TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Sneeuwvlokje in batterij

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Mergoscia, Jan 2, 2020.

  1. Mergoscia

    Mergoscia Active Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    1,213
    Location:
    Rijswijk ZH
    Door mijn dronken en chagrijnige buurman kon ik eergistermiddag vroeg (oudjaar) de auto niet aan de kabel leggen en opladen, omdat hij weigerde om zijn auto 2 meter vooruit te zetten terwijl er plaats was. (gisteren had hij een kater en begon weer te zeuren). Maar goed daar gaat het niet over.
    In de nieuwjaarsnacht om 03:00 uur verscheen er een sneeuwvlokje in het batterijplaatje van de app en ook in de auto. Deze verdween pas nadat ik gisteravond de auto weer kon opladen.

    Wat betekent dit en wat zijn de consequenties?
     
  2. BobbyKings

    BobbyKings Blue M3P-FSD

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    2,678
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    FF zoeken op dit forum op sneeuwvlok of op google "Tesla snowflake" of rtfm.

    Model 3 draadje
     
  3. Astrid

    Astrid Member

    Joined:
    Apr 25, 2017
    Messages:
    146
    Location:
    Jisp
    Volgens mij dat de accu eerst opgewarmd wordt voordat er geladen gaat worden.
     
  4. Gamechanger

    Gamechanger Member

    Joined:
    Mar 24, 2016
    Messages:
    322
    Location:
    Herselt
    Dat een deel van de batterij niet beschikbaar is door de koude. Wanneer bij het rijden de battt opwarmt kreeg je deel van dat bereik terug. Niks om je zorgen over te maken
     
  5. Palus

    Palus Member

    Joined:
    Sep 2, 2019
    Messages:
    30
    Location:
    Wierden
    upload_2020-1-2_14-26-51.png
     
    • Funny x 1
  6. Mergoscia

    Mergoscia Active Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    1,213
    Location:
    Rijswijk ZH
    Allereerst voor iedereen een gelukkig 2020 en speciaal met de Tesla. Dan bedankt voor de info. Uiteraard had ik eerst op dit forum 15 pagina's met onderwerpen doorlopen, maar vond niets. De handleiding vind ik soms summier en er zijn altijd leden die extra info weten over dit soort punten. Toen was mijn gedachte....ik breng dit (weer) onder de aandacht en begin (opnieuw) een draadje hierover.
     
    • Like x 1
  7. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,565
    Location:
    Europe
    #7 PaulusdB, Jan 2, 2020
    Last edited: Jan 2, 2020
    Houd wel in gedachten dat in Californië een buitentemperatuur van een graad of 15 Celsius al 'freezing' heet. Onder die temperatuur treden al beperkingen in het gebruik (laadsnelheden en regeneratie) op. Het hoeft niet veel kouder te zijn voordat ook het sneeuwvlokje verschijnt.
     
  8. ScoopT

    ScoopT Member

    Joined:
    Mar 20, 2019
    Messages:
    735
    Location:
    Nederland
    Dat je de batterij kan verwarmen door de interieurverwarming aan te zetten wist ik nog niet (zeker). Ik had al wel een voorgevoel dat het gebeurde want als ik had voorverwarmd had ik veel sneller regeneratie.
     
  9. SparkyM3LR4WD

    SparkyM3LR4WD Elbert

    Joined:
    Mar 16, 2019
    Messages:
    1,061
    Location:
    Molenlanden / Holland
    De omschrijving/tekst is waarschijnlijk wat misleidend. Er zitten naar mijn verwachting 2 (min of meer) onafhankelijk werkende verwarmingssystemen in de auto:
    1. Interieurverwarming dmv verwarmingselement in de luchtstroom (soort van fohn welke warme lucht in het interieur blaast -> vandaar dat opwarmen zo snel gaat omdat er geen koelvloeistof oid opgewarmd hoeft te worden)
    2. Verwarmingscircuit van accu / aandrijving. Tijdens voorverwarmen accu kan de aandrijving warmte opwekken via de motor(en) en deze warmte dmv koelvloeistof rondpompen overbrengen naar de accu. Idem bij voorverwarmen naar SUC.
    Als de interieurverwarming wordt ingeschakeld zal op bepaalde momenten de accu ook opgewarmd worden. (onder een bepaalde temp. van accupakket) Dit kun je ook horen -> er komt een bepaald geluid uit de aandrijving/auto.
     
    • Informative x 2
  10. Mergoscia

    Mergoscia Active Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    1,213
    Location:
    Rijswijk ZH
    Kan je de twee ook onafhankelijk van elkaar aan- en/of uitzetten als de auto geparkeerd of in de garage staat?
    Zo ja, hoe dan? (no 1 LIJKT mij al duidelijk, overigens)
     
  11. Ger356

    Ger356 Member

    Joined:
    Feb 15, 2018
    Messages:
    704
    Location:
    Haarlem, The Netherlands
    Even voor de volledigheid: de accuverwarming van Model S en X is door middel van een separaat verwarmingselement en van de Model 3 door de stator van de motor als verwarmingselement te gebruiken.
     
    • Informative x 1
  12. Ger356

    Ger356 Member

    Joined:
    Feb 15, 2018
    Messages:
    704
    Location:
    Haarlem, The Netherlands
    De accuverwarming is niet handmatig te schakelen, maar wordt door het batterij management systeem (BMS) bediend. Je kunt het een beetje voor de gek houden door een dichtbij zijnde SuperCharger als bestemming op te geven en dan te hopen dat het BMS besluit de accu te verwarmen, maar dat gebeurt pas als je rijdt. Weet niet of er ook een truc is om de accu voor te verwarmen bij stilstand. Maar er is al heel veel over geschreven (niet nagelezen) o.a. in Enorm verbruik in de ochtend. Accu voorverwarmen?
     
  13. Mergoscia

    Mergoscia Active Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    1,213
    Location:
    Rijswijk ZH
    Misschien wel een hele domme vraag..........En hoe zet je de stator van motor aan?
     
  14. Ger356

    Ger356 Member

    Joined:
    Feb 15, 2018
    Messages:
    704
    Location:
    Haarlem, The Netherlands
    Je kunt de stator niet "aanzetten" om de accu te verwarmen. zie mijn post hierboven.
    Sorry, ik had die twee quotes beter in 1 antwoord kunnen zetten.
     
  15. Mergoscia

    Mergoscia Active Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    1,213
    Location:
    Rijswijk ZH
    Geen probleem, toch? De uitstekende info is door gekomen
     
  16. joverdijk

    joverdijk Member

    Joined:
    Feb 15, 2019
    Messages:
    861
    Location:
    Breda
    Stator verwarmt idd het pack.

    Zie hier een supercharger sessie, onderweg naar de SC (was maar 8 minuten van waar ik was, dus vrij kort) zie je de stator beginnen te verwarmen (kost ff flink wat stroom) en hij word bijna 100 graden, pack word warm en tijdens het superchargen loopt temp/voltage op

    Screenshot 2020-01-03 at 11.48.35.png

    Was geen geweldige snelheid, tussen de 40-50 kW terwijl maar paar stalls bezet waren.
    Ik had minder dan 100km SoC left in het pack, maar hij was wel redelijk koud ;)
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC