Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slecht 3g/4g/wifi-bereik = gedoe

This site may earn commission on affiliate links.
We zitten nu met de Tesla in Normandië maar het 3g/4g bereik is zeer matig. Bijna alles is nu ook echt gedoe met de Tesla. Nu merk je dat je graag dingen via bluetooth wil, maar bijvoorbeeld voorrijden kan dus niet. Eventjes de auto uit het schaduwplekje zetten om daar met mijn vrouw de wijn verder op te drinken, kan dus alleen als de auto voldoende bereik heeft. Er zijn meer functies die of heeeeel traag werken als internet matig is. Ook is muziek streamen vol met haperingen, ook al is de verbinding slechts 2 minuten weg.

Naar mijn idee had dit niet gehoeven. Veel meer kan gewoon via bluetooth, streamen kan zich aanpassen en veel meer bufferen. Ook een update kan via de app opgehaald worden, die dan via bluetooth de auto ingezapt kan worden.

Een Tesla is een luxe auto, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik gedoe moet hebben als ik mijn oprijlaan verlaat. Ik wens dat Tesla eens gaat nadenken over dit soort situaties.
 
Ja laat Tesla ook maar eens een mobiel netwerk opzetten, we hebben geen kpn of Vodafone netwerk nodig... :D

Nu wil ik niet beweren dat de ontvangt in een S of X erg goed is, het is voldoende. Ik ervaar in onze model 3toch wel soepeler connectie, maar dat kan ik niet echt aantonen, kan dus mijn perseptie zijn.

Maar serieus... kom je nu echt voorstellen dat bluetooth als data connectiviteit ?

Overigens wordt er wel bluetooth gebruik voor de sleutel functie, op de model 3
 
  • Like
Reactions: ebullio
Had twee zinnen moeten gebruiken.

Voorrijden en dergelijke kan via bluetooth - geen bandbreedte nodig. Nu maakt ie verbinding via 3g/4g, ook al lig ik op de trunk.

Muziek streamen in een gebied met slechte dekking kan verbeterd worden door meer te bufferen.

Moet het dan echt via 3g/4g, dan wil ik gewoon asynchroon opdrachten sturen. Airco aanzetten moet geen ellende worden doordat zowel mobiel als de Tesla goed bereik moet hebben. Waarom zou ik zelf 100 keer op een knopje moeten duwen totdat er ineens voldoende bereik is?
 
Had twee zinnen moeten gebruiken.

Voorrijden en dergelijke kan via bluetooth - geen bandbreedte nodig. Nu maakt ie verbinding via 3g/4g, ook al lig ik op de trunk.

Muziek streamen in een gebied met slechte dekking kan verbeterd worden door meer te bufferen.

Moet het dan echt via 3g/4g, dan wil ik gewoon asynchroon opdrachten sturen. Airco aanzetten moet geen ellende worden doordat zowel mobiel als de Tesla goed bereik moet hebben. Waarom zou ik zelf 100 keer op een knopje moeten duwen totdat er ineens voldoende bereik is?

Voorrijden kan op lange afstand, maar nog even niet in EU door regelgeving...

Nu heb ik wel vertrouwend in korte verbinding bluetooth, maar over lange afstand kan je natuurlijk op je buik schrijven
 
Had twee zinnen moeten gebruiken.

Voorrijden en dergelijke kan via bluetooth - geen bandbreedte nodig. Nu maakt ie verbinding via 3g/4g, ook al lig ik op de trunk.

Muziek streamen in een gebied met slechte dekking kan verbeterd worden door meer te bufferen.

Moet het dan echt via 3g/4g, dan wil ik gewoon asynchroon opdrachten sturen. Airco aanzetten moet geen ellende worden doordat zowel mobiel als de Tesla goed bereik moet hebben. Waarom zou ik zelf 100 keer op een knopje moeten duwen totdat er ineens voldoende bereik is?
Welke auto rij je? Jaar?
 
Dit is wat je ziet als je wel met bluetooth, maar niet met gsm verbonden bent.
20200813_153912.jpg


Dus iets als ventileren kan niet, maar ontgrendelen kan wel. De reden om niet alles toe te laten, ontgaat mij. GSM-storing en je auto kan minder, ook al sta je er naast.
 
Nu wil ik niet beweren dat de ontvangt in een S of X erg goed is, het is voldoende.

Het is voldoende in de stad, waar internet betrouwbaar is. In buitengebieden of zelfs in de Veluwe is het een probleem. Hier in Normandië (Frankrijk) verkopen ze wifi per 10 minuten op de camping en dat zegt heel wat over het bereik van 4g. En dan merk je dat de auto gewoon onvoldoende om kan gaan wanneer er gewerkt moet worden met onbetrouwbaar internet.

