Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service Pack: ja of neen en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
wat antwoorden op vragen over het service pack:
Hierbij de antwoorden op uw vragen:
-Bij een Service Pack zit een bandenwissel van zomer naar winter en andersom niet inbegrepen.
-Het balanceren en uitlijnen is inderdaad wel inbegrepen.
-Het lijkt inderdaad vrij prijzig, maar dat is het niet. Uw auto blijft een nieuwe en high performance auto. Het goed laten checken is dan ook belangrijk. Uiteraard blijft de garantie van toepassing en software updates die via internet naar uw auto worden gestuurd zijn uiteraard inbegrepen.

Ik hoor graag of ik de eindfactuur kan laten aanmaken of niet, dan wel met of zonder Service Pack.

Laatste punt van updates gaat erover dat indien je geen sercice pakket neemt wel software updates krijgt.

Succes met beslissen.



 
wat antwoorden op vragen over het service pack:
Hierbij de antwoorden op uw vragen:
-Bij een Service Pack zit een bandenwissel van zomer naar winter en andersom niet inbegrepen.
-Het balanceren en uitlijnen is inderdaad wel inbegrepen.
-Het lijkt inderdaad vrij prijzig, maar dat is het niet. Uw auto blijft een nieuwe en high performance auto. Het goed laten checken is dan ook belangrijk. Uiteraard blijft de garantie van toepassing en software updates die via internet naar uw auto worden gestuurd zijn uiteraard inbegrepen.

Ik hoor graag of ik de eindfactuur kan laten aanmaken of niet, dan wel met of zonder Service Pack.

Laatste punt van updates gaat erover dat indien je geen sercice pakket neemt wel software updates krijgt.

Succes met beslissen.




Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de gedachten/mening van de schrijver van de antwoorden is! "Het lijkt inderdaad vrij prijzig maar dat is het niet...", achter zo'n bewering behoort dan een onderbouwing waarom die ogenschijnlijk hoge prijs dan toch terecht zou moeten zijn. Wat kan dat dan zijn?
"goed laten checken"... Tesla kan de auto toch (grotendeels of helemaal?) op afstand al uitlezen? Wat houdt dat checken dan precies in?

Zelfde conclusie: allemaal succes met beslissen.
 
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de gedachten/mening van de schrijver van de antwoorden is! "Het lijkt inderdaad vrij prijzig maar dat is het niet...", achter zo'n bewering behoort dan een onderbouwing waarom die ogenschijnlijk hoge prijs dan toch terecht zou moeten zijn. Wat kan dat dan zijn?
"goed laten checken"... Tesla kan de auto toch (grotendeels of helemaal?) op afstand al uitlezen? Wat houdt dat checken dan precies in?

Zelfde conclusie: allemaal succes met beslissen.

Volgens mij is dit de motivatie:Uw auto blijft een nieuwe en high performance auto. Het goed laten checken is dan ook belangrijk.
 
Last edited:
Volgens mij is diet de motivatie:Uw auto blijft een nieuwe en high performance auto. Het goed laten checken is dan ook belangrijk.

Volgens die motivatie is het duur omdat het belangrijk is. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is duur omdat de controle veel tijd kost (arbeidsloon), omdat er veel kosten aan verbonden zijn (vervangingskosten of afschrijving apparatuur) of omdat ze veel geld willen verdienen. Jaarlijks de auto na laten kijken, daarvan neem ik direct aan dat het belangrijk en nuttig is. Maar dat staat los van de, voor mijn gevoel, te hoge prijs die Tesla rekent. Dat neemt niet weg dat ik de auto wel ieder jaar door experts wil laten nakijken en daarvoor ben je voorlopig bij Tesla zelf aan het juiste adres.
 
Volgens die motivatie is het duur omdat het belangrijk is. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is duur omdat de controle veel tijd kost (arbeidsloon), omdat er veel kosten aan verbonden zijn (vervangingskosten of afschrijving apparatuur) of omdat ze veel geld willen verdienen. Jaarlijks de auto na laten kijken, daarvan neem ik direct aan dat het belangrijk en nuttig is. Maar dat staat los van de, voor mijn gevoel, te hoge prijs die Tesla rekent. Dat neemt niet weg dat ik de auto wel ieder jaar door experts wil laten nakijken en daarvoor ben je voorlopig bij Tesla zelf aan het juiste adres.
Dat laatste ben ik op zich met je eens, maar als we massaal gewoon het servicecontract nemen geven we geen duidelijk signaal af dat we het onderhoud te duur vinden!
 
