Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwketting Model Y - 19" Gemini

This site may earn commission on affiliate links.
Welke sneeuwkettingen kan ik monteren op een MY met 19" velgen? Ik krijg de indruk dat er ondanks de kleinere velgmaat nog steeds krapte in de wielkast is, maar als ik naar de König XG-12 Pro 252 kijk dan zijn dat ook geen loopvlakkettingen. De ketting gaat bij de aanbevolen set ook volledig achter de band, als ik een 9 of 12mm setje van een goedkoper merk aanschaf, pas dat dan ook of zie ik iets over het hoofd? Met de MY LR AWD ga ik ze naar alle waarschijnlijkheid niet nodig hebben, maar als ze controleren mag je zonder niet de berg op.

Heeft iemand nog tips voor passende sneeuwkettingen? (De 252 set is vrij prijzig en uitverkocht :))

1625881-00-A_2_2000-150x150[1].jpg

(König XG-12 Pro 252 - blauwe ring loopt over de volledige binnenzijde)
 
Welke sneeuwkettingen kan ik monteren op een MY met 19" velgen? Ik krijg de indruk dat er ondanks de kleinere velgmaat nog steeds krapte in de wielkast is, maar als ik naar de König XG-12 Pro 252 kijk dan zijn dat ook geen loopvlakkettingen. De ketting gaat bij de aanbevolen set ook volledig achter de band, als ik een 9 of 12mm setje van een goedkoper merk aanschaf, pas dat dan ook of zie ik iets over het hoofd? Met de MY LR AWD ga ik ze naar alle waarschijnlijkheid niet nodig hebben, maar als ze controleren mag je zonder niet de berg op.

Heeft iemand nog tips voor passende sneeuwkettingen? (De 252 set is vrij prijzig en uitverkocht :))

View attachment 893347
(König XG-12 Pro 252 - blauwe ring loopt over de volledige binnenzijde)
Ik denk dat het antwoord in de handleidng staat of op de site van PWAG:

 
Bedankt voor het linken. Bij Tesla staat dat ze de eigen ontwikkelde ketting hebben getest en garanderen.

De met Konig ontwikkelde ketting heeft volgens specificaties 12mm binnenspeling. Waarom geeft een unbranded setje van 9mm dan problemen?
 
Bedankt voor het linken. Bij Tesla staat dat ze de eigen ontwikkelde ketting hebben getest en garanderen.

De met Konig ontwikkelde ketting heeft volgens specificaties 12mm binnenspeling. Waarom geeft een unbranded setje van 9mm dan problemen?
Ik denk dat Tesla niet teveel verschillende soorten willen testen en aanbevelen en gewoon hun keuze hebben gemaakt voor Konig.
Zelf heb ik gekozen voor de Pwag Servomatic. Nog niet nodig gehad, wel gepast en deze passen goed.
 
ik heb voor de Model Y met 19" winterset (zelfde maat banden als gemini) de Konig XXL K66 gekocht. Deze passen prima. Ook na advies van Konig te horen gekregen dat deze passen op de bandenmaat 255/45/R19. Hierbij het lijstje met bandmaten die ze gestuurd hadden en hoeveel stelboutjes je dan moet verwijderen (staat niet in hun PDF namelijk de maat 255/45.

konig.png


De XG sneeuwkettingen gaan, ook zonder wieldoppen, geheid krassen op je velgen. Dat kun je niet voorkomen. Ook op het US forum lees ik daar wel over.

let op: ik had de sneeuwkettingen ze via Tesla gekocht (waren wat goedkoper dan andere sites), maar daar zijn de sneeuwkettingen al op maat gemaakt voor de 21" van de Model Y. Dus 2 boutjes verwijderd, zie hierboven (275/35-21). Dat past niet op de 19" band. Helaas zitten deze er niet meer los bij, dus ik heb ze uiteindelijk via Auto 5 nog moeten nabestellen. Ook de afstandsbussen/bouten zijn niet extra meegeleverd (die had ik ook na kunnen bestellen gelukkig).
 
Ik heb afgelopen week de XG-12 Pro 245 besteld voor de Gemini velgen.
Ondanks dat deze maat zou moeten passen, passen ze niet op de Gemini velg met Nokian band 255/45R19. Ik denk dat dit komt door de bredere velg.
Mijn keuze ging naar de 245 omdat ik deze ook nog op een ander voertuig kon gebruiken.

Uiteindelijk toch de XG-12 Pro besteld in uitvoering 252, deze zouden zeker moeten passen.
Komen woensdag binnen. Ik heb ze waarschijnlijk niet nodig op wintersport, maar ze zijn toch verplicht mee te nemen.. ;-)

Andere merken zouden waarschijnlijk ook moeten passen, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen door mijn slechte ervaring met de 245.
 
Inderdaad fors aan de prijs, de reden dat ik niet voor een loopvlak ketting gegaan ben.
Uitlenen is inderdaad een mooie manier om het terug te verdienen.

Btw de XG-12 Pro 252 zitten goed, ik zal ze waarschijnlijk niet nodig hebben, maar nu weet ik dat ze goed passen.
Het systeem werkt makkelijk.
 

Attachments

  • IMG_4005.jpg
    IMG_4005.jpg
    610.9 KB · Views: 43