Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla Service Amsterdam, een teleurstellende ervaring

Na vier jaar en vlak voor afloop van de garantie maak ik een afspraak voor een servicebeurt.


Ook enkele veiligheidsterugroepacties, verroeste bouten in de stuurbekrachtiging en een modificatie van de laadpoort staan op het programma.

Dinsdag 2 januari om 11.30 uur ben ik keurig op tijd in SeC A’dam. Zaten er voorheen 3 tot 4 mensen achter de balie, nu moet één jongeman alles doen. Na een kwartier wachten, er zijn enkele taxichauffeurs voor mij, mag ik mijn zegje doen. De jongeman moet een collega erbij halen en vraagt of ik een een kop koffie wil drinken, hij zal me waarschuwen als de collega er is. Na ruim een half uur is de collega er nog niet en ik loop weer naar de balie. De jongeman schrikt als ie me ziet, maar moet eerst nog vijf klanten afhandelen voor ie weer tijd voor mij heeft. Na totaal één uur na binnenkomst krijg ik een collega te spreken en kan mijn S naar binnen.


De intake is moeizaam. De afgesproken servicebeurt staat niet op de werkorder. Ook de laadpoort en de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging staan er niet op. Weer 20 minuten verder, ik heb een geprint formulier mee waar alle werkzaamheden op staan, is de werkorder compleet en kan ik voor een hinderlijk geluid in de rechter deur een proefrit maken met een monteur. Die ziet al na 10 meter dat het geluid van de gesp van de riem komt.

Na precies 1,5 uur kan ik onderweg naar huis met een loaner. De loaner, een P90D trekt vrij sterk naar rechts, heeft moddervette ramen aan de binnenkant en toont het laadpoortje open terwijl deze dicht is. Tenslotte wil de AP alleen uitschakelen door te remmen.

Vrijdagnamiddag 4 januari is mijn S gereed. Ik ga de auto vandaag niet meer ophalen. Het zou al donker zijn als ik in Amsterdam arriveer. Een eerdere service-beurt aan mijn vorige S leverde door het SeC veroorzaakte schade aan mijn velgen op. Dat wil ik graag bij daglicht controleren.

Ik bekijk de factuur. Daar staat niet op dat de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging zijn vervangen. Eerst maandagochtend maar even bellen met het SeC. Na ruim een uur wordt er nog steeds niet opgenomen en geef ik het op.
Inmiddels belt mijn oude garage op, ik ben daar al jaren niet meer geweest, of de Tesla APK gekeurd moet worden?
Waarom biedt Tesla mij dat niet aan? Tesla weet toch ook dat na 4 jaar de auto APK gekeurd moet worden.
Ik stuur maandagmorgen 7 januari een SMS naar Tesla met de vraag mij terug te bellen. Dat gebeurt niet.


Dinsdagmorgen zet ik de telefoon maar weer in zijn houder om Tesla Service te bellen. Na vele tientallen malen begrip voor mijn geduld te hebben gevraagd wordt na 25 minuten de telefoon opgenomen.

Eerste vraag waarom de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Na wat heen en weer zoeken zegt de servicemedewerker dat de bouten al in het voorjaar zijn vervangen. Dat is knap want ik ben al drie jaar niet met mijn auto in de SeC geweest. De medewerker zegt dat ik er wel geweest ben voor het vervangen van de accu en dat toen ook de bouten zijn vervangen. Als ik vertel dat de accu niet het probleem was maar een eerdere update en dat de melding over de accu op afstand is verwijderd wordt, het even stil.

Hoewel de werkzaamheden voor het vervangen van de bouten niet op de werkorder en dus ook niet op de factuur staan, zegt de medewerker dat nu toch de bouten zijn vervangen. Moet ik dat geloven, best lastig.

Op mijn vraag over de APK antwoordt de medewerker dat ze dat inderdaad tot 15 september vorig jaar wel gedaan hebben. De ruimte waar de APK werd uitgevoerd is bij de brand vernield en nog niet opnieuw ingericht. Het blijft een gek idee dat je voor een grote servicebeurt 740 euro betaalt en de APK bij een lokale garage moet worden gedaan.

