Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
vetrouwen is weg, wat zal de volgende set zijn van Etterbak Musk.
Slogan Tesla Family = Tesla family killer
Hij belazerd letterlijk z’n klanten, hetzelfde toen met de beurs dat hij financierders heeft gevonden en de aandeel omhoog schoot en niks van waar was en op het matje werd geroepen.

De fatsoenlijke manier waarop in dit forum doorgaans de discussie wordt gevoerd heeft dit forum in de wereld van social media altijd uitzonderlijk gemaakt. Dat zie je ook terug in het gegeven dat de meeste mensen gewoon laten zien wie ze zijn en zich niet verschillen achter anonimiteit.

Ik zou het op prijs stellen als we op dat niveau kunnen blijven. Als iemand zich daar niet goed bij voelt verzoek ik hem vriendelijk zijn heil ergens anders te zoeken. Ik doe het zelden, maar met volle overtuiging druk ik zo op de ignore knop.

edit - grappig, door het gebruik van de ignore zie je zelf ook niet meer de quote die je erin zet -:)
 
Last edited:
Er zijn maar weinig P100D's verkocht in Nederland. Bijzonder dat een aantal daarvan zich in jouw vriendenkring bevindt. Deze extreme prijsverlaging van meer dan €50.000 'raakt' in elk geval maar een paar procent van de Tesla-rijders (ja, mij ook). It's all in the game. Ik baal er ook van, maar ik ben er geen cent meer aan kwijt door die prijsaanpassing. Ik heb een prachtige auto en vond die bij aankoop het geld waard. Mijn volgende auto wordt vrijwel zeker weer een Tesla.


Er zijn tesla rijders die tevreden zijn betreft de prijsverandering.
Sommige uiten zich hier uit omdat ze belazerd voelen als ze net +/- 2 maanden hun auto hebben gekocht.
Als ik de kans had om een P100D te kopen voor een ton zou Ik ook niet zo uiten en achter Elon staan.
Wat Elon op de markt hebt gezet is werelds, maar wat er nu gebeurt is te extreem. Als je op de begin van de forum
leest, zie je ook dat tesla rijders het niet geloofden dat er zo’n prijsverandering is en dat er een fout is gemaakt is.
Opdat moment was ik door het rooie misschien had ik het niet moeten uiten excuses daarvoor.
Maar wat hier gebeurd kwa prijsdaling is extreem.
Je moet het wel zakelijk verdienen om een peperdure auto te kunnen kopen.
 
Er zijn tesla rijders die tevreden zijn betreft de prijsverandering.
Sommige uiten zich hier uit omdat ze belazerd voelen als ze net +/- 2 maanden hun auto hebben gekocht.
Als ik de kans had om een P100D te kopen voor een ton zou Ik ook niet zo uiten en achter Elon staan.
Wat Elon op de markt hebt gezet is werelds, maar wat er nu gebeurt is te extreem. Als je op de begin van de forum
leest, zie je ook dat tesla rijders het niet geloofden dat er zo’n prijsverandering is en dat er een fout is gemaakt is.
Opdat moment was ik door het rooie misschien had ik het niet moeten uiten excuses daarvoor.
Maar wat hier gebeurd kwa prijsdaling is extreem.
Je moet het wel zakelijk verdienen om een peperdure auto te kunnen kopen.
Mee eens
 
De appel is waarschijnlijk toch wat minder zuur dan de meeste mensen denken. Door de prijsdalingen afgelopen donderdag nacht zijn de demomodellen spectaculair gedaald omdat het verkoopteam natuurlijk geen occasions voor meer dan de nieuwprijs kan verkopen. Maar wacht... Kijk eens naar de occasions die nog op de site staan. Daar staat bijvoorbeeld een X 100D van 2017 met 25 K op de teller voor 109.600 euro weer. Ik vermoed dat een klein groepje mensen dit weekend heeeeel veel geluk heeft gehad door direct de P100D versies te kopen zonder eerst gezien te hebben. Wij zijn dinsdag naar onze Model X P100DL gaan kijken en de store manager gaf ook al aan dat ze waarschijnlijk 20% te goedkoop zijn. Blijkbaar heeft iemand bedacht dat de 4% bijtelling op een model op kenteken van voor 1-1-2019 en vaak nog gratis superchargen de auto's nog gewoon verkoopbaar houden ondanks dat ze dan duurder zijn dan een nieuwe auto die nu op kenteken komt. Gisteren heeft Elon ook nog eens getwitterd dat alle, ook de al rondrijdende, Tesla's ook sneller gaan laden door een software update (Bron: red Pu***sy) Het systeem van vraag en aanbod lijkt dus gewoon nog goed te werken en betekent het niet automatisch dat de jong gebruikte auto's dus dezelfde waardedaling hebben als nu de nieuwe modellen.


Als ik je begrijp, ben ik het daar niet mee eens. Deze site heeft meer dan 70 nieuwe P100D-auto's met 50k uit inclusief zowel MS als MX. Het heeft 100 nieuwe 100D met maar liefst 27k uit en honderden van 75D met 14k uit. Alle auto's lijken geraakt te zijn.

Het enige goede nieuws is dat sommigen een klein bedrag zijn gestegen ten opzichte van vorige week

Tesla Nederland CPO en nieuwe voorraad
 
Als ik je begrijp, ben ik het daar niet mee eens. Deze site heeft meer dan 70 nieuwe P100D-auto's met 50k uit inclusief zowel MS als MX. Het heeft 100 nieuwe 100D met maar liefst 27k uit en honderden van 75D met 14k uit. Alle auto's lijken geraakt te zijn.

Het enige goede nieuws is dat sommigen een klein bedrag zijn gestegen ten opzichte van vorige week

Tesla Nederland CPO en nieuwe voorraad
Je zegt het: Nieuwe auto's. Ik heb het over jong gebruikte auto's. Die zie ik van 2018 en 2019 niet in de lijst voorkomen.
 
De fatsoenlijke manier waarop in dit forum doorgaans de discussie wordt gevoerd heeft dit forum in de wereld van social media altijd uitzonderlijk gemaakt. Dat zie je ook terug in het gegeven dat de meeste mensen gewoon laten zien wie ze zijn en zich niet verschillen achter anonimiteit.

Ik zou het op prijs stellen als we op dat niveau kunnen blijven. Als iemand zich daar niet goed bij voelt verzoek ik hem vriendelijk zijn heil ergens anders te zoeken. Ik doe het zelden, maar met volle overtuiging druk ik zo op de ignore knop.

edit - grappig, door het gebruik van de ignore zie je zelf ook niet meer de quote die je erin zet -:)
Goh, laat die ignore knop ook door mij al zijn ingedrukt. Musk een Etterbak (met hoofdletter) noemen is ronduit onbeschoft.
Ik ga zijn schamele taalgebruik graag uit de weg.

:(:( vetouwen, volgende set, Etterbak Musk, belazerd, hetzelfde toen, financierders :(:(
 
Zal allemaal wel loslopen. Over een paar jaar zijn er zoveel mensen bijgekomen die ook elektrisch willen rijden dat de vraag naar gebruikte Tesla’s het aanbod zal overstijgen. Vraag en aanbod bepalen de prijs, niet (alleen) de oorspronkelijke nieuwwaarde.
De mensen die nu kopen hebben eerder mazzel met een lagere afschrijving in plaats van dat de 2018 rijders een hogere afschrijving hebben. Maar die boffen met de voordeligere bijtelling. Geen probleem dus voor mij als 2018 S100d rijder.
 
  • Like
Reactions: basvk and Red P
Ik vind die hele prijspolitiek ergens wel hilarisch. Over disruptive gesproken.... Probeer je eens voor te stellen hoeveel vraagtekens er op dit moment door de board rooms van de gevestigde orde autobouwers vliegen... What is next? Ik vind de prijsdalingen zuur voor recente kopers maar vermoed dat dit soort prijsbewegingen gewoon nieuwe realiteit gaan worden. Alles wordt anders in autoland en dat werd tijd ook!
 
  • Like
Reactions: CL600 and S-19910
Ik vind die hele prijspolitiek ergens wel hilarisch. Over disruptive gesproken.... Probeer je eens voor te stellen hoeveel vraagtekens er op dit moment door de board rooms van de gevestigde orde autobouwers vliegen... What is next? Ik vind de prijsdalingen zuur voor recente kopers maar vermoed dat dit soort prijsbewegingen gewoon nieuwe realiteit gaan worden. Alles wordt anders in autoland en dat werd tijd ook!

