Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Het prijsniveau van Model S was gelijk aan BMW 7 en Mercedes S-klasse. Onlangs is bij Consumer Reports de overall score van Model S fors gedaald, vanwege problemen met de betrouwbaarheid (van jaargang 2017). Na een lange hegemonie van de S staan de Duitsers weer ruimschoots aan kop, dus de prijsaanpassing van Model S lijkt mij in overeenstemming met de marktsituatie.

En wat is een P100D? Niet veel meer dan 100D met een wat zwaardere elektromotor aan de achteras. Misschien zijn de aandrijfassen en elektrokabels wat dikker... in ieder geval is de meerprijs van de Performance per 28 februari een stuk realistischer.

2019-03-03.png
 
@S-19910 Ook ik kijk een tikkeltje jaloers naar de huidige prijs van de P100D. Ik heb een 75D die duurder was, maar dit vind ik nog te slikken. Ook vind ik het FSD aanbod netjes van Tesla. Voor €3.400 straks FSD en nieuwe hardware zou ik een nette deal vinden.

Kopers van de P100D worden in Europa wel heel erg in hun hemd gezet. En waarom? Niemand die mij kan vertellen waarom zo’n ludicrous zo’n enorme prijsreductie nodig heeft. Een basismodel, dat niemand koopt, voordelig aanprijzen snap ik (bekende marketingtruc). Maar een top-spec zo aanbieden is onverklaarbaar.

Dat jij de Classic niet verkoopt is (rationeel) alleen te verklaren door een lage restwaarde. Normaliter zou die een schop krijgen bij aankoop van een nieuwe S (vooral met nog een M3 in bestelling).
Het prijsniveau van Model S was gelijk aan BMW 7 en Mercedes S-klasse. Onlangs is bij Consumer Reports de overall score van Model S fors gedaald, vanwege problemen met de betrouwbaarheid (van jaargang 2017). Na een lange hegemonie van de S staan de Duitsers weer ruimschoots aan kop, dus de prijsaanpassing van Model S lijkt mij in overeenstemming met de marktsituatie.

En wat is een P100D? Niet veel meer dan 100D met een wat zwaardere elektromotor aan de achteras. Misschien zijn de aandrijfassen en elektrokabels wat dikker... in ieder geval is de meerprijs van de Performance per 28 februari een stuk realistischer.
Ik vond een model S ook aan de dure kant. Een Audi e-Tron is net zo duur als mijn S75D. De huidige prijsstelling is dan ook concurrerender. Maar ik had liever gezien dat de S op hetzelfde niveau was gebleven en het extra geld in zaken als service, superchargers en onderdelenvooriening waren gestopt.

Een ludicrous zal vast geen 20K duurder zijn geweest om te bouwen. Maar extra koeling, geventileerde stoelen, extra motor en wellicht hogere reservering voor garantieclaims rechtvaardigen de huidige meerprijs zeker. Helemaal gezien de prestatiewinst op de sprint. Maar een Mercedes CL600 was ooit ook een ton duurder dan een CL500 (leek mij hier een passende vergelijking :)). Die 4 extra cilinders kostten ook geen ton. Het is het topmodel en daarom betalen mensen het er voor.
 
  • Like
Reactions: CL600
Dat jij de Classic niet verkoopt is (rationeel) alleen te verklaren door een lage restwaarde. Normaliter zou die een schop krijgen bij aankoop van een nieuwe S.

Dat de Classic blijft, is rationeel niét te begrijpen .
Dát is pure emotie.


Als er een vandaag nog een beetje twijfel is, is zeker niet over de Classic, maar over de P100DL.
Die laatste is meer rationeel dan emotioneel.
 
