TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Slingeren naar links en rechts

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wim S., Apr 24, 2014.

  1. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,403
    Location:
    De Woude NL
    Al enkele weken trekt mijn MS naar links als ik gas geef. Bij gas loslaten trekt ie weer naar rechts. Dat vereist steeds kleine stuurcorrecties en geeft een onaangenaam gevoel alsof je op ijs rijdt.
    Herkennen jullie dit?

    Vanmorgen gebeld en mocht direct naar SC A'dam komen. Tesla vindt het niet verstandig dat ik zonder inspectie komend weekend 1.100 km zou afleggen.
    Een nieuwe lichtgrijze loaner meegekregen die mooi rechtuit blijft rijden. Is, ook met 21" wielen en Continental banden, veel stiller dan mijn identiek uitgevoerde MS.
     
  2. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    536
    Location:
    Oostzaan NL
    Nee herken dit (gelukkig) niet. Wel weer prima service van A'dam. Wat me wel opviel tijdens het inbrengen van een prop in een lekke achterband dat er een speling zit indien de auto opgekrikt is en je het achterwiel heen en weer draait. Je merkt als het ware de "speling" van de tandwielen denk ik. Iemand anders ook deze ervaring?
     
  3. RvdVen

    RvdVen Member

    Joined:
    Jan 31, 2014
    Messages:
    320
    Location:
    Helmond
    Deze speling is op elk differentieel te vinden, wees niet ongerust ;-)
     
  4. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,403
    Location:
    De Woude NL
    Nou, dat ben ik wel. Heb ik ooit nooit met mijn snelle Audi's meegemaakt.
    Mijn MS reed aanvankelijk keurig rechtuit en reageerde niet met koersafwijkingen bij gasgeven en afremmen op de regen.
    Nu is het zo heftig dat er bij gewoon rechtuit rijden stuurcorrecties nodig zijn na gasgeven én afremmen met regen. Tesla vind dit ook niet OK en verzocht mij onmiddellijk naar Amsterdam te komen. Ook mijn vrouw vroeg me herhaaldelijk of dat geslinger niet wat minder kan.
    De loaner rijdt ook keurig rechtuit na gasgeven en remmen op de regen.
    Dit gevoel is tamelijk beangstigend en voel aan alsof ik op ijs rij en regelmatig wat wegglij.
    Morgen zal ik van Tesla horen wat er aan de hand is.
     
  5. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    536
    Location:
    Oostzaan NL
    Denk dat RvdVen zijn antwoord slaat op de speling op de achterwielen. Het naar links/rechts trekken lijkt me ook niet normaal. Misschien wel speling op de fusekogels/stuurkogels.
    Ben benieuwd en geniet van stille loaner, nu merk je hoe de auto kan zijn.
     
  6. thimo

    thimo Model S driver

    Joined:
    May 16, 2013
    Messages:
    388
    Location:
    Arnhem, the Netherlands
    Mijn eigen ervaring met eerdere auto's is dat dit zit in verschil in bandendruk tussen de linker- en rechter voorband of in de uitlijning van de auto. Ik vermoed in dit geval het laatste, de luchtdruksensoren moeten het eerste signaleren. Daarbij heeft de Model S er nog wel eens last van dat de bouten waarmee de wielophanging is uitgelijnd verdraaien/verschuiven. Met dit als gevolg, of erger nog extreme bandenslijtage.

    Precies mijn ervaring. In de praktijk merk je daar niets van.
     
  7. RvdVen

    RvdVen Member

    Joined:
    Jan 31, 2014
    Messages:
    320
    Location:
    Helmond
    Mijn opmerking mbt de speling sloeg inderdaad op de vraag van Zuid5.nl.

    Het naar links en naar rechts trekken is zeker wel iets om op korte termijn te laten controleren, je weet nooit wat er eventueel mis is met de wielophanging/stuurinrichting!

    Banden kunnen een verschillende rolweerstand hebben ondanks dat ze allemaal nieuw zijn en precies dezelfde bandenspanning hebben. Echter zal dit resulteren in naar links of naar rechts trekken, onafhankelijk van of nou wel of niet wordt geaccelereerd. Ik verwacht het probleem van Wim S. eerlijk gezegd dan ook niet zo snel in de banden zelf gezien de omschrijving. We zullen het snel horen denk ik :)
     
  8. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,403
    Location:
    De Woude NL
    Vanmiddag mijn MS weer opgehaald. De Continental banden bleken forse 'roadforce' afwijkingen te hebben. Dit is enigszins vergelijkbaar met een extreme vorm van 'cuppen' en strekt zich uit over grotere delen van de band. Hierdoor ontstond niet alleen veel lawaai maar ook ongelijkheid in de aandrijving. Dit veroorzaakte het naar links trekken bij versnellen en naar rechts trekken bij vertragen op de regen. De oorzaak ligt vermoedelijk in afwijkingen tijdens het vulcaniseren van de band(en).

    De remedie is vier nieuwe Michelin Pilot banden die Tesla onder garantie heeft geleverd en gemonteerd. Het probleem is opgelost, de MS blijft nu mooi rechtuit rijden bij versnellen en vertragen. Ook is de MS een heel stuk stiller geworden en is het 'zagende' geluid van de Continentals verdwenen. Wel zijn nu mijn Alloygators verwijderd.

    Hulde aan Tesla SC Amsterdam die dit binnen een dag na mijn telefoontje weet te organiseren en uit te voeren.
    Ik kan nu gerust morgen mijn geplande rit naar Germersheim Duitsland maken.
     
  9. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    er is wat discussie geweest over mogelijke beschadigingen aan de velg (door vuil, stof, pekel tussen Gator en Velg).
    iets gemerkt ??
     
  10. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    536
    Location:
    Oostzaan NL
    Kijk eens aan gelukkig niets mis met de auto zelf :) Lekker genieten dus!
     

Share This Page