ik wel weer geleerd heb is dat niet alles even restricted is. Een knipperlicht (dat aangemerkt stond als restricted) kon ik zonder probleem bestellen. Uiteindelijk zal Tesla meer zaken laten uitvoeren door derden (zoals schadeherstel) maar daarvoor is ook meer kennis nodig in de branche. Kip-ei dus. Vrolijk pasen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Gtech and job-lek
Wat mij opvalt is dat de Toolbox gebruikt wordt voor zaken als het kalibreren van het open dak (nodig om de rails goed te kunnen smeren), wat ik wel weer geleerd heb is dat niet alles even restricted is. Een knipperlicht (dat aangemerkt stond als restricted) kon ik zonder probleem bestellen. Uiteindelijk zal Tesla meer zaken laten uitvoeren door derden (zoals schadeherstel) maar daarvoor is ook meer kennis nodig in de branche. Kip-ei dus. Vrolijk pasen.
Ik heb afgelopen jaar een wat grotere reparatie laten doen bij een schade hersteller die door Tesla aangemerkt wordt als certified. Deze bedrijven hebben dus wel toegang tot de Tesla onderdelen, database en werkinstructies. Deze bedrijven hebben een training gehad bij Tesla om aan de auto's te kunnen werken. Ook hebben zij een toolbox om de auto te kunnen repararen. Bij mijn auto moesten ze namelijk ook het koeling circuit ontluchten wat met de toolbox kan worden geactiveerd.
Daarnaast is het voor derde partijen die niet deze connectie hebben met Tesla moeilijker om een auto te repareren. Zoals G-tech al zei men is niet in staat alles te bestellen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De uurtarieven van Tesla zijn (meer dan) premium, de service is dat echter niet. Begin vorige week gaf onze X p100d een foutmelding: een tweetal BMS fouten en nauwelijks (nou ja, 100 kW) vermogen meer. Na een belletje kon ik de auto naar SC Amsterdam brengen.

Daar aangekomen is bijna het eerste dat ik te horen krijg dat ik geen gratis vervangende auto meekrijg, want de auto is (net) uit garantie (meer dan 80k kilometers). Ik gaf aan dat de melding er toch op lijkt te duiden dat er iets mis is met de accu (want BMS foutcode), dus dat de auto wel degelijk nog valt onder garantie. Dat moest wel worden beaamd, al kreeg ik wel te horen dat ik alsnog voor de vervangende auto zou moeten betalen (100 euro per dag geloof ik voor een 5 jaar oude S) als zou blijken dat de storing niet ligt bij de accu of motor.

Dit is nu niet bepaald een klantvriendelijke service.

De diagnose luidt overigens dat er water in de achterste motor is gekomen via een defecte HV kabel, die kennelijk niet meer waterdicht was. De motor wordt nu vervangen en ook de bekabeling. Die bekabeling (1500 ex btw) zou niet onder garantie vallen, maar daar is de rekening zelfstandig door Tesla al verlaagd tot 206 € ex btw. Over dit bedrag heb ik geen discussie meer gevoerd, dat zou anders zijn geweest als het volledige bedrag in rekening zou zijn gebracht (non-conformiteit, de kabels zijn geen slijtage onderdeel, zijn afgeschermd tegen mechanische invloeden van buitenaf, dus hebben waarschijnlijk nooit de eigenschappen (waterdicht) gehad die je mag verwachten bij zo’n onderdeel).

Inschatting is dat de auto 7 april klaar is, maar daar zou ik niet op wedden (onderdelen waren in Nederland niet voorradig).
Enig idee hoe dat water in die HV kabel terecht is gekomen, @Daniel 74 ?
Rijd je de X misschien altijd door de wasstraat?
Dat doe ik zelf ook al 4 jaar, maar afgezien van de mogelijke lakkrasjes, begin ik me zorgen te maken over dat hogedruk-watergeweld aan de onderzijde van de auto. Bijvoorbeeld de achterspoiler begint aan de onderzijde al van de roest uit elkaar te vallen, en dat zou ook wel eens kunnen komen door water dat onder hoge druk in de naden van de spoiler wordt gespoten.
 
