Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb toch even een mail gestuurd naar TESLA. Uiteraard heel vriendelijk, het staat ze uiteraard vrij hun eigen prijsbeleid te voeren. Maar ik heb twee vrienden die in december een S100D hebben gekocht met nu in twee maanden 20K extra afschrijving. Ikzelf ben in 14 maanden een extra 28K kwijt.

Model 3 eigenaren krijgen nog iets aangeboden: AP danwel FSD. Maar mijn vraag aan Tesla is of ze de mensen die model 3 mogelijk maken (hebben gemaakt) niet willen vergeten. Biedt een korting op onderhoud aan, een gratis upgrade naar MCU2 of wat dan ook, maar laat zien dat je begrijpt dat dit wel extreme prijsverlagingen zijn, die ongelukkig overkomen.

Vergeet niet dat Tesla 'groot is geworden' door mond op mond reclame van huidige bezitters. Als je dat kwijt raakt, zit je in de spiraal naar beneden!
 
Ik heb toch even een mail gestuurd naar TESLA. Uiteraard heel vriendelijk, het staat ze uiteraard vrij hun eigen prijsbeleid te voeren. Maar ik heb twee vrienden die in december een S100D hebben gekocht met nu in twee maanden 20K extra afschrijving. Ikzelf ben in 14 maanden een extra 28K kwijt.

Model 3 eigenaren krijgen nog iets aangeboden: AP danwel FSD. Maar mijn vraag aan Tesla is of ze de mensen die model 3 mogelijk maken (hebben gemaakt) niet willen vergeten. Biedt een korting op onderhoud aan, een gratis upgrade naar MCU2 of wat dan ook, maar laat zien dat je begrijpt dat dit wel extreme prijsverlagingen zijn, die ongelukkig overkomen.

Vergeet niet dat Tesla 'groot is geworden' door mond op mond reclame van huidige bezitters. Als je dat kwijt raakt, zit je in de spiraal naar beneden!

Maar de MCU2 is toch al vanaf 02/2018 beschikbaar in de s en x? Of bedoel voor iedereen iets aanbieden?

Voor de 3 doen ze het enkel omdat ze nu geleverd en anders gecanceld worden, weet echt niet of ze ook voor de s en x iets gaan doen.
 
Maar de MCU2 is toch al vanaf 02/2018 beschikbaar in de s en x? Of bedoel voor iedereen iets aanbieden?

Voor de 3 doen ze het enkel omdat ze nu geleverd worden, weet echt niet of ze ook voor de s en x iets gaan doen.

Excuus voor de onduidelijkheid: ja, MCU2 is ongeveer vanaf 02/2018. Het zijn maar voorbeelden hoe je huidige klanten iets kan aanbieden om de klap in restwaarde op te vangen. Hoever je daarmee gaat (terug in de tijd) dat is aan TESLA. Een (moeilijke) keuze tussen de kosten van de compensatie en de klanttevredenheid....
 
Excuus voor de onduidelijkheid: ja, MCU2 is ongeveer vanaf 02/2018. Het zijn maar voorbeelden hoe je huidige klanten iets kan aanbieden om de klap in restwaarde op te vangen. Hoever je daarmee gaat (terug in de tijd) dat is aan TESLA. Een (moeilijke) keuze tussen de kosten van de compensatie en de klanttevredenheid....

Ik was eerst ook erg teleurgesteld dat wij als eigenaar geen voorrang kregen op de 3, maar na een koelperiode, kreeg ik begrip voor alles en liet ik het gewoon los. In 2017 werd ons beloofd dat de S ook alle upgrades zou krijgen, 2 maanden later gebeurde het toch niet, maar wij zijn nog steeds blij met de auto.
Als je elke dag nog plezier met je auto hebt, gaan de pijn vanzelf minder worden. Trust me - been there, done that!
 
Last edited:
vraag voor fiscalisten :

stel : ik kocht op 28.02.2019 een auto voor pakweg 150.000 € ex btw.
Normaal zou ik die afschrijven op, laat ons zeggen, 5 jaar - dat is dan 30.000 € per jaar.

Maar op 01.03.2019, als de auto 1 dag oud is, wordt de prijs van een nieuwe auto plots met 50.000 € verlaagd.

Dat is het toch logisch dat ik meteen zelf ook 50.000 € afschrijf uit de boeken, op de waarde van de auto.
Er kan toch geen enkele revisor akkoord gaan dat ik op 31.12.2019 een auto die nieuw 100.000€ kost, voor 120.000€ in de boeken heb staan ? Dan staat er toch lucht in de boeken ?

En verder : schrijf ik dan verder af met 20.000€ per jaar ? Dus 70.000 (50+20) het eerste jaar, en dan 4*20.000 de volgende 4 jaren ?
Want uiteindelijk is een auto van 1 jaar oud ook minder waard dan een nieuwe.... ?