Voor de wintersport besloten om mijn P100D van een jaar oud te verkopen en in te ruilen voor een M3. Net terug van wintersport kom ik er achter dat deze deal in een week tijd zo'n 40k minder interessant is geworden. Gaat niet meer gebeuren dus. Het klopt dat ik een jaar geleden met mijn volle verstand 160k heb neergeteld voor een P100D en dat hij er afgelopen week niet slechter op is gaan rijden. Toch vind ik dat Tesla zich met deze actie als onbetrouwbare leverancier kwalificeert. Je koopt een auto met een verwachting ten aanzien van afschrijving en restwaarde en die wordt hiermee in een klap teniet gedaan. Deze site explodeert als de overheid belastingmaatregelen wijzigt die ons als Tesla rijders nadelig treft, maar als Tesla dit soort maatregelen neemt dan moeten we alles maar voor lief nemen want het is goed voor de EV markt? Dit is mijn tweede Tesla sinds 2013 en als oorspronkelijke "fanboy" ben ik gaandeweg helaas steeds minder enthousiast geworden over het bedrijf. De gigantisch verslechterde support die ik afgelopen jaar ervaren heb heeft daar zeker aan bijgedragen, maar de prijs actie van afgelopen week heeft mijn enthousiasme verder doen afnemen.
Misschien denk ik er na een paar nachtjes slapen anders over en wordt dit bericht erg beïnvloed door de nog aanwezige adrenaline in mijn lijf vanwege drie onverklaarbare autopilot noodstops gisteren op de Duitse snelweg bij 150 km/h waardoor ik mij niet erg populair heb gemaakt bij onze oosterburen :(.
Ja, ja, ik snap dat de laatste opmerkingen in een ander draadje thuishoren, maar ik moest het even kwijt.
Misschien gaat het zo goed met Tesla dat ze het zich kunnen veroorloven om hun early adopters op deze manier tegen de schenen te schoppen, maar ik vrees dat dit niet de reden is.
Ik ga in ieder geval de P van de achterkant proberen af te halen, want volgens mij staat dat vanaf nu voor "Powned".
 
Ik denk dat de relatie tussen de Leasemaatschappijen en Tesla ook wat zal bekoelen. Op deze manier kunnen leasemaatschappijen geen eerlijke kosten berekening maken. Het zal me dan ook niets verbazen als je straks alleen nog maar via Tesla kan leasen.
 
Volgens mij geeft Tesla de leasemaatschappijen in Europa alvast nog steeds een resale value guarantee. Zij hebben dus op zijn minst die ondergrens. Ik weet niet in hoeverre 'scherpe' jongens in de leasemarkt zelf rekenden met een hogere resale value, maar als dat zo is komen ze inderdaad in zwaar water terecht.
 
We wisten dat
  • we een computer op wielen kochten. Bij een computer speelt niet alleen de 'materiële' veroudering, maar ook de technologische veroudering. Een PC van 5 jaar geleden die nog perfect werkt, is niets meer waard. Maar als hij voor mij doet wat hij moet doen, dan is dat geen probleem. Mijn Iphone 6 heeft geen gezichtsherkenning, maar als ik 4 jaar geleden die behoeft niet had, dan heb ik nu ineens niet wel, omdat de volgende iphone generaties dat hebben. Het is wel zo dat zijn inruilwaarde gedecimeerd is. So what. Op 4 jaar heeft hij zijn nut wel bewezen. Als ik steeds de nieuwste versie wil, dan weet ik dat ik dat doe uit snobisme of nertisme, maar dat dat ook een prijs heeft. Als ik vernieuw, neem ik wel de nieuwste, want ik kan dat op 4-5 jaar afschrijven.
  • we de ontwikkeling van de model 3 sponsorden met 20000 $ (liever dat dan bijdragen aan de ontwikkeling van de volgende AMG of BMW M3) en we sponsoren een betere wereld
  • early adopters steeds ontwikkeling, garantierisico's en leergeld betalen
De wagen is na donderdag nog steeds dezelfde.
Ik schrijf af op 5 jaar.
Of ze nu gedurende die 5 jaar elk jaar 3-4% goedkoper worden, of in 1 klap 20%, maakt voor mij niets uit.
Als je je wagen over minder dan de 'normale' 4 - 5 jaar afschrijft, heb je andere motieven dan kostenoptimalisatie. Zeker met een EV die niet verslijt...
Ik denk er zelfs aan om na mijn 5 jaar afschrijving, nog heel lang 'winst' te nemen wegens geen onderhoudskosten, batterijgarantie en geen andere slijtage (hij is dan ook goedkoper om naar de privé over te zetten).
Blij dat ik al 2,5 jaar deel mag uitmaken van de Tesla community. Ik vind het schitterend hoe Tesla lak heeft aan alle ongeschreven business regels en gewoon doet wat het nodig acht.
 
Bedankt, ik ben weer wat gerustgesteld.