Woensdag 9 januari ga ik mijn S ophalen. Ik word onderweg gebeld door de chef van de Technische Dienst. Hij geeft nu toe dat de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Ik ben nog maar net op weg naar Amsterdam en vraag of die bouten alsnog vervangen kunnen worden. Dat gaat helaas niet.

Bij aankomst in SeC Amsterdam weer de gebruikelijke lange wachttijden, maar ala ik heb de tijd. De servicemedewerker zorgt er nog even voor dat als ik nog een keer in het SeC kom de vervanging van de bouten direct bovenaan de werkorder zal staan.

Op naar mijn auto. De ruitenwisserbladen blijken niet te zijn vervangen. Ik had twee gele stukjes tape geplakt om het uiteinde van het rechter wisserblad omdat dit deels uit de metalen houder was geschoven. Die gele tape zit er nog steeds om heen.
Terug bij de receptie blijkt dat er geen wisserbladen in voorraad zijn. Op de factuur staat evenwel wel ‘Replaced Wiper blades’.


De negen maanden geleden bestelde centre caps en de wielmoerdopjes liggen nu wel in de auto en worden niet berekend.

Al met al een flink teleurstellende ervaring met het SeC Amsterdam. Iedereen doet zijn best maar de bezetting, de organisatie, de planning en de communicatie zijn ronduit zwaar onder de maat.

Ik heb inmiddels gesproken met de chef TD en de vervangend chef TD van Tesla SeC Amsterdam. Zij erkennen dat de kwaliteit van de dienstverlening nu niet optimaal is. Er wordt keihard gewerkt om dit te verbeteren. Er zijn op dit moment 6 mensen in opleiding voor het frontoffice.
De problematiek van het - niet - vervangen van de bouten in de stuurbekrachtiging komt vooral voort uit het niet goed lezen van de opeenvolgende vermeldingen in het ordersysteem. De medewerker die mij vertelde dat de bouten van de stuurbekrachtiging waren vervangen, had even verder moeten kijken en kunnen vaststellen dat er wel een order in het systeem zat, maar geen invoice,

Dat de ruitenwissers niet vervangen waren en dat mij dat niet gemeld was erkennen zij als een grote slordigheid. Zij mogen alleen ruitenwissers die Tesla inkoopt gebruiken. Het zijn gewoon Bosch ruitenwissers dus ...
Op mijn vraag of de remvloeistof wel is vervangen garandeerde Tesla mij dat dit wel is gebeurd.

Inmiddels heb ik een APK keuring, dit keer met steekproef van de RDW, bij Kwikfit laten doen. Ook de ruitenwissers vervangen.
Kwikfit heeft ook de remvloeistof gecontroleerd. Die is 100% in orde en naar hun mening heel recent vervangen.
Tesla heeft inmiddels toegezegd de rekening van Kwikfit te betalen.

Ik krijg zojuist een mail van Tesla waarin ze aankondigen de inflator van de airbag te zullen vervangen. Kan Tesla gelijk ook de bouten in de stuurbekrachtiging vervangen en kan ik dit allemaal achter me laten.
 
Even twee duimpjes omhoog voor Tesla Groningen. In 2017 heb ik het een en ander aan rariteiten gehad.

- Navraag bij Tesla melde mij dat ik 'wel' met de auto door de was straat kon met 21"Turbine velge (dat kon dus niet).
- Kofferbak raakte bij het sluiten het onderliggende deel, gevolg wat lakschade.
- Auto 2x weg gesleept omdat de MCU niet meer tot leven kwam.

Tessie is de afgelopen weken twee maal bij Groningen geweest, ze hebben de velg vervangen (2x zelfs, de 1ste keer hadden ze de nieuwe velg zelf wat beschadigd). Een nieuwe MCU erin gezet, voor mij betekend dat ook een upgrade van 3G naar 4G (LTE). Lak schade, de auto is netjes gespoten. Alles is keurig binnen garantie opgepakt.

Ik kreeg vandaag de MS gedetailed terug alsof hij nieuw uit de fabriek kwam rollen. Ontzettend netjes, waarvoor mijn dank (ze lezen deze draadjes ongetwijfeld ook).
 
