Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom heeft nog niemand het gehad over dat andere nadeel? Dat potjandorie nu iedereen in een P100D gaat rondrijden! :confused: Nu is de kans steeds groter dat ik iemand tegenkom die ik er niet uit kan rijden. :rolleyes:

Ik bedacht me trouwens dat onze auto's weliswaar een flinke waardedaling hebben gehad, maar ook:

- Dat ik nu een veel lagere inruilprijs zou hebben gekregen voor mij 90D
- Iedereen het heeft over de waardedaling inclusief BTW, terwijl de P100D's en 100D's toch vrijwel allemaal zakelijk zijn gekocht.
- Iedereen het heeft over de bruto waardedaling, terwijl die voor vrijwel iedereen netto een stuk lager is.
En: je inruilprijs is dan wel lager maar je volgende Tesla is ook een stuk goedkoper. (glas: halfvol)
 
En: je inruilprijs is dan wel lager maar je volgende Tesla is ook een stuk goedkoper. (glas: halfvol)

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik las over de grote prijsdalingen! Aangezien onze volgende auto ook een Tesla gaat zijn en het verschil op de aankoopprijs veel groter is dan het verschil op de inruilprijs, is dat geweldig nieuws! Alleen voor mensen die na hun Tesla een andere auto nemen, is het nadeliger. Maar ja, wie wil er nu ook een ander merk als je een Tesla hebt? :D

Ik hoop dat de prijzen van de tweedehands model X-en genoeg gaan dalen en dan wil ik helemaal geen model 3 meer, dan ga ik voor een tweede model X, want van de meest geweldige auto ter wereld, kan je er maar beter twee hebben :D
 
Ik denk eerlijk gezegd dat ook juist de goedkopere varianten straks een knauw krijgen qua verkoopwaarde, want waarom zou je een 75 tweedehands kopen straks als er voor dezelfde prijs een 100 of p100 tweedehands te krijgen is van hetzelfde bouwjaar of jonger... Dus ofwel die 100s gaan hun waarde heel erg goed behouden, ofwel we zijn allemaal de sjaak (tenzij je van de teruglevergarantie gebruik kunt maken).
 
Het lijkt wel een tombola van aan de ene kant mensen die pech hebben omdat ze een paar maanden geleden veel meer hebben betaald, en aan de andere kant mensen die nu van flinke kortingen kunnen profiteren.

Ik hoop alleen dat wie zich heeft laat leiden door de prijsverlagingen van gisteren ook vooruit kijkt naar morgen; met de introductie van SuCv3 zou het zo maar kunnen dat er meer wijzigingen op komst zijn: sneller laden (CCS?) voor de S/X die op dit moment nog in produktie zijn, wellicht ander cell type, een efficientere PMSR motor....wie weet.

Tesla zal niet stoppen met innoveren.
 
  • Like
Reactions: widodh and Frankvr
Het lijkt wel een tombola van aan de ene kant mensen die pech hebben omdat ze een paar maanden geleden veel meer hebben betaald, en aan de andere kant mensen die nu van flinke kortingen kunnen profiteren.

Ik hoop alleen dat wie zich heeft laat leiden door de prijsverlagingen van gisteren ook vooruit kijkt naar morgen; met de introductie van SuCv3 zou het zo maar kunnen dat er meer wijzigingen op komst zijn: sneller laden (CCS?) voor de S/X die op dit moment nog in produktie zijn, wellicht ander cell type, een efficientere PMSR motor....wie weet.

Tesla zal niet stoppen met innoveren.

Tja als je wilt blijven wachten op de nieuwste innovaties, kun je geen auto meer kopen. Voordat alle suc’s weer ge-updatet zijn etc. zijn wij ook weer een jaar of 2 verder. En als ze nieuwe modellen introduceren kan het weer even duren, voordat ze naar Europa komen, kijk maar naar de 3. Maak mij ook niet zo druk over de restwaarde van de auto, schrijven het wel weg in 5 jaar en dan misschien leuk voor de kids om in te rijden, zullen onderhand hun rijbewijs wel hebben ;). Ik had ook heel lang gewacht op de 3, maar ja nu komen ze weer met de Y en zo gaat het weer door.
 
Het lijkt wel een tombola van aan de ene kant mensen die pech hebben omdat ze een paar maanden geleden veel meer hebben betaald, en aan de andere kant mensen die nu van flinke kortingen kunnen profiteren.

Ik hoop alleen dat wie zich heeft laat leiden door de prijsverlagingen van gisteren ook vooruit kijkt naar morgen; met de introductie van SuCv3 zou het zo maar kunnen dat er meer wijzigingen op komst zijn: sneller laden (CCS?) voor de S/X die op dit moment nog in produktie zijn, wellicht ander cell type, een efficientere PMSR motor....wie weet.

