Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwkettingen

This site may earn commission on affiliate links.
Hi, Ik heb de Maggi Track sport kettingen. Heel makkelijk om aan te brengen. Dat heb ik in Nederland gedaan voordat ik weg ging.....en ik heb het niet nodig gehad. Ik ga de kettingen niet meer nodig hebben, dus als iemand geinteresseerd is om geheel nieuwe kettingen over te nemen (19 inch wielen), dan hoor ik het graag.
 
Hallo! Ik vertrek donderdagavond naar de sneeuw.. Nog geen kettingen. Ik wil graag de maggie trak sport kettingen hebben, maar die zijn niet leverbaar momenteel. Ik vind het zonde om uit te wijken naar een minder goed en of duurder alternatief. Zodoende vroeg ik me af of ik van iemand een set mag lenen? Tegen een vergoeding uiteraard! :)

Ik woon in Utrecht..
 
Ik heb ze vorige week via sneeuwkettingenwereld besteld. Daar zijn ze nog wel te leveren.

Dank voor de suggestie!

Net uitgebreid contact gehad met sneeuwkettingenwereld.. Zowel de trak sport als de rud centrax kettingen niet meer leverbaar. En Maggie Trak Sport is failliet dus die verdwijnen helemaal..

Mijn vraag geldt nu dus nog meer dan eerst.. Iemand kettingen te leen/huur?
 
Maggi Trak is wat mij betreft het beste merk dat je kunt krijgen qua sneeuwkettingen. Jammer dat ik ze niet alvast besteld heb een aantal weken geleden. Helemaal nu ik hier las dat ze failliet zijn. Wat is nu nog een goed alternatief (behalve lenen)?
 
Ik begreep dat je geen normale kettingen mag gebruiken omdat deze aan de binnenkant worden bevestigd en dat dit niet mag met elektriche aandrijving oid.. (ben geen expert)

Net met Tesla gesproken en het heeft niet te maken met de elektrische aandrijving maar met de ruimte achter de band, daar past geen gewone ketting. Daarnaast is er zo weinig ruimte dat de kans bestaat dat een gewone ketting de wielkas beschadigd.
 
Bij de voorwielen kan ik me daar nog wat bij voorstellen, maar aan de achterzijde is een zee aan ruimte beschikbaar.
Bijvoorbeeld het verschil tussen 245 brede en 285 brede banden is toch echt 2 cm aan de 'achterzijde' van het wiel en zelfs dat past nog nèt.
 
Ik heb de Pega kettingen gisteravond gepast en dat gaat eigenlijk zonder problemen. Overal ruimte genoeg. Eraf halen is wel wat lastig doordat er weinig ruimte is, maar het lukt allemaal prima. Een youtube filmpje over hoe je ze monteert bleek wel 100x duidelijker dan zo'n montage-instructie die erbij zit.
 
Ik heb de Pega kettingen gisteravond gepast en dat gaat eigenlijk zonder problemen. Overal ruimte genoeg. Eraf halen is wel wat lastig doordat er weinig ruimte is, maar het lukt allemaal prima. Een youtube filmpje over hoe je ze monteert bleek wel 100x duidelijker dan zo'n montage-instructie die erbij zit.

Heb je ook de wielen gedraaid (gereden), met een volledige stuuruitslag, zodat je zeker weet dat je niets raakt? Ik vraag dit omdat je zeker bij de voorwielen erg weinig ruimte hebt en de kans dus aanwezig is dat de kettingen de binnenzijde van de wielkasten kan raken. Ik heb namelijk Pewag kettingen en ben benieuw of ze passen. Ik heb ze nog van de BMW X3 maar nog nooit hoeven gebruiken en dus nieuw in de verpakking.
 
Heb je ook de wielen gedraaid (gereden), met een volledige stuuruitslag, zodat je zeker weet dat je niets raakt? Ik vraag dit omdat je zeker bij de voorwielen erg weinig ruimte hebt en de kans dus aanwezig is dat de kettingen de binnenzijde van de wielkasten kan raken. Ik heb namelijk Pewag kettingen en ben benieuw of ze passen. Ik heb ze nog van de BMW X3 maar nog nooit hoeven gebruiken en dus nieuw in de verpakking.

