Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Gen 2 Universal Mobile Connector van onze Model 3 gaf een foutmelding dat het handvat te heet was en het laadvermogen daarom beperkt was. Jammer, want mijn vrouw wou net de auto tot 100% laden voor een lange trip de volgende dag.

Ik wou via de app een service request indienen, maar zag dat ik pas in oktober iets kon plannen, wat voor mij beperkt ging blijven tot het testen en wisselen van de UMC.

Even gebeld met SeC Hasselt en na een minuutje had ik Anne-Mie aan de lijn. Probleem uitgelegd, even overlegd met iemand van de technische dienst, en ik kon die namiddag nog langskomen. In m'n Model X gesprongen en 20 minuten later stond ik in SeC Hasselt naar een mooie witte Model Y in de showroom te kijken, terwijl men achter de coulissen een analyse deed van de defecte UMC.

Ik denk een kwartiertje en een espresso later had ik de nieuwe UMC in m'n handen.

Party line is dat de UMC goed is voor indoor gebruik, maar blijkbaar niet zo bedrijfszeker lijkt buiten. Nu heb ik nog 2 Gen2 TWC's in de doos liggen van referrals, dus zal er eentje dan toch buiten monteren alhoewel we de Model 3 zelden thuis laden.
 
Goed punt. Ik heb nogmaals gekeken en het betreft een proforma factuur. Ze willen kosten in rekening brengen voor een deur seal waarvan de monteur zelf direct zei dat die los zat en vervangen most worden. Aangezien de auto nog geen 2 jaar is valt het onder garantie. Daarbij betreft het een lease auto dus dienen ze mij helemaal geen factuur te sturen. Bijzondere gang van zaken dus.
Die grap heb ik nu ook. Een aantal punten aangegeven dat het garantie moet zijn, sturen ze zonder te kijken een pro forma factuur. Heb de serviceafspraak maar bewerkt en erin gezet dat ik expliciet niet akkoord ga met kosten voor garantiezaken. Ze mogen vanmiddag laten zien hoe klantvriendelijk te zijn maar op dit moment krijgen ze een 0. Kijk uit naar de evaluatie van het serviceverzoek :)
 
Die grap heb ik nu ook. Een aantal punten aangegeven dat het garantie moet zijn, sturen ze zonder te kijken een pro forma factuur. Heb de serviceafspraak maar bewerkt en erin gezet dat ik expliciet niet akkoord ga met kosten voor garantiezaken. Ze mogen vanmiddag laten zien hoe klantvriendelijk te zijn maar op dit moment krijgen ze een 0. Kijk uit naar de evaluatie van het serviceverzoek :)
Bij mij kwam dit ook arrogant over, maar het is blijkbaar het gewone systeem van Tesla. Er wordt steeds vooraf een kostenraming opgemaakt met de vraag om die goed te keuren. Maak je geen zorgen, als het garantie is, worden de kosten niet aangerekend. Je bent ik niet verplicht om de kosten vooraf goed te keuren.

Ik snap het voordeel wel, je krijgt meteen zicht op de mogelijke kosten. Maar communicatief komt het heel slecht over als je als klant aangeeft dat het garantie moet zijn en de enige reactie een factuur ter goedkeuring is.
 
Die grap heb ik nu ook. Een aantal punten aangegeven dat het garantie moet zijn, sturen ze zonder te kijken een pro forma factuur. Heb de serviceafspraak maar bewerkt en erin gezet dat ik expliciet niet akkoord ga met kosten voor garantiezaken. Ze mogen vanmiddag laten zien hoe klantvriendelijk te zijn maar op dit moment krijgen ze een 0. Kijk uit naar de evaluatie van het serviceverzoek :)
Dat heb ik ook gehad. Gebrek aan 1 van de stoelen bij aflevering....toch kosten in rekening willen brengen op voorhand, terwijl dat natuurlijk garantie is. Het is allemaal wel geregeld, maar maakt toch een slordige indruk.
 
Bij mij kwam dit ook arrogant over, maar het is blijkbaar het gewone systeem van Tesla. Er wordt steeds vooraf een kostenraming opgemaakt met de vraag om die goed te keuren. Maak je geen zorgen, als het garantie is, worden de kosten niet aangerekend. Je bent ik niet verplicht om de kosten vooraf goed te keuren.

Ik snap het voordeel wel, je krijgt meteen zicht op de mogelijke kosten. Maar communicatief komt het heel slecht over als je als klant aangeeft dat het garantie moet zijn en de enige reactie een factuur ter goedkeuring is.
Ja precies. Komt echt over als uber arrogant. Krijg direct de neiging om full blown legal te gaan als een bedrijf dat doet. (en krijg ook serieus jeuk daarvan).
 
