Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Kun je in overleg met Tesla je auto mogelijk ook bij een vakgarage met kennis van elektrische auto's in onderhoud brengen? Zou hen ontlasten (wat zo te lezen is hard nodig is) en voor mij ook voordelen hebben. Amsterdam is weliswaar de dichtstbijzijnde SeC maar nog steeds niet om de hoek en met zo'n service niveau wordt ik er ook niet vrolijker van. Volgens mij zouden ze het op die manier makkelijker kunnen maken voor zichzelf en voor de klant. Zo'n vakgarage zou dan gecertificeerd kunnen worden om het onderhoud namens Tesla uit te voeren. Volgens mij voor iedereen een win-win, zeker met al die Model 3's die eraan komen en ook niet echt probleemloos lijken te zijn ,
 
  • Like
Reactions: job-lek
Kun je in overleg met Tesla je auto mogelijk ook bij een vakgarage met kennis van elektrische auto's in onderhoud brengen? Zou hen ontlasten (wat zo te lezen is hard nodig is) en voor mij ook voordelen hebben. Amsterdam is weliswaar de dichtstbijzijnde SeC maar nog steeds niet om de hoek en met zo'n service niveau wordt ik er ook niet vrolijker van. Volgens mij zouden ze het op die manier makkelijker kunnen maken voor zichzelf en voor de klant. Zo'n vakgarage zou dan gecertificeerd kunnen worden om het onderhoud namens Tesla uit te voeren. Volgens mij voor iedereen een win-win, zeker met al die Model 3's die eraan komen en ook niet echt probleemloos lijken te zijn ,
Was uiteraard een veel beter idee geweest dan de geforceerde verticale integratie in het huidige business en service model.

Vergeet daarbij echter niet dat:
  • Nederland, naast Californie en Noorwegen, eigenlijk een proefgebied is voor de toekomstige wereldwijde uitrol van Tesla. Wellicht is het een beetje uit de hand gelopen en te ver weg van het hoofdkwartier.
  • Tesla niet echt bezig is met het heden, maar met de (verre) toekomst. Jammer voor huidige klanten, personeel en aandeelhouders, maar zal hopelijk ooit beloond worden.
  • Tesla geleid wordt door control freaks. Uitbesteden is minder grip op de toekomst, in hun ogen. Als het al toegestaan zou worden, dan kan uitbesteden als teken van zwakte van het lokale management gezien worden.
  • Klantenservice, onderdelen, reparaties, afleverkwaliteit, etcetera nooit serieuze management aandacht hebben gehad tijdens het gehele bestaan van Tesla. Het staat pas een jaartje, ofzo, op de agenda. Hoe hard we hier op TMC en in de Service Centers ook probeerden te roepen, het drong niet door. Zelfs rechtstreekse communicatie hier in Nederland met Jon McNeill, Georg Ell en eerder Jerome Guillen bleven zonder resultaat. Ik houd het er maar op dat er grotere uitdagingen waren en er nu wellicht aan oplossingen gewerkt kan worden.
  • Er al eerder pogingen zijn ondernomen door ervaren experts uit de auto-industrie. Heinner je nog even de ‘Formule 1’ en mobiele service aanpak. (Google maar eens ‘Kenny Handkammer’. Die is inmiddels al weer vertrokken.) Dat is nog niet of maar half geimplementeerd, naar het lijkt. Maar kan nog komen.
Er rest mij maar een beperkt advies aan klanten: Blijf in dialoog met elk raakpunt van de Tesla organisatie en vul te allen tijde de klanttevredenheidsenquetes in. Zonder (tevreden) klanten geen Tesla, dat weet uiteindelijk elke medewerker ook wel. Zelfs het allermooiste mission statement helpt dan niet.
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Amsterdam heeft problemen die niet heel moeilijk op te lossen zijn. Veel heeft te maken met een gebrek aan kennis en ervaring. Daarnaast is het ordersysteem waar het mee werkt nogal ingewikkeld, zeker voor hen die minder ervaring hebben.
Ik heb dit het laatste jaar meerdere keren ervaren. Medewerkers verklaren iets op basis van wat ze in het ordersysteem zien. Hadden ze even beter of verder gekeken dan hadden ze kunnen zien dat het anders in elkaar steekt.
Het ordersysteem is sowieso ondermaats, een soort van SAP maar dan nog minder intuïtief.
Bestellingen van onderdelen 'verdwijnen' als sneeuw voor de zon. Dan denk je als klant, die vergeten dat namelijk niet, dat een onderdeel voor een terugroepactie wel voor je klaar ligt als je aankomt voor een onderhoudsbeurt. Nou, vergeet dat maar. Tesla roept mij in april vorig jaar via een email op om de bouten in mijn stuurbekrachtiging te laten vervangen. Vooraf telefonisch gevraagd of dat gelijk met de beurt kan. 'Natuurlijk meneer, doen we'.
Nou... vergeet het maar, ik rij nog steeds met corroderende bouten in mijn stuurbekrachtiging rond'.

Ook noodzakelijke onderdelen voor een 40.000 beurt, waaronder ruitenwisserbladen, zijn al maanden niet op voorraad. Dan zou, in mijn beleving, zo'n beurt helemaal niet door mogen gaan. Helemaal droevig is 't als die beurt wel doorgaat de ruitenwisserbladen niet gemonteerd zijn en dat niemand je dat vertelt.

Maar ja, zolang Tesla mij niet belt om het probleem samen met mij op te lossen, zal het nog wel even duren :)
 
  • Love
Reactions: PaulusdB
Mijn deurhandel linksachter deed het al een tijdje niet meer. Bij het melden een maand of 2 geleden kreeg ik te horen dat het onderdeel in bestelling stond en dat ik gebeld zou worden als het binnen was. Vorige week maar zelf even gebeld. Tot mijn verbazing werd er aan geboden om langs te komen met de Tesla Mobile Service. Die zijn net geweest en het was in een uurtje klaar. Na afloop kreeg ik zelfs nog een firmware update gepushed (net zoals bij een SeC). Blij mee. :)

teslafix1.jpg teslafix2.jpg
 
Mijn deurhandel linksachter deed het al een tijdje niet meer. Bij het melden een maand of 2 geleden kreeg ik te horen dat het onderdeel in bestelling stond en dat ik gebeld zou worden als het binnen was. Vorige week maar zelf even gebeld. Tot mijn verbazing werd er aan geboden om langs te komen met de Tesla Mobile Service. Die zijn net geweest en het was in een uurtje klaar. Na afloop kreeg ik zelfs nog een firmware update gepushed (net zoals bij een SeC). Blij mee. :)

View attachment 385965 View attachment 385967
Leuk hè, net als die verbaasde blikken van de buren :D
 
Niet zo zeer de SeC maar meer de procedure zodra er onderdelen binnenkomen.

Maand geleden ben ik gebeld dat de bestuurdersstoel binnen was en een datum voor de vervanging werd doorgegeven. Ok, so far so good.
Ik vandaag eerder weg bij een klant, auto afgegeven aan de werkplaatschef, en na een uurtje wachten kwam de monteur mij melden dat in de nieuwe stoel een scheur zit. Mijn reactie: “dus jullie controleren dat niet als het binnenkomt en de afspraak wordt ingepland?”
Het bleef een beetje stil.
Resultaat van vandaag in verprutste uren: SeC-Faiz: 2-3

Over een maandje of wat maar eens opnieuw proberen.

Positieve afsluiter: de stoel was wel in de juiste kleur ;)
 
  • Funny
Reactions: Tozz and Exiteer
Vanmorgen maakte de Tesla ineens apart veel geluid. Klinkt als het geluid in draadje "Rattle noise from Air Suspension", maar zag daar ook fotos van afgebroken metaaldelen.. Dus ik denk, ben toch vrij in de middag, ik ga naar SeC groningen.

Auto gebracht, meteen iemand meegereden die al snel met de woorden: "Oh dit is niet goed" kwam. Tijdje gewacht, konden het niet direct vinden. Vonden het niet verantwoord om er mee te blijven rijden. Gaan onderdelen vervangen, ondanks dat ze nog niet precies weten wat het is. Loaner P85+ meegekregen, no questions asked.

Ik kreeg het helemaal warm van binnen. Zo hoort het! Top!

