Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Wishful thinking over die probleemloze batches. Helaas is er bij mij, zelfs na toezegging na de escalatiemelding geen contact opgenomen over de vorige keer door het SEC Duiven. Vorige week nadat ik telkenmale verminderd vermogen kreeg, gebeld met het SEC Duiven en moest ik het filmpje wat ik gemaakt had mailen. 3x raden of ik daar nog wat van ga horen.

Na de beurt van de vorige keer zou ik ook gebeld worden als de wintermatten op voorraad zouden zijn. Nooit gebeld. Per toeval zag ik dat ze weer leverbaar waren online. Heb ze nu dus wel (niet gekoppeld aan de auto). Ben benieuwd wanneer ik hierover gebeld ga worden.

Ik ben helaas inmiddels wat sceptischer geworden en vind de service om te janken inderdaad. Zeker als ik het verhaal hoor van Wim over zaken op de bon zetten en niet vervangen (wissers, remvloeistof, bouten). Ik had zo gehoopt (en verwacht na alle positieve verhalen hier) dat ik dat bij Tesla niet zou meemaken. Ik rij nog steeds rond met een smerige witte stoel die ik niet schoon krijg nadat hij bij het SEC geweest is.
 
Ik lees met name slechte ervaringen met Amsterdam. Uitwijk naar een andere SeC een optie?
Ik woon in Noord-Holland. Den Haag is 50 km verder.
Amsterdam was in het begin, wel na een zekere opstartperiode, heel goed. Maar heeft flink te lijden van de grote personeelsreductie die Tesla vorig jaar doorvoerde. Neemt niet weg dat de organisatie en communicatie nu heel matig is. Tesla zou met minder personeel maar met een betere organisatie veel meer aan kunnen.
Ik was eerder CEO van iCentre Group, de grootste Apple dealer organisatie in Nederland. Met 100 man/vrouw in dienst waarvan 16 man technische dienst en een efficiënte receptie. Intaketijd voor een storing aan de balie maximaal 5 minuten. Totale reparatietijd, inclusief bestelling van onderdelen bij Apple, nooit langer dan 2 uur. Een klant die 's middags om 17.00 uur een defecte machine inleverde, de onderdelen werden dezelfde nacht door Apple geleverd, kon die gegarandeerd de volgende morgen voor 12.00 uur weer afhalen.
Later kon 80% van de defecten, wij hadden toen een eigen onderdelen depot, binnen 30 minuten worden verholpen.
In de laatste periode dat iCentre onder mijn leiding stond konden klanten de reparatie online van minuut tot minuut volgen. Van de diagnose, de bestelde onderdelen bij Apple, wie de reparatie uitvoerde tot en met de tijd waarop de reparatie gereed zou zijn, was alles online te volgen.

Dit had tot gevolg dat hetzelfde aantal reparaties, meer dan 12.000 per jaar, met slechts de helft van het aantal medewerkers kon worden verricht. En telefonisch contact was volkomen overbodig.

Dat Tesla nu zelfs geen ruitenwisserbladen in voorraad heeft, iedere Kwikfit heeft ze wel, is veelzeggend.

Elon kan raketten de ruimte inschieten en weer laten landen. Dan moet ie toch ook wel een technische dienst efficiënt in elkaar kunnen steken? Dan zouden telefonische responstijden van tussen de 30 en meer dan 60 minuten niet meer nodig hoeven zijn.
 
Tesla Service Amsterdam, een teleurstellende ervaring

Na vier jaar en vlak voor afloop van de garantie maak ik een afspraak voor een servicebeurt.


Ook enkele veiligheidsterugroepacties, verroeste bouten in de stuurbekrachtiging en een modificatie van de laadpoort staan op het programma.

