Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service Pack: ja of neen en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
Weten we eigenlijk al wat het uurtarief is van een Tesla engineer? Service beurt is inspectie. Maar wat als er iets kapot is? (anders dan remmen en ruitenwissers).
Wat als ze een ophanging moeten vervangen?
Als we daar een uurtarief voor hebben kun je ook een beetje inschatten hoeveel een service beurt eigenlijk zou moeten kosten.

Alle beschreven visuele en functionionele controles gaan zeker geen uur kosten. Lijkt minder werk dan de standaard lijst voor APK. Is minder (in ieder geval niet meer) dan waar bij APK (reguliere auto) naar gekeken wordt.
 
Zoals ik het nu lees kun je je auto elke 20k kilometer laten servicen of in iedergeval eens per jaar voor het vaste bedrag van 700,- per jaar of 2200,- voor 4 jaar. Als je dus 60k km/ jaar rijdt krijg je dus 3 beurten voor het bedrag waar iemand die 10k km rijdt 1 beurt krijgt!? Lijkt me een zeer goede deal voor de veelrijders!

HWS ik lees hier niet dat je meer service beurten krijgt als je meer dan de 20k per jaar rijdt. Het is 20k OF 1 jaar; whatever comes first.
Nu mijn MS gereed is en binnenkort onderweg naar onze wateren, moet ik ook gaan beslissen maar zoals de meesten hier al hebben geschreven: alleen als de km-beperking eraf gaat, anders is het geen low maintenance wat mij betreft.
 
VAA is niet 4%, maar initieel 4% x 6/7 :wink:, en na 1 jaar degressief à 6% per jaar (maar minimaal 70%) van de catalogusprijs.

het zou me sterk verbazen dat de fiscus het service pack als een optie meerekent in hun definitie van 'catalogusprijs' (althans volgens hun niet-bij-te-houden reeks van toelichtingen bij deze nieuwe wetgeving...)
Het zou mij niet verbazen. Als het op de factuur staat, zal het wel meegeteld worden, vrees ik. Tenzij dat expliciet niet valt onder 'opties' en dus de waarde van de wagen.
 
Keuze uit service packs

Ik kreeg bij aflevering één servicepakket aangeboden. In de US zijn er inmiddels veel meer opties (link) - zie hieronder en op de US site. Weet iemand of/wanneer dat in NL beschikbaar gaat komen, of je nog kan switchen etc.. ??
Screenshot 2013-10-10 22.09.47.png
 
Ik heb gisteren aan mijn DS Boudewijn aangegeven dat ik het servicepack van 2200 euri wil hebben voor de komende 80.000km.
Eenvoudige rekensom. Doe je niks dan betaal je 4x700 voor dezelfde 80.000km. En ik woon binnen de straal van 50km van een service centre dus het 2800euri pakket was niet nodig.
 
Je geeft zelf uw VAA toch aan. Je berekent het zelfs zelf. Dus dan neem je toch gewoon de aankoopprijs van de wagen om de berekening te maken? Ik zie het probleem niet.

Niet in geval van lease, de regels (sinds DiRupo I) zijn toch redelijk uitgebreid.

De cataloguswaarde is de nieuwprijs voor particulieren met inbegrip van de opties en werkelijk betaalde BTW. Kortingen worden niet in aanmerking genomen. Promotionele kortingen die opgenomen worden in de officiële prijslijsten voor particulieren mogen wel verrekend worden.

http://www.grantthornton.be/VAA-2013.html

En de vraag is dus of zo een pakket als optie wordt aanzien of niet.
 
als je het service pack neemt bij de aanschaf en dat zit mee in de factuur van de wagen, betaal je daar toch ook ieder jaar 4% VAA op, of niet? (voor de Belgen natuurlijk)

Frank,

Ik weet niet veel van de Belgische fiscale regelgeving maar....
Indien een service pack door de fiscus bijgeteld wordt als zijnde onderdeel van de investering, zou het dan niet logisch zijn dat ook daarover 120% afgeschreven kan worden?
Daar kun je dan toch weer een paar jaar de 4% van betalen.....

Gr. John
 
Frank,

Ik weet niet veel van de Belgische fiscale regelgeving maar....
Indien een service pack door de fiscus bijgeteld wordt als zijnde onderdeel van de investering, zou het dan niet logisch zijn dat ook daarover 120% afgeschreven kan worden?
Daar kun je dan toch weer een paar jaar de 4% van betalen.....

Gr. John

indien het servicepakket meteen wordt gekocht, op factuur van aankoop auto, wordt dat misschien ook wel in rekening gebracht voor de subsidie.


maar ik blijf erbij, met 50.000km/j ben ik enkel geinteresseerd indien er geen km-beperking is. 80.000 km is op goed anderhalf jaar voorbij...
 