Tesla zal niet stoppen met innoveren.
Robert, heb je natuurlijk gelijk in. Maar wat mss Hotwheels hierboven zegt: dan kun jij blijven wachten op de snelste laptop, beste telefoon, goeiste auto enz;-)

ps; je maakt de druiven nog even wat zuurder voor de mensen die een paar maanden geleden veel meer hebben betaald:eek:;)

ps2: ik twijfel over mijn perfecte 75, houden voor de vrouw of verkopen. Marktwaarde is ook lastig te bepalen op dit moment:confused:
 
Robert, heb je natuurlijk gelijk in. Maar wat mss Hotwheels hierboven zegt: dan kun jij blijven wachten op de snelste laptop, beste telefoon, goeiste auto enz;-)
Ik zeg ook niet dat je nooit een nieuwe moet kopen, echter ik heb die mogelijkheid (dat Tesla de prijzen verlaagd heeft omdat er upgrades aankomen) nog niet voorbij zien komen. Wilde die overweging maar even hier achterlaten.

ps; je maakt de druiven nog even wat zuurder voor de mensen die een paar maanden geleden veel meer hebben betaald:eek:;)
Of juist niet, net hoe je het bekijkt.
 
  • Like
Reactions: Onno
Ik lease sinds 2 jaar geleden een model S - 60kWh met alleen achterwielaandrijving en standaard vering. Voor de nieuwwaarde van toen iets onder de 100K koop je nu een long range versie met dezelfde opties én dual motor én luchtvering (bijna dubbel bereik). Alleen het open dakje is niet meer te krijgen.

Ik zou dan eigenlijk toch verwachten dat mijn upgrade naar 75kWh ook voordeliger zou worden (of eigenlijk gewoon kosteloos)!

//Edit
Ik zie nu net trouwens dat de autopilot geen ' enhanced autopilot' meer is. Ze hebben nu functies die in de enhanced autopilot zaten is het Full Self Driving pakket gestopt.
 
Last edited:
vraag voor fiscalisten :

stel : ik kocht op 28.02.2019 een auto voor pakweg 150.000 € ex btw.
Normaal zou ik die afschrijven op, laat ons zeggen, 5 jaar - dat is dan 30.000 € per jaar.

Maar op 01.03.2019, als de auto 1 dag oud is, wordt de prijs van een nieuwe auto plots met 50.000 € verlaagd.

Dat is het toch logisch dat ik meteen zelf ook 50.000 € afschrijf uit de boeken, op de waarde van de auto.
Er kan toch geen enkele revisor akkoord gaan dat ik op 31.12.2019 een auto die nieuw 100.000€ kost, voor 120.000€ in de boeken heb staan ? Dan staat er toch lucht in de boeken ?

En verder : schrijf ik dan verder af met 20.000€ per jaar ? Dus 70.000 (50+20) het eerste jaar, en dan 4*20.000 de volgende 4 jaren ?
Want uiteindelijk is een auto van 1 jaar oud ook minder waard dan een nieuwe.... ?

Goede vraag. Ik heb het even nagevraagd en dit is het antwoord wat ik kreeg van een bevriend revisor in België:

In principe heeft dit geen invloed.

De investeringen in de boekhouding worden niet gewaardeerd aan verkoopprijs, maar afgeschreven volgens economische levensduur.

(daarom wordt een gebouw ook afgeschreven, zelfs als het eigenlijk in waarde stijgt).

De daling van de marktwaarde is dus geen argument om een bijkomende afschrijving te motiveren.
 
  • Informative
Reactions: stevenp and S-19910
Ik zeg ook niet dat je nooit een nieuwe moet kopen, echter ik heb die mogelijkheid (dat Tesla de prijzen verlaagd heeft omdat er upgrades aankomen) nog niet voorbij zien komen. Wilde die overweging maar even hier achterlaten.


Of juist niet, net hoe je het bekijkt.
Inderdaad. Ik zou in ieder geval tot 14 maart wachten met de aankoop. Het zou zo maar kunnen dat op het Model Y reveal event ook grote upgrades van de Model S en X worden aangekondigd.
Tesla kan het zich financieel niet veroorloven dat kopers gaan wachten op die upgrades en hun aankoop uitstellen.
 
  • Like
Reactions: HansBe and robertvg
Ik heb de afgelopen dagen meegelezen hier en heb even een advies vraagje. Ik zit net voorbij de 20K aan KM's met mijn MX75D. Bij een reparatie klusje (binnen garantie) begin vorige week is de onderhoudsbeurt ter sprake gekomen. Ik heb eerder besloten geen onderhoudsbeurten uit te laten voeren, mede gezien diverse berichten op dit forum. Dus van de beurt afgezien toen ze ernaar vroegen.