Nog een voorbeeld: navigatie. Die Franse stadsnamen zijn niet het makkelijkst om in te voeren, zeker niet als ze ook nog lang zijn. Bij een time-out wordt de hele invoer gewist! Invoer laten staan om tijdens het rijden (bij beter bereik) op zoeken te drukken, werkt ook niet altijd - alleen al bij het aanzetten (rempedaal indrukken) verdwijnt de invoer. De simpelste oplossing: het gewoon laten staan van de invoer bij een probleem.

Dit is iets wat Tesla moet oplossen. Dus ipv een melding krijgen als de ramen nog open staan, de huidige functionaliteit robuuster maken.
 
Het is voldoende in de stad, waar internet betrouwbaar is. In buitengebieden of zelfs in de Veluwe is het een probleem. Hier in Normandië (Frankrijk) verkopen ze wifi per 10 minuten op de camping en dat zegt heel wat over het bereik van 4g. En dan merk je dat de auto gewoon onvoldoende om kan gaan wanneer er gewerkt moet worden met onbetrouwbaar internet.

Nog een voorbeeld: navigatie. Die Franse stadsnamen zijn niet het makkelijkst om in te voeren, zeker niet als ze ook nog lang zijn. Bij een time-out wordt de hele invoer gewist! Invoer laten staan om tijdens het rijden (bij beter bereik) op zoeken te drukken, werkt ook niet altijd - alleen al bij het aanzetten (rempedaal indrukken) verdwijnt de invoer. De simpelste oplossing: het gewoon laten staan van de invoer bij een probleem.

Dit is iets wat Tesla moet oplossen. Dus ipv een melding krijgen als de ramen nog open staan, de huidige functionaliteit robuuster maken.
De app werkt nu eenmaal via internet, Tesla kan er niet veel aan doen dat Europa geen dekkend netwerk heeft. Overige punten zoals melding bij openstaande ramen zijn wel een toevoeging.
 
Het is eenmaal zo dat er niks veranderd kan worden? Het is eenmaal zo dat innovatie slechts op 1 manier kan? Ik volg je niet...
Nee eens, maar wat stel je dan voor?

Er is nog een upgrade op dit moment, op relatieve korte termijn, mogelijk. 5G?! Of mis ik iets?

Punt is, je bent tegenwoordig nogal afhankelijk van 'mobiel' internet, staat toch echt los van gebruik van auto, is het gelimiteerd als je slecht bereik hebt. Ja zeker.

Probeer maar eens easy je VPN en je werklaptop en een dag aan het mobiel 4g werk gaan, joyfull experience.. het kan goed gaan, maar ervaringen zijn nogal verdeeld...
 
Het is even verwarrend maar wat je wil zeggen is dat je gefrustreerd bent dat als je telefoon of je Tesla een slechte 3G/4G verbinding heeft, de app niet kan communiceren met je Tesla, en je dat vervelend vind en je je afvraagt waarom die communicatie tussen Tesla app en je Tesla niet via bluetooth kan verlopen.

Geen idee waarom.

In een andere wereld ben ik wel bekend met de moeilijkheden om het meest ideale pad te vinden om van A naar B te gaan over het internet, dus ik kan me wel voorstellen dat voor de accuduur van je GSM het niet handig is dat de app bij elk commando en refresh moet controleren of ie beter over bluetooth of over het data netwerk gaat. Telkens gaan pollen betekent ook wachten op een timeout.

Bluetooth is ook maar goed voor een 10 meter. Daarna heb je er niks aan.

Ik ben wel niet duidelijk wat er tussen de Tesla app en je auto gestreamed wordt. Als je bijvoorbeeld van je Apple Music of andere app muziek naar je auto wil streamen, moet je weer op minder dan 10 meter van je auto zitten en doet je telefoon al de nodige buffering voor het datanetwerk.
 
De aanname dat je overal ten allertijden mobiel van streaming diensten gebruik zou moeten kunnen maken is een utopiesche gedachte (& marketing). Zo goed zal de dekking nooit worden. Een betrouwbaardere vorm van buffering, is om de content zelf op een USB drive mee te nemen, daarmee kan zoveel gebuffered worden als je wilt (tot de limiet van de bagage capaciteit van de auto (wellicht inclusief aanhanger ;-) ), maar dan praten we over PetaBytes ) .
 
De aanname dat je overal ten allertijden mobiel van streaming diensten gebruik zou moeten kunnen maken is een utopiesche gedachte (& marketing). Zo goed zal de dekking nooit worden. Een betrouwbaardere vorm van buffering, is om de content zelf op een USB drive mee te nemen, daarmee kan zoveel gebuffered worden als je wilt (tot de limiet van de bagage capaciteit van de auto (wellicht inclusief aanhanger ;-) ), maar dan praten we over PetaBytes ) .
Je kan ook binnen Spotify en andere apps je gekozen playlists downloaden als je vermoed in een zone te komen met beperkt bereik. Zo doe ik het op lange vluchten, reizen buiten de EU, etc.

Voor een USB drive moet ik stevig zoeken waar ik er nog eentje heb liggen :D
 
  • Like
Reactions: Stinoo