Ja precies. Komt echt over als uber arrogant. Krijg direct de neiging om full blown legal te gaan als een bedrijf dat doet. (en krijg ook serieus jeuk daarvan).
Full legal tegen Tesla is een slecht idee. Ook aan hun kant is er dan geen twijfel als je full legal wil gaan en praat enkel jouw legal met hun legal-afdeling. En dat voor een pro forma factuur?!
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Full legal tegen Tesla is een slecht idee. Ook aan hun kant is er dan geen twijfel als je full legal wil gaan en praat enkel jouw legal met hun legal-afdeling. En dat voor een pro forma factuur?!
Inderdaad, gewoon melden dat je geen enkele kost goedkeurt voor iets dat buiten garantie valt. Als je je daar zorgen over maakt, melden in de app en screenshot bijhouden. Hou full blown legal maar voor als ze garantie zouden weigeren, maar daar heb je nu geen enkele aanwijzing voor.
 
Full legal tegen Tesla is een slecht idee. Ook aan hun kant is er dan geen twijfel als je full legal wil gaan en praat enkel jouw legal met hun legal-afdeling. En dat voor een pro forma factuur?!
Is ook niet wat ik doe. Krijg alleen de neiging :) Geef ze vooralsnog even het voordeel van de twijfel, alle persoonlijke contact tot nu toe was erg keurig dus ga er vanuit dat het goed komt.
 
Hier ook een vraag gekregen om goedkeuring van kostenraming te doen.
Model Y is nog maar enkele weken oud en de melding was op dag één gemaakt (dus zeker garantie).

Uiteindelijk geen goedkeuring gegeven en toch de wagen binnen gedaan, twee uurtjes in de zetel zitten werken en koffie drinken.
Dan alles netjes meegekregen zoals het hoort. (druksensor was kapot)
De raming was duur, koplamp stond erbij (lijmspoortje erin), is toch dik 1000euro. Maar uiteindelijk hebben ze die laten zitten.
Geen toestemming van Tesla om het onder garantie te doen (binnen spec). Zolang hij blijft werken is het prima voor mij.
Je ziet het amper (in tegenstelling tot de krassen van de handwas..)

Service is wat mij betreft goed, altijd snel iemand aan de lijn. En als ze iets niet weten (nieuw model) zeggen ze dit ook.
Vorige service (VW Passat) kon soms wat onzin uit hun duim zuigen...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een aantal punten aangegeven dat het garantie moet zijn, sturen ze zonder te kijken een pro forma factuur
Heeft niets met kijken te maken. Is de procedure. Er staat trouwens duidelijk vermeld in het bericht dat er geen kosten aangerekend worden voor garantiegevallen.

Ik heb 2 minuten gespendeerd aan dit antwoord. Dit kost dan 4€. Maar ik ga je dit niet aanrekenen.
Ga je me nu ook legal of op een forum aanklagen?
 
Heb ook een service afspraak ingepland staan, en mij viel een MacGyver entry op, nog nooit gezien.
Welkom in de toekomst, ik vind 'm super! 😀

Normaliter vul ik de ruitenwisservloeistof zelf tijdig bij, maar in dit geval enkel vanwege dit laat ik het lekker door Tesla doen 😅
Ik weet trouwens ook niet wat voor vloeistofreservoir er in de auto zit maar krijg het idee dat dat 20 liter is, hoef die vloeistof eigenlijk nagenoeg nooit bij te vullen.



Screenshot 2021-10-19 at 07.28.02.png
 
Net is de Mobile Service monteur geweest, na twee jaar zonder klachten het eerste 'werk' aan de M3. Alleen de interieur filters, ruiterwisserbladen vervangen en wat vloeistof bijgevuld.
Een super service en nog wel aan huis!
In vergelijking met de vorige auto, een semi EV, heb ik daarmee vele malen meer en ook daadwerkelijk in de garage gestaan in die twee jaar!
 
  • Like
Reactions: job-lek
hoef die vloeistof eigenlijk nagenoeg nooit bij te vullen.

Nou, ik ben denk ik dan een grootverbruiker. Ik doe zeker 3 jerrrycans op jaar basis :) en rij relatief weinig. Bij bijna elke start van een rit doe ik even schoon wipen.

Mijn S staat toevallig nu bij SeC Rotterdam en kreeg zondag de melding. Benieuwd wat ze doen. Hoeft van mij niet door hun bijgevuld te worden om die melding weg te krijgen.
 
Heeft niets met kijken te maken. Is de procedure. Er staat trouwens duidelijk vermeld in het bericht dat er geen kosten aangerekend worden voor garantiegevallen.

Ik heb 2 minuten gespendeerd aan dit antwoord. Dit kost dan 4€. Maar ik ga je dit niet aanrekenen.
Ga je me nu ook legal of op een forum aanklagen?
Denk niet dat je geheel gelezen hebt wat ik schreef. Ik schreef dat ik er een neiging van krijg, dat is iets anders dan iets doen. Ik vind het simpelweg een vreemde gang van zaken dat je een raming doet zonder een voertuig gezien te hebben en zonder te lezen wat de klant heeft geschreven maar wellicht ben ik raar. Dat het procedure is betekend niet dat het voor een klant een "normale" gang van zaken is.
 