Vandaag een mailtje gehad van de Delivery Specialist, voor uittreksel KVK enzovoort. Aflevering ergens tussen 1 en 15 december, precieze datum volgt nog.Had even gebeld om te vragen over de onderhoudspakketten, aangezien ik verwacht zo'n 50K kilometer per jaar te rijden. Het is inderdaad een keer per jaar of 20K kilometer. Als ik dus het pakket zou nemen ben ik 1400 euro per jaar kwijt.Toen ik aangaf dat ik dan qua onderhoudskosten beter m'n 5 serie kon rijden, zei hij dat ik beter de losse onderhoudsbeurten van 700 euro kon nemen en eenmaal per jaar komen (ondanks de 50K kilometer).Garantie blijft gewoon behouden in deze constructie, software updates blijven gewoon OTA komen, dus een prima oplossing zo!

Wat is dan nog het verschil met het service-pakket?
Losse beurt = € 700 /beurt
Service pakket = € 700/ beurt (100 € korting/beurt, wegen vooruitbetaling)
Wat er gedaan wordt is blijkbaar hetzelfde? (of mis ik iets?)
Garantie blijft, udates ok, ..

Of zit in het service-pakket ook alle herstellingen/onderdelen die zouden stuk gaan buiten de garantie-periode (lader, invertor, touch-screen,....?)
 
Ik heb het niet gedaan omdat ik meer dan 20k per jaar rijd. Zit nu met één maand al op 5300km op de teller en dat gaat nog wel even door zo.

Ik ga gewoon 1x per jaar langs voor 700 euro, de rest van het onderhoud doe ik allemaal zelf:
* Ruitenwisservloeistof
* Banden / Velgen
* Remmen

700 euro per 20.000km vind ik ook niet realistisch aangezien een EV goedkoper zou moeten zijn dan een ICE, welke klasse je hem ook tegen vergelijkt.
 
Ik heb het niet gedaan omdat ik meer dan 20k per jaar rijd. Zit nu met één maand al op 5300km op de teller en dat gaat nog wel even door zo.

Ik ga gewoon 1x per jaar langs voor 700 euro, de rest van het onderhoud doe ik allemaal zelf:
* Ruitenwisservloeistof
* Banden / Velgen
* Remmen

700 euro per 20.000km vind ik ook niet realistisch aangezien een EV goedkoper zou moeten zijn dan een ICE, welke klasse je hem ook tegen vergelijkt.

Waarom ga je de remmen zelf doen? Die zijn inbegrepen bij de beurt van €700 (mocht vervanging ooit nodig zijn, wat door regenerative braking onwaarschijnlijk is).
 
indien het servicepakket meteen wordt gekocht, op factuur van aankoop auto, wordt dat misschien ook wel in rekening gebracht voor de subsidie.

dat zal wel kloppen: de subsidie is ongeveer 7% van het totaal, maar dan komt het ook mee in de berekening VAA, wat ieder jaar 4% is.

wanneer het niet in de eerste factuur zit , blijft de 120% investeringsaftrek volgens mij evengoed gelden.
 
Waarom ga je de remmen zelf doen? Die zijn inbegrepen bij de beurt van €700 (mocht vervanging ooit nodig zijn, wat door regenerative braking onwaarschijnlijk is).
Ik bedoel de controle vooral. Nalopen of alles nog in orde is.

Wellicht dat ik de blokken ooit zelf nog vervang, maar bij mijn Auris staat nu 100.000km op de teller en nog steeds de eerste blokken, dus bij de Model S duurt het hopelijk nog wel even.
 
Ter referentie:
Op 1 juni 2010 werd de nieuwe Europese mededingingswetgeving voor de automobielsector ingevoerd. Die zorgt voor wettelijke bepalingen over het onderhoud, de garanties en het delen van merkspecifieke informatie door fabrikanten met onafhankelijke spelers.
...
In de wetgeving staat ook dat elk herstelbedrijf voor reguliere onderhoudsbeurten en reparaties kan zorgen, zowel tijdens de wettelijke garantieperiode als een verlengde garantie, zonder dat de garantie vervalt.
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1288507/vervalt-garantie-bij-onderhoud-in-niet-merkgarage.aspx
 
BMW heeft een mooie service calculator die ik voor de 5 serie hybrid heb ingevuld.
Onderhoudscontracten BMW - Onderhoudscontract voor uw BMW - BMW.nl

Het BMW tarief komt vrijwel overeen met dat van Tesla.
Bij BMW is gratis tanken op vakantiereizen echter niet inbegrepen.

Haha, dat is een leuke. Maar klopt natuurlijk niet als vergelijking, want als je het servicepakket van Tesla NIET neemt, mag je nog steeds gratis tanken bij SuperChargers. En niet alleen in de vakantie!!

Zelf hang ik ook erg tegen de prijs van de servicebeurten aan.
Naar verwachting kom ik op ca. 75k km per jaar uit (echt waar) en ik overweeg dan ook de keuze om 1 betaalde beurt per jaar te doen. Houd er wel een sterk beeld bij van James in 3delig-grijs die de ruitensproeier bijvult.