  • Like
Reactions: job-lek
AUTO LANGDURIG IN AMSTERDAM GARAGE
Mijn Model S werd in september vorig jaar geleverd met een barstje in het glazen dak. Bij vervanging van het dak in november werd door de werkplaats in Amsterdam de zgn. "headliner" beschadigd (dit is denk ik de bekleding rond het dak). Er moet dus een nieuwe headliner komen vóórdat het nieuwe glazen dak geplaatst kan worden. Probleem: de headliner wordt niet geleverd! Hierdoor staat mijn vrijwel nieuwe auto inmiddels al 9 weken in de Tesla Amsterdam garage. Niemand bij Tesla lijkt te kunnen vertellen wanneer dit onderdeel geleverd gaat worden en na talloze telefoontjes is men nog niet verder dat het sturen van een email naar het Europees onderdelen centrum in Tilburg. Ik begin mij al bijna af te vragen of ik mijn auto ooit nog terug krijg! Heeft iemand een tip hoe de Tesla organisatie in beweging gebracht kan worden om dit probleem op te lossen? Advocaten? Pers? Alvast dank!
 
Niet wat je wil horen, maar ik denk niet dat je daar beweging in krijgt als ik heel eerlijk ben. Het onderdelen probleem speelt al langere tijd en Tesla is daar volgens eigen zeggen mee bezig (blijkt ook wel uit het nieuwe onderdelencentrum in zowel Tilburg als de US) maar er gaat bij de onderdelen levering heel veel, zo niet alles, mis. Dat is niet echt onwil, maar lijkt eerder incompetentie. Daar helpt een boze brief van een advocaat helaas niet tegen.

Mogelijk dat het iets helpt doordat iemand zich erin vastbijt, maar er gaat qua onderdelen gewoon heel veel mis.

Wat je wellicht wel kunt proberen is iets van een vergoeding regelen als tegemoetkoming. Dat lijkt mij ook wel redelijk, je rijdt nu waarschijnlijk in een afgetrapte loaner rond terwijl je een ton hebt uitgegeven aan een nieuwe auto. Daar mag wel enige vergoeding tegenover staan wat mij betreft. En omdat geld uitgeven bij Tesla lastig is kun je dit beter proberen te regelen met bv. garantieverlenging of gratis onderhoud.
 
AUTO LANGDURIG IN AMSTERDAM GARAGE
Mijn Model S werd in september vorig jaar geleverd met een barstje in het glazen dak. Bij vervanging van het dak in november werd door de werkplaats in Amsterdam de zgn. "headliner" beschadigd (dit is denk ik de bekleding rond het dak). Er moet dus een nieuwe headliner komen vóórdat het nieuwe glazen dak geplaatst kan worden. Probleem: de headliner wordt niet geleverd! Hierdoor staat mijn vrijwel nieuwe auto inmiddels al 9 weken in de Tesla Amsterdam garage. Niemand bij Tesla lijkt te kunnen vertellen wanneer dit onderdeel geleverd gaat worden en na talloze telefoontjes is men nog niet verder dat het sturen van een email naar het Europees onderdelen centrum in Tilburg. Ik begin mij al bijna af te vragen of ik mijn auto ooit nog terug krijg! Heeft iemand een tip hoe de Tesla organisatie in beweging gebracht kan worden om dit probleem op te lossen? Advocaten? Pers? Alvast dank!

Ik heb langdurig geprobeerd om ze in beweging te krijgen maar dat is echt niet te doen. Er is voldoende te vinden aan klachten over de service maar dat helpt blijkbaar niet.

Ik kijk het nog even aan maar de kans dat de volgende auto een Tesla wordt is bij mij zeer klein. Ik heb tot november..
 
Gisteren mij MX naar SeC Rotterdam gebracht voor 20K onderhoud: prima koffie, mooie loaner, keurig gebeld, nieuwe software en nieuwe navigatie, auto gewassen en gezogen tot in showroomconditie. Konden ook gelijk melden dat mijn Referral set velgen bij de Euromaster was afgeleverd en ik ze daar na de winter kon laten wisselen.

Het enige negatieve: de factuur van €900, wat een absurd bedrag :confused:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gisteren mij MX naar SeC Rotterdam gebracht voor 20K onderhoud: prima koffie, mooie loaner, keurig gebeld, nieuwe software en nieuwe navigatie, auto gewassen en gezogen tot in showroomconditie. Konden ook gelijk melden dat mijn Referral set velgen bij de Euromaster was afgeleverd en ik ze daar na de winter kon laten wisselen.