Dan nog even de ervaring met het SC Amsterdam. De auto is er twee dagen geweest waarin ze de auto ongeveer twee uurtjes in de werkplaats hebben gehad om onverklaarbare redenen.
Waren vier storingspunten, hiervan is er een afgedaan met: het werkt zoals het moet (wifi ontvangst in de auto is zeer slecht, als je met je telefoon in de auto zit heb je prima bereik met je telefoon op de wifi echter de tesla vertikt het om überhaupt het netwerk te vinden, met ramen open gaat dit een stuk beter en de engineer heeft getest met ramen open (kon je zien in teslamate) heb maar een extender onder de carport gehangen).
De andere drie zijn niet opgelost, één storing kunnen ze niets mee (spatlappen tesla zijn niet geschikt voor het voertuig en Nederland), een was vanuit de app niet doorgekomen blijkbaar (laadpoortsensor storing), de laatste was vlekken die vanaf het begin op het dashboard zaten waardoor de bovenkant van het dashboard vervangen moet worden, dashboard was niet op voorraad (kan gebeuren).
Advies van SC was: Mobiele service inschakelen voor de laadpoort en het dashboard, mobiele service geeft aan: Ik kan een dashboard niet vervangen daarvoor moet je naar het SC dus weer een afspraak in het SC gemaakt, gelukkig doen ze die check wel van tevoren dus die beste medewerker is niet voor niets gekomen.

Communicatie: Vriendelijk maar beroerd, heb vier uur in het SC gewacht tot de auto klaar was en kreeg toen een smsje dat het voertuig die dag niet klaar zou zijn, waarom een smsje? Ik zit naast je. Wel vervangend vervoer gekregen op dat moment.
Voor de spatlappen heb ik een garantiemelding gedaan bij de webshop (al voordat de auto naar het SC ging), die reageren überhaupt niet en schijnen als enige contactmogelijkheid het e-mail adres te hebben.

Tot nu toe is de voorzichtige conclusie: Aftersales heeft nog wel een klein opfriscursusje nodig maar laten we het niet op één afspraak laten afhangen,
Tweede helft van november tweede afspraak dus wordt vervolgd. Eens kijken of het in de re-match beter gaat.
 
Vanochtend Optimus Prime naar Tesla gebracht voor een MCU2 upgrade. Zeer net ontvangst, de auto naar binnen gereden en de sleutels overhandigd. Nog even gauw gekeken naar de nieuwe Model Y ze hebben in Duiven een rode staan. Mooie auto en groot, zeker vergeleken met de Model 3.
Opgehaald en naar huis gebracht. ´s/middags een SMS dat de auto klaar stond en tegen 17:00 de auto opgepikt in Duiven. Wederom een zeer vriendelijke behandeling en de auto is netjes afgeleverd, zover ik in eerste indruk kan beoordelen.

ALs het goed is is de auto nu de nieuwe navigatie mappen aan het downloaden.
Nog een voordeel van de MCU 2 is dat de WIFI verbinding eenvoudiger te leggen is. Geen idee waarom, maar de vorige MCU kon maar slecht een WIFI verbinding leggen met de thuis WIFI.
 
hiervan is er een afgedaan met: het werkt zoals het moet (wifi ontvangst in de auto is zeer slecht,
Wifi ontvangst is inderdaad slecht. Handig is om te weten waar je ontvangstantenne zit en die kant het dichts bij je router te zetten. Bij een MS is dat in de rechter spiegel. Handig om je wagentype in je footer zou zetten, dan kan er gerichter geantwoord worden.
Advies van SC was: Mobiele service inschakelen voor de laadpoort en het dashboard, mobiele service geeft aan
Vorige week was er bij mij een ranger voor een klink. Die had nog een dashboard mee om bij een andere klant te vervangen. Ik vermoed dat een laadpoort ook wel lukt. Misschien nog eens aandringen.
waarom een smsje? Ik zit naast je
Niemand stuurt dit. Dat komt automatisch bij het afsluiten van de herstelling. We zijn 2021. Handig toch, dan hoef je niet te wachten en kan je een wandeling maken.
Aftersales heeft nog wel een klein opfriscursusje nodig.
Geloof me, die hebben ze gehad. Je hebt de hel in de eerste maanden na de eerste M3 leveringen niet meegemaakt. Ik zie weinig rampzaligs in jouw ervaring.
 
Gister schreef ik in Welke Tesla model X aan te schaffen ?
dat de achteruit rij camera een waas toont. Hier had ik voorheen nooit last van. Nu heb ik vanochtend gekeken en zag het volgende:
1635504324527.png


Het glas van de lens is aan de binnenkant beschadigd. Gelijk daarop contact gehad met Tesla en ze gaven aan dat ik serviceafspraak moet inschieten met foto.
Reparatiekosten tegen de 700 euro.
Dat vind ik al veel voor een achteruit rij camera vervangen, maar daarnaast heb ik er pas last van na de vervanging van de MCU2. Daarvoor nooit.
Dat kan te maken hebben met de resolutieverhoging of dan de camera is vervangen. Dat laatste lijkt me sterk, want ik denk niet camera vervanging met de MCU2 replacement in begrepen is.

Wie weet zeker, of de achteruit rij camera wel of niet vervangen wordt?