Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwvlokje in batterij

This site may earn commission on affiliate links.
Door mijn dronken en chagrijnige buurman kon ik eergistermiddag vroeg (oudjaar) de auto niet aan de kabel leggen en opladen, omdat hij weigerde om zijn auto 2 meter vooruit te zetten terwijl er plaats was. (gisteren had hij een kater en begon weer te zeuren). Maar goed daar gaat het niet over.
In de nieuwjaarsnacht om 03:00 uur verscheen er een sneeuwvlokje in het batterijplaatje van de app en ook in de auto. Deze verdween pas nadat ik gisteravond de auto weer kon opladen.

Wat betekent dit en wat zijn de consequenties?
 
Door mijn dronken en chagrijnige buurman kon ik eergistermiddag vroeg (oudjaar) de auto niet aan de kabel leggen en opladen, omdat hij weigerde om zijn auto 2 meter vooruit te zetten terwijl er plaats was. (gisteren had hij een kater en begon weer te zeuren). Maar goed daar gaat het niet over.
In de nieuwjaarsnacht om 03:00 uur verscheen er een sneeuwvlokje in het batterijplaatje van de app en ook in de auto. Deze verdween pas nadat ik gisteravond de auto weer kon opladen.

Wat betekent dit en wat zijn de consequenties?
Dat een deel van de batterij niet beschikbaar is door de koude. Wanneer bij het rijden de battt opwarmt kreeg je deel van dat bereik terug. Niks om je zorgen over te maken
 
upload_2020-1-2_14-26-51.png
 
  • Funny
Reactions: BobbyKings
Allereerst voor iedereen een gelukkig 2020 en speciaal met de Tesla. Dan bedankt voor de info. Uiteraard had ik eerst op dit forum 15 pagina's met onderwerpen doorlopen, maar vond niets. De handleiding vind ik soms summier en er zijn altijd leden die extra info weten over dit soort punten. Toen was mijn gedachte....ik breng dit (weer) onder de aandacht en begin (opnieuw) een draadje hierover.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Houd wel in gedachten dat in Californië een buitentemperatuur van een graad of 15 Celsius al 'freezing' heet. Onder die temperatuur treden al beperkingen in het gebruik (laadsnelheden en regeneratie) op. Het hoeft niet veel kouder te zijn voordat ook het sneeuwvlokje verschijnt.
 
Last edited:
Dat je de batterij kan verwarmen door de interieurverwarming aan te zetten wist ik nog niet (zeker). Ik had al wel een voorgevoel dat het gebeurde want als ik had voorverwarmd had ik veel sneller regeneratie.

De omschrijving/tekst is waarschijnlijk wat misleidend. Er zitten naar mijn verwachting 2 (min of meer) onafhankelijk werkende verwarmingssystemen in de auto:
  1. Interieurverwarming dmv verwarmingselement in de luchtstroom (soort van fohn welke warme lucht in het interieur blaast -> vandaar dat opwarmen zo snel gaat omdat er geen koelvloeistof oid opgewarmd hoeft te worden)
  2. Verwarmingscircuit van accu / aandrijving. Tijdens voorverwarmen accu kan de aandrijving warmte opwekken via de motor(en) en deze warmte dmv koelvloeistof rondpompen overbrengen naar de accu. Idem bij voorverwarmen naar SUC.
Als de interieurverwarming wordt ingeschakeld zal op bepaalde momenten de accu ook opgewarmd worden. (onder een bepaalde temp. van accupakket) Dit kun je ook horen -> er komt een bepaald geluid uit de aandrijving/auto.
 
De omschrijving/tekst is waarschijnlijk wat misleidend. Er zitten naar mijn verwachting 2 (min of meer) onafhankelijk werkende verwarmingssystemen in de auto:
  1. Interieurverwarming dmv verwarmingselement in de luchtstroom (soort van fohn welke warme lucht in het interieur blaast -> vandaar dat opwarmen zo snel gaat omdat er geen koelvloeistof oid opgewarmd hoeft te worden)
  2. Verwarmingscircuit van accu / aandrijving. Tijdens voorverwarmen accu kan de aandrijving warmte opwekken via de motor(en) en deze warmte dmv koelvloeistof rondpompen overbrengen naar de accu. Idem bij voorverwarmen naar SUC.
Als de interieurverwarming wordt ingeschakeld zal op bepaalde momenten de accu ook opgewarmd worden. (onder een bepaalde temp. van accupakket) Dit kun je ook horen -> er komt een bepaald geluid uit de aandrijving/auto.
Kan je de twee ook onafhankelijk van elkaar aan- en/of uitzetten als de auto geparkeerd of in de garage staat?
Zo ja, hoe dan? (no 1 LIJKT mij al duidelijk, overigens)
 
De omschrijving/tekst is waarschijnlijk wat misleidend. Er zitten naar mijn verwachting 2 (min of meer) onafhankelijk werkende verwarmingssystemen in de auto:
  1. Interieurverwarming dmv verwarmingselement in de luchtstroom (soort van fohn welke warme lucht in het interieur blaast -> vandaar dat opwarmen zo snel gaat omdat er geen koelvloeistof oid opgewarmd hoeft te worden)
  2. Verwarmingscircuit van accu / aandrijving. Tijdens voorverwarmen accu kan de aandrijving warmte opwekken via de motor(en) en deze warmte dmv koelvloeistof rondpompen overbrengen naar de accu. Idem bij voorverwarmen naar SUC.
Als de interieurverwarming wordt ingeschakeld zal op bepaalde momenten de accu ook opgewarmd worden. (onder een bepaalde temp. van accupakket) Dit kun je ook horen -> er komt een bepaald geluid uit de aandrijving/auto.
Even voor de volledigheid: de accuverwarming van Model S en X is door middel van een separaat verwarmingselement en van de Model 3 door de stator van de motor als verwarmingselement te gebruiken.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Kan je de twee ook onafhankelijk van elkaar aan- en/of uitzetten als de auto geparkeerd of in de garage staat?
Zo ja, hoe dan? (no 1 LIJKT mij al duidelijk, overigens)
De accuverwarming is niet handmatig te schakelen, maar wordt door het batterij management systeem (BMS) bediend. Je kunt het een beetje voor de gek houden door een dichtbij zijnde SuperCharger als bestemming op te geven en dan te hopen dat het BMS besluit de accu te verwarmen, maar dat gebeurt pas als je rijdt. Weet niet of er ook een truc is om de accu voor te verwarmen bij stilstand. Maar er is al heel veel over geschreven (niet nagelezen) o.a. in Enorm verbruik in de ochtend. Accu voorverwarmen?
 
Stator verwarmt idd het pack.

Zie hier een supercharger sessie, onderweg naar de SC (was maar 8 minuten van waar ik was, dus vrij kort) zie je de stator beginnen te verwarmen (kost ff flink wat stroom) en hij word bijna 100 graden, pack word warm en tijdens het superchargen loopt temp/voltage op

Screenshot 2020-01-03 at 11.48.35.png


Was geen geweldige snelheid, tussen de 40-50 kW terwijl maar paar stalls bezet waren.
Ik had minder dan 100km SoC left in het pack, maar hij was wel redelijk koud ;)