Dinsdag 2 januari om 11.30 uur ben ik keurig op tijd in SeC A’dam. Zaten er voorheen 3 tot 4 mensen achter de balie, nu moet één jongeman alles doen. Na een kwartier wachten, er zijn enkele taxichauffeurs voor mij, mag ik mijn zegje doen. De jongeman moet een collega erbij halen en vraagt of ik een een kop koffie wil drinken, hij zal me waarschuwen als de collega er is. Na ruim een half uur is de collega er nog niet en ik loop weer naar de balie. De jongeman schrikt als ie me ziet, maar moet eerst nog vijf klanten afhandelen voor ie weer tijd voor mij heeft. Na totaal één uur na binnenkomst krijg ik een collega te spreken en kan mijn S naar binnen.


De intake is moeizaam. De afgesproken servicebeurt staat niet op de werkorder. Ook de laadpoort en de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging staan er niet op. Weer 20 minuten verder, ik heb een geprint formulier mee waar alle werkzaamheden op staan, is de werkorder compleet en kan ik voor een hinderlijk geluid in de rechter deur een proefrit maken met een monteur. Die ziet al na 10 meter dat het geluid van de gesp van de riem komt.

Na precies 1,5 uur kan ik onderweg naar huis met een loaner. De loaner, een P90D trekt vrij sterk naar rechts, heeft moddervette ramen aan de binnenkant en toont het laadpoortje open terwijl deze dicht is. Tenslotte wil de AP alleen uitschakelen door te remmen.

Vrijdagnamiddag 4 januari is mijn S gereed. Ik ga de auto vandaag niet meer ophalen. Het zou al donker zijn als ik in Amsterdam arriveer. Een eerdere service-beurt aan mijn vorige S leverde door het SeC veroorzaakte schade aan mijn velgen op. Dat wil ik graag bij daglicht controleren.

Ik bekijk de factuur. Daar staat niet op dat de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging zijn vervangen. Eerst maandagochtend maar even bellen met het SeC. Na ruim een uur wordt er nog steeds niet opgenomen en geef ik het op.
Inmiddels belt mijn oude garage op, ik ben daar al jaren niet meer geweest, of de Tesla APK gekeurd moet worden?
Waarom biedt Tesla mij dat niet aan? Tesla weet toch ook dat na 4 jaar de auto APK gekeurd moet worden.
Ik stuur maandagmorgen 7 januari een SMS naar Tesla met de vraag mij terug te bellen. Dat gebeurt niet.


Dinsdagmorgen zet ik de telefoon maar weer in zijn houder om Tesla Service te bellen. Na vele tientallen malen begrip voor mijn geduld te hebben gevraagd wordt na 25 minuten de telefoon opgenomen.

Eerste vraag waarom de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Na wat heen en weer zoeken zegt de servicemedewerker dat de bouten al in het voorjaar zijn vervangen. Dat is knap want ik ben al drie jaar niet met mijn auto in de SeC geweest. De medewerker zegt dat ik er wel geweest ben voor het vervangen van de accu en dat toen ook de bouten zijn vervangen. Als ik vertel dat de accu niet het probleem was maar een eerdere update en dat de melding over de accu op afstand is verwijderd wordt, het even stil.

Hoewel de werkzaamheden voor het vervangen van de bouten niet op de werkorder en dus ook niet op de factuur staan, zegt de medewerker dat nu toch de bouten zijn vervangen. Moet ik dat geloven, best lastig.

Op mijn vraag over de APK antwoordt de medewerker dat ze dat inderdaad tot 15 september vorig jaar wel gedaan hebben. De ruimte waar de APK werd uitgevoerd is bij de brand vernield en nog niet opnieuw ingericht. Het blijft een gek idee dat je voor een grote servicebeurt 740 euro betaalt en de APK bij een lokale garage moet worden gedaan.

Woensdag 9 januari ga ik mijn S ophalen. Ik word onderweg gebeld door de chef van de Technische Dienst. Hij geeft nu toe dat de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Ik ben nog maar net op weg naar Amsterdam en vraag of die bouten alsnog vervangen kunnen worden. Dat gaat helaas niet.

