Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slingeren naar links en rechts

This site may earn commission on affiliate links.
Al enkele weken trekt mijn MS naar links als ik gas geef. Bij gas loslaten trekt ie weer naar rechts. Dat vereist steeds kleine stuurcorrecties en geeft een onaangenaam gevoel alsof je op ijs rijdt.
Herkennen jullie dit?

Vanmorgen gebeld en mocht direct naar SC A'dam komen. Tesla vindt het niet verstandig dat ik zonder inspectie komend weekend 1.100 km zou afleggen.
Een nieuwe lichtgrijze loaner meegekregen die mooi rechtuit blijft rijden. Is, ook met 21" wielen en Continental banden, veel stiller dan mijn identiek uitgevoerde MS.
 
Nee herken dit (gelukkig) niet. Wel weer prima service van A'dam. Wat me wel opviel tijdens het inbrengen van een prop in een lekke achterband dat er een speling zit indien de auto opgekrikt is en je het achterwiel heen en weer draait. Je merkt als het ware de "speling" van de tandwielen denk ik. Iemand anders ook deze ervaring?
 
Deze speling is op elk differentieel te vinden, wees niet ongerust ;-)

Nou, dat ben ik wel. Heb ik ooit nooit met mijn snelle Audi's meegemaakt.
Mijn MS reed aanvankelijk keurig rechtuit en reageerde niet met koersafwijkingen bij gasgeven en afremmen op de regen.
Nu is het zo heftig dat er bij gewoon rechtuit rijden stuurcorrecties nodig zijn na gasgeven én afremmen met regen. Tesla vind dit ook niet OK en verzocht mij onmiddellijk naar Amsterdam te komen. Ook mijn vrouw vroeg me herhaaldelijk of dat geslinger niet wat minder kan.
De loaner rijdt ook keurig rechtuit na gasgeven en remmen op de regen.
Dit gevoel is tamelijk beangstigend en voel aan alsof ik op ijs rij en regelmatig wat wegglij.
Morgen zal ik van Tesla horen wat er aan de hand is.
 
Denk dat RvdVen zijn antwoord slaat op de speling op de achterwielen. Het naar links/rechts trekken lijkt me ook niet normaal. Misschien wel speling op de fusekogels/stuurkogels.
Ben benieuwd en geniet van stille loaner, nu merk je hoe de auto kan zijn.
 
Morgen zal ik van Tesla horen wat er aan de hand is.

Mijn eigen ervaring met eerdere auto's is dat dit zit in verschil in bandendruk tussen de linker- en rechter voorband of in de uitlijning van de auto. Ik vermoed in dit geval het laatste, de luchtdruksensoren moeten het eerste signaleren. Daarbij heeft de Model S er nog wel eens last van dat de bouten waarmee de wielophanging is uitgelijnd verdraaien/verschuiven. Met dit als gevolg, of erger nog extreme bandenslijtage.

Deze speling is op elk differentieel te vinden, wees niet ongerust ;-)

Precies mijn ervaring. In de praktijk merk je daar niets van.
 
Mijn opmerking mbt de speling sloeg inderdaad op de vraag van Zuid5.nl.

Het naar links en naar rechts trekken is zeker wel iets om op korte termijn te laten controleren, je weet nooit wat er eventueel mis is met de wielophanging/stuurinrichting!

Banden kunnen een verschillende rolweerstand hebben ondanks dat ze allemaal nieuw zijn en precies dezelfde bandenspanning hebben. Echter zal dit resulteren in naar links of naar rechts trekken, onafhankelijk van of nou wel of niet wordt geaccelereerd. Ik verwacht het probleem van Wim S. eerlijk gezegd dan ook niet zo snel in de banden zelf gezien de omschrijving. We zullen het snel horen denk ik :)
 
Vanmiddag mijn MS weer opgehaald. De Continental banden bleken forse 'roadforce' afwijkingen te hebben. Dit is enigszins vergelijkbaar met een extreme vorm van 'cuppen' en strekt zich uit over grotere delen van de band. Hierdoor ontstond niet alleen veel lawaai maar ook ongelijkheid in de aandrijving. Dit veroorzaakte het naar links trekken bij versnellen en naar rechts trekken bij vertragen op de regen. De oorzaak ligt vermoedelijk in afwijkingen tijdens het vulcaniseren van de band(en).

De remedie is vier nieuwe Michelin Pilot banden die Tesla onder garantie heeft geleverd en gemonteerd. Het probleem is opgelost, de MS blijft nu mooi rechtuit rijden bij versnellen en vertragen. Ook is de MS een heel stuk stiller geworden en is het 'zagende' geluid van de Continentals verdwenen. Wel zijn nu mijn Alloygators verwijderd.

Hulde aan Tesla SC Amsterdam die dit binnen een dag na mijn telefoontje weet te organiseren en uit te voeren.
Ik kan nu gerust morgen mijn geplande rit naar Germersheim Duitsland maken.
 
Vanmiddag mijn MS weer opgehaald. De Continental banden bleken forse 'roadforce' afwijkingen te hebben. Dit is enigszins vergelijkbaar met een extreme vorm van 'cuppen' en strekt zich uit over grotere delen van de band. Hierdoor ontstond niet alleen veel lawaai maar ook ongelijkheid in de aandrijving. Dit veroorzaakte het naar links trekken bij versnellen en naar rechts trekken bij vertragen op de regen. De oorzaak ligt vermoedelijk in afwijkingen tijdens het vulcaniseren van de band(en).

De remedie is vier nieuwe Michelin Pilot banden die Tesla onder garantie heeft geleverd en gemonteerd. Het probleem is opgelost, de MS blijft nu mooi rechtuit rijden bij versnellen en vertragen. Ook is de MS een heel stuk stiller geworden en is het 'zagende' geluid van de Continentals verdwenen. Wel zijn nu mijn Alloygators verwijderd.

Hulde aan Tesla SC Amsterdam die dit binnen een dag na mijn telefoontje weet te organiseren en uit te voeren.
Ik kan nu gerust morgen mijn geplande rit naar Germersheim Duitsland maken.

Kijk eens aan gelukkig niets mis met de auto zelf :) Lekker genieten dus!