De loaner had wat achterstallige updates zo te zien, die heeft al 1,5 GB achter de rug qua download en is nog druk bezig :)
Doen we zo ook nog wat terug voor Tesla :)

PS; Wie z'n oude auto heb ik meegekregen? 6-TTP-02. Sinds Augustus 2018 op naam van Tesla :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: fabian
Gisteren mijn S75D naar SEC Tilburg gebracht voor 20k beurt. 12 punten op lijst, inclusief rammelende luchtvering, rattling noise bij optrekken, slechte matten, klapperend rempedaal bij AP, windgeruis, etc. Vandaag weer opgehaald: alles klar! En Schoon, met Update (2018.5), Vol geladen. En ook nog eens ‘New car scent’ door nieuwe matten :).
Echt het enige min-punt was dat ik niet eens mijn (eerste van de dag!) koffie kon opdrinken voordat ik aan beurt was.
Gewoon top dus .
 
  • Like
Reactions: stevenp and fabian
En rijden is weer echt 6-dubbel genieten na 2 dagen Jaguar XF diesel. Man man, wat een boel onlogische knopjes en onrustig schakelen van de automaat, je zou er koppijn van krijgen.
En dat de hele tijd moeten sturen, pfffff, ik hing serieus na 3 snelweg-KM’s bijna in de vangrail tijdens het file rijden. Dan besef je weer extra hoe ontzettend verwend we zijn.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Vanmorgen maakte de Tesla ineens apart veel geluid. Klinkt als het geluid in draadje "Rattle noise from Air Suspension", maar zag daar ook fotos van afgebroken metaaldelen.. Dus ik denk, ben toch vrij in de middag, ik ga naar SeC groningen.

Gister de auto weer terug, beide luchtveerpoten zijn vervangen aan de voorkant. Probleem opgelost! Blijkbaar is er een nieuw partnummer voor de veerpoten: 1067361-77-C waar dat eerst 25-C was.

Niet helemaal chique is dat het bakje waar de diagnostic poort onder verborgen zit nog los op de bijrijderstoel zat. Zelf er maar ingeklikt, ze gaven al aan dat ze het enorm druk hebben met de Model 3 uitleveringen.

Eigenlijk net als vorige ervaring 1,5 week eerder (service beurt) komt Tesla haar eigen beloftes niet altijd na wat betreft het informeren van de status. Dan krijg je een SMS 'Uw auto is niet klaar, u hoort morgen van ons', en dan blijft het de dag daarna stil. Als Tesla daar nog wat aan verbeterd ben ik blij.

Al met al toch weer tevreden. Ze doen niet moeilijk, ze vervangen wat er vervangen moet worden en klaar.
 
De auto is vorige week naar het SeC geweest voor een 20.000km beurt en een waslijst punten.
Om een afspraak gepland te krijgen was overigens al 2 mnd nodig en een mail aan de directie nodig...

Toen ik de auto kwam ophalen was de helft niet naar gekeken omdat deze niet op de service invoice zijn gezet en van wat er wel op de service invoice is gezet is 3/4 conform het ontwerp van de auto. Wat ze wel aan klachten hebben verholpen was binnen een dag weer terug.

Wel was de auto door de wasstraat gehaald en was er een lapje over het dashboard gehaald zodat er geen stof meer op zat. Dat dan weer wel.
 
De auto is vorige week naar het SeC geweest voor een 20.000km beurt en een waslijst punten.
Om een afspraak gepland te krijgen was overigens al 2 mnd nodig en een mail aan de directie nodig...

Toen ik de auto kwam ophalen was de helft niet naar gekeken omdat deze niet op de service invoice zijn gezet en van wat er wel op de service invoice is gezet is 3/4 conform het ontwerp van de auto. Wat ze wel aan klachten hebben verholpen was binnen een dag weer terug.

Wel was de auto door de wasstraat gehaald en was er een lapje over het dashboard gehaald zodat er geen stof meer op zat. Dat dan weer wel.

Die van mij is 2 weken geleden naar sec Eindhoven gebracht voor een 40k beurt en een aantal punten. Alles opgelost met een software-update en de rest hebben ze niet kunnen waarnemen. Piepend raam hebben ze bij ophalen van de auto opgelost, toen ik weer naar binnen kwam en de software update heeft niets opgelost(vastlopend scherm, vreemde tekens etc), want deze week hing weer alles vast.
Niet gewassen trouwens, maar wel een heerlijke stille BMW 5 meegekregen;), dat dan weer wel...
 
