De uurtarieven van Tesla zijn (meer dan) premium, de service is dat echter niet. Begin vorige week gaf onze X p100d een foutmelding: een tweetal BMS fouten en nauwelijks (nou ja, 100 kW) vermogen meer. Na een belletje kon ik de auto naar SC Amsterdam brengen.
Daar aangekomen is bijna het eerste dat ik te horen krijg dat ik geen gratis vervangende auto meekrijg, want de auto is (net) uit garantie (meer dan 80k kilometers). Ik gaf aan dat de melding er toch op lijkt te duiden dat er iets mis is met de accu (want BMS foutcode), dus dat de auto wel degelijk nog valt onder garantie. Dat moest wel worden beaamd, al kreeg ik wel te horen dat ik alsnog voor de vervangende auto zou moeten betalen (100 euro per dag geloof ik voor een 5 jaar oude S) als zou blijken dat de storing niet ligt bij de accu of motor.
Dit is nu niet bepaald een klantvriendelijke service.
De diagnose luidt overigens dat er water in de achterste motor is gekomen via een defecte HV kabel, die kennelijk niet meer waterdicht was. De motor wordt nu vervangen en ook de bekabeling. Die bekabeling (1500 ex btw) zou niet onder garantie vallen, maar daar is de rekening zelfstandig door Tesla al verlaagd tot 206 € ex btw. Over dit bedrag heb ik geen discussie meer gevoerd, dat zou anders zijn geweest als het volledige bedrag in rekening zou zijn gebracht (non-conformiteit, de kabels zijn geen slijtage onderdeel, zijn afgeschermd tegen mechanische invloeden van buitenaf, dus hebben waarschijnlijk nooit de eigenschappen (waterdicht) gehad die je mag verwachten bij zo’n onderdeel).
Inschatting is dat de auto 7 april klaar is, maar daar zou ik niet op wedden (onderdelen waren in Nederland niet voorradig).