Ik vraag mij af of die prijsverlagingen (zeker voor de Ludicrous) niet wat botst met Tesla's filosofie om de EV transitie te versnellen. Als ze door hun voorsprong nu de tarieven verlagen kan de concurrentie wellicht geen rendabele EV meer maken. Dat schijnt altijd al een probleem geweest te zijn voor " big auto ".

Nu de tarieven van de koploper ook nog fors zijn gedaald is het wellicht helemaal niet meer mogelijk om die auto's te bouwen en er ook nog wat aan over te houden. Die zullen zich daardoor wellicht alleen nog maar meer gaan afzetten tegen die "onrendabele autos met beperkt bereik" in plaats van proberen de concurrentie met Tesla aan te gaan.

Tesla alleen gaat die transitie niet voor elkaar krijgen.

Tesla maakt het voor big auto nu in feite onmogelijk om de door Tesla zelf gehanteerde werkwijze te gebruiken van " build expensive car, use that money to build more affordable car, use that money to build an even more affordable car" , etc.
 
Ik vind die hele prijspolitiek ergens wel hilarisch. Over disruptive gesproken.... Probeer je eens voor te stellen hoeveel vraagtekens er op dit moment door de board rooms van de gevestigde orde autobouwers vliegen... What is next? Ik vind de prijsdalingen zuur voor recente kopers maar vermoed dat dit soort prijsbewegingen gewoon nieuwe realiteit gaan worden. Alles wordt anders in autoland en dat werd tijd ook!
Recente kopers die nu willen wisselen, zijn echt de sigaar. Maar hoeveel zijn dat er? Recente kopers die over 3-5 jaar gaan wisselen, een gangbare termijn, zullen er naar verwachting een stuk minder van merken. Kopers van 3-5 jaar geleden die nu willen wisselen moeten een gedeeltelijke waardedaling slikken. Ik verwacht dat dit er best een paar zijn. Voor ondergetekende betekent het een waardedaling circa 10K. Serieus geld.

De managers van Ancient Auto hebben naar verwachting een aantal slapeloze nachten aan hun nachtmerrie genaamd Tesla kunnen toevoegen. Ik ben benieuwd, of juist niet, welke draai ze er aan gaan geven. Maar ach, zo lang ze 'alles wat Tesla kan, voor de helft van de prijs kunnen' is het slechts een kwestie van tijd voordat Tesla verslagen is ;).
 
Ik vraag mij af of die prijsverlagingen (zeker voor de Ludicrous) niet wat botst met Tesla's filosofie om de EV transitie te versnellen. Als ze door hun voorsprong nu de tarieven verlagen kan de concurrentie wellicht geen rendabele EV meer maken. Dat schijnt altijd al een probleem geweest te zijn voor " big auto ".

Nu de tarieven van de koploper ook nog fors zijn gedaald is het wellicht helemaal niet meer mogelijk om die auto's te bouwen en er ook nog wat aan over te houden. Die zullen zich daardoor wellicht alleen nog maar meer gaan afzetten tegen die "onrendabele autos met beperkt bereik" in plaats van proberen de concurrentie met Tesla aan te gaan.

Tesla alleen gaat die transitie niet voor elkaar krijgen.

Tesla maakt het voor big auto nu in feite onmogelijk om de door Tesla zelf gehanteerde werkwijze te gebruiken van " build expensive car, use that money to build more affordable car, use that money to build an even more affordable car" , etc.

Tesla is nog steeds maar een kleine speler. Big auto zou nog steeds kunnen proberen om met inzet van veel kapitaal uit de fossiele tak Tesla uit de markt te drukken waarna ze weer lekker op de rem kunnen gaan staan. Het is voorlopig nog van levensbelang om zoveel mogelijk voorop te blijven lopen.
 