Is het niet gewoon zo dat Tesla in een opstart fase zit en het opzetten van de servicecentra nu eenmaal veel geld kost? Uiteindelijk moeten wij dat met z'n alleen betalen, maar ja early adopters he....
Ik neem zelf wel het service contract, want dat is wellicht vergelijkbaar met een ICE, maar de BMW garage was duurder. Overigens zit er een roadservice en updates bij, hoewel dat laatste wellicht ook zonder contract gewoon gebeurd.. Ach ja, ik neem geen risico, zeker niet bij zo'n auto met nieuwe technologie...
 
Ik ben ook nog steeds niet overtuigd, uitlijnen, ruitenwissers en remblokjes?

uitlijnen, leuk maar dat is niet iets wat wekelijks hoeft als je auto gewoon in orde is, anders -> garantie
ruitenwissers, leuk, maar een setje zal een euro of 50 kosten..
remblokjes, die slijten haast niet door regen

Dan heb je nog dingen als interieurfilters, remvloeistof etc, maar goed, die dingen hoeven niet jaarlijks en kosten de kop niet.
Het controleren van de vitale ophangingsonderdelen gebeurd ook al bij de APK als de auto wat ouder is.

Ik neem denk ik geen onderhoudscontract.
 
Ik herinner me nog goed, toen ik een proefrit ging maken. De persoon met wie ik mee ging vroeg, hoe zit het met onderhoud. Het antwoord was: "Onderhoud? Welk onderhoud....".

Alleen al om deze houding toen, weiger ik om een te duur (naar mijn mening) contract af te sluiten.
 
Er zal toch eigenlijk op vrij korte termijn duidelijkheid moeten komen over onderhoud.

Als je geen servicecontract neemt/hebt, dan verwacht Tesla de auto iedere 20.000km voor een beurt en gaat daar 700 euri voor rekenen.
Tesla wil niet aangeven welk onderhoud er aan de auto moet gebeuren dus andere bedrijven kunnen niet eens een Model S onderhouden, al zouden ze het misschien willen.
Tesla staat ook niet toe dat er personeel aan de auto werkt dat niet door Tesla is gekwalificeerd.
Breng je de auto bijvoorbeeld pas na 40.000 km voor een beurt dan lijkt het erop dat je de garantie kwijt kunt raken. Voor de auto zou dat wat mij betreft nog een acceptabel risico zijn maar voor de accu uiteraard niet!
Bovenstaand mag allemaal niet volgens Europese wetgeving maar ik schat zo in dat Tesla zich daar voorlopig niets van aantrekt.

Lastig punt hoor. Als je de auto volgens schema laat onderhouden kost dat maar liefst 700/20.000 = 3,5 cent per km, bijna evenveel als de brandstofkosten voor de zuinige rijders onder ons!!!
In mijn "exploitatiebegroting" heb ik niet zo'n grote post voor onderhoud opgenomen - ik kom aan 4 beurten per jaar = 2.800 euro per jaar!!!
Zo bekeken is het mogelijk toch interessant een onderhoudscontract te nemen want dan kosten de eerste 4 beurten samen 2.200 euro (550 per beurt of 2,75 cent per km).
 
Bij aflevering van mijn Model S heeft de DS gevraagd of ik het onderhoudscontract wilde, en eerder was dat per mail ook gevraagd.
Ik heb gevraagd of de beurten bij een veelrijder als ik bijvoorbeeld om de 40.000km waren toegestaan, en dat heeft de DS nagevraagd. Het antwoord was nee, het zou niet verantwoord zijn verder dan 20.000km te rijden zonder onderhoudsbeurt.
Als iemand dat toch probeert, komen er misschien waarschuwingen en misschien zelfs blokkeringen of zo...
 
