Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slepende remmen

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Sinds vorige week mijn splinternieuwe slipstreams gemonteerd met zomerbanden. En er valt me iets op:
Mijn voorremmen slepen. :rolleyes:

Heb beide voorwielen eens opgekrikt en je hoort de remblokjes zachtjes slepen tegen de remschijven aan.

En overduidelijk:
Het verschil tussen de stofophoping op de voorste en de achterste velg na 1 week en +/-500km.
Heb voor de aardigheid op beide velgen op dezelfde locatie (op 03u00) met mijn vinger een streep getrokken doorheen het stof...

Wat kan de oorzaak zijn?
Vastgekoekte cilinderrubbers?

20180426_191126.jpg
20180426_191134.jpg
 
Voorwielen hebben sowieso altijd al meer last van remstof aangezien de verdeling van de remkracht voornamelijk op de voorwielen komt (als je gaat remmen dan komt het gewicht van de auto naar voren) Van de totale remkracht komt tot wel 75% op de voorwielen. Vandaar dat de voorwielen altijd meer remstof hebben dan de achterwielen.
 
Voorwielen hebben sowieso altijd al meer last van remstof aangezien de verdeling van de remkracht voornamelijk op de voorwielen komt (als je gaat remmen dan komt het gewicht van de auto naar voren) Van de totale remkracht komt tot wel 75% op de voorwielen. Vandaar dat de voorwielen altijd meer remstof hebben dan de achterwielen.
Daar ben ik me van bewust. ( heb jarenlang met de moto gereden...)
Ik vind alleen het verschil na slechts 500km frapant.
 
Wanneer hebben de remmen voor het laatst onderhoud gehad? D.w.z. hoe lang geleden, en hoeveel km's geleden?
Ik zou moeten kijken op de factuur, maar ik vermoed op het standaard 80.000km-onderhoud omstreeks lente 2016 ( heb momenteel 117.000km).
Doen ze op zo'n onderhoud meer dan enkel de remolie verversen misschien?
Ik heb er iig. Nog niets aan gedaan.

Heb wat youtubefilmpjes bekeken en ben er redelijk van overtuigd dat ik "seized brakecalipers" heb.
 
Ik zou moeten kijken op de factuur, maar ik vermoed op het standaard 80.000km-onderhoud omstreeks lente 2016 ( heb momenteel 117.000km).
Doen ze op zo'n onderhoud meer dan enkel de remolie verversen misschien?
Ik heb er iig. Nog niets aan gedaan.

Heb wat youtubefilmpjes bekeken en ben er redelijk van overtuigd dat ik "seized brakecalipers" heb.
Even een paar dagen zonder regen(eratie) rijden zodat je je remmen echt moet gebruiken en kijken of het verbetert? Kan zijn dat de remschijf ietsjepietsje van plaats is verschoven(*) tijdens het wisselen waardoor de remblokjes net het randje raken dat in de loop der tijd uitgesleten is.

(*) de remschijf wordt door de wielmoeren + wiel op zijn plaats gehouden. Zonder wiel is er alleen een torxboutje dat de remschijf tegen de naaf bevestigt en kun je de schijf wel heel ietsjes verplaatsen door er per ongeluk met de velg tegenaan te stoten tijdens het monteren.
 
Diagnose is gesteld!

De binnenste remblokken van beide remklauwen zitten volledig vast (?geroest op de cilinders?).
Ik heb de buitenste remblokken kunnen demonteren en hebben nog meer dan 5 à 6mm frictiemateriaal dat is dus goed in orde. Echter, de binnenste remblokken heb ik enkel een millimetertje naar binnen kunnen schuiven zodat de remschijf heel mooi draait zonder een slepend geluid. Maar demonteren zit er niet in.

Mijn voorlopig aanname is dus dat ze vastgeroest of vastgekoekt zitten aan de remcilinder.
Vraag is dus of WD40 en hamerklopjes met beleid het roest zullen lossen.

Komt daar nog bij dat de veer in de rechte remklauw voor 60% doorgescheurd is.
Scheur is duidelijk al vervuild, dus niet bij het demonteren gebeurd.
 
Last edited:
Diagnose is gesteld!

De binnenste remblokken van beide remklauwen zitten volledig vast (?geroest op de cilinders?).
Ik heb de buitenste remblokken kunnen demonteren en hebben nog meer dan 5 à 6mm frictiemateriaal dat is dus goed in orde. Echter, de binnenste remblokken heb ik enkel een millimetertje naar binnen kunnen schuiven zodat de remschijf heel mooi draait zonder een slepend geluid. Maar demonteren zit er niet in.