Bij aankomst in SeC Amsterdam weer de gebruikelijke lange wachttijden, maar ala ik heb de tijd. De servicemedewerker zorgt er nog even voor dat als ik nog een keer in het SeC kom de vervanging van de bouten direct bovenaan de werkorder zal staan.

Op naar mijn auto. De ruitenwisserbladen blijken niet te zijn vervangen. Ik had twee gele stukjes tape geplakt om het uiteinde van het rechter wisserblad omdat dit deels uit de metalen houder was geschoven. Die gele tape zit er nog steeds om heen.
Terug bij de receptie blijkt dat er geen wisserbladen in voorraad zijn. Op de factuur staat evenwel wel ‘Replaced Wiper blades’.


De negen maanden geleden bestelde centre caps en de wielmoerdopjes liggen nu wel in de auto en worden niet berekend.

Al met al een flink teleurstellende ervaring met het SeC Amsterdam. Iedereen doet zijn best maar de bezetting, de organisatie, de planning en de communicatie zijn ronduit zwaar onder de maat.

Ronduit pijnlijk en genant om dit van jou te moeten lezen, Wim. In mijn ogen ben je al lange tijd op dit forum een ambassadeur en positieve promotor van Tesla. Dit heeft ook mij mede overtuigd om op Tesla over te stappen.

Ook bij mij de laatste weken op een ogenschijnlijk klein issue (haperende achteruitcamera) negatieve ervaringen. Afgelopen maandag een monteur van het mobiele team op bezoek gehad die, na drie eerderepogingen, de (eindelijk) geleverde essentiële onderdelen heeft vervangen. Bij mij op het hoofdkantoor ter plaatse, dus prima service. Leuke vent ook, die Michael. Heb nog een bak koffie met hem gedronken.
Na nog geen uurtje repareren en vervangen vroeg hij nog naar de pincode om een proefrit te maken om alles nog eens extra te controleren. Weer 5 minuten later (snelle proefrit, wat kennelijk positief was) kwam hij weer terug. Alles in orde, was de boodschap.

Totdat ik een nog uurtje later zelf weer onderweg moest. Geen moer veranderd. Monteur Michael gebeld, die wist het ook niet meer. Leon van SeC Arnhem gebeld, die het ook niet wist, maar wel netjes later terugbelde. Bottum-line; verzoek om de auto weer in Arnhem in te leveren zodat ze “zo lang als nodig” aan de slag zouden gaan om het op te lossen. Met name dat laatste vond ik nogal zorgelijk klinken, omdat ik tot nog toe alleen ICE-loaners meekreeg die nogal afknappers waren. En zelfs een Tesla-loaner kon hij niet garanderen. Ik begin me steeds meer te ergeren aan dat gekloot aan mijn auto, maar wilde het hier op dit forum wel leuk blijven houden.

Maar; als 6-maanden-Tesla-groentje maak ik mij pas echt zorgen als echte veteranen zoals jij vertrouwensdeuken oplopen. Ik hoop dan ook dat Tesla gaat inzien dat ze op deze manier de zo belangrijke early-adapter-klanten dreigen kwijt te raken...

We blijven positief.

Maar volop werk aan de winkel dus, Elon.

“Don’t brag about new farts. Better focus on ceeping the old asses happy!!”
 
Last edited:
Vorige week had Tesla dus geprobeerd mijn sinds juli lopende afspraak weer af te zeggen omdat de stabilisatorstang nog steeds niet binnen was. Ik heb de afspraak toch door laten gaan omdat er inmiddels ook een deurgreep vervangen moest worden. Mijn vrouw heeft toen 3 uur zitten wachten op het SeC Amsterdam, ook niet al te fraai maar misschien was dat gewone tegenslag. Vervolgens heb ik een 'escalatie' bericht naar Tesla gestuurd. Vandaag dan bericht dat het onderdeel binnen is, een week na mijn bericht. Daarvoor dus 6 maanden op gewacht. Hetgeen mijn vermoeden bevestigt dat het vooral allemaal organisatieproblemen betreft. Tijd voor een nieuwe bezem? Leuke job voor Wim S?
 