Ahh, jij denkt dat Tesla nog bestaat over een paar jaar na deze achterlijke stunt? Ik heb er 2 en wat deze drop gedaan heeft is dat ik;
1. nu al zeker weet dat ik ze voor de 20K P100D) resp 15K (100D) te hoge slottermijn niet over wil nemen
2. als Tesla om dondert ik met 2 auto's opgescheept zit die 40K minder waard zijn als wat ze kosten.
3. ik van m'n leven geen Tesla meer koop en ik denk dat iedereen die op deze manier genaaid is er hetzelfde over denkt..?

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij zijn alle Tesla S & X rijders degenen die Musk altijd gesteund hebben en de hand boven het hoofd hebben gehouden. Degenen die niet ingestapt zijn gaan dat ook niet doen door deze pricedrop, die moeten al niks van Tesla hebben en dat zal er niet beter op geworden zijn. Ik weet één ding zeker; zo ga je niet met je klanten om. Lijkt me slimmer om krachten te bundelen en juridisch te kijken hoe dit getackeld kan worden, want ik wil eigenlijk wel dezelfde restwaarde als na 1-3 op m'n DLL contract zonder aanpassing van de maandtermijn.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: Edi99 and ramonneke
Ahh, jij denkt dat Tesla nog bestaat over een paar jaar na deze achterlijke stunt? Ik heb er 2 en wat deze drop gedaan heeft is dat ik;
1. nu al zeker weet dat ik ze voor de 20K P100D) resp 15K (100D) te hoge slottermijn niet over wil nemen
2. als Tesla om dondert ik met 2 auto's opgescheept zit die 40K minder waard zijn als wat ze kosten.
3. ik van m'n leven geen Tesla meer koop en ik denk dat iedereen die op deze manier genaaid is er hetzelfde over denkt..?

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij zijn alle Tesla S & X rijders degenen die Musk altijd gesteund hebben en de hand boven het hoofd hebben gehouden. Degenen die niet ingestapt zijn gaan dat ook niet doen door deze pricedrop, die moeten al niks van Tesla hebben en dat zal er niet beter op geworden zijn. Ik weet één ding zeker; zo ga je niet met je klanten om. Lijkt me slimmer om krachten te bundelen en juridisch te kijken hoe dit getackeld kan worden, want ik wil eigenlijk wel dezelfde restwaarde als na 1-3 op m'n DLL contract zonder aanpassing van de maandtermijn.
Ahh, jij denkt dat Tesla nog bestaat over een paar jaar na deze achterlijke stunt? Ik heb er 2 en wat deze drop gedaan heeft is dat ik;
1. nu al zeker weet dat ik ze voor de 20K P100D) resp 15K (100D) te hoge slottermijn niet over wil nemen
2. als Tesla om dondert ik met 2 auto's opgescheept zit die 40K minder waard zijn als wat ze kosten.
3. ik van m'n leven geen Tesla meer koop en ik denk dat iedereen die op deze manier genaaid is er hetzelfde over denkt..?

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij zijn alle Tesla S & X rijders degenen die Musk altijd gesteund hebben en de hand boven het hoofd hebben gehouden. Degenen die niet ingestapt zijn gaan dat ook niet doen door deze pricedrop, die moeten al niks van Tesla hebben en dat zal er niet beter op geworden zijn. Ik weet één ding zeker; zo ga je niet met je klanten om. Lijkt me slimmer om krachten te bundelen en juridisch te kijken hoe dit getackeld kan worden, want ik wil eigenlijk wel dezelfde restwaarde als na 1-3 op m'n DLL contract zonder aanpassing van de maandtermijn.
vetrouwen is weg, wat zal de volgende set zijn van Etterbak Musk.
Slogan Tesla Family = Tesla family killer
Hij belazerd letterlijk z’n klanten, hetzelfde toen met de beurs dat hij financierders heeft gevonden en de aandeel omhoog schoot en niks van waar was en op het matje werd geroepen.
 
Wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat hij de mensen die hem altijd gesteund hebben en de hand boven het hoofd hebben gehouden op deze manier 'bedankt' voor hun vertrouwen. Lekker familie inderdaad... En voor degenen die gekocht hebben ipv DLL zijn de druiven echt zuur. Ik las ergens hier dat 'we allemaal wisten dat we 20K in US meebetaalden voor de Model 3' en daarom niet moeten zeuren'. Ik vind juist het tegenovergestelde; je gaat niet de mensen die je nieuwste product hebben gefinancierd door een Tesla S of X te kopen 'belonen' door die mensen tussen de 10 en 20 K aan restwaarde te laten betalen zodat je mensen die niet aan je Model 3 hebben meebetaald ineens een gouden deal te bieden. Dus ik heb met 2 auto's $ 40K meebetaald aan de Model 3 en als extra 'prijs' mag ik nog een keer een extra € 30K aan afschrijving ophoesten? Klinkt als een hele goede zet om klanten aan je te binden inderdaad...
 