Enig idee hoe dat water in die HV kabel terecht is gekomen, @Daniel 74 ?
Rijd je de X misschien altijd door de wasstraat?
Dat doe ik zelf ook al 4 jaar, maar afgezien van de mogelijke lakkrasjes, begin ik me zorgen te maken over dat hogedruk-watergeweld aan de onderzijde van de auto. Bijvoorbeeld de achterspoiler begint aan de onderzijde al van de roest uit elkaar te vallen, en dat zou ook wel eens kunnen komen door water dat onder hoge druk in de naden van de spoiler wordt gespoten.
Onze X heeft in 4 jaar tijd nog geen 5 keer een wasstraat van binnen gezien, dat kan dus geen oorzaak zijn. Zou overigens ook geen oorzaak mogen zijn, want dan zou je ook niet met 130 km/u over een natte snelweg kunnen rijden.

Roest bij de spoiler heb ik nog niet gezien, zal daar nog naar kijken. Wij hebben de beweegbare spoiler, jij ook?

Gisteren hebben wij het (niet onverwachte) bericht van tesla gekregen dat de bestelde onderdelen nog niet binnen zijn en herstel dus langer gaat duren. Bij de model S loaner werkt sinds gisteren een van de achterportieren niet meer, erg onhandig met twee kinderen van 4 op de achterbank. Ik zal vandaag eens bellen of de loaner vervangen kan worden.
 
De uurtarieven van Tesla zijn (meer dan) premium, de service is dat echter niet. Begin vorige week gaf onze X p100d een foutmelding: een tweetal BMS fouten en nauwelijks (nou ja, 100 kW) vermogen meer. Na een belletje kon ik de auto naar SC Amsterdam brengen.

Daar aangekomen is bijna het eerste dat ik te horen krijg dat ik geen gratis vervangende auto meekrijg, want de auto is (net) uit garantie (meer dan 80k kilometers). Ik gaf aan dat de melding er toch op lijkt te duiden dat er iets mis is met de accu (want BMS foutcode), dus dat de auto wel degelijk nog valt onder garantie. Dat moest wel worden beaamd, al kreeg ik wel te horen dat ik alsnog voor de vervangende auto zou moeten betalen (100 euro per dag geloof ik voor een 5 jaar oude S) als zou blijken dat de storing niet ligt bij de accu of motor.

Dit is nu niet bepaald een klantvriendelijke service.

De diagnose luidt overigens dat er water in de achterste motor is gekomen via een defecte HV kabel, die kennelijk niet meer waterdicht was. De motor wordt nu vervangen en ook de bekabeling. Die bekabeling (1500 ex btw) zou niet onder garantie vallen, maar daar is de rekening zelfstandig door Tesla al verlaagd tot 206 € ex btw. Over dit bedrag heb ik geen discussie meer gevoerd, dat zou anders zijn geweest als het volledige bedrag in rekening zou zijn gebracht (non-conformiteit, de kabels zijn geen slijtage onderdeel, zijn afgeschermd tegen mechanische invloeden van buitenaf, dus hebben waarschijnlijk nooit de eigenschappen (waterdicht) gehad die je mag verwachten bij zo’n onderdeel).

Inschatting is dat de auto 7 april klaar is, maar daar zou ik niet op wedden (onderdelen waren in Nederland niet voorradig).
Lijkt sterk op wat ik hier meemaakte:
Post in thread 'Tesla gebeurtenissen'
Tesla gebeurtenissen
Was toen uiteindelijk 2000€ zonder BTW, maar zat 12V batterij en bekabeling bij. Motor ook goodwill.
wagen was geïmmobiliseerd. Ik zou ook afslepen en vervangwagen moeten betalen indien achteraf bleek dat het geen garantie was. Uiteindelijk afslepen geregeld met bijstandsverzekering en vervangwagen in goodwill gekregen (het betalen voor vervangwagen was toen nog maar pas actief). Men wilde onze vakantie niet nog meer hypothekeren. Nooit een oorzaak gekend. Ik had 2 denkpistes: verkeerde takeling (2 boosters én een startkabel tegelijk) of inderdaad waterinsijpeling. Ik had de dag er voor ook door hevige regen en plassen gereden.
Melding was eerst ‘verminderd vermogen‘ en daarna dat ‘wagen niet opnieuw zou starten na stilstand’. Wat hij dus inderdaad niet deed.
 
Onze X heeft in 4 jaar tijd nog geen 5 keer een wasstraat van binnen gezien, dat kan dus geen oorzaak zijn. Zou overigens ook geen oorzaak mogen zijn, want dan zou je ook niet met 130 km/u over een natte snelweg kunnen rijden.

