Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Zou me niets verbazen als de prijzen in de toekomst steeds dynamischer worden. Afhankelijk van marges en bezettingsgraad.

Misschien even wennen, maar zou zomaar een nieuwe realiteit kunnen worden in de automotive industry.
Het afschaffen van stores en het herdaaldelijk testen van prijselasticiteit zijn daar IMHO voortekenen van.

En ja dat roept reacties op. Dat is anders.

In de luchtvaart was dat ook ff wennen, en nog steeds.
 
Zou me niets verbazen als de prijzen in de toekomst steeds dynamischer worden. Afhankelijk van marges en bezettingsgraad.
(...)
In de luchtvaart was dat ook ff wennen, en nog steeds.

We kennen uit de vliegtuigindustrie al een paar dingen die op Tesla’s van toepassing zijn, zoals:
1. Van 0-100 km/h in 3 seconden
2. Vastlegging ritgegevens
3. Jump seats
4. Twee vleugeldeuren
5. Overhead compartment buttons
6. Autopilot
enz.

Nu dus aanschafprijzen die op en neer gaan.

Volgende stap: dat het rijden erin ook voor Henk en Ingrid bereikbaar wordt. Dat punt komt zo al aardig dichtbij.
 
In ons geval op 5 jaar. De offerte die we voor ING hebben gekregen was ook via Tesla zelf en stond op 30%. Maar dan kom je dus ironisch genoeg een hoger renting bedrag uit dan wat er op de website staat terwijl we een 1ste verhoogde aanbetaling doen die dubbel zo hoog is.
Ik heb het er mentaal zeer moeilijk mee dat ze niet eens de moeite doen de renting simulaties op hun website correct te zetten indien er effectief problemen zijn met Alphacredit. Dit is zelfs puur bedrog en misleiden van klanten vind ik. Dus hier is het een dubbeltje op zijn kant of we er mee doorgaan.

als je goed gekeken hebt : op de site staat wel degelijk dat de actie liep tot 30 september 2018.
En nu dus al lang afgelopen is.

Volledig akkoord dat Tesla hun site beter zou aanpassen, maar "puur bedrog"(sic) is het in geen geval !

Screenshot_20190312-080220_Chrome.jpg
 
financiële leasing bij Alpha Credit = renting dacht ik, je bent blijkbaar verplicht om de wagen over te nemen, voor 27.101 euro, dat is bijna 35%

ivm restwaarde van EV's maken leasing maatschappijen zich geen zorgen denk ik:
- bij leningen, gewone leasing en de meeste renting = geen risico omdat de wagen eigendom is van de klant, of eigendom wordt op het einde van het contract
- bij operationele leasing is dat anders, daar lijkt me restwaarde wel belangrijk ... alleen voor EV's is dat niet direct een probleem gezien bijv Tesla veel waarde behoudt, maar ... ICE cars en vooral diesels dreigen waarde te verliezen ... dat lijkt me reden te kunnen zijn voor eventuele weinig sympathieke reacties ... ik heb indruk dat Leaseplan bijv wel de bui heeft zien hangen, en al langer volluit voor EV's wil gaan, om tijdig zoveel mogelijk van die nieuwe markt mee te hebben ... zie foldertje LeasePlan dat ze in tesla store uitdelen ...
 
financiële leasing bij Alpha Credit = renting dacht ik, je bent blijkbaar verplicht om de wagen over te nemen, voor 27.101 euro, dat is bijna 35%
...

Nee je hoeft de wagen niet over te kopen als je via de lease partner van Tesla gaat. Zo vraagt Alpha Credit hoeveel km je per jaar gaat rijden en op basis daarvan krijg je een percentage tussen de 35%-40%.

als je goed gekeken hebt : op de site staat wel degelijk dat de actie liep tot 30 september 2018.
En nu dus al lang afgelopen is.

Volledig akkoord dat Tesla hun site beter zou aanpassen, maar "puur bedrog"(sic) is het in geen geval !

View attachment 385636

Desondanks de website dat zegt zou dit ook weer een gedeelte moeten zijn dat ze beter zouden aanpassen. Want op het autosalon en tot een week of 2 voor de prijsdaling kreeg ik diezelfde aanbieding. :)
 
Tesla heeft de tweedehands prijzen nog steeds niet verlaagd. Ze bieden bijv. een SP90D uit 2015 aan met 85.000 km op de teller, AP1, voor 94.300 euro. Een nieuwe SP100D kost nu nieuw 98.300. Daar komt alleen AP 2.5/3.0 nog bij. Die 2015 auto heeft ook nog maar één jaar de 4% bijtelling. Die voorraad zal zo nog wel even blijven staan. Tesla heeft niet alleen een aantal leasemaatschappijen met een onverkoopbare voorraad opgezadeld, maar ook zichzelf.
 