Blijft apart om die verhalen te horen en gewoon zonde dat het zo gaat. Schaling van organisatie met de groei mee is dus bedroevend en de onderdelen beschikbaarheid versterkt dit alleen maar. Ik houd mijn hart vast voor wanneer Model 3 losgaat.

Vorige week wel een positieve ervaring in SuC Duiven. 's Ochtends gebracht (8.30u), even met koffie de Model 3 bekeken en eigenlijk gelijk geholpen. Intake over lekkage kofferbak, windgeruis en piepend wiel rechtsachter (bleek uiteindelijk aanlopende parkeerrem). Ook stond vervangen stuurhuisbouten al op de werkorder (terugroepactie). Kreeg een 85S uit 4-2014 mee, wel wennen zonder AP, maar reed prima. Aan eind van de dag kon ik hem strak gewassen weer meenemen. Het monteursteam is uitgebreid van 12 man naar 18, dus voor de nieuwe 6 is dit week 2. Ben benieuwd of dat gaat helpen met de snelheid/communicatie.
 
  • Like
Reactions: daud and robertvg
2) laden lijkt me een gunst, geen verplichting

Als je EV die toch een fors verlies heeft bij stilstand (zo'n 1% per dag) en je auto staat 4 weken (!!) bij de garage dan vind ik dat ze hem wel even mogen bijladen als dat nodig is om weer thuis te komen. Lijkt mij niet een heel vreemd verzoek.

Als een ICE per dag een paar ml brandstof zou verliezen door idle gebruik vind ik het ook niet gek dat ze dat even aftoppen als je auto daar 4 week stil staat door toedoen van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik lees met name slechte ervaringen met Amsterdam. Uitwijk naar een andere SeC een optie?
Na 3,5 jaar ervaringen met Den Haag en Rotterdam ben ik daar erg positief over. Aardige mensen, nooit lange wachttijden aan de telefoon, duidelijke communicatie over status auto als deze bij het SeC staat. Bijna altijd een Tesla loaner mee gekregen. Auto altijd schoon en vol geladen terug.

Afgelopen dinsdag voor wat kleine dingen naar Rdam voor een afspraak oa mbt banden sensoren die al maanden aangeven onderhoud nodig te hebben (in nov al voor gebeld maar men gaf aan dat ze geen storing zagen). Helaas blijken dan de benodigde spullen niet op voorraad te zijn, dus.... kan eind januari weer terugkomen.
Boos wordt ik er niet om, maar teleurstellend is het natuurlijk wel dat spullen niet op voorraad zijn terwijl ze al een maand weten dat er iemand langs komt. Positief is dan wel weer dat er gelijk toegezegd wordt dat ik dan een loaner meekrijg en er niet 2 uur op hoef te wachten.
 
  • Like
Reactions: daud
Ben benieuwd, na 2 maand+ zijn de draagarmen er & wachten op afspraakmoment kan ik ze morgen laten vervangen (12 oktober besteld, 11 jan plaatsing)
Ondertussen iets meer dan 20 000 km op deze oude defecte draagarmen (vooraan) door gereden en bij de diagnose was dit probleem er uiteraard ook al even.

Laatste keer dat ik er was kon ik geen "gratis" loaner mee krijgen en was dit betalend. Hopelijk morgen wel een loaner inbegrepen in de uurprijs zonder extra 100+ euro toeslag per dag.

Heb geen zin om die 140 euro (als ik me niet vergis) voor de vervangwagen te betalen, dan zet ik me wel een dagje daar in de wachtzaal met de laptop.

Offerte kwam rond de 1500 euro uit, waarvan bijna 5 werkuren.
 
Dit draadje is voor de positieve service-ervaringen. Een aantal negatieve ervaringen heeft nu zijn juiste plek gevonden in het draadje Janken over afnemend serviceniveau
Misschien nog beter de draadjes fuseren. Heel inzichtgevend. Of juist weer niet. Wie begrijpt er waarom sommige mensen aan huis binnen een week een nieuwe deurgreep krijgen terwijl anderen twee maanden moeten wachten op een afspraak en dan ter plekke drie(!) uur op een kopje koffie moeten gaan zitten kauwen voordat het klaar is? Heeft iemand tips zodat ik ook zo'n positieve ervaring kan posten?
 
Dit draadje is voor de positieve service-ervaringen. Een aantal negatieve ervaringen heeft nu zijn juiste plek gevonden in het draadje Janken over afnemend serviceniveau

Deze reacties zijn gegeven op berichten die er staan en soms ook als advies hoe je ook zelf kunt zorgen dat een negatieve ervaring positief kan worden.

Door een antwoord op een bericht in het draadje "janken" te verplaatsen in het draadje "positief" en omgedraaid raakt de context kwijt en slaan de berichten als een tang op een varken.
 
Deze reacties zijn gegeven op berichten die er staan en soms ook als advies hoe je ook zelf kunt zorgen dat een negatieve ervaring positief kan worden.

Door een antwoord op een bericht in het draadje "janken" te verplaatsen in het draadje "positief" en omgedraaid raakt de context kwijt en slaan de berichten als een tang op een varken.

Ja ben het daar wel mee eens eigenlijk.
Het is goed dat er gemodereerd wordt maar als berichten verplaatst worden verbreek je de logische opvolging in een draadje.
Ik las een aantal berichten door na een paar dagen niet bijlezen en snapte helemaal niets meer van de opeenvolgende reacties.
 
Exact mijn idee, ik wilde ook al reageren dat het verplaatsen van comments naar andere draadjes de context kapot maakt. Heel af en toe snap ik het verplaatsen, maar meestal niet. Niet verplaatsen om het verplaatsen, maar omdat het verplaatsen iets toevoegt.

Naar mijn idee is de functie van Moderator niet een functie om de draadjes zo schoon mogelijk te houden, maar om de discussie meer in goede banen te leiden. Dat kan prima met een opmerking als 'dat hoort niet in dit draadje' en dan de tekst laten staan. Je hoort eigenlijk zo min mogelijk te merken van een moderator in mijn optiek (ik ben zelf moderator van een ander (soort) forum, en ik hoef maar heel zelden in te grijpen.
 
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik zou de draadjes kunnen samenvoegen, als dat handiger/gewenst is. Maar dan gaat het wel een neutralere titel worden.

Ik ben het met je eens dat een moderator zoveel mogelijk onzichtbaar moet zijn, maar omdat ik volgens de forumvoorschriften moet melden wanneer iets verplaatst wordt en waar naartoe, betekent dat in de praktijk dat er niets meer verplaatst kan worden als draadjes ontsporen. Dan laten we het op zijn beloop en is het ieders verantwoordelijkheid. Wat in de praktijk niet echt werkt. Er zijn mensen die dat prima vinden, en anderen die zich eraan storen. Dus goed is het eigenlijk nooit.

Ik hoop wel dat ik na verloop van tijd wat minder hoef te verplaatsen, doordat er wat meer discipline ontstaat. Want ik verplaats posts niet voor mijn lol :rolleyes:
 
Ik zou dit gedeelte afsplitsen en een apart mod-draadje van maken. <grin>

Ik ben echter voor 'harder' modereren: te veel off-topic posts en slow-chat, naar mijn mening.

En bij iedere verplaatsactie hoort een gele kaart aan de desbetreffende poster: het kan niet zo zijn dat een mod de 'werkster' is die de puinzooi in posts moet opruimen. Twee keer geel is rood is misschien wat erg streng, maar bij herhaald 'verkeerd posten' mag er wat mij betreft best een kleine sanctie opp staan.