Niet dat ik roomser wil zijn dan de paus, maar volgens mij mogen onderhoudskosten niet meegenomen worden als investering, en dus ook geen KIA-MIA-VAMIL...




klopt maar: 1 ik ben ook niet roomser. En 2, er staat aangeschaft bij de dealer op info van beldienst. Dat is nooit zo bij tesla.....het is de fabriek waar je je spullen koopt..... Vandaar......ik ga het gewoon proberen
 
Als je geen servicecontract neemt/hebt, dan verwacht Tesla de auto iedere 20.000km voor een beurt en gaat daar 700 euri voor rekenen.
Tesla wil niet aangeven welk onderhoud er aan de auto moet gebeuren dus andere bedrijven kunnen niet eens een Model S onderhouden, al zouden ze het misschien willen.
Wat mij het meest voor de borst stoot is dat het verhaal van 'nagenoeg geen onderhoud' tijdens de verkoop, 180 graden draait naar €700 onderhoud per 20.000km. En wat het er allemaal niet beter op maakt is dat men zich hult in vaagheden als er gevraagd wordt waar die €700 dan precies in gaan zitten.
Tesla staat ook niet toe dat er personeel aan de auto werkt dat niet door Tesla is gekwalificeerd.
Breng je de auto bijvoorbeeld pas na 40.000 km voor een beurt dan lijkt het erop dat je de garantie kwijt kunt raken. Voor de auto zou dat wat mij betreft nog een acceptabel risico zijn maar voor de accu uiteraard niet!
Bovenstaand mag allemaal niet volgens Europese wetgeving maar ik schat zo in dat Tesla zich daar voorlopig niets van aantrekt.
Inderdaad bij wet verboden, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen kan een hoop juridisch gezeur staan, met bijbehorende kosten.
Overigens kan van verlies van garantie geen sprake zijn: Elon Musk heeft zelf in één van zijn filmpjes verteld dat de garantie gewoon gehandhaafd blijft, ook als er geen onderhoudsbeurten afgenomen worden.

Overigens is het onderhoudscontract niet ter sprake gekomen bij oplevering van mijn Model S. Ik zou graag een onderhoudscontract nemen, maar afgezien dat ik het wel wat duur vind voor een onderhoudsvrije auto, ben ik er met 70.000km per jaar begin 2015 jaar al doorheen.
 
Bij aflevering van mijn Model S heeft de DS gevraagd of ik het onderhoudscontract wilde, en eerder was dat per mail ook gevraagd.
Ik heb gevraagd of de beurten bij een veelrijder als ik bijvoorbeeld om de 40.000km waren toegestaan, en dat heeft de DS nagevraagd. Het antwoord was nee, het zou niet verantwoord zijn verder dan 20.000km te rijden zonder onderhoudsbeurt.
Als iemand dat toch probeert, komen er misschien waarschuwingen en misschien zelfs blokkeringen of zo...

Neuh... in de handleiding staat alleen 'dwingend' dat dit dient te gebeuren:
• Remvloeistof - elke 2 jaar of 40.000 kms, al naar gelang wat het eerst wordt bereikt.
• Koelvloeistof batterij - elke 4 jaar of 80.000 kms, al naar gelang wat het eerst wordt bereikt
(net een mailtje gestuurd naar Tesla met de vraag wat beide werkzaamheden ieder afzonderlijk gaan kosten, buiten het onderhoudscontract om)

Wat betreft die 20K onderhoudsbeurten wordt alleen gesteld dat dit '... de beste garantie geeft..." maar dus niet dat deze exclusief de enige manier zijn om garantie te behouden. Dat kan dus nooit verplichtend zijn om aanspraak te mogen maken op de garantie bij eventuele problemen.
 
Krijg net een interessante emailing van tesla:
Meer redenen om te kiezen voor Model S als auto van de zaak zijn de lage gebruikskosten, dit dankzij de vrijstelling van BPM en MRB, de besparing op brandstofkosten, gratis Supercharging en de geringe onderhoudsbehoefte.

Geringe onderhoudsbehoefte, wordt zelfs mee geadverteerd...
 
Krijg net een interessante emailing van tesla:
Meer redenen om te kiezen voor Model S als auto van de zaak zijn de lage gebruikskosten, dit dankzij de vrijstelling van BPM en MRB, de besparing op brandstofkosten, gratis Supercharging en de geringe onderhoudsbehoefte.

Geringe onderhoudsbehoefte, wordt zelfs mee geadverteerd...

Alles bij elkaar opgeteld: ze hoeven niet veel te doen, maar het kost wel veel geld ;)