Roest bij de spoiler heb ik nog niet gezien, zal daar nog naar kijken. Wij hebben de beweegbare spoiler, jij ook?

Gisteren hebben wij het (niet onverwachte) bericht van tesla gekregen dat de bestelde onderdelen nog niet binnen zijn en herstel dus langer gaat duren. Bij de model S loaner werkt sinds gisteren een van de achterportieren niet meer, erg onhandig met twee kinderen van 4 op de achterbank. Ik zal vandaag eens bellen of de loaner vervangen kan worden.
Ik heb niet de beweegbare spoiler. Gezien de laag water die na een regenbui op de achterklep blijft staan (afvoergaatjes verstopt) is dat misschien ook maar beter. Anderzijds, de hoeveelheid roest aan de onderzijde van de spoiler is groot, veel erger zal het na 4 jaar niet kunnen zijn. De roest valt niet op, je ziet het alleen als je de onderzijde inspecteert, maar het is duidelijk een bigger problem waiting to happen.
 
Onze Model 3 van begin 2019 vertoonde met 35000km wat krakend geluid bij het sturen op verkeersdrempels, dus een afspraak via de app gepland bij SeC Hasselt, pakweg 2 weken geleden. Men vroeg een filmpje per mail door te sturen van het probleem, dus zo gedaan. Een offerte ontvangen voor 2 nieuwe bovenste draagarmen. Net deze laatste week begon de meegeleverde UMC ook gek te doen, maar op de offerte stond al dat deze werd nagekeken.

We hadden vergeten om het probleem met de UMC te melden, dus ik belde halverwege even naar het SeC nummer om dit te melden. Blijkbaar is het keuzemenu in België aangepast, waar men eerst de taal vraagt, dan of je al een tesla hebt of op eentje wacht, en dan als 2e optie al kan kiezen om rechtstreeks met het SeC te praten. Telefoon ging nog geen 10 seconden of zo over en toen had ik de persoon aan de front desk al aan de lijn.

Vandaag om 8u30 gearriveerd, en men beloofde dat de wagen 's middags klaar zou zijn.

Nou, om 10u al de melding dat de wagen klaar was. Wij terug naar SeC Hasselt en weer vriendelijk geholpen door het front desk personeel dat er volgens mij al enkele jaren werkt en de melding we een enquete van de service mogen verwachten, maar dat ze toch altijd goeie punten krijgen van mij 😇.

Nieuwe UMC gekregen, beide voorste controlearmen vervangen en een nulfactuur want binnen garantie.

Vind je 't gek dat ik niet te klagen heb over Tesla Service? 🙃

Enkel jammer dat die draagarmen regelmatig beginnen te kraken 😬
 
Ik heb sinds vandaag een krakend geluid vanuit de onderkant van mijn M3 LR. Klinkt een beetje als een versleten bed.
Heb zonet een afspraak gemaakt volgende week in Aartselaar. Heb een sound sample meegestuurd via app, hier ook in bijlage.
Heeft iemand hier een gelijkaardig probleem in het verleden gehad ?
Gewoon om te weten of de interventie lang zal duren.
Download 1617986199_ophanging.mp3 from privfile.com
Thx.

Ik lees richting einde van dit draadje ook wat M3 ervaringen: Draagarmen constructiefout in Model S

Zelf geen ervaring meer maar wellicht is dit de oorzaak.
 
Ik heb sinds vandaag een krakend geluid vanuit de onderkant van mijn M3 LR. Klinkt een beetje als een versleten bed.
Heb zonet een afspraak gemaakt volgende week in Aartselaar. Heb een sound sample meegestuurd via app, hier ook in bijlage.
Heeft iemand hier een gelijkaardig probleem in het verleden gehad ?
Gewoon om te weten of de interventie lang zal duren.
Download 1617986199_ophanging.mp3 from privfile.com
Thx.
Afspraak maken. Wordt binnen garantie geregeld.
 
ik zou even drie keer nadenken voor je aan je wielophanging gaat sleutelen, sowieso beste kans dat die moer vervangen moet als hij los is geweest. Op zich goeie (maar tijdelijke) oplossing, maar ik zou het wel door een garage laten doen als je weinig verstand er van hebt.
Ik ben niet zo bang, ik doe het wel vaker:
20180418_160152.jpg

Tijdelijk? Ook vervangen blijkt tijdelijk te zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Gtech