Nu komt mijn punt. Doordat ik afzie van de onderhoudsbeurt vervalt de gegarandeerde restwaarde (terugkoopregeling) van mijn MX. Dat wist ik. Ik had eigenlijk verwacht dat er nooit zoveel verschil zou ontstaan tussen wat de gegarandeerde restwaarde zou zijn en de marktwaarde na 5 jaar. Maar.. door de prijsverlagingen ben ik wel wat gaan twijfelen. Ik kan alsnog een beurt laten uitvoeren en binnen de voorwaarden van de regeling blijven. Natuurljk spelen er heel veel factoren en verschillende overwegingen, maar wat zouden jullie doen ivm de prijsverlagingen? Gegarandeerde restwaarde behouden, dus toch onderhoudsbeurten, of niet?
 
  • Informative
Reactions: XvoorX
Ik heb de afgelopen dagen meegelezen hier en heb even een advies vraagje. Ik zit net voorbij de 20K aan KM's met mijn MX75D. Bij een reparatie klusje (binnen garantie) begin vorige week is de onderhoudsbeurt ter sprake gekomen. Ik heb eerder besloten geen onderhoudsbeurten uit te laten voeren, mede gezien diverse berichten op dit forum. Dus van de beurt afgezien toen ze ernaar vroegen.

Nu komt mijn punt. Doordat ik afzie van de onderhoudsbeurt vervalt de gegarandeerde restwaarde (terugkoopregeling) van mijn MX. Dat wist ik. Ik had eigenlijk verwacht dat er nooit zoveel verschil zou ontstaan tussen wat de gegarandeerde restwaarde zou zijn en de marktwaarde na 5 jaar. Maar.. door de prijsverlagingen ben ik wel wat gaan twijfelen. Ik kan alsnog een beurt laten uitvoeren en binnen de voorwaarden van de regeling blijven. Natuurljk spelen er heel veel factoren en verschillende overwegingen, maar wat zouden jullie doen ivm de prijsverlagingen? Gegarandeerde restwaarde behouden, dus toch onderhoudsbeurten, of niet?
Je moet gewoon de sommen maken. In jouw geval kan het laten uitvoeren van de beurten wel eens profijtelijk zijn.
Stel je rijdt in 4 jaar 100.000 km. Dan ben je iets van 2.800 euro kwijt aan de beurten. Je zou toch rond het einde van de garantieperiode na 4 jaar wel een beurt laten doen. Die kost 800 euro. Je bent aan beurten netto 2000 kwijt om in de restwaarde regeling te blijven.
Gezien de lage prijzen van de X100D zal een X75D straks tegenvallen als het op inruil aankomt.
Als je nu al weet wat de restwaarde zal zijn waar Tesla garant voor staat is de rekensom simpel.
 
  • Helpful
Reactions: Wouter_E
Ik heb de afgelopen dagen meegelezen hier en heb even een advies vraagje. Ik zit net voorbij de 20K aan KM's met mijn MX75D. Bij een reparatie klusje (binnen garantie) begin vorige week is de onderhoudsbeurt ter sprake gekomen. Ik heb eerder besloten geen onderhoudsbeurten uit te laten voeren, mede gezien diverse berichten op dit forum. Dus van de beurt afgezien toen ze ernaar vroegen.

Nu komt mijn punt. Doordat ik afzie van de onderhoudsbeurt vervalt de gegarandeerde restwaarde (terugkoopregeling) van mijn MX. Dat wist ik. Ik had eigenlijk verwacht dat er nooit zoveel verschil zou ontstaan tussen wat de gegarandeerde restwaarde zou zijn en de marktwaarde na 5 jaar. Maar.. door de prijsverlagingen ben ik wel wat gaan twijfelen. Ik kan alsnog een beurt laten uitvoeren en binnen de voorwaarden van de regeling blijven. Natuurljk spelen er heel veel factoren en verschillende overwegingen, maar wat zouden jullie doen ivm de prijsverlagingen? Gegarandeerde restwaarde behouden, dus toch onderhoudsbeurten, of niet?

Vijf jaar is een lange periode waarin veel kan gebeuren. Nu was er een drastische prijsverlaging, maar binnenkort mogelijk een update van de Model S en binnen vijf jaar waarschijnlijk zelfs een geheel nieuwe. De range kan zomaar ineens een stuk toenemen. Er komen superchargers (v3) die misschien niet werken voor de niet-geupdate modellen. Allemaal onbekende factoren, die de restwaarde in de vrije verkoop of bij een inruil flink negatief kunnen beïnvloeden. Dus als de gegarandeerde restwaarde van Tesla een mooi bedrag is, zou ik die niet verspelen door een paar beurten over te slaan.