Mijn voorlopig aanname is dus dat ze vastgeroest of vastgekoekt zitten aan de remcilinder.
Vraag is dus of WD40 en hamerklopjes met beleid het roest zullen lossen.
Er is magisch spulletje dat 'remmenreiniger’ heet, F.
€ 1,65, wel even een investering.
Techno remmenreiniger 400 ml | Action.com
4E52651F-1CD6-4C8E-946C-C52FE48F6664.png
 
Zo te zien zijn je remmen gloeiend heet geweest en vast gebakken (door aanlopen). Daarbij is het veerbeugeltje aan een kant waarschijnlijk kapot gegaan.
Gewoon alles goed schoonmaken en nieuwe remblokken en veertjes monteren. Kost ook de wereld niet. Als je helemaal YOLO gaat, kleur dan de remklauwen nog even verkeersrood (juiste RAL = 3020).
Grappig dat je tussen het eerste en tweede filmpje nog even wat Engelse les hebt genomen. (Remblokken zijn inderdaad pads.)

Onderdelen zouden gewoon bij Tesla te krijgen moeten zijn o.b.v. je VIN. Maar waarschijnlijk ook wel in de handel, aangezien het allemaal A-merk spul schijnt te zijn. Brembo zelfs, dacht ik.
 
  • Like
Reactions: FVO
Zo te zien zijn je remmen gloeiend heet geweest en vast gebakken (door aanlopen). Daarbij is het veerbeugeltje aan een kant waarschijnlijk kapot gegaan.
Gewoon alles goed schoonmaken en nieuwe remblokken en veertjes monteren. Kost ook de wereld niet. Als je helemaal YOLO gaat, kleur dan de remklauwen nog even verkeersrood (juiste RAL = 3020).
Grappig dat je tussen het eerste en tweede filmpje nog even wat Engelse les hebt genomen. (Remblokken zijn inderdaad pads.)

Veertje breken door de hitte? Eerste keer dat ik dat hoor.


Kleuren van de klauwen heb ik ook al zitten denken, maar die moet ik dan weer proper houden... :( terwijl ons credo thuis steeds is om alles te kiezen in functie van zo min mogelijk onderhoud.
 
Last edited:
Het vastzitten is volgens mij niet alleen door hitte of roest, maar de combinatie daarvan met nog wat vuiligheid erbij.

Nog even een gedachte. Misschien toch maar een reparatiesetje voor de klauwen kopen (rubbertjes en wat smeermiddel). Gewoon even alles ook van binnen proper maken. Moet het systeem wel opnieuw ontlucht worden, wat een speciale procedure vereist. Waarschijnlijk alleen door Tesla te doen, helaas.
 
Nog even een gedachte erbij. Misschien toch maar een reparatiesetje voor de klauwen kopen (rubbertjes en wat smeermiddel). Gewoon even alles ook van binnen proper maken. Moet het systeem wel opnieuw ontlucht worden, wat een speciale procedure vereist. Waarschijnlijk alleen door Tesla te doen, helaas.
Ga ik inderdaad overwegen wanneer ik de 2 vastzittende remblokken verwijderd heb en de cilinders eens goed kan bekijken.
Met ontluchten van remsysteem heb ik gelukkig wel wat ervaring maar ben er nog niet uit of ik dit bij de Tesla zelf wil doen.
 
Vooropgesteld dat ik het nog niet bij de Tesla heb hoeven doen: druk eerst de zuigers terug. Door een autobandenlichter tussen schijf en remblok te zetten. Ver terugdrukken en als dat lukt de bandenwipper tussen schijf en blok laten zitten en iemand weer op de rem laten trappen. Zuiger komt weer terug en de boel wordt na een paar keer herhalen gangbaar.
Zelf zou ik niet gaan voor de in het bovenstaande filmpje gebruikte ontluchtingsnippelmethode. De kracht die je moet gebruiken om de zuigers terug te drukken is wel te doen en je hebt gegarandeerd geen lucht in je systeem.
Dan pas blok er uit trekken, dat lukt nu vast makkelijker. Als niet: met messing montagehamertje kan je (als de zuigers goed teruggedrukt zijn) het blok heen en weer tikken. Daardoor komt er steeds meer speling van het blok in de remklauw. Anders bijvoorbeeld met een trekhamer. Maar die heeft niet iedereen op het bord hangen.
In geval van aanlopen zijn de banen waarover de blokken bewegen in de klauw door het remstof erg vervuild. Dus als het blok eruit is met een zoetvijl de baan onder en boven schoonmaken en met remmenreiniger en doek over platte schroevendraaier goed schoonmaken. Succes!
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: FVO and PaulusdB