  • Like
Reactions: Tozz
als je goed gekeken hebt : op de site staat wel degelijk dat de actie liep tot 30 september 2018.
En nu dus al lang afgelopen is.

Volledig akkoord dat Tesla hun site beter zou aanpassen, maar "puur bedrog"(sic) is het in geen geval !

View attachment 385636

LOL, meen jij dit nu echt ? Dit is volgens jou geen bedrog ? Ik zal ook maar snel een website opstarten en daar goederen opzetten aan prijs die in de realiteit niet haalbaar is via renting. Want als ik dan ergens in de kleine lettertjes een einddatum van die actie zet ben ik in orde en dan hoef ik mijn website niet te updaten. Aub zeg, ik besef dat dit forum vol zit met Tesla fanaten maar een beetje objectief mag je ook wel nog zijn. En ik kan jou zeggen dat dit vanuit juridisch oogpunt (ik heb hier toevallig een advocaat rondlopen) absoluut bedrog is en absoluut niet OK is. Ik kreeg trouwens net voor de prijsverhoging ook nog een offerte aan 40% (in de showroom) dus het is duidelijk dat die actie niet afgelopen was in de praktijk.

Wanneer Tesla problemen heeft met Alphacredit en geen alternatief heeft aan dezelfde condities moeten ze onmiddellijk de simulaties op hun site stopzetten of ze bedriegen hun klanten. Daar kunnen ze 100% zeker problemen mee krijgen. Dit is misleiding van klanten en een aankoop forceren op basis van incorrecte info.

Ik vind het wel grappig (en zeer naïef) dat jij Tesla verdedigt omdat ze hun website op 2 plaatsen niet updaten. En dat je dan het ene nog als verklaring inroept om het andere te verdedigen. Sorry, maar, sommige dingen kunnen bij Tesla veel beter en het verkoopproces (online en in showroom) is daar eentje van. Ik ben nu zelf intensief voor een model X aan het zien en heb nog nooit zo'n slechte en incorrecte info gekregen als nu.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Fredblack and nigel
Tesla heeft de tweedehands prijzen nog steeds niet verlaagd. Ze bieden bijv. een SP90D uit 2015 aan met 85.000 km op de teller, AP1, voor 94.300 euro. Een nieuwe SP100D kost nu nieuw 98.300. Daar komt alleen AP 2.5/3.0 nog bij. Die 2015 auto heeft ook nog maar één jaar de 4% bijtelling. Die voorraad zal zo nog wel even blijven staan. Tesla heeft niet alleen een aantal leasemaatschappijen met een onverkoopbare voorraad opgezadeld, maar ook zichzelf.
De tweedehands Tesla's tellen blijkbaar niet mee voor een aantal te halen targets... Of ze leveren minder marge op dan nieuwe auto's? Of de occasies blijven (zakelijk) aantrekkelijk vanwege de belastingvoordelen?
 
Zo staat er ook een model S p100d uit 2017 met 50k km voor € 117.000.

De prijs is overigens dynamisch: iedere dag daalt de prijs met € 1000,-. Een paar dagen geleden vroeg Tesla nog € 125.000, vanochtend nog € 118.000.

Het zou mij niet verbazen als Tesla geen interesse heeft om dergelijke auto’s nu te verkopen of zelfs maar de prijs te verlagen naar reële bedragen: dat zou een boekverlies opleveren, dit kwartaal wellicht niet opportuun.
 
LOL, meen jij dit nu echt ? Dit is volgens jou geen bedrog ? Ik zal ook maar snel een website opstarten en daar goederen opzetten aan prijs die in de realiteit niet haalbaar is via renting. Want als ik dan ergens in de kleine lettertjes een einddatum van die actie zet ben ik in orde en dan hoef ik mijn website niet te updaten. Aub zeg, ik besef dat dit forum vol zit met Tesla fanaten maar een beetje objectief mag je ook wel nog zijn. En ik kan jou zeggen dat dit vanuit juridisch oogpunt (ik heb hier toevallig een advocaat rondlopen) absoluut bedrog is en absoluut niet OK is. Ik kreeg trouwens net voor de prijsverhoging ook nog een offerte aan 40% (in de showroom) dus het is duidelijk dat die actie niet afgelopen was in de praktijk.

Wanneer Tesla problemen heeft met Alphacredit en geen alternatief heeft aan dezelfde condities moeten ze onmiddellijk de simulaties op hun site stopzetten of ze bedriegen hun klanten. Daar kunnen ze 100% zeker problemen mee krijgen. Dit is misleiding van klanten en een aankoop forceren op basis van incorrecte info.

