Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slepende remmen

This site may earn commission on affiliate links.
Vooropgesteld dat ik het nog niet bij de Tesla heb hoeven doen: druk eerst de zuigers terug. Door een autobandenlichter tussen schijf en remblok te zetten. Ver terugdrukken en als dat lukt de bandenwipper tussen schijf en blok laten zitten en iemand weer op de rem laten trappen. Zuiger komt weer terug en de boel wordt na een paar keer herhalen gangbaar.
Zelf zou ik niet gaan voor de in het bovenstaande filmpje gebruikte ontluchtingsnippelmethode. De kracht die je moet gebruiken om de zuigers terug te drukken is wel te doen en je hebt gegarandeerd geen lucht in je systeem.
Dan pas blok er uit trekken, dat lukt nu vast makkelijker. Als niet: met messing montagehamertje kan je (als de zuigers goed teruggedrukt zijn) het blok heen en weer tikken. Daardoor komt er steeds meer speling van het blok in de remklauw. Anders bijvoorbeeld met een trekhamer. Maar die heeft niet iedereen op het bord hangen.
In geval van aanlopen zijn de banen waarover de blokken bewegen in de klauw door het remstof erg vervuild. Dus als het blok eruit is met een zoetvijl de baan onder en boven schoonmaken en met remmenreiniger en doek over platte schroevendraaier goed schoonmaken. Succes!
Een trekhamer? Hoe bevestig ik die aan het remblok?
 
Ik zou moeten kijken op de factuur, maar ik vermoed op het standaard 80.000km-onderhoud omstreeks lente 2016 ( heb momenteel 117.000km).
Doen ze op zo'n onderhoud meer dan enkel de remolie verversen misschien?
Ik heb er iig. Nog niets aan gedaan.
Ik verwacht dat de remolie niet vervangen is, het schijnt dat de SeC's dat niet structureel doen. Wat in ieder geval meerdere SeC's in Nederland wel doen bij een '80.000km beurt' is de remmen gangbaar maken, en dat is bij een EV iedere 80k km ook belangrijk juist omdat er zo weinig geremd wordt.
Als ik je was zou ik dus proberen te achterhalen of er in 2016 ook echt onderhoud is gepleegd aan de remmen.
Overigens heb ik zelf bij m'n eerste S ook al een volledig versleten parkeerremblokje gehad (zat ook vast), terwijl de remmen van die S jaarlijks onderhouden werden. Zelfs de remschijven werden door het SeC opnieuw gespoten met zilvergrijze lak (niet op de remvlakken...)!
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ik verwacht dat de remolie niet vervangen is, het schijnt dat de SeC's dat niet structureel doen. Wat in ieder geval meerdere SeC's in Nederland wel doen bij een '80.000km beurt' is de remmen gangbaar maken, en dat is bij een EV iedere 80k km ook belangrijk juist omdat er zo weinig geremd wordt.
Als ik je was zou ik dus proberen te achterhalen of er in 2016 ook echt onderhoud is gepleegd aan de remmen.
Overigens heb ik zelf bij m'n eerste S ook al een volledig versleten parkeerremblokje gehad (zat ook vast), terwijl de remmen van die S jaarlijks onderhouden werden. Zelfs de remschijven werden door het SeC opnieuw gespoten met zilvergrijze lak (niet op de remvlakken...)!
Heb de factuur eens bekeken.
Enkel de dikte van het wrijvingsmateriaal werd nagekeken. Verder niks gangbaar gemaakt ofzo.

upload_2018-4-28_8-42-4.png
 
Heb ook even naar een paar onderhoudsfacturen gekeken. Mijn auto werd onderhouden in Amsterdam. Op de onderhoudsfactuur van kmstand 240.000 km kom ik het volgende tegen:
Concern: Found during annual service: Vehicle would benefit from a brake cleaning procedure. Pay Type: Customer Pay Corrections: Brake Pads/Calipers - Clean and Lubricate (With Wheels Removed) Cleaned and lubricated the brake pads and calipers.
Het is niet exact duidelijk wat er gedaan is, maar deze post is gefactureerd met 65 euro, dus een half uur. Een snelle monteur als die 20 remblokken kan verwijderen, reinigen en weer plaatsen in een half uur. Of het moet vaste prijs zijn, dat weet ik niet.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ben net terug van mijn lokale auto-onderdelen-shop (Centralauto, levert aan heel Antwerpen).

Was de eerste keer dat ze zoiets hoorden. Tip van de verkoper was om eens te kijken of er geen klipje zat dat de boel nog tegenhield.:oops:

Heb in ieder geval al de veerset besteld (waarschijnlijk woensdag binnen).

Onze remmen zijn in ieder geval dezelfde als een 2013-heden Cadillac ATS 2.0 en een 2005-2007 Cadillac STS 3.6.
Tevens nog wat geleerd: nieuw is de totale dikte van de remblokken 15mm (stalen "frame" inbegrepen) mijne waren 13mm na 117.000km... reken op nog 5mm bruikbaar materiaal... zullen dus moeten vervangen worden bij ODO +/-400.000km :cool: (en dan mag je er nog 0,5mm aftrekken van de trackday die ik eens gedaan heb).
 
  • Informative
Reactions: Zuid5.nl
Gevonden!!
Rechtsvoor is los geraakt.

Door het vele wrikken en hamertikjes te geven was de remblok 2mm dieper dan noodzakelijk in de klauw gezakt... Waardoor de borgpen niet meer kon gemonteerd worden... Ik zou dus überhaupt niet meer naar Nikola kunnen rijden om hen het met ervaring te laten oplossen. o_O
Maar aangezien de remblok was gezakt, betekent dit ook dat er beweging in heeft gezeten...
Dus moest ik wel mijn stoute schoenen aantrekken en de klauw van de ophanging demonteren om op z'n minst de remblok terug 2mm omhoog te tikken.
Eens de klauw gelost langs de onderzijde kwam er mm per mm beweging in tot de WD40 zijn werk begon te doen en, voila...

Met de 2 rode streepjes heb ik aangeduid waar de remblok vast zat. Hij zat dus eigenlijk gekneld langs de zijkanten .

Leuk zaterdagklusje :rolleyes:, Nu alles reinigen terug monteren en dan de linkerzijde...

Knipsel.JPG
 
Stoer! Zelf doen is gewoon leuker. Want spannend als je er aan begint en dan de triomf als het gewoon gelukt is:D:D:D
Klopt, maar zoiets cruciaals als de remmen doen ik toch steeds met een bang hartje.

Ga een afspraak maken bij Nikola om de bouten die de klauw bevestigen op de ophanging met het geschikte moment nog eens na te trekken op de ophanging.
Nieuw remblokken komen er ook sowieso in en deze keer met voldoende speling.

En ja @PaulusdB, alles werd proper gemaakt met remreiniger!


Ik overweeg zelfs de rubbers rond de remcilinders met vaseline in te smeren zodat ze goed gangbaar blijven. Nadeel is dan wel dat er makkelijker ook vuil in blijft kleven.
 
Last edited:
Conclusie: vanaf nu doe ik steeds bij de 6-maandelijkse bandenwissel ook een klein nazicht en reiniging van de remblokken in de klauwen (alles gangbaar houden). Want vind het toch zonde dat ik nu nieuwe remblokken (+/-60euro) moet steken 300.000km vóór de verwachte vervangdatum. :cool:
 
  • Like
  • Funny
Reactions: basvk and Zuid5.nl