Ik was niet van plan ze om de voorwielen te doen :wink:
 
Nou, ik ski ook al jaren maar kan me een aantal jaren geleden nog wel herinneren dat er ineens zoveel sneeuw viel dat 4WD's niet meer verder konden zonder kettingen. Deze hadden het knipperende bord aan het begin van de weg de bergop genegeerd en konden halverwege toch echt aan de slag. Zelfs de lokale skibus ging niet meer verder en ook die ging sneeuwkettingen leggen. Toen heb ik toch wel geleerd dat het je kan overvallen en dat je dan ook met een 4WD ook niet zonder kettingen kunt. Die dingen heb je dus niet voor niets bij, je hoort ze gewoon bij te hebben voor dergelijke situaties.

- - - Updated - - -

Ik was niet van plan ze om de voorwielen te doen :wink:

Daar heb je helemaal gelijk in. Dom. :crying:
Wordt tijd dat ik naar huis ga....
 
Nou, ik ski ook al jaren maar kan me een aantal jaren geleden nog wel herinneren dat er ineens zoveel sneeuw viel dat 4WD's niet meer verder konden zonder kettingen. Deze hadden het knipperende bord aan het begin van de weg de bergop genegeerd en konden halverwege toch echt aan de slag. Zelfs de lokale skibus ging niet meer verder en ook die ging sneeuwkettingen leggen. Toen heb ik toch wel geleerd dat het je kan overvallen en dat je dan ook met een 4WD ook niet zonder kettingen kunt. Die dingen heb je dus niet voor niets bij, je hoort ze gewoon bij te hebben voor dergelijke situaties.

- - - Updated - - -



Daar heb je helemaal gelijk in. Dom. :crying:
Wordt tijd dat ik naar huis ga....

Het zou eens mooi zijn als ze een test zouden doen met een aantal AWD's, waaronder dus de D, waarbij ze tegen een sneeuwhelling omhoog rijden (met winterbanden maar zonder kettingen) en dan kijken wie het verste komt. Ik zou haast durven wedden.

En verder is het een kansberekening. ".. een aantal jaren geleden...dat er ineens...." geeft al aan dat het een zeldzaamheid is, maar niet helemaal uit te sluiten.
Zo heb ik ook jaren gereden met de kettingen in de auto maar ze nooit nodig gehad.
Wel een keer zoveel sneeuw op de Autobahn dat we de eerste de beste afslag hebben genomen en lekker aan de wijn zijn gegaan in een familiehotel in een dorpje waar we trouwens de laatste kamer hadden. Best gezellig ingesneeuwd en bijna zo dat we bij het ontbijt de wijnkaart vroegen. Maar dat was in een ander tijdvenster natuurlijk (en zonder AP).
 
Last edited:
En verder is het een kansberekening. ".. een aantal jaren geleden...dat er ineens...." geeft al aan dat het een zeldzaamheid is, maar niet helemaal uit te sluiten.
Zo heb ik ook jaren gereden met de kettingen in de auto maar ze nooit nodig gehad.

Dat is wat ik ook aan wilde geven. Bij mij zitten ze ook nog steeds ongebruikt in de verpakking aangezien ik toen in de lokale skibus zat naar beneden. Maar toen wel ervaren dat het binnen een uur mis kan zijn en je dan ineens ergens op een bergweg in de sneeuw staat te ploeteren om alsnog je kettingen erom te krijgen, en er achter je een file ontstaat van wagens die wel naar het knipperende verkeersbord hebben geluisterd. Ik zoek het niet, hoop dat de kettingen nog lang in de verpakking mogen blijven, maar ben toch altijd blij dat ik ze dan toch bij me hebt voor als zich een keer zo'n situatie voordoet als destijds. :wink:
 
Last edited: