Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ook bij Tesla weten ze dat het Service niveau nu te laag is, daar zijn ze mee bezig.

Het enige echt jammer is dat iedereen ze hier voor heeft gewaarschuwd. Als je in een half jaar je fleet verdubbelt maar je Service afdeling niet mee laat groeien krijg je dit soort gezeur. Maar dat lijkt een beetje bij Tesla te horen, het is allemaal brandjes blussen

Ik denk (helaas!) dat je er langs zit Tozz. Tesla is helemaal niet bezig met het verhogen van het service niveau, maar heeft de focus op het reduceren/onder controle houden van service gerelateerde kosten. Dit straalt door naar de hele service organisatie en openbaart zich in desinteresse van medewerkers in de customer facing organisatie. Veel medewerkers verwijzen naar procedures en in vergelijking met enkele jaren geleden is het meedenken en pro-aktief reageren naar het nul niveau gedaald. Erg jammer maar wel realiteit. Pas als de gebrekkige service de verkoop negatief gaat beinvloeden en gaat resulteren in over-capaciteit zal Tesla het service probleem aanpakken is mijn bescheiden mening.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Ik denk (helaas!) dat je er langs zit Tozz. Tesla is helemaal niet bezig met het verhogen van het service niveau, maar heeft de focus op het reduceren/onder controle houden van service gerelateerde kosten. Dit straalt door naar de hele service organisatie en openbaart zich in desinteresse van medewerkers in de customer facing organisatie. Veel medewerkers verwijzen naar procedures en in vergelijking met enkele jaren geleden is het meedenken en pro-aktief reageren naar het nul niveau gedaald. Erg jammer maar wel realiteit. Pas als de gebrekkige service de verkoop negatief gaat beinvloeden en gaat resulteren in over-capaciteit zal Tesla het service probleem aanpakken is mijn bescheiden mening.

Nee, ik zit er niet naast. Tesla is bezig om 2-weg communicatie mogelijk te maken via een chat-achtig systeem in de App en/of site.
Ook komt er in de App een extra optie om roadside support aan te vragen (lees: pechhulp) voor meer spoedeisende zaken.

Het niveau van service die Tesla ooit had (auto's halen en brengen, ook buiten kantooruren) was natuurlijk heel fijn, maar dat was vanaf het begin af aan niet houdbaar. ik ben het eens dat het niveau nu onhoudbaar laag is, maar daar zijn ze dus echt wel mee bezig.

Het front-end verhaal vanuit de App is misschien slecht, maar de medewerkers die ik spreek (in Groningen) proberen wel altijd pro-actief mee te denken en hebben mij tot op heden nog nooit in de steek gelaten.

Bovendien komen er in Nederland - dacht ik - 2 nieuwe service centers bij om te druk verder te verdelen.

Op technisch vlak is er ook goed nieuws:
- Het gele randen probleem is men actief mee bezig
- Het 'shudder' probleem op de S/X is nu een definitieve fix voor
- Het 'klunk' geluid in de Model 3 is een fix voor

Vrijwel al mijn service bezoeken zijn overigens voor "known issues". Ik heb de shudder, gele randen en nu een koplamp kapot gehad. Als Tesla dat eerder had opgelost dan was ik afgezien voor een service interval beurt (die ook niet meer nodig is) nooit bij een SeC geweest. Het verminderen van service bezoeken zou in mijn geval dus hebben voorkomen dat ik ooit bij een SeC langs zou moeten, en dan had ik ook de door sommige als negatief ervaren App-ervaring niet.
 
Ik rij inmiddels via de lease maatschappij in een Model 3, nu heeft de LM aan Tesla per email gevraagd om mijn account als berijder te koppelen aan de auto zodat ik de App kan gebruiken.

Nu heb ik na een week nog geen reactie gehad, moet ik gewoon geduld hebben of zijn er manieren om dit sneller te laten verlopen?
Transfer van een auto naar een ander account duurt naar mijn ervaring twee tot drie weken. Zou dus nog even wachten.
 
Zucht: Kan alleen via de app afspraken maken in Hong-Kon e.d.

Hoe moeilijk kan het zijn om locatiezoeker goed te krijgen in een afspraakmodule.
Herkenbaar heb ik ook last van. Kan niet kiezen voor een SeC in Nederland. Moet een afspraak maken via de website via de app lukt het niet. Tesla Bjorn had/heeft er ook last van. Weet niet of het met mijn taal instelling op mijn telefoon te maken heeft (staat op EN/US met een rede). Nog geen tijd/zin gehad om dat te testen.

Trouwens mijn lijstje van known issues zijn:

1: Shudder
2: Gele randen
3: Deurhandels
4: Luchtbalgen

Issue wat ik op het forum nog niet tegen ben gekomen is:

1: Dakraam is nu tot 2x toe stuk

Issue die ik nog ga krijgen als ik het zo lees:
1: DRL defect

Wat betreft de bovenstaande problemen heeft het SeC mij altijd goed geholpen en uiterst vriendelijk. Alleen om een afspraak te krijgen daarvoor moet je wel door wat hoepels springen.
 
Tesla Bjorn had/heeft er ook last van. Weet niet of het met mijn taal instelling op mijn telefoon te maken heeft (staat op EN/US met een rede). Nog geen tijd/zin gehad om dat te testen.

Ik merk dat de App de laatste tijd vaker raar doet. Bijvoorbeeld 'Superchargers in de buurt' klopt bij mij ook vaak niet. Ik weet niet waar hij dan naar kijkt, maar het klopt niet tov locatie van mijn telefoon maar ook niet tov locatie van de auto.

Op vakantie wilde ik een afspraak inplannen, en toen kwam mijn telefoon wel met SeC Groningen, terwijl ik daar een kleine 1400km vandaan was.
 
  • Like
Reactions: Armandus
Nee, ik zit er niet naast. Tesla is bezig om 2-weg communicatie mogelijk te maken via een chat-achtig systeem in de App en/of site.
Ook komt er in de App een extra optie om roadside support aan te vragen (lees: pechhulp) voor meer spoedeisende zaken.

Het niveau van service die Tesla ooit had (auto's halen en brengen, ook buiten kantooruren) was natuurlijk heel fijn, maar dat was vanaf het begin af aan niet houdbaar. ik ben het eens dat het niveau nu onhoudbaar laag is, maar daar zijn ze dus echt wel mee bezig.

Het front-end verhaal vanuit de App is misschien slecht, maar de medewerkers die ik spreek (in Groningen) proberen wel altijd pro-actief mee te denken en hebben mij tot op heden nog nooit in de steek gelaten.

Bovendien komen er in Nederland - dacht ik - 2 nieuwe service centers bij om te druk verder te verdelen.

Op technisch vlak is er ook goed nieuws:
- Het gele randen probleem is men actief mee bezig
- Het 'shudder' probleem op de S/X is nu een definitieve fix voor
- Het 'klunk' geluid in de Model 3 is een fix voor

Vrijwel al mijn service bezoeken zijn overigens voor "known issues". Ik heb de shudder, gele randen en nu een koplamp kapot gehad. Als Tesla dat eerder had opgelost dan was ik afgezien voor een service interval beurt (die ook niet meer nodig is) nooit bij een SeC geweest. Het verminderen van service bezoeken zou in mijn geval dus hebben voorkomen dat ik ooit bij een SeC langs zou moeten, en dan had ik ook de door sommige als negatief ervaren App-ervaring niet.

Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt Tozz maar ik ben er bang voor. De technische "verbeteringen" worden gedreven door garantiekosten en/of juridische druk en zeggen niks over Tesla's bereidheid te investeren in de service organisatie. Ook het uitbreiden van het aantal SeC's met twee is in mijn visie een lachertje in vergelijking met de groei van het wagenpark. Als Tesla echt serieus het service probleem aan zou willen pakken dan zou Tesla meer en vooral sneller investeren. Leuk dat er gewerkt wordt aan twee-weg communicatie maar om zomaar alle communicatie eenbaans te maken totdat een andere oplossing beschikbaar is getuigt niet van een onbedwingbare drang om de service naar een hoger niveau te tillen. De service organisatie piept en kraakt en ipv daadkrachtig managementoptreden met korte termijn aktie's wordt er gewerkt aan een app of web-based chat functie? Mooiste (of beroerdste) voorbeeld is de onbereikbare road assistance. In mijn ogen onbestaanbaar want redelijk makkelijk op te lossen als je er wat geld tegenaan gooit. Gelukkig zijn er inderdaad nog steeds Tesla medewerkers die wel de extra mile willen gaan. Ik ken er gelukkig ook een paar die me al een paar keer fantastisch geholpen hebben, maar ik ken ook Tesla medewerkers van het eerste uur die "vroeger" wel pro-actief waren maar tegenwoordig door het systeem en procedures lam geslagen lijken. Nogmaals, ik hoop dat ik er helemaal naast zit maar ben bang dat het nog een hele tijd gaat duren voordat de service op acceptabel niveau is. We gaan het zien! Tot die tijd hopen dat alles heel blijft ;)
 
Leuk dat er gewerkt wordt aan twee-weg communicatie maar om zomaar alle communicatie eenbaans te maken totdat een andere oplossing beschikbaar is getuigt niet van een onbedwingbare drang om de service naar een hoger niveau te tillen

Dat is nou eenmaal typisch Tesla. Ze gooien ineens de service organisatie overhoop, ze gooien ineens Autopilot op de schop, prijzen wijzigen 3x per dag (overdreven), referral programma's stoppen en gaan dan toch weer door, gratis SuC verdwijnt en komt dan toch weer terug.

Dat is niet specifiek een service ding, dat is gewoon hoe Tesla dingen doet.

En opzich, het is niet zo alsof 'tweeweg communicatie' voorheen wel mogelijk was. 3 uur wachten op een medewerker is ook niet echt een houdbare oplossing, dus m.i. is er wat dat betreft nu wel wat verbeterd;

- Het is duidelijk dat bellen niet kan; dus 3 uur in de wacht staan hoeft ook niet meer
- Service afspraken via de App werkt, en dat werkt naar mijn idee goed

Dat 2-weg communicatie fijn zou zijn: Helemaal eens, maar naar mijn idee is dit wel een betere oplossing dan met een handje vol medewerkers de bellers uit heel Europa proberen te woord te staan.
 
Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt Tozz maar ik ben er bang voor. De technische "verbeteringen" worden gedreven door garantiekosten en/of juridische druk en zeggen niks over Tesla's bereidheid te investeren in de service organisatie. Ook het uitbreiden van het aantal SeC's met twee is in mijn visie een lachertje in vergelijking met de groei van het wagenpark. Als Tesla echt serieus het service probleem aan zou willen pakken dan zou Tesla meer en vooral sneller investeren. Leuk dat er gewerkt wordt aan twee-weg communicatie maar om zomaar alle communicatie eenbaans te maken totdat een andere oplossing beschikbaar is getuigt niet van een onbedwingbare drang om de service naar een hoger niveau te tillen. De service organisatie piept en kraakt en ipv daadkrachtig managementoptreden met korte termijn aktie's wordt er gewerkt aan een app of web-based chat functie? Mooiste (of beroerdste) voorbeeld is de onbereikbare road assistance. In mijn ogen onbestaanbaar want redelijk makkelijk op te lossen als je er wat geld tegenaan gooit. Gelukkig zijn er inderdaad nog steeds Tesla medewerkers die wel de extra mile willen gaan. Ik ken er gelukkig ook een paar die me al een paar keer fantastisch geholpen hebben, maar ik ken ook Tesla medewerkers van het eerste uur die "vroeger" wel pro-actief waren maar tegenwoordig door het systeem en procedures lam geslagen lijken. Nogmaals, ik hoop dat ik er helemaal naast zit maar ben bang dat het nog een hele tijd gaat duren voordat de service op acceptabel niveau is. We gaan het zien! Tot die tijd hopen dat alles heel blijft ;)

Groeipijnen, laten we het met de mantel der liefde (voorlopig nog) bedekken. Ik geef ze nog het voordeel van de twijfel.
Maar heel eerlijk, als het elk kwartaal hetzelfde gaat zijn voor de aandeelhouders en wall street gelukkig te houden, zal het nog even duren.
(quantity above quality etc)

Ik weet eigenlijk niet wat momenteel de uitlevercijfers zijn en of het over het algemeen rustiger is maar als je met zulk een aantal SECs werkt, moet je toch redelijk zeker zijn van de kwaliteit die je aflevert anders kan je het volgens mij nooit waarmaken wanneer ze met elk kwartaal deze overspoelen met autos.

Nu maar hopen dat die 2-Way communicatie app geen vervelende BOT gaat zijn (vrees er een beetje voor) Nu ja, als deze dan op basis van AI/cognitieve capaciteiten kan inschatten welke calls door te geven en beslissingen kan maken terwijl gekoppeld aan een afspraak/parts systeem, zou het misschien nog wel eens kunnen werken......ik zie mogelijkheden (afspraken inplannen, auto callbacks/sms, ....)
 
In ieder geval Zwolle, die staat ook al op de Tesla site
Daar gaan we dus niet veel mee opschieten, want ook die zit op een uur rijden. :( Het enige voordeel is dat ik nu keuze heb. :)

upload_2019-8-7_17-40-2.png