Neen, dit gaat niet pakken bij je controleur (je kan het uiteraard wel proberen...).
(Ik ben zelf van dezelfde regio als jij en hier zijn ze niet altijd even makkelijk.)

Je afschrijvingspercentage is altijd al vast bepaald geweest in je waarderingsregels. Daarnaast is een afschrijving al langer niet meer representatief voor de actuele waarde. Want is je auto na 3-5 jaar 0,00 EUR waard?

Bij herwaarderingsmeerwaarde zijn er ook specifieke voorwaarden om deze te mogen boeken. Van deze meerwaarde zijn de afschrijvingen fiscaal niet aftrekbaar. Dus je zou de lijn verder kunnen trekken naar je wagen door deze inderdaad toch extra 50K af te schrijven, maar deze 50K zal je dan wel moeten opnemen in je belastingaangifte via de afschrijvingsexcedenten waardoor deze niet aftrekbaar zal zijn en gespreid zal worden over de resterende afschrijvingstermijn.
Op deze manier is je jaarrekening/balans toch representatief met de huidige marktwaarde, maar fiscaal zal dit dus geen invloed hebben.

Tip voor alle Belgen :)
Bij leasing in 2019 is het voordelig om een hogere eerste aanbetaling te nemen. Dit aangezien vanaf inkomstenjaar 2020 de 120% aftrek volledig wegvalt en zakt naar 100%.
 
Neen, dit gaat niet pakken bij je controleur (je kan het uiteraard wel proberen...).
(Ik ben zelf van dezelfde regio als jij en hier zijn ze niet altijd even makkelijk.)
//**//
Tip voor alle Belgen :)
Bij leasing in 2019 is het voordelig om een hogere eerste aanbetaling te nemen. Dit aangezien vanaf inkomstenjaar 2020 de 120% aftrek volledig wegvalt en zakt naar 100%.

thx,
de vraag was hypothetisch want ik heb op 01.03.2019 gereserveerd - dus aan de lage prijs.
Vind het alleen raar dat je dan overduidelijk met een overwaardering (=lucht) in de boeken staat.

Mbt tot je tip : ik heb voor renting gekozen, en inderdaad met de hoogste aanbetaling mogelijk :).
Blij dat jij mijn buikgevoel bevestigd.
 
Proficiat met je aankoop Dirk... ga je je M3 dan ook nog laten afkomen ?

Het kriebelt ook enorm bij mij. Ik heb eind vorig jaar bewust mijn afgeschreven MS 85 uit 2014 niet vervangen omdat ik wou wachten op de autopilot v3 of eventuele facelift.

Het wordt nu wel heel moeilijk om te weerstaan aan de verleiding... en een MS P100D te nemen voor minder dan een MS 100D had gekost eind 2018...

Zijn er nog updates/geruchten of eender welke info over timing van autopilot v3 release ? Het zat er volgens Elon kortelings aan te komen (weliswaar kortelings Elon time)...
 
Ik heb toch even een mail gestuurd naar TESLA. Uiteraard heel vriendelijk, het staat ze uiteraard vrij hun eigen prijsbeleid te voeren. Maar ik heb twee vrienden die in december een S100D hebben gekocht met nu in twee maanden 20K extra afschrijving. Ikzelf ben in 14 maanden een extra 28K kwijt.beneden!
Het is niet geheel toevallig dat die mensen hun S100D in december 2018 hebben gekocht denk ik. Twee maanden later waren ze 20K goedkoper uitgeweest in de aanschaf. Maar dan hadden ze alleen de komende 5 jaar 13K aan bijtelling gehad i.p.v. 5K. Dat is netto een verschil van 4K per jaar en over 5 jaar kom je dan uit op 20K netto. De aanschafprijs was 20K duurder, maar dat is geen netto bedrag. Ze hebben dus nog steeds een betere deal...

Ik heb zelf een Model S 75D gekocht in september, dus aan de ene kant voel ik me ook wel gepakt. Voor hetzelfde geld had ik nu een 100D gehad. Maar nu is het fiscale regime weer anders, dus ik vond het indertijd een goede deal. Nu nog steeds en ben er blij mee. De restwaarde zal wat gezakt zijn, maar bij een EV vind ik dat sowieso een enorme gok (vandaar dat ik restwaardegarantie van Tesla ook heb genomen).
 
Het is niet geheel toevallig dat die mensen hun S100D in december 2018 hebben gekocht denk ik. Twee maanden later waren ze 20K goedkoper uitgeweest in de aanschaf. Maar dan hadden ze alleen de komende 5 jaar 13K aan bijtelling gehad i.p.v. 5K. Dat is netto een verschil van 4K per jaar en over 5 jaar kom je dan uit op 20K netto. De aanschafprijs was 20K duurder, maar dat is geen netto bedrag. Ze hebben dus nog steeds een betere deal...

Ik heb zelf een Model S 75D gekocht in september, dus aan de ene kant voel ik me ook wel gepakt. Voor hetzelfde geld had ik nu een 100D gehad. Maar nu is het fiscale regime weer anders, dus ik vond het indertijd een goede deal. Nu nog steeds en ben er blij mee. De restwaarde zal wat gezakt zijn, maar bij een EV vind ik dat sowieso een enorme gok (vandaar dat ik restwaardegarantie van Tesla ook heb genomen).
De restwaarde is inderdaad wel een gok, maar ja, van een nieuwe 5-serie ook hoor ;-) Wie zit daar nog op te wachten over 4 jaar en voor welke prijs, als de accu's nog een stuk goedkoper geworden zijn... Het blijft trouwens wel een waanzinnig verhaal, ben benieuwd hoe de verkopers van andere merken dit "verwerken". ;-)

P.S. mijn 75D is full operational lease, dus ik lig er verder niet echt wakker van. Over 1,5 jaar maar eens kijken hoe de markt er dan bij ligt.
 
Proficiat met je aankoop Dirk... ga je je M3 dan ook nog laten afkomen ?

Het kriebelt ook enorm bij mij. Ik heb eind vorig jaar bewust mijn afgeschreven MS 85 uit 2014 niet vervangen omdat ik wou wachten op de autopilot v3 of eventuele facelift.

Het wordt nu wel heel moeilijk om te weerstaan aan de verleiding... en een MS P100D te nemen voor minder dan een MS 100D had gekost eind 2018...

Zijn er nog updates/geruchten of eender welke info over timing van autopilot v3 release ? Het zat er volgens Elon kortelings aan te komen (weliswaar kortelings Elon time)...

Thx Hans.

Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit hoe het verder moet....

wat wel zeker is : de Classic blijft ! Enfin, hij is wel te koop aan "ieder aannemelijk bod" maar tot nu is er nog géén bod gekomen dat ik eventueel nog maar in overweging zou wil nemen.;)


Verder vindt Marianne de S te groot.
En eigenlijk is de Y meer haar smaak. Maar ze kijkt intussen, na al die jaren, ook wel uit naar "haar" 3. (wee o wee als ik durf te zeggen dat ik met de 3 op roadtrip zou vertrekken....)

Ik zie het dus eigenlijk al gebeuren :
Straks staan er hier 3 Tesla : m'n Classic, m'n S100PDL, de 3 van Marianne.
En dan komt er later dit jaar een upgrade van de S; en volgende jaar de Y.

Dus ik blijf voorlopig nog even "in dubio" rond de P100DL. Uiteindelijk lijkt die prijs zich toch te bevestigen, en ik ben er van overtuigd dat er straks CCS komt op de S, samen met een upgrade. En de P100DL heeft géén duocharger én geen free supercharging (voor roadtrips:cool:)
Maar het is natuurlijk een fantastische wagen. 160K+ was (veel) te duur vond ik, maar nu.... Als ik zie wat ik allemaal extra krijg tegenover de P85 die zowat even duur was....

De 3, die zal er wel komen denk ik.

Ik heb nog tot volgende week vrijdag om de knopen door te hakken.

wordt vervolgd.
 
Last edited:
Opmerking over posts waar gesproken wordt over TCO in relatie met bijtelling.

Ik vind dat geen argument: ik heb met Tesla een overeenkomst tegen een afgesproken prijs. Punt. Al het fiscale is een relatie tussen mij, eventueel een bedrijf en de NL staat.

Tesla houdt voor Europese prijzen echt niet de NL belastingregels in het oog. De prijsverlaging geldt immers niet alleen hier maar (ongeveer) in alle landen.

My 2bits :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Na 5 jaar meelezen en een compagnon welke inmiddels al zijn tweede model s heeft (100D) vandaag de knoop doorgehakt. De prijsaanpassing was to-good-to-be-true en ik heb nu een december model S P100DL met 60.000 (!) euro korting aangekocht. De auto heeft wel een paar honderd kilometer op de klok. De auto is met VIN toegekend in "mijntesla" en ik heb zojuist de (aan)betaling gedaan.

Ik dacht in eerste instantie ook dat het een fout was maar na een goed telefoongesprek met een verkoop-adviseur uit Duiven hebben we de deal (ongezien) rond gemaakt. Ik rij nu nog een ICE (2018 - 520D) welke plaats zal maken voor deze machine. Bijtelling (4%) gaat wel over de nieuwwaarde zoals deze in dec 2018 gekentekend is, maar nog steeds fors minder dan een Model 3 performance in het 2019 bijtellings-beleid.

Zal t.z.t. even een voorstelrondje doen met wat foto's.