Tesla heeft die prijsverlaging hard nodig om ook bij de duurste versies leidend te blijven. De Porsche Taycan topversies zullen qua prestaties in de buurt gaan komen van de SP100D. Met de te hoge prijzen van voorheen kan Porsche ook qua prijs mogelijk wel mee. Nu niet meer.
Tesla heeft een forse productie capaciteit. Die mag voor de S en X niet stilvallen doordat concurrenten een vergelijkbare aanbieding gaan krijgen. Die afstand is nu weer gecreëerd.
En in de industrie verdien je al gauw meer door aantallen dan door hogere marge bij lage aantallen.
Het is voor een aantal van ons zuur dat dit gebeurt, maar het is een strategisch heel doordachte zet.
We kunnen nu constateren dat verschillenden van ons plotsklaps een S of XP100D gekocht hebben die ze normaal zeker niet gekocht hadden. En ook de honderden P voorraadauto's van 2018 waren steeds moeilijker nog te verkopen. Die waren allemaal in een dag verkocht.
 
  • Like
Reactions: CL600
Recente kopers die nu willen wisselen, zijn echt de sigaar. Maar hoeveel zijn dat er? Recente kopers die over 3-5 jaar gaan wisselen, een gangbare termijn, zullen er naar verwachting een stuk minder van merken. Kopers van 3-5 jaar geleden die nu willen wisselen moeten een gedeeltelijke waardedaling slikken. Ik verwacht dat dit er best een paar zijn. Voor ondergetekende betekent het een waardedaling circa 10K. Serieus geld.
Als je in de markt bent voor een nieuwe Tesla, nu of straks, en die nieuwe is meer dan die 10k goedkoper dan ben je per saldo toch (veel) goedkoper uit?
 
Als je in de markt bent voor een nieuwe Tesla, nu of straks, en die nieuwe is meer dan die 10k goedkoper dan ben je per saldo toch (veel) goedkoper uit?
Nu, op een nieuwe S: eens. Straks, op een refresh S: afwachten. Nu, op een nieuwe 3: oneens. Straks, op een nieuwe 3/Y: eens. Maar ik had duidelijker moeten zijn, te veel naar mezelf en een eventuele nieuwe 3 gekeken. Ik wacht de Y nog even af.
 
Ik vraag me af hoe sterk de prijzen van voorraad modellen zullen dalen als de nieuwe S/X of nieuwe S/X batterijen aangekondigd worden. Nog een beter koopmomentje, zal wel een grotere daling zijn dat overjarige modellen van de ICE fabrikanten.
Ik denk dat Tesla nu al de eerste grote opruiming van voorraadmodellen heeft gerealiseerd. Vandaar die schok van de wel heel hoge prijsverlaging van vooral de P modellen. Tesla zal het komende half jaar zijn voorraad heel strak managen om grote voorraden nieuwe en demo modellen te voorkomen.
Nieuwe topmodellen met 120 kW accu's zullen met maar 2C laden. Dat betekent dat het taperen veel later ingaat en dat die modellen veel langer met 250 kW zullen kunnen laden. In een kwartier 350 km erbij laden komt daarmee binnen bereik.
 
  • Love
Reactions: Herbie65
Is er hier nog iemand uit België die recent heeft gekeken voor een Model X via renting ?
Op de Tesla website worden blijkbaar renting prijzen/indicaties gegeven via Alphacredit. Alphacredit had vroeger vrij gunstige condities omdat ze 40% restwaarde konden garanderen op de Model X. Maar blijken liggen ze nu in "oorlog" met Tesla sinds de prijsdalingen van vorige week en bieden ze voorlopig hun diensten niet meer aan. Althans dat werd mij vandaag zo verkocht in de showroom.
Hierdoor kreeg ik een offerte van ING met 30% restwaarde maar... deze is dus minder interessant en zelfs duurder dan de richtprijs op de Tesla website wat ik echt wel boerenbedrog vind. Hierdoor ben ik niet geneigd om door te gaan met de aankoop. Hoe enthousiasme door de prijsverlaging ineens ingedijkt kan worden door renting condities die verslechteren... En ik vind het echt niet kunnen dat de Tesla Website verkeerde indicaties geeft.
Heeft er iemand hier nog ervaring mee ? Bij KBC krijg ik zelfs maar 20% restwaarde dus daar moet ik ook niet gaan.

Inderdaad hier ook problemen met AlphaCredit. Opzich is ING nu ook nog interessant vind ik persoonlijk. Mag ik vragen over welke termijn die 30% restwaarde gaat? Want ik heb zonet gebeld en ik kreeg op 5 jaar 19% op 4jaar 26% en 3jaar 36%. Bij KBC is het inderdaad maximum 20% restwaarde zonder aankoopverplichting ongeacht de periode.