Ik vind het wel grappig (en zeer naïef) dat jij Tesla verdedigt omdat ze hun website op 2 plaatsen niet updaten. En dat je dan het ene nog als verklaring inroept om het andere te verdedigen. Sorry, maar, sommige dingen kunnen bij Tesla veel beter en het verkoopproces (online en in showroom) is daar eentje van. Ik ben nu zelf intensief voor een model X aan het zien en heb nog nooit zo'n slechte en incorrecte info gekregen als nu.

ach man, ik heb zelf net een Tesla besteld, zag de leasing en dacht "super", maar IK lees alles, en zag dan óók dat de actie afgelopen is.
Klaar en duidelijk aangegeven.

Dus ik dacht enkel "Te laat" en heb zelf een oplossing gezocht. En gevonden. Zonder fuss.
 
ach man, ik heb zelf net een Tesla besteld, zag de leasing en dacht "super", maar IK lees alles, en zag dan óók dat de actie afgelopen is.
Klaar en duidelijk aangegeven.

Zo werkt het Europees consumentenrecht niet. Zelfs al is de informatie juist, het is de plicht van de handelaar die zo te presenteren dat er op generlei wijze verwarring kan ontstaan bij de klant. Een online simulatie die nog prominent gelinkt staat is gaat rechterlijk zeker voor de bijl als de verkoop in werkelijkheid niet meer af te sluiten is volgens de voorwaarden onder de simulatie. Enkel is de politiek van Tesla om soms haar wettelijke verplichtingen simpelweg te negeren en te wachten tot iemand deze afdwingt. Omdat het beleid bij Tesla zeer Amerikaans gericht is, zijn de meest zichtbare conflicten in de consumentenbescherming. Het is geen toeval dat Tesla enkel op haar Duitse site de misleidende 'prijs na besparingen' heeft weggehaald maar deze op de rest van de Europese sites nog gewoon te lezen is. Ondanks dat rechtsbescherming tegen misleidende en aggressieve verkoopspraktijken gewoon voortvloeit uit een Europese richtlijn. Enkel in Duitsland heeft men nl de zaak rechterlijk afgedwongen. Hetzelfde met Elon die bij het online verkoop verhaal schermt met een teruggeeftijd van 3 dan wel 7 dagen als je geen testrit doet en enkel online koopt. Dat werkt in de VS misschien wel zo, maar in Europa heeft iedere consument bij verkoop of afstand gewoon het recht het produkt tot twee weken na levering terug te bezorgen.
 
Je moet gewoon de sommen maken. In jouw geval kan het laten uitvoeren van de beurten wel eens profijtelijk zijn.
Stel je rijdt in 4 jaar 100.000 km. Dan ben je iets van 2.800 euro kwijt aan de beurten. Je zou toch rond het einde van de garantieperiode na 4 jaar wel een beurt laten doen. Die kost 800 euro. Je bent aan beurten netto 2000 kwijt om in de restwaarde regeling te blijven.
Gezien de lage prijzen van de X100D zal een X75D straks tegenvallen als het op inruil aankomt.
Als je nu al weet wat de restwaarde zal zijn waar Tesla garant voor staat is de rekensom simpel.

Vijf jaar is een lange periode waarin veel kan gebeuren. Nu was er een drastische prijsverlaging, maar binnenkort mogelijk een update van de Model S en binnen vijf jaar waarschijnlijk zelfs een geheel nieuwe. De range kan zomaar ineens een stuk toenemen. Er komen superchargers (v3) die misschien niet werken voor de niet-geupdate modellen. Allemaal onbekende factoren, die de restwaarde in de vrije verkoop of bij een inruil flink negatief kunnen beïnvloeden. Dus als de gegarandeerde restwaarde van Tesla een mooi bedrag is, zou ik die niet verspelen door een paar beurten over te slaan.

Ik heb zelf een gegarandeerde restwaarde van bijna 49k voor een auto waar ik 140k voor heb betaald. Die auto is nu nieuw te koop voor 110k. Dus dan is die 49k absoluut niet verkeerd na 5 jaar. Ik wil zeker de mogelijkheid behouden om die in te zetten als het dat op dat moment zo uitkomt.

Overigens informeerde ik bij SEC Duiven, waar ik voor de kleine beurt was (na 23.000 km) of ik werkelijk alle beurten moet laten doen voor die gegarandeerde restwaarde en daar werd gezegd dat ik elk geval de grote beurten moet laten uitvoeren. Maar ik heb dat niet zwart op wit, dus ik ga het risico toch niet nemen om er eentje over te slaan.

Beetje late reactie, maar dank voor jullie advies Wim S en Right_Said_Fred! Heeft absoluut geholpen, en heb nu de juiste keuze gemaakt :)
 
  • Like
Reactions: Mr.DG