Ik heb zelf een gegarandeerde restwaarde van bijna 49k voor een auto waar ik 140k voor heb betaald. Die auto is nu nieuw te koop voor 110k. Dus dan is die 49k absoluut niet verkeerd na 5 jaar. Ik wil zeker de mogelijkheid behouden om die in te zetten als het dat op dat moment zo uitkomt.

Overigens informeerde ik bij SEC Duiven, waar ik voor de kleine beurt was (na 23.000 km) of ik werkelijk alle beurten moet laten doen voor die gegarandeerde restwaarde en daar werd gezegd dat ik elk geval de grote beurten moet laten uitvoeren. Maar ik heb dat niet zwart op wit, dus ik ga het risico toch niet nemen om er eentje over te slaan.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Wouter_E and Hbrink
De appel is waarschijnlijk toch wat minder zuur dan de meeste mensen denken. Door de prijsdalingen afgelopen donderdag nacht zijn de demomodellen spectaculair gedaald omdat het verkoopteam natuurlijk geen occasions voor meer dan de nieuwprijs kan verkopen. Maar wacht... Kijk eens naar de occasions die nog op de site staan. Daar staat bijvoorbeeld een X 100D van 2017 met 25 K op de teller voor 109.600 euro weer. Ik vermoed dat een klein groepje mensen dit weekend heeeeel veel geluk heeft gehad door direct de P100D versies te kopen zonder eerst gezien te hebben. Wij zijn dinsdag naar onze Model X P100DL gaan kijken en de store manager gaf ook al aan dat ze waarschijnlijk 20% te goedkoop zijn. Blijkbaar heeft iemand bedacht dat de 4% bijtelling op een model op kenteken van voor 1-1-2019 en vaak nog gratis superchargen de auto's nog gewoon verkoopbaar houden ondanks dat ze dan duurder zijn dan een nieuwe auto die nu op kenteken komt. Gisteren heeft Elon ook nog eens getwitterd dat alle, ook de al rondrijdende, Tesla's ook sneller gaan laden door een software update (Bron: red Pu***sy) Het systeem van vraag en aanbod lijkt dus gewoon nog goed te werken en betekent het niet automatisch dat de jong gebruikte auto's dus dezelfde waardedaling hebben als nu de nieuwe modellen.
 
Is er hier nog iemand uit België die recent heeft gekeken voor een Model X via renting ?
Op de Tesla website worden blijkbaar renting prijzen/indicaties gegeven via Alphacredit. Alphacredit had vroeger vrij gunstige condities omdat ze 40% restwaarde konden garanderen op de Model X. Maar blijken liggen ze nu in "oorlog" met Tesla sinds de prijsdalingen van vorige week en bieden ze voorlopig hun diensten niet meer aan. Althans dat werd mij vandaag zo verkocht in de showroom.
Hierdoor kreeg ik een offerte van ING met 30% restwaarde maar... deze is dus minder interessant en zelfs duurder dan de richtprijs op de Tesla website wat ik echt wel boerenbedrog vind. Hierdoor ben ik niet geneigd om door te gaan met de aankoop. Hoe enthousiasme door de prijsverlaging ineens ingedijkt kan worden door renting condities die verslechteren... En ik vind het echt niet kunnen dat de Tesla Website verkeerde indicaties geeft.
Heeft er iemand hier nog ervaring mee ? Bij KBC krijg ik zelfs maar 20% restwaarde dus daar moet ik ook niet gaan.
 
Denk dat de nieuwe accu paketten er aan zitten te komen, de M3 exemplaren zogezegd, met waarschijnlijk de 120 KW.

(welke meteen gebruik kunnen maken van de nieuwe V3 supercharger )

Deze zullen dan waarschijnlijk de oude hoge S en X prijzen gaan krijgen

Dit geschied in ieder volwassen bedrijf, nieuw produkt op stapel eerst de huidige in de “uitverkoop” om daarna de nieuwe te introduceren.

Yes, Tesla is volwassen !!!

Daarnaast natuurlijk een perfect moment nu de andere auto merken ook met elektrische auto’s op de markt komen EN de volume van de M3 verkopen die weer dat financiële verlies op kunnen vangen
 
Was ook mijn gedachte, geen final edition met extra korting op pakketten etc. De eerste beweging zag je natuurlijk al in nov toen het premium pakket standaard werd. Er loopt nu nog maar 1 model variant van de band met onderling wat cosmetische verschillen. Tesla is transparant in de prijzen en dan krijg je dit. Mijn eerste gedachte was ook k**, datzelfde had ik ook in nov toen de premium upgrade standaard werd. Ratio won het toen ik de bijtelling van 4% zag op mijn loonstrook.

Wat de prijzen gaan doen met die nieuwe accu pakketten is natuurlijk een beetje koffiedik kijken maar al dat speculeren maakt het ook weer leuk hier op het forum.