Het enige negatieve: de factuur van €900, wat een absurd bedrag :confused:

Na mijn beklag te hebben gedaan over de hoogte van de factuur het volgende bericht teruggekregen:

"Beste meneer XXX,

Ik heb het even voor u uitgezocht en heb gezien dat mijn collega u een verkeerde onderhoudsbeurt in rekening heeft gebracht. In plaats van een 20.000 km onderhoudsbeurt aan te vinken, is er een 200.000 km onderhoudsbeurt aangevinkt. Ik stuur u nu eerst een credit nota, gevolgd door de correcte nota. Excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet, Kind regards,"


Ondanks dat ik 600 euro ook nog stevig vind, klinkt het stukken beter dan 900 euro.
 
Na mijn beklag te hebben gedaan over de hoogte van de factuur het volgende bericht teruggekregen:

"Beste meneer XXX,

Ik heb het even voor u uitgezocht en heb gezien dat mijn collega u een verkeerde onderhoudsbeurt in rekening heeft gebracht. In plaats van een 20.000 km onderhoudsbeurt aan te vinken, is er een 200.000 km onderhoudsbeurt aangevinkt. Ik stuur u nu eerst een credit nota, gevolgd door de correcte nota. Excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet, Kind regards,"


Ondanks dat ik 600 euro ook nog stevig vind, klinkt het stukken beter dan 900 euro.
Waarmee maar weer aangetoond is dat janken helpt. Sorry voor de off topic. ;)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: iWill and robertvg
Dillema....

Op facebook lees ik mee in de groep 'Tesla owners worldwide' (oid). Er wordt hier in NL gejankt over afnemend serviceniveau, maar in de gebieden waar de M3 inmiddels gemeengoed is, is het gejank nog vele malen groter.

Begin December ben ik naar SEC Den Haag gereden om een afspraak te maken. Beurtje, gerammel in voortrein, deurhandle defect en nog een aantal zaken. Er werd een afspraak gemaakt, Tesla mobile kwam langs voor diagnose, zo gezegd, zo gedaan. Klantgericht en innovatief, die service auto voor de deur.

Ik zou terug gebeld worden voor een definitieve afspraak. Helaas bleef dit telefoontje uit en ben ik zelf gaan bellen. Mobile zou langs komen voor deurhandle, afspraak ervoor gemaakt (inmiddels een maand later). Op de betreffende dag: geen monteur. Mailtje gestuurd, binnen een half uur een telefoontje, excuses, foutje in planning, monteur is op vakantie, nieuwe afspraak.

Op de betreffende dag, geen monteur. Bleek op het verkeerde adres te staan. Kwam alsnog, bleek de verkeerde handle bij zich te hebben. Heeft snel de goede gehaald en de deurhandle netjes vervangen. Aardige kerel ook! (maar halve dag kwijt aan een garantieklusje, zonde van de capaciteit).

Maar nu nog al die andere klussen. Even afgewacht, toch maar gaan bellen, maar kwam er zo snel niet doorheen. Mail gestuurd naar het bekende adres, vorige keer binnen een half uur reactie. Nu helaas niet, na een week een 'gentle reminder' gestuurd en na een halve week nog een (wat minder gentle) reminder. Je raadt het al; nog steeds geen reactie. Dus nu zijn we inmiddels bijna 2 maanden verder en heb ik nog steeds geen afspraak/duidelijkheid.

Ik merk aan mijzelf dat ik geïrriteerd begin te raken. We hebben een model 3 gereserveerd als vervanging van de ICE als tweede auto. Ik merk dat ik begin te twijfelen of ik dit ga doen. Mijn vrouw vindt de milieutransitie belangrijk, maar is geen Tesla-fan (zoals ik). Zij is gewoon een klant en gaat helemaal niet blij worden van dit soort akkefietjes.

Kortom: Er moet echt snel iets gebeuren bij Tesla.
 
Ik vraag mij ook af of Tesla wel een fatsoenlijk serviceniveau kan leveren met de servicecenters die ze nu hebben.

Ik had laatst eens gekeken naar het aantal Audi garages/dealers en het aantal geregistreerde Audi's op de weg.
Vervolgens dezelfde vergelijking gedaan bij Tesla.

Ik weet de getallen niet helemaal meer uit mijn hoofd, maar volgens mij kwam het er op neer dat Tesla 6x meer autos per garage heeft dan Audi. Ookal zou Tesla iets minder onderhoud nodig hebben (ookal vereisen ze elke 20dkm een beurt voor restwaarde garantie) dan nog is dit wel een erg groot verschil.

Tel daarbij op dat volgens mij de meeste Service centers van Tesla aanzienlijk kleiner zijn. bv. Audi Groningen heeft volgens mij iets van 10 bruggen met bijbehorend personeel. Tesla Groningen heeft er volgens mij 4, maar zie er eigenlijk nooit meer dan 1 a 2 man rondlopen als ik langsrij.

Dan kom je op:
- Het herhaaldelijk uitvoeren van reparaties die geen permanente oplossing bieden (gele banden, geluiden in de ophanging)
- Fors meer auto's per servicelocatie
- Slecht voorraadbeheer
- Slechte planning/rapportage/afspraken

Dan is het niet meer dan logisch dan dat dit volledig de soep in draait.
 
Ik vraag mij ook af of Tesla wel een fatsoenlijk serviceniveau kan leveren met de servicecenters die ze nu hebben.

Ik had laatst eens gekeken naar het aantal Audi garages/dealers en het aantal geregistreerde Audi's op de weg.
Vervolgens dezelfde vergelijking gedaan bij Tesla.

Ik weet de getallen niet helemaal meer uit mijn hoofd, maar volgens mij kwam het er op neer dat Tesla 6x meer autos per garage heeft dan Audi. Ookal zou Tesla iets minder onderhoud nodig hebben (ookal vereisen ze elke 20dkm een beurt voor restwaarde garantie) dan nog is dit wel een erg groot verschil.

Tel daarbij op dat volgens mij de meeste Service centers van Tesla aanzienlijk kleiner zijn. bv. Audi Groningen heeft volgens mij iets van 10 bruggen met bijbehorend personeel. Tesla Groningen heeft er volgens mij 4, maar zie er eigenlijk nooit meer dan 1 a 2 man rondlopen als ik langsrij.

Dan kom je op:
- Het herhaaldelijk uitvoeren van reparaties die geen permanente oplossing bieden (gele banden, geluiden in de ophanging)
- Fors meer auto's per servicelocatie
- Slecht voorraadbeheer
- Slechte planning/rapportage/afspraken

Dan is het niet meer dan logisch dan dat dit volledig de soep in draait.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Tel nog de slecht afgeleverde auto's erbij en de komende stroom model 3's en het doemscenario is compleet.
 
Ik vrees dat je gelijk hebt. Tel nog de slecht afgeleverde auto's erbij en de komende stroom model 3's en het doemscenario is compleet.

Ik ben ook bang dat de technisch beste auto met het beste laadnetwerk het op service echt gaat verliezen. Ik raad niemand meer aan om een Tesla te kopen alleen om die reden. Ik weet echt 100% zeker dat mijn vrienden en kennissen met een premium auto dit service niveau niet prettig vinden.

Het is jammer maar het lijkt alsof Tesla zelf dit niet ziet...
 
  • Informative
Reactions: TedS and woes
Nu heb klagen we hier over Tesla service maar op de zaak hebben wij hier omgeving Rotterdam ook nog Vw auto's als wij daar een afspraak onderhoud voor willen plannen zitten we ook op 3 weken minimaal! Vervolgens komt de auto terug storing in de motor ow vergeten kabel vast te drukken. Ik denk dat goed personeel vinden in de auto branche op dit moment gewoon een heel groot probleem is.
 
  • Like
Reactions: job-lek and daud
Van 2011 tot 2017 reed ik een Audi Q5.
Onderhoudsafspraken konden altijd binnen een week ingepland worden. Als een onderdeel nodig was werd het ‘s ochtends besteld en binnen enkele uren door een koerier bezorgd. Einde van de dag auto ophalen.
 
  • Like
Reactions: daud