Die van mij is 2 weken geleden naar sec Eindhoven gebracht voor een 40k beurt en een aantal punten. Alles opgelost met een software-update en de rest hebben ze niet kunnen waarnemen. Piepend raam hebben ze bij ophalen van de auto opgelost, toen ik weer naar binnen kwam en de software update heeft niets opgelost(vastlopend scherm, vreemde tekens etc), want deze week hing weer alles vast.
Niet gewassen trouwens, maar wel een heerlijke stille BMW 5 meegekregen;), dat dan weer wel...

Voor alle problemen krijg je als reactie dat dit wordt opgelost met een software update.
Ze pushen de laatste software en sturen je weg. Als dan een dag later blijkt dat er niets is opgelost, dan mag je duwen en trekken om weer eens service te krijgen op je auto en als je dan uiteindelijke een afspraak geregeld weet te krijgen, blijkt er weer een nieuwe update te zijn en gebeurd er weer niets meer dan dat er een nieuwe update op de auto wordt gezet die ook niets oplost.
Het rijden op de AP is inmiddels een hachelijke onderneming aan het worden.

Punten als een rammelende wielophanging weigert men stelselmatig te noteren op de service invoice.
Ratelende aandrijfassen zijn al eens vervangen maar ratelen nu een paar maanden later weer.
Windgeruis via het rechter driehoek raampje wordt wel verholpen maar is na max 1-3 dagen weer terug.
Summon heeft nog nooit gefunctioneerd op deze auto.
 
Windgeruis via het rechter driehoek raampje wordt wel verholpen maar is na max 1-3 dagen weer terug.
Deze heb ik dus ook. Als ik de bijrijder op het kleine raampje laat drukken, dan is de auto ineens flink stiller. Weet jij wat ze er aan doen? Ik vind het erg irritant, maar ook net niet irritant genoeg om er een dag voor uit te trekken (ik woon nogal ver van de SeC). Ik heb zelf al gekeken, maar ik kan eigenlijk niets vreemds vinden...
 
Deze heb ik dus ook. Als ik de bijrijder op het kleine raampje laat drukken, dan is de auto ineens flink stiller. Weet jij wat ze er aan doen? Ik vind het erg irritant, maar ook net niet irritant genoeg om er een dag voor uit te trekken (ik woon nogal ver van de SeC). Ik heb zelf al gekeken, maar ik kan eigenlijk niets vreemds vinden...

Ik denk gewoon een beetje duwen en trekken tegen het opstaande chrome gedeelte zodat er iets meer spanning op de rubbers komt te staan.
Laatste keer hebben ze er ook een nieuw rubber op gezet maar dat hielp nog geen 24u..
 
Je kunt ook kijken of wat probeersels met bv. schilderstape helpt. Ik merk dat wanneer ik het rubber in in de hoek tussen het dak en de B-stijl een halve milimeter indruk al een behoorlijk van verschil maakt qua herrie. Het gaat dus echt om hele kleine marges

Mijn vrouw had een Citroen C4 Cactus, daar zat een fluit in doordat een rubbertje 1cm te kort was. Is opgelost door er een stukje ducttape op te plakken (was op een plek waar je het niet ziet).. Ik wil maar aangeven dat met wat proberen je het misschien zelf opgelost krijgt, zodat je de frustratie van SeC bezoeken kunt besparen.

Je kunt ook hier even naar kijken:
Wind Noise issues near the triangle area

En dan ook deze:
Wind Noise

Ik zou op die plek ook eens een stukje tape plakken, kijken of dat het oplost.
 
  • Informative
Reactions: bugboy
"Beste klant,


Service center Ghent is momenteel niet in de mogelijkheid de nodige service te bieden aan Uw Tesla.


Dit is echter tijdelijk. Over enkele weken kan U gewoon opnieuw bij ons terecht. In afwachting hiervan staan de collegae van Antwerpen, Brussel of mobile service steeds ter beschikking. Mocht de afstand te groot zijn, weet dan dat wij steeds breng- en haalservice kunnen aanbieden.


Alvast onze oprechte excuses namens Tesla voor dit ongemak."

Huh? Is dit al langer, en/of hier ter sprake gekomen? Heb een halve waslijst punten waar ze eens mogen naar kijken intussen. Via app afspraak gemaakt op 25 april, ook voor bandenwissel. Mail was om nog een en ander toe te voegen aan 't lijstje...