Voor de wintersport besloten om mijn P100D van een jaar oud te verkopen en in te ruilen voor een M3. Net terug van wintersport kom ik er achter dat deze deal in een week tijd zo'n 40k minder interessant is geworden. Gaat niet meer gebeuren dus. Het klopt dat ik een jaar geleden met mijn volle verstand 160k heb neergeteld voor een P100D en dat hij er afgelopen week niet slechter op is gaan rijden. Toch vind ik dat Tesla zich met deze actie als onbetrouwbare leverancier kwalificeert. Je koopt een auto met een verwachting ten aanzien van afschrijving en restwaarde en die wordt hiermee in een klap teniet gedaan. Deze site explodeert als de overheid belastingmaatregelen wijzigt die ons als Tesla rijders nadelig treft, maar als Tesla dit soort maatregelen neemt dan moeten we alles maar voor lief nemen want het is goed voor de EV markt? Dit is mijn tweede Tesla sinds 2013 en als oorspronkelijke "fanboy" ben ik gaandeweg helaas steeds minder enthousiast geworden over het bedrijf. De gigantisch verslechterde support die ik afgelopen jaar ervaren heb heeft daar zeker aan bijgedragen, maar de prijs actie van afgelopen week heeft mijn enthousiasme verder doen afnemen.
Misschien denk ik er na een paar nachtjes slapen anders over en wordt dit bericht erg beïnvloed door de nog aanwezige adrenaline in mijn lijf vanwege drie onverklaarbare autopilot noodstops gisteren op de Duitse snelweg bij 150 km/h waardoor ik mij niet erg populair heb gemaakt bij onze oosterburen :(.
Ja, ja, ik snap dat de laatste opmerkingen in een ander draadje thuishoren, maar ik moest het even kwijt.
Misschien gaat het zo goed met Tesla dat ze het zich kunnen veroorloven om hun early adopters op deze manier tegen de schenen te schoppen, maar ik vrees dat dit niet de reden is.
Ik ga in ieder geval de P van de achterkant proberen af te halen, want volgens mij staat dat vanaf nu voor "Powned".

Die "noodstops" vielen mij laatst ook op toen ik de autopilot in onze S weer eens aan had. Het gebeurt volgens mij voornamelijk in een weg met een flauwe bocht en als er dan een vrachtwagen of iets in je rechte lijn naar voren rijdt dan begint de auto in te houden. Ook in Duitsland laatst op heuvelachtige Autobahn. Daarom gebruik ik het eigenlijk nog amper de laatste tijd. Er hoeft er achter je maar 1 te slapen en ze zitten bij je op de achterbank.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Stel dat er morgen een aankondiging komt dat er een nieuwe accu komt die twee maal zoveel capaciteit heeft en dubbel zo snel oplaadt, en CCS heeft. Dan heeft de reststock aan S en X’en dezelfde snelle prijsdegradatie te ondergaan.

Ik volg al enige jaren de EV-markt. BMW kwam met de i3 uit die iedereen (...allez, “iedereen”,...) revolutionair vond. Op vandaag is de range al verdubbeld en de waarde van die eerste reeks gecrasht. Over twee-drie jaar gaan al die kopers die nu euforisch een P100D kopen, de bedenking maken dat ze ook beter gewacht hadden. Het is zoals met die iPhones, eigenlijk kan je nooit echt tevreden zijn want er komt altijd een nieuwer model uit en voel je je benadeeld door iets dat nog moet komen, en eigenlijk rapper dan je lief is.

Vanuit marketingstandpunt is het volgens mij best mogelijk dat er iets spectaculairs aangekondigd gaat worden waardoor de ganse huidige generatie Tesla’s uit de boot/markt gaan vallen.

Ik zou dan ook snel eerst de 75-reeks schrappen en de stock onderdelen omzetten in 100’s en asap verpatsen...
 
Last edited: