Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
precies zoals je zegt, de 'oude' tesla's gaan maar heel beperkt voordeel hebben van de V3 superchargers.... daarom met deze prijsverlaging nog zoveel mogelijk twijfelaars over de streep trekken! Komt eraan, de Y komt eraan daarna vernieuwing van de S die waarschijnlijk ook al sneller komt als gedacht. no-brainer dit..
 
De prijzen waren ook naar een onhoudbaar niveau gestegen. Zolang je het rijk voor je alleen hebt, kan je doen wat je wil.
Zoals ik al aangaf was de goedkoopste MS in leasing 50% duurder dan een equivalent uitgeruste e-tron.
Dan kan je wel verkondigen dat je de goedkoopste batterijen hebt en een slanke structuur want geen dealers die met een deel van de koek gaan lopen, als dat zich niet in de prijzen reflecteert, ben je eigenlijk je klanten aan het afzetten.
De vrees zal allicht ook geweest zijn om met een aanzienlijke productiecapaciteit te zitten, maar te weinig bestellingen om die capaciteit volledig te benutten.
De prijsdaling komt er nu wel erg fel en erg plots. Ik kan me ook voorstellen dat een systeem met onveranderde catalogusprijzen, maar grotere kortingen bij de dealer wat gemakkelijker te slikken valt en minder opvalt. Maar als je hoofdzakelijk on line verkoopt, wordt dat moeilijk.
 
  • Like
Reactions: bugboy
ik van m'n leven geen Tesla meer koop en ik denk dat iedereen die op deze manier genaaid is er hetzelfde over denkt..?

Dat is dan de collatteral damage die je voor de popularisering van de EV markt moet over hebben, Tesla zijnde.
Hoe veel P's zijn er verkocht? Hoe veel groter is de het marktpotentiëel met de nieuwe prijzen? Ze hebben de afweging gemaakt en beslist. Je kan voor of tegen zijn. Indien dat laatste, kan je proberen met protest iets uit de brand te slepen. Succes. Als er iets komt zal het niet juridisch zijn, maar eerder commerciëel (en symbolisch).
Btw, heb je al eens bekeken hoeveel je nu zou kwijt zijn, had je een ICE gekocht? Ook daar zal de impact te voelen zijn. Misschien nog veel meer. De klap is uitgedeeld, alleen komt de pijn daar met wat vertraging aan. Wie wil nu er met deze Tesla-prijzen nog een (gebruikte) ICE kopen?
 
Stel dat er morgen een aankondiging komt dat er een nieuwe accu komt die twee maal zoveel capaciteit heeft en dubbel zo snel oplaadt, en CCS heeft. Dan heeft de reststock aan S en X’en dezelfde snelle prijsdegradatie te ondergaan.

Ik volg al enige jaren de EV-markt. BMW kwam met de i3 uit die iedereen (...allez, “iedereen”,...) revolutionair vond. Op vandaag is de range al verdubbeld en de waarde van die eerste reeks gecrasht. Over twee-drie jaar gaan al die kopers die nu euforisch een P100D kopen, de bedenking maken dat ze ook beter gewacht hadden. Het is zoals met die iPhones, eigenlijk kan je nooit echt tevreden zijn want er komt altijd een nieuwer model uit en voel je je benadeeld door iets dat nog moet komen, en eigenlijk rapper dan je lief is.

Vanuit marketingstandpunt is het volgens mij best mogelijk dat er iets spectaculairs aangekondigd gaat worden waardoor de ganse huidige generatie Tesla’s uit de boot/markt gaan vallen.

Ik zou dan ook snel eerst de 75-reeks schrappen en de stock onderdelen omzetten in 100’s en asap verpatsen...

Dat de model Y komt is al lang bekend, maar dat weerhield ons niet om toch een x p100d te kopen. Die kan wel een boot van 2235 kg trekken, de Y waarschijnlijk niet, is een stukje groter dan de 3. En ook al geven ze de s en x een facelift of whatever, ga ik echt niet met minder plezier in rijden. Nog sneller laden (thuis aan Twc merken wij het toch niet) of superchargen is uiteraard leuk, maar op lange trips ben ik toch blij dat ik ff lekker mijn benen kan strekken en bijkomen en de kinderen ook. Wij hebben ook onze keus gemaakt, wetende dat er veranderingen komen. Wij schrijven de auto toch af in 5 jaar en dan zien wij het wel weer. Tot die tijd ga ik lekker veel sprintjes trekken ;)
 
Dat is dan de collatteral damage die je voor de popularisering van de EV markt moet over hebben, Tesla zijnde.
Hoe veel P's zijn er verkocht? Hoe veel groter is de het marktpotentiëel met de nieuwe prijzen? Ze hebben de afweging gemaakt en beslist. Je kan voor of tegen zijn. Indien dat laatste, kan je proberen met protest iets uit de brand te slepen. Succes. Als er iets komt zal het niet juridisch zijn, maar eerder commerciëel (en symbolisch).
Btw, heb je al eens bekeken hoeveel je nu zou kwijt zijn, had je een ICE gekocht? Ook daar zal de impact te voelen zijn. Misschien nog veel meer. De klap is uitgedeeld, alleen komt de pijn daar met wat vertraging aan. Wie wil nu er met deze Tesla-prijzen nog een (gebruikte) ICE kopen?

De P100D is door Tesla als top model in de markt gezet. Tijdens de actierente periodes vorig jaar waren deze alleen voor een normale S of X, niet voor een P, dat was een exclusief topmodel. En dat is het, als je naar prestaties kijkt, natuurlijk nog steeds. Dus in dat licht bezien snap ik niet waarom je dat als bedrijf zo enorm afwatert dat gezien het prijsverschil nu waarschijnlijk maar heel weinig mensen voor een normale 100D zullen kiezen.
Ja, wereldwijd zullen ze er meer gaan verkopen waarschijnlijk. En ja, ook met een ICE ben je geld kwijt. En toch blijf ik er moeite mee houden dat je eerst probeert rust, vertrouwen en stabiliteit te creëren om dan van de ene op de andere dag zelf die stabiliteit weg te halen. Plat gezegd is er niks aan de hand indien je buy back hebt, behalve als Tesla om dondert. Dus ik hoop van harte dat er meer Tesla's verkocht gaan worden, maar ik hoop ook dat de al in 2018 geplande nieuwe Superchargers een keer geplaatst gaan worden, anders wordt het file laden. Want wat mij betreft is dat een heel belangrijke reden voor een Tesla te kiezen, daar kan geen ander merk ook maar in de buurt komen.
 
  • Like
Reactions: Andre
De P100D is door Tesla als top model in de markt gezet. Tijdens de actierente periodes vorig jaar waren deze alleen voor een normale S of X, niet voor een P, dat was een exclusief topmodel. En dat is het, als je naar prestaties kijkt, natuurlijk nog steeds. Dus in dat licht bezien snap ik niet waarom je dat als bedrijf zo enorm afwatert dat gezien het prijsverschil nu waarschijnlijk maar heel weinig mensen voor een normale 100D zullen kiezen.
Ja, wereldwijd zullen ze er meer gaan verkopen waarschijnlijk. En ja, ook met een ICE ben je geld kwijt. En toch blijf ik er moeite mee houden dat je eerst probeert rust, vertrouwen en stabiliteit te creëren om dan van de ene op de andere dag zelf die stabiliteit weg te halen. Plat gezegd is er niks aan de hand indien je buy back hebt, behalve als Tesla om dondert. Dus ik hoop van harte dat er meer Tesla's verkocht gaan worden, maar ik hoop ook dat de al in 2018 geplande nieuwe Superchargers een keer geplaatst gaan worden, anders wordt het file laden. Want wat mij betreft is dat een heel belangrijke reden voor een Tesla te kiezen, daar kan geen ander merk ook maar in de buurt komen.
Zou het niet gewoon komen door versimpeling van het productieproces? En ipv de extra verdienste in eigen zak van Tesla te houden verkoop opstuwen door alle modellen nog aantrekkelijker in aanschaf te maken. Gaandeweg is van elk model alleen de 100d versie over gebleven met als topversie de P. In principe zijn het dus bijna allemaal dezelfde auto’s met hier en daar wat verschillen in remmen etc. Even kort door de bocht genomen. Maar de basis is nu vrijwel hetzelfde met misschien een softwarematige terugtuning. In dat licht gezien is een prijsdaling dus niet zo gek. Inderdaad boren ze daarmee weer een grotere markt aan. Samen met de komst van de 3 en Y moet ik eerst nog zien of er wel een vernieuwing of facelift van de s of x komt. Hooguit voor het laden denk ik. Daarnaast vraag ik mij af of ze überhaupt aan bestaande kopers hebben gedacht. Winkeliers en retailers zouden dan ook nooit met prijzen kunnen gaan stunten. Als de lokale autodealer besluit zijn auto’s weg te geven hoor je ook niemand. Als je auto zakelijk op de balans staat maakt het ook weinig uit. Het is zuur maar als als auto’s veel betaalbaarser worden dan ligt het voordeel weer in de toekomst.
 
Denk dat het meer in de massa van de aantallen zit als in versimpelen productie. En natuurlijk is het fysieke verschil in een P terug te voeren naar een iets ander remsysteem, complexere aansturing van de accu & temperatuur controle daarvan met andere elektromotoren en ik gok zo (ehhh) wat dikkere bekabeling. Verschil in kostprijs 50K? Nee, tuurlijk niet, maar daar gaat het niet om. En inderdaad, je hebt volkomen gelijk als je auto zakelijk staat het niet heel veel uit zal maken, sterker nog, het zou best kunnen dat een 'inhaal afschrijving' geoorloofd is...?
Het enige wat een puntje zou zijn is voor degenen die gedacht hadden de auto na 5 jaar af te tikken en verder te rijden in privé. Wat ook mijn bedoeling was. (is?) Alleen denk ik dat ik het niet goed doe na 5 jaar € 50K af te tikken terwijl er een jaar later P's op de markt kunnen (want da's nog lang niet zeker, niemand weet waar de ontwikkeling heengaat) die 30K kosten. Maar het kan ook best dat de gegarandeerde restwaarde dan veel lager is als de werkelijke, who knows...
 
Denk dat het meer in de massa van de aantallen zit als in versimpelen productie. En natuurlijk is het fysieke verschil in een P terug te voeren naar een iets ander remsysteem, complexere aansturing van de accu & temperatuur controle daarvan met andere elektromotoren en ik gok zo (ehhh) wat dikkere bekabeling. Verschil in kostprijs 50K? Nee, tuurlijk niet, maar daar gaat het niet om. En inderdaad, je hebt volkomen gelijk als je auto zakelijk staat het niet heel veel uit zal maken, sterker nog, het zou best kunnen dat een 'inhaal afschrijving' geoorloofd is...?
Het enige wat een puntje zou zijn is voor degenen die gedacht hadden de auto na 5 jaar af te tikken en verder te rijden in privé. Wat ook mijn bedoeling was. (is?) Alleen denk ik dat ik het niet goed doe na 5 jaar € 50K af te tikken terwijl er een jaar later P's op de markt kunnen (want da's nog lang niet zeker, niemand weet waar de ontwikkeling heengaat) die 30K kosten. Maar het kan ook best dat de gegarandeerde restwaarde dan veel lager is als de werkelijke, who knows...
Als die extra afschrijvingsmogelijkheid zakelijk erin zit dan helemaal gunstig als je naar privé wilt overhevelen. In dat geval ook minder aftikken naar de inkomstenbelasting of als dividend uitkering. Het is voornamelijk jammer als je hem privé hebt staan en bijvoorbeeld zakelijk per km declareert, maar ik weet niet of veel P bezitters dat hebben.
 
Ook ik vind het zuur voor diegene die versneld moeten afschrijven, ik kan mij de boosheid dan ook echt wel voorstellen! Echter, ik mag mij tot een van de geluksvogels rekenen die een 2018 demo P100D heeft kunnen bemachtigen waar een belachelijk ruime discount op zit.



Schermafbeelding 2019-03-04 om 12.27.15.png


Blij mee! Ergens deze week ophalen. Te koop: smetteloze 75D met alle opties (incl FSD!)
 
Dat klopt, maar die extra 20K moet je wel ergens afschrijven... En de btw over 20K is gelukkig minder als de ib... Ik weet alleen niet of die extra afschrijving geoorloofd is, lijkt me eigenlijk legitiem want het is vrij onnozel om een (gebruikt) bedrijfsmiddel op je balans te hebben staan tegen een hogere waarde als nieuw... Als ik het antwoord heb dan post ik het.

@Onno; dat doe je goed, is je gegund!!! En de juiste prijs en de juiste bijtelling....
 
De vraag die nog steeds niet beantwoord is waarom juist de P-versie zoveel goedkoper is geworden en waarom alleen in de EU? Zo'n wagen heb je als imagobouwer (veel non-Tesla rijders denken dat elke Tesla binnen de 3s naar de 100 sprint) en niet als volumemodel. Waarom zou je zo'n auto zoveel goedkoper maken? De 100D goedkoper maken snap ik helemaal met de hete adem van de grote jongens in de nek.

Als die P gewoon nog steeds 20-25K boven de 100D had gezeten, dan was er niets aan de hand geweest (in de VS is dat overigens ook nog steeds zo). Iemand die nu wellicht voor een P100DL kiest had anders vrijwel zeker voor een 100D gekozen. Ik snap werkelijk niet waarom Tesla deze move doet. Dit zet met name kwaad bloed bij de huidige Tesla rijders.
Echter, ik mag mij tot een van de geluksvogels rekenen die een 2018 demo P100D heeft kunnen bemachtigen waar een discount van bijna 63K op zit.
Gefeliciteerd. Prachtige uitvoering.
 
Ik deed mijn eerste aanbetaling van €30.000 voor een Signature in 2011. De Roadster bezitters waren toen al van mening dat Tesla ze niet goed behandelde omdat de auto duurder was dan aangekondigd en te vaak stuk. Communicatie was toen al buitengewoon.......slecht!

Er kwam een spoiler, inklapbare spiegels, autopilot, nieuw model X, nieuw model S, autopilot 2.0 , 2.5 en ga zo maar door.

Straks komen er nieuwe accu's, nieuwe modellen en net als alle voorgaande keren zijn er mensen die geluk hebben en ook zijn er met vette pech. Net te laat of net te snel. Ooit had ik 4000 aandelen.....ook weg!

Mijn P85+ staat ergens in een garage te wachten. Inruilbod vond ik te laag, vette pech. Waarschijnlijk toch weer geluk voor mijn zoon. Ontwikkeling gaat zo snel bij Tesla dat je het met gezond verstand niet kan bijhouden. Leuk als je een sterke maag hebt.
 
Last edited:
Ook ik vind het zuur voor diegene die versneld moeten afschrijven, ik kan mij de boosheid dan ook echt wel voorstellen! Echter, ik mag mij tot een van de geluksvogels rekenen die een 2018 demo P100D heeft kunnen bemachtigen waar een belachelijk ruime discount op zit.



View attachment 382810

Blij mee! Ergens deze week ophalen. Te koop: smetteloze 75D met alle opties (incl FSD!)
I
Ook ik vind het zuur voor diegene die versneld moeten afschrijven, ik kan mij de boosheid dan ook echt wel voorstellen! Echter, ik mag mij tot een van de geluksvogels rekenen die een 2018 demo P100D heeft kunnen bemachtigen waar een belachelijk ruime discount op zit.



View attachment 382810

Blij mee! Ergens deze week ophalen. Te koop: smetteloze 75D met alle opties (incl FSD!)
Gefeliciteerd Onno! Het is een mooie geworden!
 
  • Like
Reactions: Onno and nigel
Ook ik vind het zuur voor diegene die versneld moeten afschrijven, ik kan mij de boosheid dan ook echt wel voorstellen! Echter, ik mag mij tot een van de geluksvogels rekenen die een 2018 demo P100D heeft kunnen bemachtigen waar een belachelijk ruime discount op zit.



View attachment 382810

Blij mee! Ergens deze week ophalen. Te koop: smetteloze 75D met alle opties (incl FSD!)
 
Welke opzichte zeik ik,
Voor sommige is het leuk dat ze voor een spotprijzen p100d kunnen halen en ik gun het ze met harte. ( ik zou het ook doen )
Sommige forum leden balen hiervan daar ben ik 1 van.
Maar hier op de forum een bedrag bieden en dat aligator van me af is lijkt
niet zo netjes.
Ik zeg niks verkeerd.
 
Ik denk niet dat we het inhoudelijk eens gaan worden met z'n allen, maar dat hoeft ook niet. Er zijn mensen blij met een goeie deal, er zijn mensen teleurgesteld in het beleid van Tesla (en hun eigen waardevermindering), er zijn ook mensen die het als "all in the game" zien. Dat is gewoon zo en dat mag je best ventileren, maar het is een illusie om te denken dat we het na 20 posts opeens allemaal eens zijn. Als we het gewoon netjes houden met respect naar elkaar, is er niets aan de hand.